Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Uczestnictwo nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej Szkoły Podstawowej nr 59 im. Jana Matejki w Katowicach w projektach COMENIUS w roku szkolnym 2012/2013.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 3
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Idea oceniania kształtującego
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
SZKOŁA DOBRYCH PRAKTYK ZESPÓŁ SZKÓŁ W STRACHOSŁAWIU.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4 Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014: 1.Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. 2.Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. 3.Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. 4.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

Drama w edukacji wczesnoszkolnej „ W istocie wszystko to, co wiemy lub potrafimy, jest wynikiem jakiejś naszej aktywności i zarazem warunkiem dalszego jej trwania. Nie ulega więc wątpliwości, że aktywność uczniów stanowi główny czynnik efektywnego uczenia”. A. Jurkowski

Właściwości psychiczne dziecka wieku wczesnoszkolnego wymagają takiej organizacji zajęć, wśród których na pierwsze miejsce wysuwa się żywiołowość, skłonność do ruchu, zabawy, ekspresji. W obowiązującej podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych widoczny nacisk położony jest m.in. na rozwijanie umiejętności wypowiadania się dzieci poprzez uczestnictwo w dramie, małych formach teatralnych, czy odgrywanie ról. *Drama jest metodą propagującą swobodną twórczość dziecka. *Pozwala w bezpieczny sposób rozwijać wyobraźnię, fantazję, wrażliwość emocjonalną. *Służy osiąganiu nadrzędnego celu, jakim jest rozwijanie dziecka i prowadzenie go do sukcesu. Drama jest wyjątkową okazją do osiągnięcia sukcesu przez każde dziecko, daje poczucie własnej wartości i godności. *Pomaga w realizacji programu dydaktycznego przez doskonalenie pamięci mechanicznej i logicznej, korygowanie wad wymowy, wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego dziecka.

„Przygotowanie ludzi do twórczej aktywności to główne zadania współczesnej szkoły i systemu edukacji. Kształcenie twórczych ludzi powinno rozpocząć się wcześnie, od pierwszych lat pobytu w szkole, a nawet już od przedszkola” J. Jargiło

Techniki Dramy *bycie w roli, granie – dziecko jest sobą w nowej nie znanej sytuacji lub stara się być w sytuacji jakiejś określonej postaci; *rozmowa – polega na stawianiu pytań i udzielaniu na nie odpowiedzi; uczy rozmowy o doznaniach, słownego uzewnętrzniania uczuć, buduje zaufanie, angażuje intelektualnie i emocjonalnie. *informacja zwrotna – pomaga w uświadomieniu wzajemnego oddziaływania nauczyciela i ucznia, przyczynia się do tworzenia dobrego klimatu, nauczyciel wykorzystuje tu intonację, nieartykułowane dźwięki, pomruki, sygnalizując między innymi swą akceptację, zainteresowanie przebiegiem improwizowanych zdarzeń lub wypowiedzi uczestników. *rzeźba-pomnik – polega na przyjęciu określonej pozy i zastygnięciu w bezruchu w najbardziej dramatycznym momencie granej scenki, po chwilowym zastygnięciu akcja zaczyna toczyć się dalej, aż do następnego zatrzymania.

*etiudy pantomimiczne – polega na przedstawieniu ciałem, gestem i miną określonego problemu; *tworzenie żywych obrazów – myślą przewodnią tej techniki jest wyrażanie pewnych tematów i eliminacja słów, są to obrazy utworzone z ludzi, mogą nimi być zjawiska abstrakcyjne, na przykład: radość, smutek, konflikty w szkole, grupie rówieśniczej; *inscenizacja – forma oparta na wyraźnym podziale widzów i aktorów, nie jest typową dramą, opiera się na wyuczonym tekście, dzieci-aktorzy uczą się tekstu na podstawie scenariusza, na scenie działają pod kierunkiem reżysera - którym najczęściej jest nauczyciel; *ćwiczenia głosowe – naśladowanie głosów zwierząt, roślin i odgłosów wydawanych przez przedmioty;

Korzyści z dramy *podczas aktywności uczniowie uczą się najlepiej i najwięcej, w sposób trwały i przyjemny; *bardziej angażują się w przebieg zajęć, chętniej dzielą się swoimi pomysłami, trafnymi spostrzeżeniami; *stają się śmielsi, odważniejsi; *uczą się od siebie nawzajem; *rozwijają umiejętność współpracy i współdziałania w grupie;

Bibliografia: Jargiło J., Zajęcia twórcze w nauczaniu zintegrowanym. Warszawa 2001. Jurkowski A.,Rozwój i wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym. Warszawa 1986. Pankowska K., Edukacja przez drame. Warszawa 1997. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa 1990.

Dziękuję za uwagę Aleksandra Klimza klimza@womczest.edu.pl