Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ
Mierzenie – działanie lub proces przypisywania liczb do zjawisk zgodnie z określonymi zasadami Mierzenie rezultatów w BZ – przypisywanie liczb do zjawisk sektora publicznego za pomocą mierników
MIERZENIE REZULTATÓW
Etapy mierzenia rezultatów Ustanowienie priorytetów pomiarów Wybór mierników Zebranie danych Analiza Sprawozdawczość Na każdym z etapów niezbędne jest zachowanie WŁAŚCIWEJ JAKOŚCI - w praktyce np. wybiera się tylko te mierniki, dla których istnieją dane
KROK 1. Ustanowienie priorytetów mierzenia Podobnie jak niemal w nieskończoność można dokładniej mierzyć wybrzeże dodając nowe punkty, podobnie dodają coraz to kolejne mierniki można lepiej mierzyć sektor publiczny
KROK 1. Ustanowienie priorytetów mierzenia Należy określić przedmiot mierzenia, tj. Która część organizacji lub programu będzie mierzona: które: produkty (inputs), pracowników, działalność, procesy, rezultaty, usługi publiczne? Która część celów polityki będzie mierzona: które: cele pośrednie, grupy celów, zakres geograficzny, rezultaty, kontekst?
KROK 2. Wybór mierników Wybór pojedynczych mierników: input (nakłady), output (produkty), outcomes (rezultaty pośrednie lub ostateczne) Relacja mierników: Efektywność : koszt/produkty Produktywność: produkty/nakłady Skuteczność: produkty/rezultaty Skuteczność kosztowa: nakłady/rezultaty
KROK 2. Wybór mierników Pożądane cechy mierników: Wrażliwe na zmianę (tak/nie nie wystarczy przy mierzeniu satysfakcji) Precyzyjnie zdefiniowane Zrozumiałe dla użytkowników Udokumentowane Istotne Dane powinny być możliwe do uzyskania w odpowiednim czasie
Krok 3. Zbieranie danych
Krok 4. Analiza informacji Same liczby rzadko „coś mówią” konieczna jest ich analiza. Jedną ze strategii jest porównanie uzyskanych wartości mierników z normą. Jeśli docelowa norma ustanawiana się na początku nazywana jest wartością docelową. Jednak nie zawsze wartości docelowe pozwalają uzyskać faktyczną informację nt. uzyskanych rezultatów. Stąd jedną ze strategii jest porównanie uzyskanych wartości z :
Krok 5. Sprawozdawczość Dostosowana do grupy odbiorców, ogółu, mediów, grup interesu, doradców, międzynarodowych organizacji, innych rządów, polityków, parlamentu, top management etc. Format sprawozdań: roczne sprawozdania rezultatu, dokumentacja finansowa, publikacje drukowane/internetowe, ustne sprawozdania, wiadomości, reklamy, karty wyników
WYKORZYSTANIE informacji o REZULtach
Wykorzystanie informacji może być „miękkie” jak w przypadku celu uczenia się do „twardego”, tj. np. sterowania i kontroli Istnieje około 40 możliwości użyć informacji o rezultatach
Rodzaje sposobów wykorzystania informacji o rezultatach
Łańcuch efektów na przykładzie edukacji
Wykorzystanie informacji o efektach
Procentowe zestawienie rodzajów celów i mierników w samorządach wybranych państw europejskich
Wykorzystane materiały pochodzą z : Salachna, J. M., Zawadzka-Pąk, U. K., Michalczuk G. (2017). Usprawnianie zarządzania w samorządzie terytorialnym poprzez budżet – od budżetu tradycyjnego i zadaniowego do budżetu efektów, Warszawa: Wolters Kluwer