podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net ania@kozuh.net
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne do udziału w tworzeniu strategii zajęć w szkole i innych placówkach edukacyjnych, 3. wdrożenie do refleksyjnego stosunku do procesu kształcenia.
GŁÓWNE TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU 1. Dydaktyka ogólna jako dyscyplina pedagogiki 2. Historia rozwoju myśli dydaktycznej 3. Współczesne tendencje w dydaktyce 4. Planowanie pracy dydaktycznej 4. Kompetencje nowoczesnego pedagoga 5. Strategie i metody kształcenia 6. Formy, zasady i środki kształcenia 7. Ewaluacja i refleksja w procesie kształcenia
Założenia: Po zakończeniu cyklu wykładów student będzie: rozumiał rolę oraz przebieg procesu kształcenia w życiu ucznia w każdym wieku, 2. poprawnie analizował i wnioskował obszar problemów dydaktycznych oraz ról nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia, 3. interpretował podstawowe nurty myślenia o szkole i edukacji 4. posługiwał się wybranymi metodami i środkami kształcenia 5. rozumiał konieczność diagnozy oraz pomiaru jakości efektów własnej pracy i pracy uczniów 6. szanował i rozwijał w sobie i w uczniach potrzebę kształcenia ustawicznego.
Literatura literatura podstawowa: Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków 2015. Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011. Springer M., Jak uczy się mózg. Warszawa 2015. Klus – Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa 2010 Śliwerski B., Myśleć jak pedagog. Gdańsk 2010.
Dryden G., Vos J. Rewolucja w uczeniu się. Poznań 2000. literatura uzupełniająca: Guz S. Edukacja w systemie Marii Montessori. Wybrane obszary kształcenia. Lublin 2015. Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla terapeutów i nauczycieli. Gdańsk 2009. Dryden G., Vos J. Rewolucja w uczeniu się. Poznań 2000. Łukasik I., Witek A. Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy. Lublin 2015.
ustny egzamin z treści konwersatorium 6.7 i 7.7) - NA OCENĘ 3.0-5.0 cykl zajęć w postaci konwersatorium kończy się zaliczeniem i egzaminem z oceną warunkami oceny są: przygotowanie konspektu wybranych zajęć z uczniami w dowolnym wieku oraz zaprezentowanie go wraz z środkami dydaktycznymi przed grupą na zajęciach 8.6, 9.6 i 22.6 - NA ZAL/NIE ZAL ustny egzamin z treści konwersatorium 6.7 i 7.7) - NA OCENĘ 3.0-5.0
TEZY EGZAMINACYJNE Dydaktyka ogólna jako dyscyplina pedagogiki TEZY EGZAMINACYJNE Dydaktyka ogólna jako dyscyplina pedagogiki. Historia rozwoju myśli dydaktycznej Współczesne tendencje w dydaktyce. Planowanie dydaktyczne. Podstawowe kompetencje dydaktyczne nowoczesnego pedagoga. Kompetencja komunikacji interpersonalnej. Kompetencja: integrowanie zespołu. Kompetencja: motywowanie uczniów i siebie. Kompetencja: kreatywność. Strategie i metody kształcenia. Formy, zasady i środki kształcenia Ewaluacja i pomiar dydaktyczny.
KONSULTACJE niedziele 19.00-19.45 KA budynek C, pokój 334b lub mail: ania@kozuh.net strona: ania.kozuh.net serdecznie proszę o mail w sprawie planowanej wizyty na konsultacjach (przynajmniej dwa dni wcześniej:-)