WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr inż. Magdalena Jabłońska
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Uniwersytet Warszawski
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Zasady uzupełniania opisu przedmiotu, programu przedmiotu (sylabusa) oraz ogólnouczelniana procedura weryfikacji efektów kształcenia.
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
NOWELIZACJA USTAWY - PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - kształcenie
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Język obcy w przedszkolu
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2015 / 2016.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Sylabusy przedmiotów w systemie USOS Informacje dotyczące wprowadzania sylabusów w roku akademickim 2015/16
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw projekt z dnia 31 marca 2016 r. mgr Agata Pyrzyńska Krajowa Reprezentacja.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Kształcenie dualne.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu Prezentacja dla Studentów I roku Psychologii.
Opiekunowie roczników
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Zmiany w ramowych statutach: 1
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Studenckie Granty Badawcze 2018
Kształcenie września 2018.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.

Nowe wzory programów studiów dotyczą wyłącznie programów już prowadzonych kierunków dla cyklu rozpoczynającego się od r.a. 2019/2020 oraz programów studiów dla kierunków, które będą tworzone.

obowiązuje od roku akademickiego: PROGRAM STUDIÓW PROGRAM STUDIÓW ….… STOPNIA dla kierunku ……………………………………………………………………. nazwa kierunku studiów profil: ………………………….. obowiązuje od roku akademickiego: ustalony uchwałą nr ……… Senatu Uniwersytetu Szczecińskiego z dnia…………….

I – INFORMACJE OGÓLNE Jednostka realizująca studia Obecnie z automatu będzie tu wpisywana nazwa uczelni. Kiedy zostanie ustalona nowa struktura uczelni z automatu zostanie przypisana właściwa jednostka Nazwa kierunku studiów   Poziom studiów Profil studiów Forma studiów (podać wszystkie formy) Przyporządkowanie kierunku do dyscypliny lub dyscyplin, do których odnoszą się efekty uczenia się ze wskazaniem dyscypliny wiodącej, w ramach której będzie uzyskiwana ponad połowa efektów uczenia się (w przypadku wskazania więcej niż jednej) dyscyplina/y: dyscyplina wiodąca: nazwy dyscyplin zgodne z rozp. MNiSW z 20 IX 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych Dla kierunku przyporządkowanego do więcej niż jednej dyscypliny określenie dla każdej z tych dyscyplin procentowego udziału liczby punktów ECTS w łącznej liczbie punktów ECTS dla programu studiów Punkty przypisane przedmiotom ogólnouczelnianym np. za lektoraty dodajemy do „puli” punktów ECTS dyscypliny wiodącej Liczba semestrów Liczba punktów ECTS konieczna do ukończenia studiów Wymogi związane z ukończeniem studiów (praca dyplomowa/ egzamin dyplomowy) Praca dyplomowa jest obligatoryjna tylko w przypadku studiów II stopnia i jsm. Egzamin dyplomowy jest obowiązkowy dla wszystkich poziomów studiów. * za egzamin dyplomowy, jeśli program studiów I stopnia nie będzie przewidywał pracy dyplomowej i tym samym seminarium, nie przyznajemy punktów ECTS i nie umieszczamy go w planie (to nie są zajęcia) Tytuł zawodowy nadawany absolwentom

KOMPETENCJE SPOŁECZNE II – EFEKTY UCZENIA SIĘ 1. Tabela efektów uczenia się z odniesieniami do charakterystyk drugiego stopnia PRK Nazwa kierunku studiów   Dyscyplina/y, do której/ych został przyporządkowany kierunek studiów Dyscyplina wiodąca, w ramach której będzie uzyskiwana ponad połowa efektów uczenia się Poziom studiów Profil studiów Symbol kierunkowych efektów uczenia się Opis zakładanych efektów uczenia się  Absolwent studiów ……….. ** stopnia: Odniesienie do charakterystyk II stopnia PRK poziom ….* WIEDZA UMIEJĘTNOŚCI KOMPETENCJE SPOŁECZNE

II – EFEKTY UCZENIA SIĘ W części drugiej znajdują się jeszcze dwie tabele: tabela pokrycia charakterystyk drugiego stopnia PRK, która poza dostosowaniem terminologicznym (efekty) nie zmieniła się, tabela pokrycia kompetencji inżynierskich przez kierunkowe efekty uczenia się (dla studiów dających kompetencje inżynierskie).

III – CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU STUDIÓW Forma studiów stacjonarne niestacjonarne Specjalności   Łączna liczba godzin zajęć ………. godz. ……… godz. Liczba ta pozostaje bez zmian dla poszczególnych poziomów studiów Liczba punktów ECTS przypisanych do zajęć (wg wzoru tabeli nr 1) załącznik nr … załącznik nr … Tabela zawiera alfabetyczny wykaz przedmiotów i liczbę punktów ECTS przypisanych do każdego z nich (zajęcia, zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa, należy rozumieć jako przedmioty) Plan studiów (dokument wyłącznie roboczy niezbędny do wypełniania załączników przez system) Wzór planu studiów pozostaje niezmieniony. Plan studiów nie znajduje się w programie ustalanym przez Senat, dlatego będzie możliwe dokonywanie niektórych zmian właśnie w planie np.: formy dydaktycznej zajęć, korekty liczby godzin zajęć, przesunięć przedmiotów. Nie będzie można zmieniać nazw przedmiotów i liczby punktów ECTS do nich przypisanych. Zmiany w planie studiów będą zatwierdzane uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału.

III – CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU STUDIÓW stacjonarne niestacjonarne Matryca efektów uczenia się (wg wzoru tabeli nr 2) załącznik nr …… załącznik nr …….. Została dostosowana terminologia Sposoby weryfikacji osiągania przez studenta zakładanych efektów uczenia się w trakcie całego cyklu kształcenia (wg wzoru tabeli nr 3) Opis oceny efektów uczenia się osiągniętych przez studenta w trakcie całego cyklu kształcenia (opis) załącznik nr …… Sylabusy Terminologia w sylabusie została również dostosowana do obecnie obowiązującej. Sylabus wypełniany przez nauczyciela pozostał taki sam. Natomiast w wydruku dla programu przygotowanego na senat zostaną pominięte niektóre informacje z sylabusa

III – CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU STUDIÓW SYLABUS – wersja senacka Nazwa przedmiotu:   Kod przedmiotu: Nazwa kierunku: Forma studiów: Profil studiów: Specjalność: Rok: semestr Status przedmiotu: Język przedmiotu: Koordynator przedmiotu: EFEKTY UCZENIA SIĘ Odniesienie do efektów dla programu Wiedza 01 02 … Umiejętności 03 04 Kompetencje społeczne 05 06

III – CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU STUDIÓW SYLABUS – wersja senacka- c.d. TREŚCI PROGRAMOWE Forma zajęć: wykład 1 Forma zajęć: ćwiczenia Metody kształcenia   Metody weryfikacji efektów uczenia się Nr efektu uczenia się z sylabusa Forma i warunki zaliczenia Łączny nakład pracy studenta w godz. Liczba punktów ECTS

III – CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU STUDIÓW - c.d. Łączna liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach zajęć prowadzonych z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia (dla studiów stacjonarnych co najmniej 50%, dla studiów niestacjonarnych co najmniej 20%) (wg wzoru tabeli nr 4 i 4a) … pkt ECTS   załącznik nr … Łączna liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach zajęć z dziedziny nauk humanistycznych lub nauk społecznych (nie mniej niż 5 ECTS) (dotyczy kierunków przypisanych do dziedzin innych niż odpowiednio nauki humanistyczne lub nauki społeczne) Łączna liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach zajęć do wyboru (w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów ECTS) Łączna liczba punktów ECTS za zajęcia związane z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie/ach nauki, do których przyporządkowany jest kierunek (w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS) (tylko dla profilu ogólnoakademickiego – wg wzoru tabeli nr 5) Informacja o udziale studentów w zajęciach przygotowujących do prowadzenia działalności naukowej lub udziale w tej działalności (wypełnić tylko dla profilu ogólnoakademickiego)

III – CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU STUDIÓW - c.d. Wymiar, forma i zasady odbywania praktyk (dotyczy profilu praktycznego lub profilu ogólnoakademickiego w przypadku, gdy program przewiduje praktyki) Przypominam, że dla profilu praktycznego obowiązujący wymiar praktyk to: dla studiów I stopnia – 6 miesięcy; dla studiów II stopnia – 3 miesiące. Liczba punktów ECTS, jaką student musi uzyskać w ramach praktyk … pkt ECTS Łączna liczba punktów ECTS za zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne oraz ich wykaz (w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS dla programu studiów) (tylko dla profilu praktycznego – wg wzoru tabeli na 5a) Informacje o warunkach prowadzenia zajęć kształtujących umiejętności praktyczne (wypełnić tylko dla profilu praktycznego) Liczba godzin zajęć z wychowania fizycznego w wymiarze nie mniejszym niż 60 godzin (dla stacjonarnych studiów pierwszego stopnia i jednolitych studiów magisterskich … godz. WF bez punktów ECTS od II roku studiów po 30 godz. na semestr Inne uwagi: (np.: studia dualne, studia wspólne, prowadzone w języku obcym)

IV – WYMOGI REALIZACJI PROGRAMU STUDIÓW 1 Wskaźnik procentowy zajęć prowadzonych w ramach programu studiów przez nauczycieli akademickich zatrudnionych w US jako podstawowym miejscu pracy (co najmniej 50% dla profilu praktycznego, co najmniej 75% dla profilu ogólnoakademickiego) (wg wzoru tabeli nr 6 i 6a) …… % W tabeli będą wykazywane zajęcia prowadzone przez osoby niebędące nauczycielami, a więc wymagany wskaźnik procentowy otrzymamy odejmując wykazany w tabeli procent od 100% WAŻNE: w projekcie planu studiów należy przy każdej formie zajęć wpisać tylko jednego prowadzącego 2 Udokumentowanie spełnienia warunków przez jednostkę prowadzącą zajęcia przygotowujące do zdobycia kwalifikacji uprawniających do wykonywania zawodu nauczyciela załącznik nr ….. Nadal brak rozporządzenia MNiSW kierunki prowadzące specjalność nauczycielską muszą więc poczekać z dostosowywaniem programu 3 W przypadku kierunków studiów dających uprawnienia do wykonywania zawodu lub uzyskania licencji zawodowej udokumentowanie, że program spełnia minimalne wymogi programowe dla tychże studiów, w zakresie treści programowych oraz łącznego czasu prowadzonych zajęć, określone przez właściwych ministrów

V – UCHWAŁY I OPINIE 1 Uchwały i opinie 2 Inne dokumenty

PRO MEMORIA: Przedstawiona wyżej dokumentacja programu studiów dotyczy kierunków już prowadzonych. Dostosowany program będzie obowiązywał studentów rozpoczynających cykl kształcenia od r.a. 2019/20 (art. 268 ust. 2 ustawy - Przepisy wprowadzające). Pozostałych studentów danego kierunku obowiązują dotychczasowe programy.

PROCEDURA WYDZIAŁOWA ZESPÓŁ KIERUNKU WYDZIAŁOWY ZESPÓŁ RADA WYDZIAŁU, która podejmuje uchwałę w sprawie ZAOPINIOWANIA zmian w programie studiów + opinia samorządu studenckiego

PROCEDURA Dostosowane programy, w postaci wydruku z systemu Egeria Edukacja, powinny zostać złożone do Biura ds. Jakości Kształcenia (w jednym egzemplarzu) najpóźniej do 29 marca br.

TWORZENIE NOWYCH KIERUNKÓW Istnieją dwa sposoby tworzenia nowych kierunków „uczelniany”, jeżeli uczelnia posiada odpowiednie uprawnienia, „ministerialny”, jeśli takich uprawnień nie posiada.

TWORZENIE NOWYCH KIERUNKÓW ŚCIEŻKA „MINISTERIALNA” do 30 kwietnia 2019 r. postępowania w sprawie nadania uprawnienia do prowadzenia studiów wszczyna się na podstawie przepisów dotychczasowych. Uprawnienie nadaje się też na podstawie przepisów dotychczasowych. od 1 maja 2019 r. do 31 grudnia 2021 r. można uzyskać pozwolenie ministra na utworzenie studiów: na dowolnym profilu, jeżeli uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopnia doktora w dyscyplinie, do której jest przyporządkowany kierunek studiów (było w dziedzinie), na profilu praktycznym, jeżeli ww. uprawnienia nie posiada (z wyłączeniem studiów przygotowującym do zawodu nauczyciela).

TWORZENIE NOWYCH KIERUNKÓW ŚCIEŻKA „UCZELNIANA” Do 1 maja 2019 r. tworzenie studiów na kierunku przypisanym do dziedziny, w której uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopnia dr hab. odbywa się na podstawie przepisów dotychczasowych. Nie obowiązuje wymóg dotyczący minimum kadrowego (wyjątek). Od 1 maja 2019 r. do 31 grudnia 2021 r. można tworzyć bez pozwolenia ministra (zarządzeniem rektora) studia na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny, w której uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopnia dr habilitowanego.

WNIOSKI Nowe kierunki, niezależnie od sposobu ich tworzenia, muszą posiadać przygotowaną dokumentację programu studiów zgodną z wyżej przedstawionym wzorem. Natomiast dodatkowo należy przygotować: albo Wniosek o utworzenie studiów (ścieżka uczelniana) albo Wniosek o pozwolenie na utworzenie studiów (ścieżka ministerialna).

WNIOSKI Wymogi, jakie muszą spełnić Wnioski będą przedstawione na stronie internetowej Działu Kształcenia. W przypadku Wniosku o pozwolenie… treść wniosku została określona w rozdziale 4 rozporządzenia MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów. Treść Wniosku o utworzenie studiów jest nieco oszczędniejsza.

REASUMPCJA Występując o utworzenie nowego kierunku przygotowujemy dokumentację składającą się z: odpowiedniego wniosku programu studiów.

KONSULTACJE Projekt kierunkowych efektów uczenia się Zespoły Kierunków mogą wstępnie konsultować przesyłając je na e-mail: alina.hutnikiewicz@usz.edu.pl

SYSTEM EGERIA EDUKACJA Wprowadzanie programu do systemu rozpoczynamy od zgłoszenia drogę e-mailową do Biura ds. Jakości Kształcenia danych podstawowych (nazwa kierunku, poziom, profil, forma studiów, specjalności) i efektów uczenia się na adres iwona.golab@usz.edu.pl Efekty wprowadza Pani Iwona Gołąb. Dalsze dane będzie można wprowadzać do EE od 4 lutego 2019 r. Drukowanie będzie możliwe od 14 lutego br.

. Dziękuję za uwagę