Założenia i idea planowanego konkursu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Zlecenie i wybór wykonawcy
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Zamówienia publiczne a innowacje
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Centrum Edukacyjno - Wdrożeniowe Koncepcja funkcjonowania Mirosław Kwapiszewski.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ocena wsparcia dla MŚP w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, XVI posiedzenie Grupy roboczej ds. MŚP przy KK NSRO Warszawa,
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 1 Droga urynkowienia wynalazków – stan prawny, zasady finansowania Leszek Grabarczyk Warszawa, 19 października 2015.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Spotkanie ROT 29 kwietnia 2016r.. Monitoring inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego Uwarunkowania: w Regionalnej Strategii Województwa Śląskiego.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Fundusze Europejskie.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Fundusz Badań i Wdrożeń - Voucher Badawczy” (projekt planowany do realizacji, prezentowane założenia mogą ulec.
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Wsparcie dotacyjne w ramach
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
ROZWÓJ BAZY B+R POLITECHNIKI KOSZALIŃSKIEJ
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Bony na innowacje dla MŚP
Kredyt na innowacje technologiczne
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Założenia i idea planowanego konkursu Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Założenia i idea planowanego konkursu Toruń, 27.02.2019 r.

PCP a regulacje UE Komunikat Komisji z dnia 14 grudnia 2007 r. pt. ”Zamówienia przedkomercyjne: wspieranie innowacyjności w celu zapewnienia trwałości i wysokiej jakości usług publicznych w Europie (COM(2007)0799) oraz Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie zamówień przedkomercyjnych: wspieranie innowacyjności w celu zapewnienia trwałości i wysokiej jakości usług publicznych w Europie (2010/C 67 E/03) odnoszą się do pojęcia „zamówień przedkomercyjnych”, które dotyczą etapu badań i rozwoju poprzedzającego komercjalizację. Zamówienia przedkomercyjne oznaczają podejście do udzielania zamówień na usługi badawczo-rozwojowe inne niż usługi, z których korzyści przypadają wyłącznie instytucji zamawiającej, dla potrzeb jej własnej działalności, pod warunkiem że całość wynagrodzenia za świadczoną usługę wypłaca instytucja zamawiająca i że wynagrodzenie to nie stanowi pomocy państwa.

Poszukiwanie innowacji – nowe podejście Zamówienia przedkomercyjne: - wykorzystane, gdy nie ma jeszcze rozwiązań bliskich rynkowi i potrzebne są nowe badania i rozwój; - planowane z myślą o ukierunkowaniu rozwoju rozwiązań innowacyjnych w zakresie konkretnych potrzeb sektora publicznego (Dyrektywa UE 24/2014), szczególnie poprzez nabywanie usług B+R mających na celu rozwój zupełnie nowych rozwiązań i prototypów. Innowacja jest celem strategicznym nabywcy

PCP - definicja nabywanie usług badawczo-rozwojowych przez jednostki należące do sektora publicznego (JST lub JST w partnerstwie z IOB) w celu rozwiązania ważnego zagadnienia społecznego, ekonomicznego lub gospodarczego nacisk kładzie się na dziedziny, w których brak jak dotąd rozwiązań komercyjnych na rynku (w skali kraju) zamówienia przedkomercyjne umożliwiają władzom publicznym stymulowanie przygotowania produktu przemysłowego już od wczesnych etapów badań i rozwoju do testów sprzętu w celu najlepszego dopasowania produktu do potrzeb zamówienia przedkomercyjne poprzedzają zamówienia komercyjne (przetarg)w procesie przygotowania produktu i zakupu przez zamawiających Społeczeństwo Sektor publiczny Sektor badań Prywatny dostawca

PCP – opis koncepcji PCP jest szczególnym podejściem do zamówień publicznych, stwarzającym bardziej korzystne warunki zarówno dla Zamawiających jak i dla Wykonawców PCP skupia się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymuluje innowacje Na każdym etapie PCP, Zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu/usługi, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi Wykonawcami Istotnym elementem PCP jest możliwość zachowania praw własności do wytworzonej przez siebie wiedzy/technologii przez wszystkich potencjalnych Wykonawców uczestniczących w PCP

PCP – Korzyści Lepsze dopasowanie produktu/usługi do potrzeb Zamawiającego Stymulowanie rozwijania innowacyjnych produktów i usług, w ramach zamówień realizowanych przez podmioty publiczne Wzrost udziału MŚP w zamówieniach realizowanych przez podmioty publiczne Podział ryzyka pomiędzy Zamawiającego a Wykonawcę Niższe koszty zarówno po stronie Wykonawcy jak i Zamawiającego Dostęp do najnowszych rozwiązań Wczesne zaangażowanie zamawianego do prac B+R – lepszy produkt i niższa cena Skrócenie czasu dostarczenia produktu/usługi na rynek poprzez lepsze dostosowanie do wymogów klienta

Zamówienia przedkomercyjne w kraju (KPO i RPO 2014-2020) pozostałe województwa - brak działań/ konkursów/ projektów  Program Bloki 200+ Innowacyjna technologia zmiany charakterystyki pracy bloków energetycznych klasy 200 Mwe e-Pionier - wsparcie uzdolnionych programistów na rzecz rozwiązywania zidentyfikowanych problemów społecznych lub gospodarczych NCBiR NCBiR prowadzi obecnie pilotażowe programy PCP, w tym m.in. projekt Bloki 200+ dofinansowany z POIR. Jest to inicjatywa Zespołu ds. nowych technologii wytwarzania energii NCBiR. Program realizowany w nowatorskiej formule – zamiast finansowania badań w postaci udzielania grantów na pojedyncze projekty, utworzony został kompleksowy program badawczy. Obejmuje on portfolio projektów, które przyczynią się do realizacji głównego celu programu, tj. rozwiązania problemu lub zaspokojenia potrzeby konkretnego odbiorcy poprzez zapewnienie rozwiązania technologicznego, które dziś nie jest jeszcze dostępne na rynku.

PCP w RPO WK-P 2014-2020 Zamówienia przedkomercyjne - udzielenie zamówień publicznych na usługi badawcze i rozwojowe, w której to transakcji organ zamawiający lub podmiot zamawiający nie przejmuje wszystkich wyników i korzyści zlecenia na wyłączność do wykorzystania w ramach prowadzenia własnej działalności ale dzieli je z usługodawcami na warunkach rynkowych. OŚ PRIORYTETOWA 1 WZMOCNIENIE INNOWACYJNOŚCI I KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARKI REGIONU Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie procesów badawczo-rozwojowych Typ projektu: projekty polegające na wsparciu procesu udzielenia zamówienia publicznego na usługi badawcze i rozwojowe (zamówienia przedkomercyjnego).

Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie procesów badawczo-rozwojowych Kiedy? Konkurs - 31.05.2019 r. - planowane ogłoszenie Wnioskodawca: JST lub JST w partnerstwie z IOB Odbiorcy wsparcia: przedsiębiorstwa, JST, mieszkańcy Kto? Projekty polegające na wsparciu procesu udzielenia zamówień publicznych na usługi badawcze i rozwojowe. Na co? Projekt musi wpisywać się w regionalną strategię inteligentnej specjalizacji. IS Dotacja na dofinansowanie prac B+R prowadzone przez przedsiębiorstwa w ramach realizowanego zamówienia przedkomercyjnego Forma wsparcia

Podział ryzyka i korzyści Poddziałanie 1.2.1 Wsparcie procesów badawczo-rozwojowych Jedynie usługi badawcze i rozwojowe Zakres zamówienia Pomoc Publiczna Projekty wolne od pomocy publicznej: Udzielanie zamówień odbywa się na zasadach konkurencyjnych, aby wykluczyć pomoc państwa. W przypadku zamówień przedkomercyjnych nabywca publiczny nie zastrzega wyników badań i rozwoju wyłącznie do użytku własnego. Instytucje publiczne i branża przemysłowa dzielą się ryzykiem i korzyściami związanymi z pracami B+R na warunkach rynkowych (obniżona cena, dofinansowanie prac B+R do określonej wysokości) Podział ryzyka i korzyści

PCP – Etapy Podstawowy proces składa się z pięciu etapów Określenie potrzeb Analiza wykonalności Przeprowadzenie postępowania Zarządzanie Umową/Kontraktem z Wykonawcami Zamówienie komercyjne - przetarg

Sformułowanie wyzwania – PCP w praktyce

Etap 0 – Analiza potrzeb i Ocena zdolności do stworzenia rozwiązania Czy potrzeba jest tak sformułowana, że jej zaspokojenie może pochodzić od różnych dostawców z różnych branż? Czy proces tworzenia rozwiązania wymaga prac badawczo-rozwojowych, a nie tylko adaptacji obecnych rozwiązań? Czy obecnie na rynku istnieje rozwiązanie, które pozwala zaspokoić potrzebę? Jeżeli nie – czy w najbliższej przyszłości takie rozwiązanie jest planowane do wdrożenia? Pomocne w odpowiedzi na powyższe pytania może być przeprowadzenie procesu dialogu technicznego

Proces udzielania PCP etapami – schemat etapu badawczego Zaproszenie do konkursu Sformułowanie wyzwania WSTĘPNA KONCEPCJA PROPOZYCJA ROZWIĄZANIA PROTOTYP PRODUKTY TESTOWE PRODUKT KOŃCOWY

Proces PCP - konkurs ofert realizowany w trybie art. 4 pkt 3 lit. e PZP Odwołanie się do rynku w otwarty i przejrzysty sposób i zaproszenie określonej liczby przedsiębiorstw do konkurencyjnego opracowania najlepszych możliwych rozwiązań problemu; Zamawiający zapewni, że publikacja ogłoszenia będzie dostępna na całym terenie EU; Przeprowadzenie analizy i porównanie zalet i wad różnych rozwiązań; Rozwój konkurencyjny prowadzony etapami - przeprowadzanie oceny po każdej fazie prac badawczo-rozwojowych, w celu kolejnej selekcji najlepszych rozwiązań.

Proces PCP - konkurs ofert realizowany w trybie art. 4 pkt 3 lit. e PZP Proces powinien przewidywać możliwość udziału co najmniej dwóch przedsiębiorstw w ramach ostatniego etapu PCP w celu zagwarantowania przyszłej konkurencji na rynku. Utrzymanie korzystnej presji konkurencyjnej na dostawców umożliwia nabywcom publicznym uzyskanie najlepszych rozwiązań; Oddzielenie etapu badań i rozwoju od etapu komercyjnego rozpowszechniania produktów końcowych - oddzielenie zamówień przedkomercyjnych od zamówień publicznych na etapie wprowadzenia na rynek. Konieczność ogłoszenia przetargu po PCP;

Oddzielenie etapu prac B+R od etapu komercyjnego rozpowszechniania produktów końcowych Z uwagi na nieodłączne ryzyko niepowodzenia w przypadku prac badawczo-rozwojowych sukces technologiczny nie zawsze może mieć miejsce. Dopiero na końcowym etapie zamówienia przedkomercyjnego nabywca publiczny posiada dowód w postaci testu porównawczego, pozwalający stwierdzić, czy opracowane rozwiązania rzeczywiście przewyższają inne rozwiązania dostępne na rynku. Fakt, iż przedsiębiorstwo przeprowadziło prace badawczo-rozwojowe i opracowało roboczą serię testową nie gwarantuje sam w sobie uzyskania w ich następstwie zamówienia na masową produkcję.

Podział ryzyka i korzyści (prawa własności intelektualnej) Przekazanie praw własności intelektualnej przedsiębiorstwom uczestniczącym w zamówieniach przedkomercyjnych odbywa się w sposób nieprzynoszący tym przedsiębiorstwom jakiejkolwiek przewagi podczas udzielania ewentualnych przyszłych zamówień. Prawa do przedmiotu zamówienia pozostają po stronie Wykonawcy, Zamawiający zastrzega sobie prawo do korzystania z nich na zasadzie bezpłatnej licencji na wykorzystanie wyników badań i rozwoju do użytku własnego.

PCP a Umowa Partnerstwa Ograniczenia we wspieraniu dużych przedsiębiorstw: - brak możliwości wyłączenia ze względu na konieczność przeprowadzenia otwartego i konkurencyjnego procesu naboru ofert; konieczność dyfuzji wyników prac B+R do rynku vs zapisy o podziale własności pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą; brak możliwości realizacji prac B+R na IX poziomie TRL (wyłączenie możliwości realizacji etapu polegającego na opracowaniu ograniczonej ilości nowych produktów lub usług w postaci serii testowej) „Oryginalny rozwój pierwszego produktu lub usługi może objąć ograniczony zakres produkcji lub dostaw w celu włączenia wyników testów oraz zademonstrowania, że dany produkt lub usługa nadaje się do produkcji lub dostaw w ilości o akceptowalnych normach jakości” - Komunikat Komisji COM(2007)0799

Projekt realizowany w ramach UP Różnice w zakresie realizacji PCP z poziomu projektu KE a programów pomocowych Projekty KE Projekt realizowany w ramach UP - brak pomocy publicznej (środki z poziomu KE) - konieczność zastosowania określonych rozwiązań w celu uniknięcia występowania pomocy publicznej na poziomie Wykonawców (przedsiębiorstw). - wyłączenie finansowania fazy koncepcyjnej - UP dopuszcza finansowanie badań podstawowych w uzasadnionych przypadkach - możliwość finansowania ograniczonej ilości w serii testowej - brak możliwości realizacji działań powiązanych z pierwszą produkcją/ pierwszym wdrożeniem?

W prezentacji zostały wykorzystane materiały udostępnione w ramach: Publikacji pn. „Zarządzanie Publiczne nr 1(35)/2016 - Marcin Kardas: Zamówienia publiczne jako instrument polityki innowacyjnej”; Publikacji pn. „Pre-Commercial Procurement In V4 Countries” oraz prezentacji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Kuj-Pom. opracowanych w ramach projektu SMILE project (Standard Grant No. 21520242) dofinansowanego z International Visegrad Fund.; Prezentacja Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pn. „Zamówienia przedkomercyjne Pre-Commercial Procurement (PCP) Nowe podejście do zamówień publicznych”.

Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego