Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Związku Miast Polskich
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Idea projektów innowacyjnych
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Budowanie dialogu społecznego – rola współpracy sektora rządowego i pozarządowego na polu pomocy społecznej w kształtowaniu skutecznego systemu pomocy.
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
Zarządzanie projektami – controlling data: Katedra Nauk Społecznych wykładowca: dr Małgorzata Madej.
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Europejski Instytut Administracji Publicznej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Piotr Knaś, Małopolski Instytut Kultury
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
EURPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Warsztat 4: Dobór mierników dla procesu
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Spójność logiczna projektu.
Jakość i parametry procesu kształcenia
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
PRACA SOCJALNA W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
PPPRCHITM Zintegrowany System Zarządzxania
V Konferencja Ewaluacyjna, Warszawa Ewaluacje dla oszczędnego i reagującego rządu Experiences from The Netherlands dr Peter van der Knaap Dyrektor.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Analiza ekonomiczno – finansowa Zajęcia 1 – Wprowadzenie.
Erasmus+ KA 2 cechy projektów: elastyczność różnorodność innowacja, rozwój i modernizacja działania: innowacja - programy, materiały, narzędzia, metody.
Jak mierzyć efektywność administracji?
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Upowszechnianie produktu projektu MJUP. Ramowy harmonogram 2011 Zadanie 5 - Zarządzanie projektem Zadanie 4 - Upowszechnianie produktu Zadanie 3 - Opracowanie.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
SAMOOCENA JAKO NARZĘDZIE IDENTYFIKACJI RYZYKA W SYSTEMIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ Warszawa, 27 kwietnia 2015 r.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Jacek WOŹNIAK, „O sposobach oceniania wyników działania szkoleniowego z perspektywy.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Analiza danych DPS Syrena Dane za marzec – lipiec 2016
Zgłoszenie do konkursu
Zapis prezentacji:

Mierzenie rezultatów i wykorzystanie uzyskanych informacji w BZ

Mierzenie – działanie lub proces przypisywania liczb do zjawisk zgodnie z określonymi zasadami Mierzenie rezultatów w BZ – przypisywanie liczb do zjawisk sektora publicznego za pomocą mierników

MIERZENIE REZULTATÓW

Etapy mierzenia rezultatów Ustanowienie priorytetów pomiarów Wybór mierników Zebranie danych Analiza Sprawozdawczość Na każdym z etapów niezbędne jest zachowanie WŁAŚCIWEJ JAKOŚCI - w praktyce np. wybiera się tylko te mierniki, dla których istnieją dane

KROK 1. Ustanowienie priorytetów mierzenia Podobnie jak niemal w nieskończoność można dokładniej mierzyć wybrzeże dodając nowe punkty, podobnie dodają coraz to kolejne mierniki można lepiej mierzyć sektor publiczny

KROK 1. Ustanowienie priorytetów mierzenia Należy określić przedmiot mierzenia, tj. Która część organizacji lub programu będzie mierzona: które: produkty (inputs), pracowników, działalność, procesy, rezultaty, usługi publiczne? Która część celów polityki będzie mierzona: które: cele pośrednie, grupy celów, zakres geograficzny, rezultaty, kontekst?

KROK 2. Wybór mierników Wybór pojedynczych mierników: input (nakłady), output (produkty), outcomes (rezultaty pośrednie lub ostateczne) Relacja mierników: Efektywność : koszt/produkty Produktywność: produkty/nakłady Skuteczność: produkty/rezultaty Skuteczność kosztowa: nakłady/rezultaty

KROK 2. Wybór mierników Pożądane cechy mierników: Wrażliwe na zmianę (tak/nie nie wystarczy przy mierzeniu satysfakcji) Precyzyjnie zdefiniowane Zrozumiałe dla użytkowników Udokumentowane Istotne Dane powinny być możliwe do uzyskania w odpowiednim czasie

Krok 3. Zbieranie danych

Krok 4. Analiza informacji Same liczby rzadko „coś mówią” konieczna jest ich analiza. Jedną ze strategii jest porównanie uzyskanych wartości mierników z normą. Jeśli docelowa norma ustanawiana się na początku nazywana jest wartością docelową. Jednak nie zawsze wartości docelowe pozwalają uzyskać faktyczną informację nt. uzyskanych rezultatów. Stąd jedną ze strategii jest porównanie uzyskanych wartości z :

Krok 5. Sprawozdawczość Dostosowana do grupy odbiorców, ogółu, mediów, grup interesu, doradców, międzynarodowych organizacji, innych rządów, polityków, parlamentu, top management etc. Format sprawozdań: roczne sprawozdania rezultatu, dokumentacja finansowa, publikacje drukowane/internetowe, ustne sprawozdania, wiadomości, reklamy, karty wyników

WYKORZYSTANIE informacji o REZULtach

Wykorzystanie informacji może być „miękkie” jak w przypadku celu uczenia się do „twardego”, tj. np. sterowania i kontroli Istnieje około 40 możliwości użyć informacji o rezultatach

Rodzaje sposobów wykorzystania informacji o rezultatach

Łańcuch efektów na przykładzie edukacji

Wykorzystanie informacji o efektach

Procentowe zestawienie rodzajów celów i mierników w samorządach wybranych państw europejskich

Wykorzystane materiały pochodzą z : Salachna, J. M., Zawadzka-Pąk, U. K., Michalczuk G. (2017). Usprawnianie zarządzania w samorządzie terytorialnym poprzez budżet – od budżetu tradycyjnego i zadaniowego do budżetu efektów, Warszawa: Wolters Kluwer