Zmiany w systemie szkolnym a doradztwo zawodowe Warszawa, 22 marca 2017 r.
Obowiązujące ustawy Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2016 r. poz. 1943)
Obowiązujące ustawy u.s.o. u.p.o. u.p.w.u.p.o Zmiany w ustawie o systemie oświaty (art. 15) Przepisy uchylone w całości Preambuła; Rozdz. 2a. Przyjmowanie do pub. przedsz., pub. innych form wychowania przedsz., pub. szkół i pub. placówek Rozdz. 4. Społeczne organy w systemie oświaty Rozdz. 5. Organizacja kszt., wych. i opieki w szkołach i placówkach Rozdz. 6. Placówki doskonalenia nauczycieli Preambuła Rozdz. 1. Przepisy ogólne: art. 1 – art. 30 Rozdz. 2. Wych. przedszk. obowiązek szkolny i obowiązek nauki: art. 31 – art. 42 Rozdz. 3. Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi: art. 43 – art. 74 Rozdz. 4. Społeczne organy w systemie oświaty: art. 75 – art. 87 Rozdz. 5. Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych: art. 88 – art. 129 Art. 1 określa terminy wejścia w życie ustawy – Prawo oświatowe Art. 2 – art. 115: przepisy zmieniające inne ustawy Art. 116 – art. 219: przepisy regulujące wprowadzanie nowego systemu szkolnego Art. 220 – art. 255: regulacje dotyczące: dyrektorów, nauczycieli i pracowników szkół Art. 256– art. 369: przepisy przejściowe, dostosowawcze i końcowe
Obowiązujące ustawy u.s.o. u.p.o. u.p.w.u.p.o Liczne uchylenia: Rozdz. 1. Przepisy ogólne Rozdz. 2. Wych. przedszk., obow. szkolny i obow. nauki Rozdz. 3. Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi Rozdz. 8. Szkoły i placówki niepubliczne Rozdz. 6. Przyjmowanie do pub. przedszkoli, pub. innych form wychowania przedszk., pub. szkół i pub. placówek: art. 130 – art. 164 Rozdz. 7. Kształcenie osób przybywających z zagranicy: art. 165 – art. 167 Rozdz. 8. Szkoły i placówki niepubliczne: art. 168 – art. 182 Rozdz. 9. Placówki doskonalenia nauczycieli: art. 183 – art. 188
Obowiązujące ustawy u.s.o. u.p.o. u.p.w.u.p.o Zmiany dostosowawcze Rozdz. 3a. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów Rozdz. 3b. Egz. gimn. i egz. matura oraz egz. potw. kwalifikacje w zawodzie” (tu zm. na: Egz. ósmoklasisty Rozdz. 7. Finansowanie szkół i placówek Rozdz. 8a. Pomoc materialna dla uczniów Rozdz. 9. Przepisy szczególne
Obowiązujące ustawy Ustawa o systemie oświaty zmieniana jest ustawą – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, w szczególności jest to art. 15. Przykłady fraz odnoszących się do poszczególnych ustaw stosowane w ustawie – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe: /…/ stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się przepisy ustawy – Prawo oświatowe, stosuje się/na podstawie art. … ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: /…/ 17) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; 18) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych; 19) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, w tym praktyczną naukę zawodu, a w przypadku szkół artystycznych – zajęcia edukacyjne artystyczne; 2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się: a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 1, b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania; 3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych; 4) zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych; 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności; 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 109. ust. 6. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. ust. 7. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: /…/ 3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym: c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, 4) treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach (cku, ckp, oddiz) oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach (cku, ckp, oddiz), uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych /…/
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Prawo oświatowe Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: /…/ Nowa delegacja do wydania rozporządzenia 5) zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się Dotychczasowe rozporządzenie wydane zostało na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy o systemie oświaty . W związku z art. 363 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe rozporządzenie zachowuje moc do czasu zakończenia kształcenia w szkołach dotychczasowego systemu lub ich oddziałach.
Zapisy ustawowe dotyczące doradztwa zawodowego Ustawa – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Art. 292. W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi.
Przekształcenie 6-letniej szkoły podstawowej w 8-letnią szkołę podstawową Rok szkolny 2016/1017 6-letnia szkoła podstawowa kl. VI Rok szkolny 2017/2018 8-letnia szkoła podstawowa – art. 117 ust 1 u.p.w.u.p.o. kl. VII Rok szkolny 2018/2019 8-letnia szkoła podstawowa kl. VIII
Ramowy plan nauczania w 8-letniej szkole podstawowej (zał Ramowy plan nauczania w 8-letniej szkole podstawowej (zał. nr 1 stosuje się począwszy od roku szkolnego 2017/2018)
Ramowy plan nauczania w 8-letniej szkole podstawowej (zał Ramowy plan nauczania w 8-letniej szkole podstawowej (zał. nr 3 stosuje się począwszy od roku szkolnego 2017/2018)
Przepisy regulujące funkcjonowanie gimnazjum lub klas gimnazjum w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 Gimnazjum może: ulec stopniowej likwidacji (art 127 ust. 1, zgodnie z ust. 3. w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 stosuje się przepisy dotychczasowe); być przekształcone w (art.129): 8-letnią szkołę podstawową, liceum ogólnokształcące (3- lub 4-letnie), technikum (4- lub 5-letnie), branżową szkołę I stopnia; włączone do (art. 129): 8-letniej szkoły podstawowej, liceum ogólnokształcącego (3- lub 4-letnie), branżowej szkoły I stopnia. W szkołach powstałych w wyniku przekształcenia lub włączenia gimnazjum prowadzi się klasy gimnazjum aż do czasu ich likwidacji (art. 129 ust. 8). Do klas gimnazjum stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące gimnazjów (art. 129 ust. 9).
Wygaszanie kształcenia w gimnazjach Rok szkolny 2016/2017 kl. I, II, III 2017/2018 kl. II, III 2018/2019 kl. III
Branżowa szkoła I stopnia – przekształcenia Z dniem 1 września 2017 r. tworzy się branżową szkołę I stopnia (art. 161). Z dniem 1 września 2017 r. zasadnicza szkoła zawodowa staje się branżową szkołą I stopnia (art. 162 ust. 1). Z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, a w przypadku zasadniczej szkoły zawodowej, w której kształcenie w klasie I rozpoczęło się w lutym 2017 r. – z dniem 1 lutego 2018 r. (art. 163). Na rok szkolny 2017/2018 nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy I dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej. Do klas zasadniczej szkoły zawodowej stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące zasadniczych szkół zawodowych. Przepisy wydane na podstawie ustawy – Prawo oświatowe stosuje się od roku szkolnego 2017/2018 poczynając od klasy I (nowa klasyfikacja zawodów, nowe „ramówki”, nowe podstawy programowe).
Branżowa szkoła I stopnia (schemat dla szkoły, w której kształcenie rozpoczęło się z dniem 1 września) Rok szkolny 2017/2018 kl. I B.Sz.I st. (G) kl. II, III zsz 2018/2019 kl. I, II B.Sz.Ist. (G) kl. III zsz 2019/2020 kl. I, II, III B.Sz.Ist. (G) kl. I B.Sz.Ist (8-SzP)
minimum 10 godzin w trzyletnim okresie nauczania Branżowa szkoła I stopnia (zał. nr 7 obowiązuje od roku szk. 2017/2018 a zał. nr 8 od roku szk. 2019/2020) Załącznik nr 7 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA, W TYM BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM, PRZEZNACZONY DLA UCZNIÓW BĘDĄCYCH ABSOLWENTAMI DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM Załącznik nr 8 (j.w.) RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA, W TYM BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM, PRZEZNACZONY DLA UCZNIÓW BĘDĄCYCH ABSOLWENTAMI OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ Załącznik nr 7 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA, W TYM BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM, PRZEZNACZONY DLA UCZNIÓW BĘDĄCYCH ABSOLWENTAMI DOTYCHCZASOWEGO GIMNAZJUM Załącznik nr 8 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA, W TYM BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM, PRZEZNACZONY DLA UCZNIÓW BĘDĄCYCH ABSOLWENTAMI OŚMIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w trzyletnim okresie nauczania
Branżowa szkoła II stopnia Z dniem 1 września 2020 r. tworzy się branżową szkołę II stopnia (art.173 ust. 1 u.p.w.u.p.o.). Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do branżowej szkoły II stopnia przeprowadza się na rok szkolny 2020/2021. Do klasy I branżowej szkoły II stopnia przyjmuje się kandydatów, którzy ukończyli branżową szkołę I stopnia w roku szkolnym bezpośrednio poprzedzającym rok szkolny, na który ubiegają się o przyjęcie do publicznej branżowej szkoły II stopnia. W przypadkach losowych lub zdrowotnych możliwe jest przyjęcie kandydata w kolejnym roku szkolnym następującym po roku szkolnym, w którym kandydat ukończył szkołę branżową I stopnia (art.135 u.p.o.). Kandydat musi posiadać zaświadczenie o zawodzie nauczanym w branżowej szkole I st., w którym wyodrębniono kwalifikację wspólną z zawodem nauczanym w szkole branżowej II st. (art. 135 ust. 1 pkt 2) Dla branżowej szkoły II stopnia ustalone są dwa załączniki (nr 10 od roku szk. 2020/2021 oraz nr 11 od roku szkolnego 2022/2023. W ramowych planach nauczania nie ma godzin przeznaczonych na doradztwo zawodowe.
Liceum ogólnokształcące – przekształcenia Z dniem 1 września 2019 r. tworzy się czteroletnie liceum ogólnokształcące (art. 145). Z dniem 1 września 2019 r. dotychczasowe trzyletnie liceum ogólnokształcące staje się czteroletnim liceum ogólnokształcącym (art. 146). Na rok szkolny 2020/2021 nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy I trzyletniego liceum ogólnokształcącego (art. 147). W latach szkolnych 2019/2020–2021/2022 w czteroletnim liceum ogólnokształcącym, prowadzi się klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu ich likwidacji. Do tych klas stosuje się przepisy dotyczące dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego (art. 148). Od roku szkolnego 2019/2020 do klas 4-letniego LO dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej stosuje się nowe przepisy ( w tym dotyczące ramowego planu nauczania i podstawy programowej kształcenia ogólnego).
Liceum ogólnokształcące – przekształcenia Rok szkolny 2019/2020 kl. I, II, III (G) kl. I (8-Sz.P.) 2020/2021 kl. II, III (G) kl. I, II (8-Sz.P.) 2021/2022 kl. III (G) kl. I, II, III (8-Sz. P) 2022/2023 kl. I, II, III, IV (8-Sz.P.)
Liceum ogólnokształcące Liceum ogólnokształcące Załącznik nr 4 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO, W TYM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH, NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM
Technikum – przekształcenia Z dniem 1 września 2019 r. tworzy się pięcioletnie technikum (art. 151). Z dniem 1 września 2019 r. czteroletnie technikum staje się pięcioletnim technikum (art.152). Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do klasy I pięcioletniego technikum dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej przeprowadza się na rok szkolny 2019/2020 (art.152). Na rok szkolny 2020/2021 nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy I czteroletniego technikum (art. 153). W latach szkolnych 2019/2020–2022/2023 w pięcioletnim technikum prowadzi się klasy czteroletniego technikum dla absolwentów gimnazjum, aż do czasu likwidacji tych klas, przy czym stosuje się przepisy dotyczące czteroletniego technikum (art. 154). Od roku szkolnego 2017/2018 poczynając od klasy I 4-letniego technikum stosuje się nową klasyfikację zawodów i nową podstawę programową kształcenia w zawodach.
Technikum – przekształcenia Rok szkolny 2019/2020 kl. I (G) kl. I (8-Sz.P.) 2020/2021 kl. II, (G) kl. I, II (8-Sz.P.) 2021/2022 kl. III (G) kl. I, II, III (8-Sz. P) 2022/2023 kl. IV (G) kl. I, II, III, IV (8-Sz.P.) 2023/2024 kl. I, II, III, IV, V
Technikum Załącznik nr 5 RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM, W TYM TECHNIKUM SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW W NORMIE INTELEKTUALNEJ: NIEPEŁNOSPRAWNYCH NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE ORAZ ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM
Doradztwo zawodowe w tygodniowym rozkładzie zajęć (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia …. 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania) § 4. 1. Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala dla poszczególnych klas i oddziałów tygodniowy rozkład zajęć, a w szkołach dla dorosłych prowadzących zajęcia w formie zaocznej – semestralny rozkład zajęć: 1) obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 2) zajęć z wychowawcą; 3) zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych; 4) zajęć z zakresu doradztwa zawodowego; /…/
Zapytaj siebie, co robiłbyś nawet wtedy, gdyby nikt Ci za to nigdy nie miał zapłacić. To wskazówka, która pomoże Ci, czym powinieneś się zajmować, oczywiście wciąż szukając sposobu na zarobienie na tym. (Joe Vitale) Dziękuję za uwagę