STATUT SZKOŁY I PRZEDSZKOLA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Niepubliczne przedszkola I inne formy wychowania przedszkolnego
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Ocenianie w Statucie szkoły
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

STATUT SZKOŁY I PRZEDSZKOLA w nowym prawie oświatowym

Statut jako akt prawa wewnątrzszkolnego

RATYFIKOWANE UMOWY MIĘDZYNARODOWE ŹRÓDŁA PRAWA – Konstytucja RP - rozdział III jako dwie kategorie : a) źródła prawa powszechnie obowiązującego, b) akty o charakterze wewnętrznym. KONSTYTUCJA USTAWY oraz RATYFIKOWANE UMOWY MIĘDZYNARODOWE ROZPORZADZENIA AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STATUT jako akt prawa wewnętrznego

Źródła prawa wewnątrzszkolnego Szkoła funkcjonuje w oparciu o….. Akt założycielski Art. 88 Prawa oświatowego Statut Art.98 -100 Prawa oświatowego Art. 102 Prawa oświatowego Regulaminy organów szkoły Rada pedagogiczna – art. 73 ust. 2 Prawa oświatowego Rada szkoły – art. 81 ust. 8 Prawa oświatowego Rada Rodziców – art. 83 ust. 4 Prawa oświatowego Samorząd Uczniowski – art. 85 ust. 3 i 4 Prawa oświatowego Programy i plany pracy szkoły na podstawie Podstawy programowej Ramowych planów nauczania Arkusz organizacji szkoły (Art. 110 Prawa oświatowego) Organizacja pracy szkoły (Art.70 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego)

cel regulacji statutowych Statut szkoły publicznej i przedszkola publicznego jest nadawany przez organ założycielski i prowadzący szkołę uchwałą o charakterze aktu prawa wewnętrznego – stanowi załącznik do tej uchwały; podstawą jego wydania jest przepis ustawy Prawo oświatowe; reguluje funkcjonowanie szkoły w obszarach i aspektach nieuregulowanych w aktach powszechnie obowiązującego prawa oświatowego i prawa pracy; jest aktem prawa, tzn. formułuje normy bezwzględnie obowiązujące; obowiązuje wszystkich wewnątrz danej jednostki oświatowej (dyrektora, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, uczniów, społeczne organy szkoły); może być nowelizowany wyłącznie uchwałami odpowiedniego organu szkoły (rady szkoły lub w razie jej niepowołania – rady pedagogicznej); podlega kontroli kuratora oświaty co do zgodności aktami prawa powszechnie obowiązującego;  

specyfika regulacji statutowych obejmuje treści, do ustanawiania których ma kompetencje wskazane w ustawie; reguluje sprawy, których nie rozstrzygają przepisy ustaw i rozporządzeń; nie może uchylać ani zmieniać przepisów wykraczających poza swój zakres przedmiotowy; nie może powtarzać przepisów zamieszczonych w innych aktach prawnych; 

zakres regulacji statutowych podmiotowy (krąg podmiotów, do których się odnosi); zakład administracyjny: personel + użytkownicy przedmiotowy (stosunki, które reguluje): charakterystyka szkoły zakres jej działalności działające w szkole organy organizacja obsługi użytkowników zakres władztwa nad użytkownikami  

Zawartość statutu szkoły Rozdział 1 Postanowienia ogólne § 1. Rozdział zawiera: nazwę i typ szkoły oraz jej siedzibę, a w przypadku gdy szkoła wchodzi w skład zespołu szkół – także nazwę tego zespołu; imię szkoły, o ile zostało nadane; nazwę i siedzibę organu prowadzącego szkołę; nazwę zawodu lub zawodów, w których kształci szkoła – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; określenie formy kształcenia – stacjonarnej lub zaocznej – w przypadku szkoły dla dorosłych; warunki stosowania sztandaru szkoły, godła szkoły oraz ceremoniału szkolnego, o ile zostały ustanowione lub w rozdziale VII – Ceremoniał Szkoły lub Postanowienia końcowe.  

Zawartość statutu szkoły Rozdział 2 Zakres działalności szkoły § 2. Rozdział zawiera: cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia; W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży cele i zadania szkoły określone w statucie uwzględniają program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza, oraz innych pracowników szkoły, w tym także zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a także sposób i formy wykonywania tych zadań dostosowane do wieku i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły; formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie.

Zawartość statutu szkoły Rozdział 3 Organy szkoły § 3. Rozdział opisuje organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.

Zawartość statutu szkoły Rozdział 4 Organizacja pracy szkoły § 4.1. Rozdział zawiera: organizację pracy szkoły, w tym organizację oddziałów sportowych, mistrzostwa sportowego, dwujęzycznych, integracyjnych, specjalnych i klas wstępnych, o których mowa w art. 25 ust. 3, z uwzględnieniem organizacji nauczania i oceniania w tych klasach, oraz organizację nauczania języka mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych lub języka regionalnego, jeżeli szkoła takie oddziały lub nauczanie prowadzi, organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli szkoła takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeśli szkoła takie zajęcia prowadzi; szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; organizację zajęć edukacyjnych w ramach kształcenia zawodowego – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych dla realizacji zajęć praktycznych, jeżeli szkoła takie pracownie i warsztaty posiada; organizację dodatkowych zajęć dla uczniów, zwiększających szanse ich zatrudnienia, jeżeli szkoła takie zajęcia prowadzi; organizację kształcenia ogólnego i zawodowego w przypadku pracowników młodocianych – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego; sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu; organizację biblioteki szkolnej oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami; organizację internatu, o ile został w szkole zorganizowany; organizację świetlicy z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia – w przypadku szkoły podstawowej i szkoły prowadzącej kształcenie specjalne, o której mowa w art. 127 ust. 1.

Zawartość statutu szkoły Rozdział 4 Organizacja pracy szkoły § 4. 2.  W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży statut określa także: 1) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży; 2) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki; 3) organizację współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej. 3. W przypadku szkoły dla dorosłych statut określa także zasady uczęszczania na wybrane zajęcia edukacyjne przez osoby przygotowujące się do egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ustawy o systemie oświaty.

Zawartość statutu szkoły Rozdział 5 Ocenianie wewnątrzszkolne uczniów § 5. Rozdział opisuje szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty.

Zawartość statutu szkoły Rozdział 6 Uprawnienia i obowiązki uczniów § 6. Rozdział zawiera: prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia; rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody; rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary; przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

Zawartość statutu przedszkola Rozdział 1 Postanowienia ogólne § 1. Rozdział zawiera: nazwę i rodzaj przedszkola oraz jego siedzibę; nazwę i siedzibę organu prowadzącego; warunki stosowania sztandaru przedszkola, godła przedszkola oraz ceremoniału przedszkolnego, o ile zostały ustanowione. lub w rozdziale VII – Ceremoniał przedszkola lub Postanowienia końcowe.

Zawartość statutu przedszkola Rozdział 2 Zakres działalności przedszkola § 2. Rozdział zawiera: cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia; sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności; zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z: a) zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, b) współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, c) planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość, d) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji, e) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną; formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami; zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący.

Zawartość statutu szkoły Rozdział 3 Organy przedszkola § 3. Rozdział opisuje organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami.

Zawartość statutu przedszkola Rozdział 4 Organizacja pracy przedszkola § 4. Rozdział zawiera: czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w uzgodnieniu z radą przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola - z radą rodziców; organizację pracy przedszkola, w tym organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli przedszkole takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeżeli przedszkole takie zajęcia prowadzi; sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem; szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.

Zawartość statutu przedszkola Rozdział 5 Uprawnienia i obowiązki uczniów   § 5. Rozdział opisuje prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów;

niepowtarzalność statutu Tworzy rozwiązania dostosowane do specyfiki danej szkoły/przedszkola, takie, jak: typ szkoły, forma kształcenia, zawody; nazwa, imię, siedziba, sztandar, ceremoniał; sposób realizacji zadań; istniejące w szkole organy i szczegółowe kompetencje tych organów; przyjęte rozwiązania organizacyjne; szczegółowe warunki oceniania: kryteria oceniania zachowania, warunki podwyższania ocen, sposób informowania rodziców, sposób uzasadniania wystawionych ocen, sposób ustalania ocen bieżących i śródrocznych, terminy ustalania ocen śródrocznych i rocznych, stosowanie ocen opisowych; sposób postępowania z użytkownikami;

w zakresie języka prawnego aktu w zakresie konstrukcji wymogi formalne Kształt przepisów konstruuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej w zakresie języka prawnego aktu w zakresie konstrukcji w zakresie oznaczania i systematyzacji przepisów.

nowelizacji dokonuje organ szkoły – rada szkoły lub rada pedagogiczna; wymogi proceduralne Statut jest uchwalany zgodnie z obowiązującymi procedurami prawnymi: pierwszy statut nadaje organ założycielski (utworzenie, przekształcenie szkoły); nowelizacji dokonuje organ szkoły – rada szkoły lub rada pedagogiczna; przygotowanie projektu statutu należy do kompetencji rady pedagogicznej.

Wpływ reformy oświaty na statuty szkół i przedszkoli

Odniesienie do nowego stanu prawnego Aktualny zbiór regulacji oświatowych związanych ze statutami Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Karta Nauczyciela Rozporządzenia w sprawie: szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli warunków organizacji praktycznej nauki zawodu bhp w szkołach podstawy programowej kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodach zasad oceniania, klasyfikowania i promowania

Szczególne rozwiązania proceduralne Wszystkie przedszkola i szkoły z wyjątkiem gimnazjów otrzymują nowe statuty Przedszkolom i szkołom przekształcającym się z mocy prawa statuty nadają organy wewnętrzne tych jednostek Szkołom przekształcanym decyzją JST statuty nadaje organ stanowiący JST Statuty szkół z oddziałami szkół wychodzących z systemu zawierają odrębne postanowienia dotyczące tych klas Statuty szkół przekształcanych decyzją JST powstają do 31 sierpnia Statuty przedszkoli i szkół przekształcających się z mocy prawa powstają do 30 listopada

Monitorowanie i kontrola prawidłowości zapisów w nowych statutach przez związki zawodowe

wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych Uprawnienia związku wynikające z ustawy związkowej: reprezentowanie i obrona interesów zawodowych pracowników szkół i przedszkoli (art. 1 ust. 1, art. 4) współuczestniczenie w tworzeniu korzystnych warunków pracy (art. 6) reprezentowanie pracowników w zakresie praw i interesów zbiorowych (art. 7 ust. 1) kontrola przestrzegania przepisów dotyczących interesów pracowników (art. 8)

wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych Kompetencja organów związkowych: zarząd oddziału (art. 57 ust. 1 pkt 1 Statutu ZNP), upoważniony przez zarząd inny podmiot (art. 57 ust. 3 i 4 Statutu ZNP): prezydium zarządu oddziału, sekretariat zarządu oddziału, poszczególni członkowie sekretariatu zarządu oddziału, prezes oddziału, zarząd ogniska, z zastrzeżeniem regulacji zawartej w art. 24 ust. 3 Statutu, w myśl której w ognisku, w którym nie dokonano wyboru zarządu, jego funkcję pełni prezes.

wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych Prawne formy działania: ustawa o dostępie do informacji publicznej – wniosek o udzielenie informacji nt. projektu aktu prawnego art. 19 ustawy związkowej - opinia do projektu aktu prawnego art. 23 ustawy związkowej – interwencja w razie działań niezgodnych z prawem lub zasadami sprawiedliwości

wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych Treści statutowe ważne z perspektywy zabezpieczenia interesów pracowniczych cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza, oraz innych pracowników szkoły organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje organizacja pracy szkoły

wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych Analiza przykładowych zapisów wzorcowych w tym zakresie

dziękujemy za uwagę Zespół Polityki Edukacyjnej ZG ZNP Warszawa, sierpień 2017