Ocena społecznych oddziaływań technologii jako wyzwanie współczesności Prof. dr hab. inż. Jan Kaźmierczak Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Oceny Technologii II Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Technicznej "ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM W TECHNIKACH, TECHNOLOGIACH I POLITYCE TRANSPORTOWEJ” 28-30.11.2018
Czym jest „Technology Assessment” (TA)? prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Czym jest „Technology Assessment” (TA)?
Czym jest „Technology Assessment” (TA)? prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Czym jest „Technology Assessment” (TA)? Zespół zagadnień, związanych z oceną oddziaływań pomiędzy efektami szeroko rozumianej działalności inżynierskiej a ich otoczeniem społecznym.
Czym jest „Technology Assessment” (TA)? prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Czym jest „Technology Assessment” (TA)? Zespół zagadnień, związanych z oceną oddziaływań pomiędzy efektami szeroko rozumianej działalności inżynierskiej a ich otoczeniem społecznym ang. Technology ≠ pol. technologia
Interesującymi problemami TA są (1): prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Interesującymi problemami TA są (1): Określenie reguł wyboru technologii/produktów, typowanych (przez kogo?) do procesu TA, Zdefiniowanie ogólnych zasad „uruchamiania” procesu oceny technologii/produktu, Opracowanie modelu skutecznego i efektywnego transferu wiedzy nt. ocenianego efektu działań inżynierskich pomiędzy podmiotem oceniającym a podmiotem wykorzystującym wynik oceny
Interesującymi problemami TA są (2): prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Interesującymi problemami TA są (2): Ocena potrzeb uzupełniania/wspomagania kompetencji decydentów w tych przypadkach, gdy właściwa percepcja wiedzy i/lub podjęcie decyzji, dotyczącej konkretnej technologii lub produktu, wymaga takiego uzupełnienia/wsparcia, Metodologia efektywnego uwzględniania potrzeb/oczekiwań (niejednokrotnie: obaw) tzw. czynnika społecznego jako trudnego do pominięcia elementu procesu decyzyjnego dotyczącego technologii lub produktów „wrażliwych społecznie”
Twórcy („dostawcy”) oceny: prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Twórcy („dostawcy”) oceny: Postulat multidyscyplinarności: W procesach TA mogą i powinni uczestniczyć przedstawiciele różnych dziedzin nauki i praktyki (możliwie pełny przekrój interesariuszy)
Twórcy („dostawcy”) oceny: prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Twórcy („dostawcy”) oceny: właściwa postawa etyczna wiedza teoretyczna i praktyczna otwartość na nowe idee i pomysły („innowacyjność”) przy zachowaniu umiejętności racjonalnego/krytycznego oceniania takich pomysłów umiejętność jasnego formułowania swych przemyśleń i dowodzenia prawdziwości swoich racji dla potrzeb decydentów umiejętność przekazywania swej wiedzy i doświadczeń (aspekt edukacyjny)
Twórcy („dostawcy”) oceny: prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Twórcy („dostawcy”) oceny: Przykłady instytucjonalne: prowadzona już w latach 70-ych XX w. działalność Office of Technology Assessment (Biura Oceny Technologii) Kongresu USA. utworzona i od kilkunastu lat funkcjonująca sieć EPTA (European Parliamentary Technology Assessment)
Odbiorcy (adresaci) oceny: prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Odbiorcy (adresaci) oceny: Decydenci polityczni najwyższego szczebla (D1) Decydenci „polityczni” – także na poziomie administracji regionalnej i/lub lokalnej (D2/3). Ostatni poziom odbiorców ocen technologii czy produktów - ich bezpośredni/”końcowi” konsumenci (KTP). Podmioty spoza sfery administracji publicznej (DExt)
Dostawcy/oferenci techniki (DOT) prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Dostawcy/oferenci techniki (DOT) KOTP EXP D1 D3 EXP D1 D3 D2 KOTP Rys.1. Uczestnicy procesów TA
Metodologia procesów TA: prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Metodologia procesów TA: Kryteria techniczne: np. technologiczności, osiągów technicznych czy, szeroko rozumianej, „nowoczesności”. Pierwsza grupa kryteriów „nietechnicznych”: kryteria natury ekonomicznej. Druga grupa kryteriów „nietechnicznych”: kryteria środowiskowe Trzecia grupa kryteriów „nietechnicznych”: kryteria społeczne
prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego; Zamiast wniosków: kilka ilustracji tego, jakie skutki mogą mieć (i często mają) braki w funkcjonowaniu procesów TA ….
prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego;
prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego;
prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego;
prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego;
prawno-legislacyjnym, w tym: brak odpowiednich zachęt dla przedsiębiorców nastawionych proinnowacyjnie w prawie podatkowym, a także braki w ustawodawstwie określającym zasady udzielania zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego;
Dziękuję Państwu za uwagę