Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INTEROPERACYJNOŚĆ STANDARYZACJA
Advertisements

WYKORZYSTANIE POTENCJAŁU CHMURY OBLICZENIOWEJ W EUROPIE
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.
Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 5
e-PUAP czas na wdrożenie
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.1 Plan Informatyzacji Państwa Dr inż. Grzegorz Bliźniuk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie dokumentacją medyczną w modelu zdecentralizowanym
Sieciowe Systemy Operacyjne
7-8 listopada 2007 Central European Outsourcing Forum
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
Czy i co wynika z prac nad Europejskimi Ramami Interoperacyjności dla projektów Systemu Informacji w Ochronie Zdrowia? Wybrane zagadnienia Bolesław.
Informacje o Projekcie P1
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
Standard Elektronicznej Skrzynki Podawczej a nadesłane uwagi
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Bezpieczeństwo fizyczne i techniczne systemów i sieci komputerowych
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Zarządzanie zagrożeniami
Systemy informatyczne
Zbiór danych zapisanych zgodnie z określonymi regułami. W węższym znaczeniu obejmuje dane cyfrowe gromadzone zgodnie z zasadami przyjętymi dla danego.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Ergonomia procesów informacyjnych
Propozycja kryteriów szczegółowych wyboru finansowanych operacji dla Działania 2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Informatyzacja sektora ochrony zdrowia
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warsztat konsultacyjny
Warunki wstępne (ex ante) stan
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej

Neutralność technologiczna Państwa Interoperacyjność systemów

Neutralność technologiczna Państwa Państwo nie powinno preferować stosowania wybranych rozwiązań technologicznych poprzez wybór technologii stosowanej przez konkretnego producenta lub grupę producentów lub poprzez uniemożliwianie zastosowania wyraźnie wskazanych rozwiązań przez konkretnego producenta lub grupę producentów. Państwo może (i powinno) przygotowywać minimalne standardy dla technologii używanych w administracji, jednak owe minimalne standardy określać powinny wymagania techniczne i operacyjne, bez dokonywania wyboru konkretnych produktów.

Neutralność technologiczna Państwa Zasada neutralności technologicznej Państwa jest zasadą prawa konkurencji i jako taka jest jedną z podstaw tworzenia społecznej gospodarki rynkowej. Wybór konkretnego rozwiązania technicznego podlega przepisom prawa zamówień publicznych. Zasada neutralności technologicznej nie dąży do wykluczenia z użytku tzw. „standardów zamkniętych”, nie służy również do promowania oprogramowania z „otwartym kodem źródłowym” [tzw. open source]. Byłyby to działania równie nieneutralne. Neutralność ≠ interoperacyjność [system interoperacyjny nie musi być neutralny, a neutralność sama w sobie nie powoduje interoperacyjności

Interoperacyjność systemów informatycznych oznacza zdolność systemów technologii informacyjnej i komunikacyjnej (ICT) oraz procesów, jakie one wspierają w działalności przedsiębiorstw, do wymiany danych oraz do zapewnienia możliwości wymiany informacji i wiedzy (współdzielenia informacji i wiedzy). Interoperacyjność (w dokumentach UE określana również jako „interoperatywność”) Elementarny artefakt ram operacyjności. Np. raport opisujący jakąś praktykę, albo wzór dokumentu elektronicznego do zastosowania w jakimś kontekście. Rekomendacja interoperacyjności Miejsce publikacji zatwierdzonych dokumentów interoperacyjności. Repozytorium interoperacyjności

Interoperacyjność systemów informatycznych Ramy interoperacyjności Przez ramy interoperacyjności rozumie się: a) regulacje prawne b) specyfikacje – opisy danych, c) dobre praktyki – sprawdzone sposoby postępowania w określonych sytuacjach, d) normy, e) wzorce projektowe, f) wzory dokumentów oraz innego rodzaju używane definicje wspierające interoperacyjność publicznych systemów informatycznych.

Interoperacyjność systemów informatycznych Podstawową platformą , na której administracja powinna uzyskać cechę pełnej interoperacyjności systemów jest ePUAP, będący tym samym tzw. „portalem interoperacyjności” ePUAP jako portal interoperacyjności publikuje rekomendacje interoperacyjności, które w szczególności mogą być wykorzystywane przez usługodawców, usługobiorców, dostawców rozwiązań, jak również sam ePUAP jako podmioty, które ostatecznie implementują rekomendacj i[rekomendacje interoperacyjności jako informacja publiczna]

Sposoby osiągnięcia interoperacyjności systemów informatycznych administracji publicznej interoperacyjność systemów teleinformatycznych jest niemożliwa do osiągnięcia bez wymaganego poziomu spójności rejestrów publicznych oraz pozostałych zasobów informacyjnych z rejestrami publicznymi; należy w większym stopniu zapobiegać tworzeniu nowych identyfikatorów używanych do identyfikacji obiektów opisywanych w rejestrach publicznych. Obiekty powinny być identyfikowane za pomocą identyfikatorów pochodzących z rejestrów już istniejących i wymienionych w wymaganiach minimalnych,

Ustawowe wyjaśnienie pojęć interoperacyjność – zdolność różnych podmiotów oraz używanych przez nie systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych do współdziałania na rzecz osiągnięcia wzajemnie korzystnych i uzgodnionych systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych, neutralność technologiczna – zasada równego traktowania przez władze publiczne technologii teleinformatycznych i tworzenia warunków do ich uczciwej konkurencji, w tym zapobiegania możliwości eliminacji technologii konkurencyjnych przy rozbudowie i modyfikacji eksploatowanych systemów teleinformatycznych lub przy tworzeniu konkurencyjnych produktów i rozwiązań; Krajowe Ramy Interoperacyjności – zestaw wymagań semantycznych, organizacyjnych oraz technologicznych dotyczących interoperacyjności systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych.

Ramy Interoperacyjności Interoperacyjność jest rozpatrywana na trzech wyróżnionych poziomach: • poziom technologiczny, który obejmuje elementy infrastruktury teleinformatycznej takie, jak łącza komunikacyjne, platformy komputerowe wraz z systemami operacyjnymi, oprogramowanie standardowe i narzędziowe w postaci systemów zarządzania bazami danych, oprogramowania do wytwarzania aplikacji, itd. poziom systemowy, który obejmuje dane pamiętane w dowolnych bazach danych, oprogramowanie aplikacyjne, oprogramowanie i obiekty (np. formatki ekranowe) prezentacji danych. Na tym poziomie największe znaczenie mają zagadnienia zgodności syntaktycznej oraz kooperacji komunikatów,

Ramy Interoperacyjności poziom zadaniowy (biznesowy), który obejmuje obiekty i procedury mające bezpośredni związek z rzeczywistymi zadaniami realizowanymi przez podmioty zainteresowane. Należą do nich przede wszystkim uwarunkowania organizacyjno-prawne, procesy realizacji zadań, informacje wykorzystywane w tych procesach. Uwaga: na każdym z wyżej wymienionych poziomów, choć z różnym „natężeniem” występują aspekty techniczne, semantyczne lub prawno-organizacyjne (dotychczasowe ujęcie interoperacyjności)

Ramy Interoperacyjności Struktura ram interoperacyjności: • Ramowa architektura zapewniania interoperacyjności opartą na modelu usługowym, • Zasady certyfikacji i zarządzania oparte na modelu wielostronnego i konkurencyjnego tworzenia katalogu usług i swobodnego, ograniczonego tylko przepisami prawa korzystania z tych usług.

Ramowa architektura Podmioty zainteresowane Usługi interoperacyjności Usługi rejestrowe Usługi zewnętrzne Złożone usługi publiczne Platforma elektronicznych usług publicznych

Ramowa architektura Podstawowe usługi publiczne obejmują usługi interoperacyjności (takie, jak usługi uzgadniania i publikowania standardów i rekomendacji interoperacyjności, usługi dostarczania wzorców atrybutów referencyjnych, usługi transformacji danych), rejestrowe (czyli usługi dostępu i przetwarzania zasobów informacyjnych administracji publicznej) zewnętrzne, pochodzące spoza administracji, które są niezbędne dla realizacji zadań publicznych drogą elektroniczną (np. usługi finansowe takie, jak wniesienie opłaty skarbowej).

Potrzeba i konieczność interoperacyjności Zdolność administracji publicznej do realizacji zadań publicznych drogą elektroniczną jest ważnym czynnikiem jej oceny oraz warunkiem uzyskania postępu w budowie społeczeństwa informacyjnego, Nie będzie to możliwe bez ścisłego, interoperacyjnego współdziałania systemów informacyjnych (tj. ludzi, systemów, usług) jednostek administracji publicznej we wzajemnych relacjach oraz w relacjach z osobami fizycznymi, wszczególności obywatelami oraz podmiotami nie należącymi do administracji publicznej, w szczególności przedsiębiorcami.