Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
INTEGRACJA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 23 IM
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Zespół Szkół Specjalnych Nr 23 im. J. Korczaka w Częstochowie.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Kontakt: Skarżysko – Kamienna ul. Szkolna 15 / 16 Tel/ fax
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!. Integracja jest fundamentem uczenia się takiego świata, jakim on rzeczywiście jest. U podstaw tworzenia otaczającej.
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Integracja w kształceniu zawodowym
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
z Oddziałami Integracyjnymi
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
RODZICE W SZKOLE.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1 ul. Armii Ludowej 1a Radom
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU I ROZWOJU ZESPO Ł U SZKÓ Ł SPECJALNYCH W KWIDZYNIE.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
SZANOWNI UCZNIOWIE ŁÓDŹ Gimnazjum nr 39 im. Juliana Tuwima ul. Królewska 13/15, Łódź tel.(042) SZKÓŁ.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
placówka przyjazna uczniom
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!

Szkoła jako baza klas integracyjnych

Integracja jest fundamentem uczenia się takiego świata, jakim on rzeczywiście jest. U podstaw tworzenia otaczającej nas rzeczywistości leżą więzi pomiędzy wszystkimi osobami, które biorą udział w jej budowaniu. Więzi i relacje w codziennych sprawach ujawniają niezliczone i twórcze uzdolnienia każdej osoby, w tym niepełnosprawnej.

Szkoła jako baza klas integracyjnych Oddziały integracyjne liczą od 15-20 uczniów, w tym od 3-5 uczniów niepełnosprawnych Dodatkowo w takiej klasie do dyspozycji uczniów jest nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne. Szkoła realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego Uczniowie i nauczyciele mają zapewnione odpowiednie warunki do pracy

INTEGRACJA Słowo dziś bardzo modne, używane w różnych kontekstach, np. : integracja europejska, integrować się ze środowiskiem, zintegrowana grupa, nauczanie zintegrowane, nauczanie integracyjne i klasy integracyjne

INTEGRACJA Jest nowym modelem oświaty, przeciwieństwem segregacji dzieci sprawnych i niepełnosprawnych. Dzieci zdrowe i niepełnosprawne tworzą jeden zespół. Łączy je proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy

O integracji Każdy instytucjonalny podział na dzieci sprawne i niepełnosprawne jest sprzeczny z podstawowymi prawami człowieka i obywatela. Ten stan rzeczy regulują dokumenty prawa międzynarodowego: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja o Prawach Dziecka, Karta Praw Osób Niepełnosprawnych i inne.

W Polsce na szeroką skalę kształcenie integracyjne odbywa się od ponad 10 lat. W roku szkolnym 2000/2001 zaczęła funkcjonować pierwsza klasa integracyjna w naszej szkole. Obecnie uczy się 38 uczniów z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.

Do klas integracyjnych przyjmowane są dzieci z następującymi niepełnosprawnościami: z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem, z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami sprzężonymi,

Do klas integracyjnych przyjmowane są dzieci z następującymi niepełnosprawnościami z ubytkiem słuchu w stopniu lekkim, z ubytkiem słuchu w stopniu umiarkowanym – mowa opanowana w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się, wymagane aparaty słuchowe, z niedowidzeniem, u których wada wzroku jest stała i nie pogarsza się.

W klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli, którzy jednocześnie prowadzą zajęcia ze wszystkimi dziećmi - jeden jest nauczycielem prowadzącym w danej chwili (w klasach starszych - przedmiotowcy), a drugi nauczyciel - (oligofrenopedagog) wspomaga uczniów niepełnosprawnych, dostosowując zakres treści nauczania do ich potrzeb i możliwości, a także czuwa nad ich realizacją.

Oprócz podwójnej opieki pedagogicznej do współpracy z klasą integracyjną zaangażowani są specjaliści.: pedagog specjalny psycholog terapeuci pedagogiczni pedagog szkolny logopeda rehabilitant

W KLASIE INTEGRACYJNEJ REALIZOWANY JEST TAKI SAM PROGRAM JAK W KAŻDEJ INNEJ, RÓWNOLEGŁEJ KLASIE!

REKRUTACJA

Rekrutacja dzieci zdrowych do klas integracyjnych jest poprzedzona: spotkaniem ogólnym rodziców z dyrektorem i wychowawcami, pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem, wyrażeniem pisemnej zgody przez rodziców na uczęszczanie ich dziecka do klasy integracyjnej, w trakcie roku szkolnego, przyjmowanie uczniów do klas odbywa się po rozeznaniu sytuacji dziecka i konsultacji Zespołu ds. Integracji.

Nauczanie i wychowanie integracyjne Opieramy na scalaniu treści i celów nauczania oraz wychowania. Planujemy tak pracę ucznia, aby cele były realizowane w sposób aktywny. Tworzymy jednolite integralne ciągi sytuacyjne dla działań i przeżyć ucznia. Wspólny temat dnia i lekcji łączy działania wszystkich uczniów w klasie i nauczycieli.

Uczniowie z klas integracyjnych biorą czynny udział w życiu szkoły i gminy przede wszystkim poprzez angażowanie się w : wielka orkiestra Światecznej pomocy coroczne dzieło Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wszystkie ważniejsze szkolne akademie, przedstawienia dla rodziców oraz szkoły,

Dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne uczące się w klasie integracyjnej: ma większe zaufanie do nauczycieli, odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości, łatwiej nawiązuje kontakty z rówieśnikami, ma dobry kontakt z osobami niepełnosprawnymi, kształtują się w nim pozytywne postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancja, życzliwość, chęć niesienia pomocy, ufność, zaradność, wiara w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa

Dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne uczące się w klasie integracyjnej: wzrasta i wychowuje się przeświadczeniu o tym, że choć ludzie różnią się od siebie, to nic nie stoi na przeszkodzie ich wspólnej nauce, zabawie a nawet przyjaźni, staje się bardziej samodzielne, uczy się pozytywnych form zachowań i lepszej komunikacji,

Dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne uczące się w klasie integracyjnej: walczy z własną nieśmiałością i lękiem przed tłumem oraz hałasem, uczy się wrażliwości i wyrozumiałości, uczy się nieść pomoc potrzebującym w sposób mądry a nie wyręczający.

ZAPRSZAMY DO NAS !!!

Dziękuje za uwagę Opracowała Małgorzata Grzyb