„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
W JAKIM CELU ? czyli zasadność prowadzonej kampanii: Już pierwszy punkt Ustawy o Systemie Oświaty mówi, że szkoła winna wspierać rodzinę w jej wychowawczej roli; Uświadamianie ogromnej roli rodziny w prawidłowym rozwoju dziecka; Uwrażliwianie na potrzeby, relacje i realizację zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka.
DEFINICJA I ISTOTA RODZINY: rodzina - jest podstawową komórką społeczną; rodzina - jest najstarszą i najbardziej podstawową formą współżycia ludzi; rodzina – to wzajemne więzi między jej członkami; rodzina – to system o wyraźnej strukturze i zależnościach w zaspokajaniu podstawowych potrzeb jej członków. rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci rodzice powinni być dla dzieci wzorem i przykładem, bowiem dzieci powielają zachowania swoich rodziców
Podstawowe funkcje i potrzeby rodziny: funkcja prokreacyjna; f. ekonomiczna; f. opiekuńcza; f. socjalizacyjna; f. wychowawcza; f. kulturowa; f. stratyfikacyjna; f. religijna; f. rekreacyjna. potrzeby uczuciowe; p. bezpieczeństwa; p. poznawcza; p. aktywności; p. samodzielności, wzrostu, rozwoju; p. kontaktu społecznego; p. przynależności; p. akceptacji; p. poczucia sensu życia/duchowa.
W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI TO WŁAŚNIE RODZICE SĄ ODPOWIEDZIALNI ZA REALIZACJĘ POTRZEB SWOICH DZIECI !!!
STRUKTURA RODZINY:
Mnogość relacji w rodzinie dodatkowo ją ubogaca.
ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA: Akceptacja Docenianie Okazywanie uczuć Dostępność Obliczalność Autorytet
ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA C.D. Akceptacja – syn może być podobny do ojca, a córka do matki, ale równie dobrze dzieci mogą stanowić zupełne indywidualności względem swoich rodziców. Akceptacja buduje poczucie bezpieczeństwa i przeświadczenie, że jest się kochanym takim jakim się właściwie jest. Ad.2 Docenianie – rodzice powinni doceniać nawet najmniejsze sukcesy dzieci i sami uczyć swe pociechy doceniania czynów innych. Docenianie swoich dzieci i ich czynów buduje postawę wdzięczności i umiejętnego odczytywania wartości.
ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA C.D. Okazywanie uczuć – przykład rodziców okazujących sobie pozytywne uczucia uczy dzieci okazywania swoich uczuć względem innych. Okazywanie uczuć niweluje niepotrzebną atmosferę niezrozumienia, napięcia i stresu. Ad.4 Dostępność – bycie otwartym na wspólne spędzanie czasu, na zabawy, pomoc w lekcjach, czyli przebywanie z dziećmi rodzi poczucie bezpieczeństwa i bycia kochanym. Dostępność eliminuje przekonanie, że dziecko jest pozostawione same sobie, niekochane, czy niepotrzebne.
ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA C.D. Obliczalność – panowanie nad sobą, zachowania adekwatne do sytuacji, a także prawidłowe reakcje rodziców uczą dzieci. Obliczalność buduje prawidłowe postawy i zachowania dzieci, chroniąc przed brakiem kontroli i nieobliczalnymi poczynaniami. Ad.6 AUTORYTET – wzajemny szacunek, zrozumiałe postępowanie i konsekwentne działania budują autorytet rodzica w oczach dziecka.
GDY ZAISTNIEJE PROBLEM W zależności od rodzaju problemu i potrzeby: powiadom szkołę (dyrekcję, pedagoga) instytucje odpowiedzialne za pomoc rodzinie np. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (MOPS) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR), stowarzyszenie Pomoc Rodzinie ,,PRZYSTAŃ” skorzystaj z Niebieskiej Linii (0 801 12 00 02) skontaktuj się np. z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią leczenia odwykowego itp.. skorzystaj z pomocy świetlicy socjoterapeutycznej Powiadom Policję, Sąd Rodzinny DOBRO TWOJEJ RODZINY JEST NAJWAŻNIEJSZE!
IDŹ ZA PRZYKŁADEM ŚWIĘTEJ RODZINY
KILKA PRAKTYCZNYCH PORAD Rozmawiaj z dziećmi, mów często jak ważne i kochane są dla Ciebie. Utrzymuj z nimi dobry kontakt, przypominaj, że zawsze mogą na Ciebie liczyć. Podkreślaj, że rodzina jest najważniejsza na świecie, a dzieci stanowią jej istotną część. Nie bądź pobłażliwy, ani surowy dla swoich pociech ale staraj się zachowywać równowagę. Każdą wolną chwilę spędzajcie aktywnie razem z rodziną, bo właśnie tak powinno być!
UDZIAŁ SZKOŁY Wsparcie edukacyjne rodziców z zakresu umiejętności wychowawczych; Kampania „Cała Polska czyta dzieciom”; Angażowanie się w pasje swoich dzieci; Działania w imprezach szkolnych, wydarzeniach sportowych, piknikach; „Postaw na rodzinę” czyli stały, systematyczny kontakt i współpraca Rady Pedagogicznej z rodzicami i dziećmi…
PODSUMOWANIE Rodzicu nigdy nie zapominaj, że jesteś dla dziecka najważniejszy! Potrzebuje ono Twojej bliskości i wsparcia! Poświęcaj dziecku jak najwięcej czasu, aby nauczyło się troszczyć o innych, okazywać im szacunek i budować relacje przyjaźni. Poprzez rodzinę Twoje dziecko uczy się otaczającego świata. KAŻDEGO DNIA BUDUJ DOBRE, TWÓRCZE ŻYCIE SWOICH DZIECI !!!