TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński lukasz.radziminski@wss.lodz.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Advertisements

STRUKTURA I FILOZOFIA JEDNOSTKI TRENINGOWEJ GRUP W WIEKU LAT Z UWZGLEDNIENIEM ICH ZRÓŻNICOWANIA POD WZGLĘDEM UMIEJĘTNOŚCI.
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Selekcja sportowa Dr hab. Tadeusz Ambroży AWF Kraków
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
GIBKOŚĆ.
KOORDYNACJA.
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
KATEDRA DYDAKTYKI SPORTU
Katedra Lekkoatletyki i Gimnastyki
Katedra Motoryczności Sportowca
TEORIA I METODYKA GRY W PiłkĘ NożnĄ
Nauka tańca w szkole - przykład dobrej praktyki Marzanna Rutkowska Białystok 2010.
Innowacja pedagogiczna
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 W SKIERNIEWICACH ul. Podkładowa 2
SPECJALNOŚĆ SPORTOWA.
PROGRAMU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ NA TERENIE GMINY KIWITY PROJEKT.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Scenariusz lekcji pływania.
Struktura egzaminu zawodowego
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Klasy sportowe - pływackie
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Podstawy Teorii Sportu, treningu sportowego i treningu w rekreacji
Wychowanie fizyczne w ZSOiZ w Bolesławcu
Moja pasja – piłka nożna
ŚCIEŻKA AWANSU TRENERA SPORTOWEGO. DEREGULACJA KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI  EDUKACJA WYŻSZA  EDUKACJA OGÓLNA  EDUKACJA ZAWODOWA Rozumie specyfikę i.
Akademia Piłkarska Sukces
Zasady budowania mikrocykli jako podstawa dobrego planu rocznego
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
KATEDRA SPORTU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Siła mięśniowa w treningu rzutów lekkoatletycznych.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Zespół nauczycieli wychowania fizycznego 2014/2015 K. Alończyk K. Alończyk B. Bigiel B. Bigiel B. Szymczak B. Szymczak.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Indywidualizacja treningu jako podstawowe zadanie OSPR Wojciech Nowiński Program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w roku 2015.
Metodyka rekreacji ruchowej
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Szkoła Podstawowa nr 83 im. Jana Kasprowicza we Wrocławiu  Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia  Europejski Dzień Sportu Szkolnego.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Sportowe Liceum Ogólnokształcące D1
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
COERVER COACHING POLAND
1. gra gamesball. ZABAWA - SPORT - TURNIEJE EMOCJE - NAGRODY - BIZNES GAMESBALL to dwustronna gra stołowa: piłka nożna i hokej. Jest doskonałym narzędziem.
PIŁKARSKIE PRZEDSZKOLE MOTORU LUBLIN
SPORT W MOJEJ SZKOLE SPORTAS MANO MOKYKLOJE
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Uwarunkowania rozwoju sportowego młodych lekkoatletów na etapie treningu wszechstronnego i ukierunkowanego Piotr Bora
Szachy są jak morze, w którym komar może się napić,
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Obciążenia treningowe
Dobór i selekcja do wybranych dyscyplin sportu
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Technologia planowania treningu
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński lukasz.radziminski@wss.lodz.pl

Warunki zaliczenia przedmiotu Wykłady – 15 godzin Ćwiczenia – 15 godzin

Warunki zaliczenia przedmiotu Składowe oceny: 15% - Obecności 20% - Kolokwium 65% - Egzamin

Najważniejsza literatura Sozański H. Podstawy Teorii Treningu Sportowego. COS Warszawa 1999. Przybylski W. Kontrola treningu i obciążeń treningowych w piłce nożnej. AWF Gdańsk 1997.

Cele i zadania etapów rozwoju mistrzostwa sportowego

Etapy rozwoju sportowego Ze względu na dynamikę zmian zachodzących w organizmach młodych sportowców wyróżnia się trzy podstawowe etapy szkolenia. Etapy te są definiowane jako najdłuższe, wieloletnie makrocykle.

Etap szkolenia wszechstronnego Jest to wstępny etap trwający w przypadku większości dyscyplin sportu do 12-13 roku życia. W tym okresie w procesie szkoleniowym dominują ćwiczenia kształtujące sprawność fizyczną oraz nawyki ruchowe związane z różnymi dyscyplinami sportu

Etap szkolenia wszechstronnego Najczęściej stosuje się w tym wieku różnego rodzaju formy gier i zabaw ruchowych. Na etapie szkolenia wszechstronnego praktycznie nie występuje periodyzacja szkoleniowa. Struktura czasowa szkolenia zależy od różnych czynników (np. szkoła, pory roku itp.)

Etap szkolenia ukierunkowanego W większości dyscyplin sportu etap ten wypada między 13 a 16 rokiem życia. W tym okresie funkcjonuje już pełne współzawodnictwo i rywalizacja wewnątrz- i między-zespołowa. Występuje większe zróżnicowanie form i metod treningowych.

Etap szkolenia ukierunkowanego Struktura czasowa na etapie ukierunkowanym upodabnia się już do klasycznego treningu. Zadania dla poszczególnych okresów i podokresów stają się bardziej sprecyzowane. Do najważniejszych zadań dal trenerów należy w tym czasie zaliczyć kierunkowe kształtowanie zdiagnozowanych predyspozycji każdego zawodnika.

Etap szkolenia specjalnego Rozpoczyna się zwykle w wieku 16 lat. Zachowana jest tu pełna struktura czasowa procesu treningowego. Występuje tutaj zaawansowana indywidualizacja procesu treningowego pod kątem wydolności fizycznej, jak też umiejętności technicznych.

Etap szkolenia specjalnego Głównym celem tego etapu jest kształtowanie i doskonalenia poziomu wytrenowania zawodników w celu optymalizacji ich przyszłych osiągnięć sportowych.

Etap szkolenia mistrzowskiego W literaturze można znaleźć jeszcze jeden etap szkolenia. Etap mistrzowski dotyczy zawodników na najwyższym poziomie mistrzostwa sportowego. Celem treningowym jest w tym przypadku utrzymanie wysokiej dyspozycji zawodnika i prewencja przeciw ewentualnym urazom.

Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego Pracując z najmłodszymi adeptami dowolnej dyscypliny sportu należy pamiętać, że mamy do czynienia z dziećmi. Obowiązkiem trenera jest dbanie o wszechstronny rozwój swojego zawodnika. Skupianie się wyłącznie na postępach z zakresu szkolenia sportowego jest błędem.

Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego Zadania społeczno-wychowawcze: Dotyczą motywacji do podejmowania treningu, funkcjonowania w zespole (grupie treningowej), pełnienia określonych ról podczas zajęć treningowych oraz zawodów (meczów)

Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego Zadania edukacyjne: Jest to tzw. intelektualizacja procesu szkoleniowego. Polega na przekazywaniu zawodnikom informacji na temat realizacji zakładanych celów (np. wiedza z zakresu taktyki, przepisów itp.).

Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego Zadania zdrowotne: Jest to zespół działań mających na celu wykształcenie u zawodników postaw prozdrowotnych dotyczących właściwej regeneracji, odpowiedniego żywienia itp.

Podstawowe zadania podczas procesu szkoleniowo-treningowego Zadania szkoleniowe: Systematyczne doskonalenie nawyków oraz umiejętności ukierunkowanych na wybraną dyscyplinę sportu. Zaliczamy tu przede wszystkim umiejętności techniczne.

Koordynacyjne zdolności motoryczne w procesie szkolenia sportowego Zdolność dostosowania i przestawienia działań ruchowych Zdolność zachowania równowagi Zdolność różnicowania kinestetycznego ruchów Zdolność szybkiej reakcji na bodźce Zdolność orientacji w przestrzeni Zdolność czucia rytmu ruchów Zdolność łączenia ruchów

Przykłady wszechstronnego dbania o rozwój zawodników

Przykłady wszechstronnego dbania o rozwój zawodników http://naki.pl/Konkurs-na-najlepsze-oceny-i-zachowanie-w-szkole-i-przedszkolu,1884.html

DZIĘKUJE ZA UWAGĘ