ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Indywidualne Plany Działania
Rozwój społeczności lokalnych
Spotkanie środowiskowe - scenariusz zajęć
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Społeczne zastosowanie gier miejskich
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
narzędzie w językowych pracach projektowych
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Gry komputerowe Dla kogo i po co ?.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Co to jest TIK?.
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
Konkurs: Na dobry początek
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Rozwój społeczny dziecka
Co to jest GPS? Dawid Dziedzic Kl. III „D”.
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Instytut na rzecz Ekorozwoju
POSZUKIWACZEPRAWDY Rekolekcje wirtualne czy realne?
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Odwiedź WWL Projekt geocachingowy turystyka piesza wykorzystująca narzędzia geocachingowe Projekt realizowany przez Fundację Mamy Wołomin, dzięki dofinansowaniu.
Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na.
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Z biegiem lat Mobilna gra miejska dla Dzielnicy Podgórze.
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
INTEGRACYJNE KOŁO MIŁOŚNIKÓW KIELC „Razem w mieście”
Składa się z wielu rysunków, które odtwarzane w odpowiedniej kolejności i z odpowiednią prędkością tworzą wrażenie ruchu.
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Praca w zespole.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Fundacja Pracownia Nauki i Przygody. O Fundacji Działamy od 17 stycznia 2012 r. Naszą inspiracją była wiara w edukacyjną i wychowawczą siłę natury i przygody.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Michał Brzeszkiewicz Departament Nowych Technologii Polska Organizacja Turystyczna Nowe technologie w Informacji Turystycznej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Tablica poświęcona poległym żołnierzom.
Nowa Jakość Gry III Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Bielsku-Białej Opiekun: prof. Anna Janczewska
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Oferta warsztatów multimedialnych
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Oferta warsztatów multimedialnych
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Metoda design thinking, czyli spojrzenie z drugiej strony
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA”
Projekt dofinansowany ze środków Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata
Sieć Najciekawszych Wsi
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA” CYKL SZKOLENIOWY: analiza zasobów, tworzenie i opracowywanie gier terenowych WARSZTAT NR 1 ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA” PROWADZI: DAGMARA DUCHNOWSKA – KOOPERATYWA TRENERÓW „WILD BOAT” BIELINY, 12-13 lipca 2018 R.

WARSZTAT NR 1: IDENTYFIKACJA ZASOBÓW TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH DEFINIUJEMY NIEOKREŚLONE ZABAWA W PRZESTRZENI: RODZAJE GIER IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW: TWORZENIE MAPY ZASOBÓW NA PODSTAWIE ZEBRANYCH DANYCH, DOŚWIADCZEŃ ORAZ „KREACJI OCZEKIWANYCH DOZNAŃ” PODZIAŁ ZASOBÓW I ICH RANKINGOWANIE W ODNIESIENIU DO POTRZEB ZWIĄZANYCH Z TWORZENIEM SCENARIUSZA GRY TERENOWEJ „MYŚLEĆ JAK…” – PISZEMY HISTORIE, KTÓRE NAS CIEKAWIĄ…

WARSZTAT NR 1: IDENTYFIKACJA ZASOBÓW „ZIEMIA RUSZA SIĘ W POSADACH POD CIĘŻAREM SPOCZYWAJĄCEGO NA NIEJ MAŁEGO PTASZKA” LEONARDO DA VINCI

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Jak to było kiedyś? Czy „stare” podchody to „nowa” gra terenowa? Oczekiwania i rozczarowania

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Gry terenowe wpisują się w ideę poznawania „małych ojczyzn”, to trend w turystyce, nazywany z języka angielskiego: „4xE” (entertainment - rozrywka, emotion - emocje, education - edukacja, engagement - zaangażowanie)

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Twórcy i klienci (praca w grupach mieszanych)

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Cechy gier terenowych – pozycja twórcy i klienta: Pozwalają samodzielnie dochodzić do wiedzy Wymagają stosowania twórczych rozwiązań Uczą pracy zespołowej i dążenia do celu Kształtują cierpliwość i opanowanie Uczą spostrzegawczości i szybkiego podejmowania decyzji Wymagają orientacji w terenie rywalizacja

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Cechy i rodzaje gier terenowych (praca w grupach mieszanych)

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Cechy gier terenowych – okoliczności: Określone: czas i przestrzeń Konkretna, wyznaczona trasa Wykonywanie zadań zespołowo i/lub indywidualnie Korzystanie z zasobów Fabuła/scenariusz Zmiana sposobu myślenia uczestników (klientów) interdyscyplinarność i interaktywność, różnorodność Turystyka, zwiedzanie Topografia i Historia Różni adresaci (ze względu na wiek: np. dzieci, młodzież, rodziny, dorośli, dorośli, seniorzy, ze względu na zainteresowania, tzw. pasjonacka: historycy, sportowcy, przyrodnicy, artystyczne, komercyjne, edukacyjne, rozrywkowe, literackie) Nagrody, chociaż… każdy jest zwycięzcą!

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH rodzaje gier terenowych: Tradycyjne w formie (papier! Plansza! Koperty! Mapy!): odszukiwanie miejsc, rozwiązanie zagadek, podążanie zgodnie ze wskazówkami w ukrytych kopertach itp. Tradycyjne w formie (działanie! Aktywność!): zręcznościowe, siłowe (np. inspirowane aktywnością jednostek specjalnych) Aplikacje na telefony komórkowe (gry mobilne) Biegi na orientację Geocaching (wykorzystywanie systemu nawigacji satelitarnej) Team building (imprezy integracyjne) Questing Happening larp ... I te, których idea wywodzi się od klienta!

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH rodzaje gier terenowych (źródło: Interakcje w przestrzeni : nowe trendy w animacji turystyki, I. Połucha, J. Žukovskis, Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 1 (29), 2015) outdoor games, czyli gry terenowe – wywodzą się z gier ulicznych i skautingu, obecnie rozwijane głównie jako gra miejska, także turystyczna lub edukacyjna, w których dzięki zbudowaniu fabuły turyści są angażowani w roli graczy w zwiedzanie obiektów i uczestniczenie w wydarzeniach w otwartej przestrzeni

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH questing – zwany turystyką z zagadkami, oznacza poszukiwanie i odkrywanie atrakcji turystycznych w postaci lokalnego dziedzictwa poza oznakowanymi szlakami na podstawie wskazówek i wierszowanych zagadek

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH puzzlehunt – gra logiczna oznaczająca polowanie powiązane z rozwiązywaniem pojedynczych zagadek lub ich grup (meta-puzzle) w celu odnalezienia skarbu

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH letterboxing – zainicjowany w Anglii w 1854 r., polega na dotarciu za pomocą opisu i kompasu do skrzynek z pieczątkami ukrytych w atrakcyjnych miejscach

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH geocaching – popularna gra rozwijana od 2000 r. przez użytkowników odbiorników GPS, zachęcająca do odwiedzania różnych miejsc w celu odnalezienia tzw. skrytek (geocache) z upominkami na wymianę

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH storytelling – umiejętność komunikowania polegająca na przekazywaniu historii i legend w sposób angażujący emocjonalnie, wciągający słuchacza w dialog

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH happening i performance – wydarzenie o charakterze artystycznym z logiczną narracją (happennig) lub sytuacja artystyczna z udziałem performera (performance), które aktywizują publiczność dzięki zastosowaniu elementów wywodzących się z plastyki, teatru, muzyki, specyfiki miejsca itp.

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH RPG (role playing games) – gra fabularna bazująca na narracji, nazywana „grą wyobraźni”, w której gracze wcielają się w role bohaterów fikcyjnych zdarzeń

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH LARP (live role playing games) – gra fabularna „na żywo”, podczas której gracze odgrywają role postaci i wspólnie tworzą opowieść, podobnie jak w teatrze improwizowanym posługując się kostiumami oraz rekwizytami

TEORETYCZNE PODSTAWY TWORZENIA GIER TERENOWYCH Mamy zespół twórców, co dalej? Klient? Przestrzeń? Scenariusz? Marketing? Budżet? (dyskusja)

IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW KLIENT = CEL

IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW PRZESTRZEŃ = PLANSZA DO GRY

IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW SCENARIUSZ = ZASOBY

IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW MARKETING = O CO NAM CHODZI?

IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW BUDŻET = „KOMU CEGŁĘ?”

CZY KLIENT TO NASZ ZASÓB? HEJ! TO MY! LOKALESI  A TY KIM JESTEŚ?

IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW Tworzenie mapy zasobów Podzielmy się sobą! (wspólna praca przedstawicieli lokalnych grup działania)

IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW Mapa myśli, czyli: „wszystko jest powiązane ze wszystkim” Zasady mapowania: Rysunek, który ma symbolizować temat gry terenowej umieść na środku kartki Zapisz słowa kluczowe, rozmieszczając je nad liniami odchodzącymi promieniście od narysowanego symbolu (nie będzie ich co najmniej sześć! Nad każdą linią zapisz tylko jedno słowo!) Od słów kluczowych wyprowadź linie i zapisz skojarzenia, jakie przyjdą tobie do głowy w związku ze słowem, nie ograniczaj się i nie blokuj, pamiętaj: nie ma złych rozwiązań! (od każdego słowa kluczowego wyprowadź co najmniej trzy skojarzenia!) Gdy masz wrażenie, że nic już nie wymyślisz, zrób przerwę, a następnie przypatrz się swojej mapie Zaobserwuj związki i je zaznacz, poszukaj słów i/lub znaczeń, które się powtarzają Usuń elementy, które teraz wydają się tobie nieistotne Jeśli to wyda się ważne – ponumeruj odgałęzienia (rankinguj), możesz też narysować nową mapę, rysując i pisząc zgodnie z ruchem wskazówek zegara

IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW MYŚLENIE SYSTEMOWE (TEORIA CHAOSU?! LOGIKA ROZMYTA?!) Świat: relacja i sieć wzajemnych wpływów Wszystkie Obiekty wpływają na siebie wzajemnie i dynamicznie nie ma przyczynowość liniowej (A powoduje B), a raczej cyrkularna (A powoduje B powoduje A powoduje B) zmiana jednego elementu systemu może spowodować duże zmiany w jego całościowym działaniu Łączmy ze sobą wiele różnych elementów!

IDENTYFIKACJA ORAZ ANALIZA ZASOBÓW MYŚLENIE SYSTEMOWE (ZANIM OPOWIEMY NASZA HISTORIĘ…) POŁĄCZCIE, CZEGO NIE DA SIĘ POŁĄCZYĆ! (PRACA W ZESPOŁACH DWUOSOBOWYCH)

PODSUMOWANIE WARSZTATU WARSZTAT REFLEKSYJNY PODSUMOWANIE WARSZTATU

analiza zasobów, tworzenie i opracowywanie gier terenowych DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ I AKTYWNY UDZIAŁ W WARSZTACIE DAGMARA DUCHNOWSKA WILD BOAT