Wspomaganie pracy szkół
Wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i innych placówek oświatowych jest ukierunkowane na podniesienie ich jakości pracy w określonym obszarze działalności poprzez zaplanowane i zrealizowane działania.
Model wspomagania wg Dąbrowska Z. T Model wspomagania wg Dąbrowska Z. T., Powiatowy program wspomagania przedszkoli i szkół prowadzonych przez Powiat Miasto Łódź, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź, 2014
Opis działań w procesie wspomagania szkół Diagnoza obejmuje rozpoznanie potrzeb indywidualnych i zespołowych oraz zasobów zewnętrznych i indywidualnych wewnątrz wspieranej instytucji, Integracja zasobów dotyczy połączenia tych (instytucji i osób), którzy mogą udzielić wsparcia instytucji, Zaspakajanie potrzeb polega na realizacji wsparcia zgodnie z potrzebami przy wykorzystaniu rozpoznanych zasobów,
Opis działań w procesie wspomagania szkół - cd Ewaluacja to zebranie opinii o skuteczności podjętych działań; jest podstawą do podejmowania decyzji dotyczących działań w odniesieniu do ustalonych kryteriów; może być formatywna (w trakcie realizacji wsparcia) i formatywna (po zakończeniu procesu wsparcia), a także autoewaluacja Doskonalenie po ewaluacji formatywnej określa działania usprawniające proces wsparcia, po ewaluacji sumatywnej w kontekście osiągnięcia celu procesu wsparcia, odnosi się do rekomendowania prowadzonych działań do kolejnego wdrożenia z uwzględnieniem zmian wynikających z ewaluacji.
Etapy procesu wspomagania - graficznie Diagnoza Integracja zasobów Zaspoko-jenie potrzeb Ewaluacja Dosko-nalenie Monitorowanie
Model wspomagania wg: Wysocka J. , Hajdukiewicz M Model wspomagania wg: Wysocka J., Hajdukiewicz M. „Zapewnienie jakości procesu wspomagania szkół w rozwoju”, Ośrodek Rozwoju Edukacji
Etapy procesu wspomagania szkół Diagnoza specjalista ds. wspomagania we współpracy z dyrektorem i nauczycielami analizuje szczegółowo potrzeby danej placówki. Rezultatem diagnozy jest wybór obszaru oraz działań, które będą realizowane w szkole czy przedszkolu. Planowanie działań polega na projektowaniu form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz wdrażania do praktyki szkolnej nabytych przez nich umiejętności i wypracowanych rozwiązań. Dobrze przygotowany plan jest elementem całego procesu wspomagania, gdyż pozwala skutecznie na wprowadzanie zmian w obszarach wynikających z diagnozy pracy szkoły.
Etapy procesu wspomagania szkół -cd Realizacja działań dzięki niej dokonuje się najważniejsza zmiana nauczyciele nabywają wiedzę iumiejętności oraz wypracowują nowe rozwiązania i wdrażają je w swojej pracy. Za organizację tego etapu odpowiedzialny jest specjalista ds. wspomagania, który w miarę potrzeb i możliwości szkoły, może pozyskiwać zewnętrznych ekspertów. Podsumowanie i ewaluacja wspomagania zadaniem specjalisty jest podsumowanie przeprowadzonych działań, zaś do dyrektora i nauczycieli należy ocena jego przebiegu i efektów. Zalecane jest łączenie ewaluacji wspomagania z ewaluacją wewnętrzną pracy szkoły.
Etapy procesu wspomagania - graficznie Diagnoza Planowanie działań Realizacja działań Podsumowanie i ewaluacja wspomagania