ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA” CYKL SZKOLENIOWY: analiza zasobów, tworzenie i opracowywanie gier terenowych WARSZTAT NR 1 ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA” PROWADZI: DAGMARA DUCHNOWSKA – KOOPERATYWA TRENERÓW „WILD BOAT” BIELINY, 12-13 lipca 2018 R.
WARSZTAT NR 1: IDENTYFIKACJA ZASOBÓW TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH DEFINIUJEMY NIEOKREŚLONE ZABAWA W PRZESTRZENI: RODZAJE GIER IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW: TWORZENIE MAPY ZASOBÓW NA PODSTAWIE ZEBRANYCH DANYCH, DOŚWIADCZEŃ ORAZ „KREACJI OCZEKIWANYCH DOZNAŃ” PODZIAŁ ZASOBÓW I ICH RANKINGOWANIE W ODNIESIENIU DO POTRZEB ZWIĄZANYCH Z TWORZENIEM SCENARIUSZA GRY TERENOWEJ „MYŚLEĆ JAK…” – PISZEMY HISTORIE, KTÓRE NAS CIEKAWIĄ…
WARSZTAT NR 1: IDENTYFIKACJA ZASOBÓW „ZIEMIA RUSZA SIĘ W POSADACH POD CIĘŻAREM SPOCZYWAJĄCEGO NA NIEJ MAŁEGO PTASZKA” LEONARDO DA VINCI
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Jak to było kiedyś? Czy „stare” podchody to „nowa” gra terenowa? Oczekiwania i rozczarowania
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Gry terenowe wpisują się w ideę poznawania „małych ojczyzn”, to trend w turystyce, nazywany z języka angielskiego: „4xE” (entertainment - rozrywka, emotion - emocje, education - edukacja, engagement - zaangażowanie)
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Twórcy i klienci (praca w grupach mieszanych)
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Cechy gier terenowych – pozycja twórcy i klienta: Pozwalają samodzielnie dochodzić do wiedzy Wymagają stosowania twórczych rozwiązań Uczą pracy zespołowej i dążenia do celu Kształtują cierpliwość i opanowanie Uczą spostrzegawczości i szybkiego podejmowania decyzji Wymagają orientacji w terenie rywalizacja
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Cechy i rodzaje gier terenowych (praca w grupach mieszanych)
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Cechy gier terenowych – okoliczności: Określone: czas i przestrzeń Konkretna, wyznaczona trasa Wykonywanie zadań zespołowo i/lub indywidualnie Korzystanie z zasobów Fabuła/scenariusz Zmiana sposobu myślenia uczestników (klientów) interdyscyplinarność i interaktywność, różnorodność Turystyka, zwiedzanie Topografia i Historia Różni adresaci (ze względu na wiek: np. dzieci, młodzież, rodziny, dorośli, dorośli, seniorzy, ze względu na zainteresowania, tzw. pasjonacka: historycy, sportowcy, przyrodnicy, artystyczne, komercyjne, edukacyjne, rozrywkowe, literackie) Nagrody, chociaż… każdy jest zwycięzcą!
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH rodzaje gier terenowych: Tradycyjne w formie (papier! Plansza! Koperty! Mapy!): odszukiwanie miejsc, rozwiązanie zagadek, podążanie zgodnie ze wskazówkami w ukrytych kopertach itp. Tradycyjne w formie (działanie! Aktywność!): zręcznościowe, siłowe (np. inspirowane aktywnością jednostek specjalnych) Aplikacje na telefony komórkowe (gry mobilne) Biegi na orientację Geocaching (wykorzystywanie systemu nawigacji satelitarnej) Team building (imprezy integracyjne) Questing Happening larp ... I te, których idea wywodzi się od klienta!
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH rodzaje gier terenowych (źródło: Interakcje w przestrzeni : nowe trendy w animacji turystyki, I. Połucha, J. Žukovskis, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 1 (29), 2015) outdoor games, czyli gry terenowe – wywodzą się z gier ulicznych i skautingu, obecnie rozwijane głównie jako gra miejska, także turystyczna lub edukacyjna, w których dzięki zbudowaniu fabuły turyści są angażowani w roli graczy w zwiedzanie obiektów i uczestniczenie w wydarzeniach w otwartej przestrzeni
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH questing – zwany turystyką z zagadkami, oznacza poszukiwanie i odkrywanie atrakcji turystycznych w postaci lokalnego dziedzictwa poza oznakowanymi szlakami na podstawie wskazówek i wierszowanych zagadek
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH puzzlehunt – gra logiczna oznaczająca polowanie powiązane z rozwiązywaniem pojedynczych zagadek lub ich grup (meta-puzzle) w celu odnalezienia skarbu
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH letterboxing – zainicjowany w Anglii w 1854 r., polega na dotarciu za pomocą opisu i kompasu do skrzynek z pieczątkami ukrytych w atrakcyjnych miejscach
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH geocaching – popularna gra rozwijana od 2000 r. przez użytkowników odbiorników GPS, zachęcająca do odwiedzania różnych miejsc w celu odnalezienia tzw. skrytek (geocache) z upominkami na wymianę
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH storytelling – umiejętność komunikowania polegająca na przekazywaniu historii i legend w sposób angażujący emocjonalnie, wciągający słuchacza w dialog
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH happening i performance – wydarzenie o charakterze artystycznym z logiczną narracją (happennig) lub sytuacja artystyczna z udziałem performera (performance), które aktywizują publiczność dzięki zastosowaniu elementów wywodzących się z plastyki, teatru, muzyki, specyfiki miejsca itp.
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH RPG (role playing games) – gra fabularna bazująca na narracji, nazywana „grą wyobraźni”, w której gracze wcielają się w role bohaterów fikcyjnych zdarzeń
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH LARP (live role playing games) – gra fabularna „na żywo”, podczas której gracze odgrywają role postaci i wspólnie tworzą opowieść, podobnie jak w teatrze improwizowanym posługując się kostiumami oraz rekwizytami
TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Mamy zespół twórców, co dalej? Klient? Przestrzeń? Scenariusz? Marketing? Budżet? (dyskusja)
IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW KLIENT = CEL
IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW PRZESTRZEŃ = PLANSZA DO GRY
IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW SCENARIUSZ = ZASOBY
IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW MARKETING = O CO NAM CHODZI?
IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW BUDŻET = „KOMU CEGŁĘ?”
CZY KLIENT TO NASZ ZASÓB? HEJ! TO MY! LOKALESI A TY KIM JESTEŚ?
IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW Tworzenie mapy zasobów Podzielmy się sobą! (wspólna praca przedstawicieli lokalnych grup działania)
IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW Mapa myśli, czyli: „wszystko jest powiązane ze wszystkim” Zasady mapowania: Rysunek, który ma symbolizować temat gry terenowej umieść na środku kartki Zapisz słowa kluczowe, rozmieszczając je nad liniami odchodzącymi promieniście od narysowanego symbolu (nie będzie ich co najmniej sześć! Nad każdą linią zapisz tylko jedno słowo!) Od słów kluczowych wyprowadź linie i zapisz skojarzenia, jakie przyjdą tobie do głowy w związku ze słowem, nie ograniczaj się i nie blokuj, pamiętaj: nie ma złych rozwiązań! (od każdego słowa kluczowego wyprowadź co najmniej trzy skojarzenia!) Gdy masz wrażenie, że nic już nie wymyślisz, zrób przerwę, a następnie przypatrz się swojej mapie Zaobserwuj związki i je zaznacz, poszukaj słów i/lub znaczeń, które się powtarzają Usuń elementy, które teraz wydają się tobie nieistotne Jeśli to wyda się ważne – ponumeruj odgałęzienia (rankinguj), możesz też narysować nową mapę, rysując i pisząc zgodnie z ruchem wskazówek zegara
IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW MYŚLENIE SYSTEMOWE (TEORIA CHAOSU?! LOGIKA ROZMYTA?!) Świat: relacja i sieć wzajemnych wpływów Wszystkie Obiekty wpływają na siebie wzajemnie i dynamicznie nie ma przyczynowość liniowej (A powoduje B), a raczej cyrkularna (A powoduje B powoduje A powoduje B) zmiana jednego elementu systemu może spowodować duże zmiany w jego całościowym działaniu Łączmy ze sobą wiele różnych elementów!
IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW MYŚLENIE SYSTEMOWE (ZANIM OPOWIEMY NASZA HISTORIĘ…) POŁĄCZCIE, CZEGO NIE DA SIĘ POŁĄCZYĆ! (PRACA W ZESPOŁACH DWUOSOBOWYCH)
PODSUMOWANIE WARSZTATU WARSZTAT REFLEKSYJNY PODSUMOWANIE WARSZTATU
analiza zasobów, tworzenie i opracowywanie gier terenowych DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I AKTYWNY UDZIAŁ W WARSZTACIE DAGMARA DUCHNOWSKA WILD BOAT