„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
„POSTAW NA RODZINĘ”.
ANALIZA PRZYPADKU ucznia Szkoły Podstawowej nr 11 w Gdańsku- Stogach objętego Interdyscyplinarną Pomocą Doradczą opracowała: mgr Joanna.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Prezentacja multimedialna
„Czym skorupka za młodu...”
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Najczęściej występujące odpowiedzi: bardzo dobrze dobrze jest w porządku nie mam uwag jest sprawiedliwy jasny zrozumiały.
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Wolontariat w Placówce Wielofunkcyjnej „Nasz Dom” Rumia
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Mój sześciolatek idzie do szkoły
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Poradnik szczęśliwej rodziny
Motywowanie do nauki – rola rodzica
NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Rodzina - Źródłem życia, szacunku I miłości.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka Giżycku
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
RODZINA.
POMOC DZIECIOM I MŁODZIEŻY Z RODZIN DYSFUNKCYJNYCH W POSŁUDZE CARITAS KIELECKIEJ Kielce, 22 października 2009 r.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
K ONCEPCJA P RACY S ZKOŁY I P RZEDSZKOLA Dokąd zmierzamy?
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Przyjaciel najcenniejszy dar
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ASYSTENTURA RODZINY.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
…łączy się ze swą żoną…. …łączy się ze swą żoną…
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
...dlatego mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją...
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
Rodzice i Ja – MY Projekt socjalny
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA

W JAKIM CELU ? czyli zasadność prowadzonej kampanii: Już pierwszy punkt Ustawy o Systemie Oświaty mówi, że szkoła winna wspierać rodzinę w jej wychowawczej roli; Uświadamianie ogromnej roli rodziny w prawidłowym rozwoju dziecka; Uwrażliwianie na potrzeby, relacje i realizację zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka.

DEFINICJA I ISTOTA RODZINY: rodzina - jest podstawową komórką społeczną; rodzina - jest najstarszą i najbardziej podstawową formą współżycia ludzi; rodzina – to wzajemne więzi między jej członkami; rodzina – to system o wyraźnej strukturze i zależnościach w zaspokajaniu podstawowych potrzeb jej członków. rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci rodzice powinni być dla dzieci wzorem i przykładem, bowiem dzieci powielają zachowania swoich rodziców

Podstawowe funkcje i potrzeby rodziny: funkcja prokreacyjna; f. ekonomiczna; f. opiekuńcza; f. socjalizacyjna; f. wychowawcza; f. kulturowa; f. stratyfikacyjna; f. religijna; f. rekreacyjna. potrzeby uczuciowe; p. bezpieczeństwa; p. poznawcza; p. aktywności; p. samodzielności, wzrostu, rozwoju; p. kontaktu społecznego; p. przynależności; p. akceptacji; p. poczucia sensu życia/duchowa.

W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI TO WŁAŚNIE RODZICE SĄ ODPOWIEDZIALNI ZA REALIZACJĘ POTRZEB SWOICH DZIECI !!!

STRUKTURA RODZINY:

Mnogość relacji w rodzinie dodatkowo ją ubogaca.

ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA: Akceptacja Docenianie Okazywanie uczuć Dostępność Obliczalność Autorytet

ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA C.D. Akceptacja – syn może być podobny do ojca, a córka do matki, ale równie dobrze dzieci mogą stanowić zupełne indywidualności względem swoich rodziców. Akceptacja buduje poczucie bezpieczeństwa i przeświadczenie, że jest się kochanym takim jakim się właściwie jest. Ad.2 Docenianie – rodzice powinni doceniać nawet najmniejsze sukcesy dzieci i sami uczyć swe pociechy doceniania czynów innych. Docenianie swoich dzieci i ich czynów buduje postawę wdzięczności i umiejętnego odczytywania wartości.

ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA C.D. Okazywanie uczuć – przykład rodziców okazujących sobie pozytywne uczucia uczy dzieci okazywania swoich uczuć względem innych. Okazywanie uczuć niweluje niepotrzebną atmosferę niezrozumienia, napięcia i stresu. Ad.4 Dostępność – bycie otwartym na wspólne spędzanie czasu, na zabawy, pomoc w lekcjach, czyli przebywanie z dziećmi rodzi poczucie bezpieczeństwa i bycia kochanym. Dostępność eliminuje przekonanie, że dziecko jest pozostawione same sobie, niekochane, czy niepotrzebne.

ZASADY POZYTYWNEGO WYCHOWANIA C.D. Obliczalność – panowanie nad sobą, zachowania adekwatne do sytuacji, a także prawidłowe reakcje rodziców uczą dzieci. Obliczalność buduje prawidłowe postawy i zachowania dzieci, chroniąc przed brakiem kontroli i nieobliczalnymi poczynaniami. Ad.6 AUTORYTET – wzajemny szacunek, zrozumiałe postępowanie i konsekwentne działania budują autorytet rodzica w oczach dziecka.

GDY ZAISTNIEJE PROBLEM W zależności od rodzaju problemu i potrzeby: powiadom szkołę (dyrekcję, pedagoga) instytucje odpowiedzialne za pomoc rodzinie np. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (MOPS) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR), stowarzyszenie Pomoc Rodzinie ,,PRZYSTAŃ” skorzystaj z Niebieskiej Linii (0 801 12 00 02) skontaktuj się np. z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią leczenia odwykowego itp.. skorzystaj z pomocy świetlicy socjoterapeutycznej Powiadom Policję, Sąd Rodzinny DOBRO TWOJEJ RODZINY JEST NAJWAŻNIEJSZE!

IDŹ ZA PRZYKŁADEM ŚWIĘTEJ RODZINY

KILKA PRAKTYCZNYCH PORAD Rozmawiaj z dziećmi, mów często jak ważne i kochane są dla Ciebie. Utrzymuj z nimi dobry kontakt, przypominaj, że zawsze mogą na Ciebie liczyć. Podkreślaj, że rodzina jest najważniejsza na świecie, a dzieci stanowią jej istotną część. Nie bądź pobłażliwy, ani surowy dla swoich pociech ale staraj się zachowywać równowagę. Każdą wolną chwilę spędzajcie aktywnie razem z rodziną, bo właśnie tak powinno być!

UDZIAŁ SZKOŁY Wsparcie edukacyjne rodziców z zakresu umiejętności wychowawczych; Kampania „Cała Polska czyta dzieciom”; Angażowanie się w pasje swoich dzieci; Działania w imprezach szkolnych, wydarzeniach sportowych, piknikach; „Postaw na rodzinę” czyli stały, systematyczny kontakt i współpraca Rady Pedagogicznej z rodzicami i dziećmi…

PODSUMOWANIE Rodzicu nigdy nie zapominaj, że jesteś dla dziecka najważniejszy! Potrzebuje ono Twojej bliskości i wsparcia! Poświęcaj dziecku jak najwięcej czasu, aby nauczyło się troszczyć o innych, okazywać im szacunek i budować relacje przyjaźni. Poprzez rodzinę Twoje dziecko uczy się otaczającego świata. KAŻDEGO DNIA BUDUJ DOBRE, TWÓRCZE ŻYCIE SWOICH DZIECI !!!