Uczeń z afazją motoryczną w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Advertisements

Placówki prowadzone przez Miasto Poznań z oferta dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych Miasto Poznań jest organem prowadzącym dla.
WCZESNA INTERWENCJA W ODNIESIENIU DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SŁUCHOWEJ. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DZIAŁAŃ Mgr Dorota Szubstarska.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
Co wiemy o afazji?.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
METODA KRAKOWSKA WOBEC ZABURZEŃ ROZWOJU DZIECI
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2017 roku.
DZIECKO Z AFAZJĄ mgr Joanna Nowak neurologopeda
System edukacji w Polsce
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Czym jest integracja sensoryczna?
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Morawicy
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Wnioski z przeprowadzonej ankiety:
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Podstawa prawna : ROZPORZĄDZENIE.
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
TRZECIE spotkanie Zespołu
Kiedy Twoje dziecko powinno uczestniczyć w terapii logopedycznej?
6-LATEK W SZKOLE.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Obszary badawcze logopedii
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania. w roku szk
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY ROK SZKOLNY 2018/2019
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019.
Uczeń, dziecko z niepełnosprawnością w szkole - cykl sześciu wideokonferencji. Spotkanie I „Dziecko, uczeń ze spektrum autyzmu” r. Aneta Żurek.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne r. Aneta Żurek
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Dlaczego warto czytać?.
Informacje dla rodziców o dostosowaniach do egzaminu ósmoklasisty
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Oddział Przedszkolny w roku szkolnym 2019/2020 Szkoła Podstawowa nr 221 im. Barbary Bronisławy Czarnowskiej Ogrodowa 42/44, Warszawa.
Planowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej, wyrównawczej i rewalidacji indywidualnej Urszula Mielczarek
Zespół Downa W każdej komórce naszego ciała znajduje się 46 chromosomów –malutkich cząsteczek. Dzieci z zespołem Downa mają 47 chromosomów. To powoduje,
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
OCENA UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Informacje dla rodziców o dostosowaniach do egzaminu ósmoklasisty
Zapis prezentacji:

Uczeń z afazją motoryczną w szkole Dorota Dranczewska neurologopeda, oligofrenopedagog Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze 21.04.2018 Forum Nauczycieli Dzieci/Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi

Uczeń z afazją motoryczną – kto to taki? Jako przedszkolak miał trudności z motoryką dużą. Długo nie mówił, gdy zaczął mówić, mało kto go rozumiał. Objawy zaburzeń mowy są pierwotne - nie są wynikiem niedosłuchu, niepełnosprawności intelektualnej, czy całościowych zaburzeń rozwojowych (ASD). Specyficzny, głęboki charakter – trudności dotykają wszystkich podsystemów języka. Praksja oralna – trudności z ruchami celowymi i kontrolowanymi aparatu artykulacyjnego. Otoczenie zazwyczaj nie rozumie komunikatów werbalnych dziecka. Zaburzenia percepcji słuchowej i słuchu fonemowego -przekładają się na trudności w pisaniu i czytaniu. Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze

Diagnoza medyczna/diagnoza neurologopedyczna Afazja – utrata zdolności do rozumienia i tworzenia wypowiedzi, rozpad systemu językowego na skutek uszkodzenia struktur mózgowych W logopedii małego dziecka: Alalia prolongata – opóźniony rozwój mowy Alalia motoryczna/alalia sensoryczna – uszkodzenie struktur mózgowych w okresie przedsłownym (do ukończenia 1. roku życia) Niedokształcenie mowy o typie afazji – na skutek schorzeń neurologicznych mowa nie rozwija się tak, jak byśmy oczekiwali (od 2. do 6. roku życia) Afazja dziecięca – na skutek uszkodzenia struktur mózgowych (po 6. roku życia) znaczny ubytek lub utrata zdolności rozumienia i konstruowania wypowiedzi (Panasiuk J. 2015) Niepełnosprawność ruchowa, w tym afazja = alalia motoryczna Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze

Obraz zaburzeń w afazji dziecięcej Niepełnosprawność ruchowa - afazja motoryczna /alalia motoryczna Dziecko dużo rozumie, mało nazywa Posługuje się gestem, pantomimą Nie powtarza słów i zdań Wolniej i gorzej rozwija się ruchowo Często leworęczne Trudności z orientacją przestrzenną, koncentracją uwagi Właściwy kontakt uczuciowy i intelektualny z otoczeniem Afazja sensoryczna / alalia sensoryczna Dziecko przejawia znaczne trudności w rozumieniu mowy Badania słuchu niejednoznaczne Nie jest zainteresowane mową Prawidłowo reaguje na muzykę Sprawia wrażenie dziecka niesłyszącego lub z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) Zaburzony kontakt intelektualny z otoczeniem Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze

Zrozumieć, by pomagać wskazówki dla nauczycieli trudności z uwagą słuchową trudności z rozumieniem mowy trudności w wypowiadaniu się trudności w czytaniu i pisaniu trudności w uczeniu się matematyki obniżona sprawność motoryczna zaburzenia praksji zaburzenia integracji sensorycznej Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze

Dostosowanie metod i form pracy do możliwości ucznia wyzwanie dla nauczyciela wspomagającego 26.10.2016, klasa 4 13.04.2018, klasa 5 Co jest potrzebne temu konkretnemu uczniowi? Myśl  Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze

Wsparcie terapeutyczne i psychologiczne: ucznia, rodzica i nauczyciela Nie tylko Twój uczeń z afazją potrzebuje wsparcia. Potrzebuje go rodzic – szczęśliwy i doceniony Rodzic to sukcesy szkolne dziecka! Potrzebujesz go Ty – by jak najlepiej rozumieć potrzeby dziecka i pomagać mu. Dbaj o swoje poczucie sukcesu rozmawiając i wymieniając poglądy z innymi specjalistami! Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze

Na jakim absolwencie z diagnozą afazji zależy szkole? Dziecko z afazją motoryczną potrzebuje żyć w otoczeniu ludzi mówiących, bliskich mu i znaczących. Najczęściej jest to rodzina, rówieśnicy, nauczyciele i terapeuci. Szkoła powinna być miejscem realizacji planów i marzeń, pozwalać rozwijać zdolności. Zadaniem szkoły jest korzystne wpływanie na kształtowanie się osobowości dziecka z afazją oraz przygotowanie go do pełnienia ról społecznych. Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze

Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze Piśmiennictwo Kordyl Z, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, PWN, Warszawa 1968 Kurkowski Z.M., Zaburzenia percepcji słuchowej u osoby z alalią motoryczną – studium przypadku, „Audiofonologia”, Tom XV, 1999 Panasiuk J., Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S.Grabias, J.Panasiuk, T.Woźniak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015 Paluch A., Drewniak-Wołoszyn E., Dziecko afatyczne w szkole i przedszkolu. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo KOMLOGO, Gliwice 2017 Parol U.Z., Dziecko z niedokształceniem mowy, WSiP, Warszawa 1989 Stecko E., Zaburzenia mowy u dzieci. Wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Wydawnictwo UW, Warszawa 2002 www.rozkodujmyafazje.pl Zespół Edukacyjny nr 9 w Zielonej Górze