Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania oświatą w powiatach moderator: Zbigniew Czepelak Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na wykonanie pilotażowego wdrażania standardów usług i modeli instytucji.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ Konkurs na pilotażowe wdrażanie standardów usług i modeli instytucji pomocy i integracji.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Urząd Miejski w Modliborzycach
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” Omówienie głównych działań zrealizowanych w ramach projektu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Konferencja Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji Zakopane, 2015.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
WARSZTATY WYJAZDOWE Lokalna Grupa Działania „Brynica to nie granica” „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
CENTRUM ROZWOJU REGIONALNEGO I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Mirosław Gębski.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
P OWIAT N OWOTARSKI – S TAROSTWO P OWIATOWE W N OWYM T ARGU Nowotarski- nowatorski. Samorząd zorientowany projektowo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki-
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Zapis prezentacji:

Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH

Budowa strategii /planu strategicznego Moduł 2 Prezentacje przygotowano na podstawie materiałów z projektu pilotażowego „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Autor: Ewa Halska/ Dorota Tomaszewicz

Cel ogólny Poznanie elementów budowy planu strategicznego/strategii Plan sesji Definicja strategii/planu strategicznego rozwoju oraz elementów planu. Metodyka budowy planu strategicznego. Czy posiadanie strategii oznacza zarządzanie strategiczne?

Krosno miastem strategicznie zarządzanej edukacji (film powiaty i miasta) Grupa 1: Czy działania miasta Krosno są możliwe do realizacji w mniejszych gminach? Grupa 2: Co trzeba by w tych działaniach zmodernizować? Grupa 3: Co może być motorem zmiany sposobu zarządzania edukacją w JST? Przygotować na stołach kartki do notowania dla uczestników Trener informuje uczestników, że za moment zaprosi ich do obejrzenia filmu 20 min. W czasie oglądania filmu każdy z uczestników ma wynotować na kartkach etapy/ważne elementy w budowaniu strategii, które zaobserwował podczas emisji filmu. Prosi uczestników szkolenia, stworzyli trzy grupy (odliczanie do 3) Każda grupa dostaje na kartce zapisane jedno pytanie, na które ma odpowiedzieć po obejrzeniu filmu. Odpowiedzi przedstawiciela grupy na pytanie.- 10 min. Wariant I - Propozycja filmu dla przedstawicieli samorządów z powiatów i miast - Bydgoszcz miastem strategicznie zarządzanej edukacji cz. I i II https://www.youtube.com/watch?v=Yr5vrBUfQtk&list=PLSHIqPCSNDscHEf5-JEvJ4vGz00DdLSvv&index=10 [dostęp dn. 29.01.2018] https://www.youtube.com/watch?v=B6C7AA2Kkiw&list=PLSHIqPCSNDscHEf5-JEvJ4vGz00DdLSvv&index=11 [dostęp dn. 29.01.2018]

Budowanie strategii oświatowej Piaseczna (film gminy miejsko – wiejskie i wiejskie) Grupa 1: Czy działania Piaseczna, które jest miastem o wysokim wskaźniku przyrostu naturalnego są możliwe do realizacji w mniejszych gminach? Grupa 2: Co trzeba by w tych działaniach zmodernizować? Grupa 3: Co może być motorem zmiany sposobu zarządzania edukacją w JST? Przygotować na stołach kartki do notowania dla uczestników Trener informuje uczestników, że za moment zaprosi ich do obejrzenia filmu 20 min. W czasie oglądania filmu każdy z uczestników ma wynotować na kartkach etapy/ważne elementy w budowaniu strategii, które zaobserwowoał podczas emisji filmu. Prosi uczestników szkolenia, stworzyli trzy grupy (odliczanie do 3) Każda grupa dostaje na kartce zapisane jedno pytanie, na które ma odpowiedzieć po obejrzeniu filmu. Odpowiedzi przedstawiciela grupy na pytanie.- 10 min. Wariant II - Propozycja filmu dla przedstawicieli samorządów z gmin miejsko-wiejskich i wiejskich - Budowanie strategii oświatowej Piaseczna - cz. I i II https://www.youtube.com/watch?v=iNPdV5ZGX7o&list=PLSHIqPCSNDscHEf5-JEvJ4vGz00DdLSvv&index=6p [dostęp dn. 29.01.2018]

Etapy w procesie tworzenia strategii/planu strategicznego (praca w grupach) Ćwiczenie Uczestnicy w 3 grupach zapisują na paskach kartek A4 propozycje zaobserwowanych etapów budowy strategii. Jedna uzyskana informacja na jednym pasku. Trener prosi uczestników, by w drodze dyskusji ułożyli wg kolejności paski z etapami budowania strategii. Oddaje pole do działania uczestnikom. Podsumowanie trenera - Ułozyliście roboczy plan budowy Waszej strategii – a może trzeba będzie do niej wrócić? - 10 min. Miniwykład trenera (kolejne slajdy) - 20 min.

Monitoring, kontrola i ewaluacja Proces budowy strategii Weryfikacja celów po czasie Jak jest dziś? Analiza Formułowanie celów Administrowanie Monitoring, kontrola i ewaluacja Do czego dążymy? Jak ma być? Działanie w oparciu o plan strategiczny

Metodyka budowy strategii Analizy i Raporty Analiza strategiczna Formułowanie strategii oraz planów strategicznych Misja Wizja Cele – Zadania Komunikowanie i wdrażanie strategii Narzędzia zarządzania strategicznego Monitorowanie strategii Weryfikacja i modyfikacje

Etapy w procesie tworzenia strategii Diagnoza sektora edukacyjnego Wybór priorytetów i celów Stworzenie planu strategicznego Opracowanie struktury kosztów Zaprojektowanie struktury monitoringu Spisanie wniosków i akceptacja wdrożenia

Cele i zadania - formułowanie Co? Wynik Gdzie? Lokalizacja Kiedy? Termin Zadania Kto? Osoba odpowiedzialna Czym? Budżet Uprawnienia i odpowiedzialność Jak? Sposób realizacji

Planowanie i formułowanie Misja - deklaracja określająca koncepcję działania Wizja – istota zarządzania strategicznego (co chcemy osiągnąć, do czego dążymy) Cele strategiczne Sposoby osiągania celów strategicznych – Plan strategiczny cele operacyjne - spodziewane efekty (mierzone wskaźnikami) sposoby ich osiągania w postaci zadań, termin realizacji, koszty-oszacowanie Co chcemy osiągnąć? Cele strategiczne Cele operacyjne Jak będziemy mierzyć osiąganie celów? Mierniki Wskaźniki osiągania celów Jaki jest pożądany poziom osiągania celu? Wartość pożądana wskaźnika Jakie inicjatywy są niezbędne do osiągania celu? Plan działań Harmonogram zadań

Wdrażanie i realizacja Implementacja zatwierdzonej strategii Monitoring – plan, zakres pozyskiwanie i dokumentowanie danych weryfikacja danych - porównanie wskaźników wykonanych z planowanymi wnioskowanie na podstawie wskaźników Wykorzystanie wyników monitoringu do zarządzania strategicznego – kształtowania lokalnej polityki oświatowej udostępnianie wyników (wskaźników, wniosków i rekomendacji) formułowanie rekomendacji wprowadzanie modyfikacji - korekt do planów i sposobów realizacji strategii

Instytucjonalizacja strategii Warunkiem koniecznym, zapewniającym powodzenie procesu jest jego uspołecznienie zarówno na etapie tworzenia jak i wdrażania. Udział samorządu, społeczności lokalnej oraz ewentualne wykorzystanie wiedzy ekspertów zewnętrznych jest gwarantem powodzenia realizacji tworzonej strategii. Na etapie instytucjonalizacji procesu niezbędnymi są: debata i konsultacje nad pełnym projektem strategii podjęcie Uchwały przez organ stanowiący samorządu upowszechnienie pełnej informacji - o przyjętej strategii przydział odpowiedzialności za realizację poszczególnych zadań z uwzględnieniem rezultatów działania i elementów motywacji formalne przyjęcie dokumentów wykonawczych – Zarządzeń Efektywność i skuteczność przyjętej strategii zależy od konsekwencji jej wdrażania Wracamy do ćwiczenia – budowy strategii w celu ewentualnego uzupełnienia schematu budowy – max. 10 mn.

– jest gwarantem projakościowego rozwoju naszej oświaty Zasady polityki oświatowej JST Ważny jest proces tworzenia – nasza strategia służy świadomej, efektywnej i trafnej realizacji zadań oświatowych – jest gwarantem projakościowego rozwoju naszej oświaty Zarządzamy strategicznie Zarządzamy strategią Myśląc o jakości naszej oświaty – myślimy i działamy strategicznie

Podsumowując… Zarządzanie strategiczne, to zarządzanie skuteczne w zmieniającej się rzeczywistości Zarządzając strategicznie należy oprzeć się na strategii traktując ją jako użyteczne narzędzie do realizacji celów Strategia, to proces tworzenia i realizacji długookresowego planu, uzyskiwanie założonej pozycji względem otoczenia, względnie trwały lecz modyfikowalny stosownie do potrzeb model działania, którego konsekwentna i spójna realizacja stanowi podstawę skutecznego zarządzania, które służy osiąganiu zaplanowanych celów

Plan rozwoju oświaty podnoszenia jakości usług oświatowych oraz wspomagania szkół w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych uczniów to plan konkretnych działań wynikających z długoterminowej wizji rozwoju oświaty ukierunkowanej na realizację celów edukacyjnych. Wskazane jest, aby tworzenie i realizacja planu odbywały się przy wsparciu zawiązanej lokalnie koalicji na rzecz rozwoju oświaty. W jej skład powinny wchodzić zarówno podmioty publiczne jak i społeczne (np. przedstawiciele środowiska nauczycieli, rodziców, mieszkańców, przedsiębiorstw) zainteresowane poprawą i/lub rozwojem oświaty

Inspiracje Fakultatywnie Film Strategia, która wpływa na jakość i różnorodność edukacji (gmina Goleniów) https://www.youtube.com/watch?v=1wQveWP4Nas&list=PLSHIqPCSNDscHEf5-JEvJ4vGz00DdLSvv&index=28 [dostęp dn. 29.01.2018] Film Działania strategiczne – angażujemy rodziców i uczniów (Gmina i Miasto Chęciny) https://www.youtube.com/watch?v=3--jbglyctA&list=PLSHIqPCSNDscHEf5-JEvJ4vGz00DdLSvv&index=4&t=8s [dostęp dn. 29.01.2018] Film Rozwijamy kompetencje kluczowe. Edukacja – współpraca i rozwój (Miasto i Gmina Nidzica) https://www.youtube.com/watch?v=fgolDXVmzOk&list=PLSHIqPCSNDscHEf5-JEvJ4vGz00DdLSvv&index=3&t=2s [dostęp dn. 29.01.2018]

Jakość naszej oświaty, to nasz CEL Czym zatem powinno być zarządzanie strategiczne oświatą w JST? Jakość naszej oświaty, to nasz CEL Drogą, którą musimy przemierzać, aby osiągać efektywny rozwój

Musisz iść drogą, którą nigdy nie szedłeś Jeśli chcesz dojść tam, gdzie nigdy nie byłeś Musisz iść drogą, którą nigdy nie szedłeś

Kto? to … Jeżeli nie ja? to … Jeżeli nie dzisiaj? kiedy? Rundka bez przymusu Jakie pierwsze działanie po powrocie ze szkolenia jestem gotów podjąć, by wzmocnić/zacząć zarządzać strategicznie? - zapisanie myśli do swoich notatników

Jakie pierwsze działanie po powrocie ze szkolenia jesteś gotów podjąć, by wzmocnić/zacząć zarządzać strategicznie?

Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE Dziękuję za uwagę Dorota Tomaszewicz Ekspert merytoryczny Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE