z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Comenius Regio –
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Opracował J. Stryjkowski
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
PEDAGOG SZKOLNY.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
COMENIUS REGIO Safe Future Secure Internet.
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
Projekt Comenius Regio
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Szkoła Nauczycielem stoi
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Niemiecka przygoda w Düsseldorfie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową Nauczanie Włączające z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową

Nauczanie Włączające W kontekście oświaty oraz szkolnictwa nauczanie włączające polega na zniesieniu wszelkich barier mentalnych, psychologicznych, edukacyjnych, i organizacyjnych, które uniemożliwiają bądź utrudniają uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi funkcjonowanie w szkole.

O projekcie Głównym celem projektu realizowanego w ramach Programu "Uczenie się przez całe życie" Comenius Regio Partnerskie Projekty, jest przygotowanie nowoczesnej koncepcji nauczania włączającego z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową. Okres trwania projektu: od 1 sierpnia 2013 do 31 lipca 2015 Koncepcja ta określi: -sposób organizacji edukacji włączającej w Dzielnicy, - kompetencje dyrektorów szkół i nauczycieli - role i zadania psychologów. - merytoryczne, organizacyjne i mentalne przygotowanie kadry szkolnej do wprowadzenia nauczania włączającego w tok zajęć lekcyjnych.

Cele Projektu Cele dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół: 1.Przygotować na wprowadzenie nauczania włączającego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 2. Zdobyć informacje na temat kwestii organizacyjnych, metod pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 3. Podnieść kwalifikacje w organizowaniu pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również nabyć umiejętności dotyczące lepszej współpracy z rodzicami tych dzieci. 4. Opracować i upowszechnić materiały w formie publikacji: -Koncepcję nauczania włączającego w Dzielnicy, -Profil nauczyciela włączającego, -Przewodnik dla rodziców uczniów edukacji włączającej, -Program szkoleń dla nauczycieli.

Sposób Realizacji Celów Uczenie się i wymiana doświadczeń między partnerami Porównywanie narodowych systemów kształcenia Podejmowanie działań związanych z rozwiązywaniem problemów i dzielenie się rezulatami pracy Przeprowadzenie pięcio modułowych szkoleń dla rad pedagogicznych idea nauczania włączającego uczeń cudzoziemiec/uczeń powracający w polskiej szkole jak rozmawiać z rodzicami dzieci potrzebującymi pomocy Potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Style, metody, formy pracy i ocenianie w nauczaniu włączającym Powołano grupy zadaniowe i ich liderów. Poszerzenie wiedzy na temat uczniów oraz metod i form pracy poprzez wzajemne wizyty z partnerami z Hiszpanii

Sposób Realizacji Celów Zorganizowanie konferencji: Potrzeby ucznia cudzoziemca Praca z dzieckiem autystycznym Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole Rejestrowanie fragmentów zajęć w klasie integracyjnej Szkolenia dla nauczycieli mających na celu wyposażenia nauczycieli w praktyczną więdzę na temat różnorodnych strategii

Rezultaty Projektu Publikacja (z numerem ISBN) przemyśleń i doświadczeń z pracy nad projektem: Przewodnik dla rodziców, zawierający niezbędne informacje, porady specjalistów, oraz adresy pomocnych instytucji Koncepcja nauczania włączającego Zdobycie potrzebnej wiedzy do rozpoznawania dysfunkcji i specjalnych potrzeb uczniów poprawienia umiejętności komunikacyjnych potrzebnych w kontaktach z rodzicami Utworzenie międzynarodowej grupy wsparcia składającej się z dyrektorów szkół i nauczycieli

Wpływ Projektu Przygotowanie środowisk szkolnych do zmian w edukacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Stworzenie sprzyjająych warunków do nauki dla dzieci z zaburzoną komunikacją językową. Stworzenie szans na współprace z innymi dziećmi Poprawienie umięjętności współpracy w środowisku Stworzenie możliwości większego udziału dzieci w zajęciach pozalekcyjnych Polepszenie przygotowania do życia w społeczeństwie Uwrażliwienie dzieci bez zaburzeń w komunikacji, oraz uczenie ich tolerancji i otwarcia na różnorodność postaw i zachowań. Zwiększenie umiejętności zawodowych nauczycieli oraz otwarcie ich na współprace oraz działania niekonwencjonalne.

Europejska Wartość Dodana Osiąganie wysokiej jakości rezultatów zostało określone dla każdego z partnerów i zapewniło osiągnięcie zaplanowanych rezultatów. Poznano nowe rozwiązania organizacyjne i techniczne, udoskonalono metodologie pracy, dzięki mobilnościom było możliwe podejście do problemów, rozwiązań i metod z perspektywy partnera, możliwość rozwijania europejskiego sposobu myślenia, wymiana praktyk zawodowych, włączenie w mobilności profesjonalnej kadry, transfer dobrych praktyk, możliwość skorzystania z gotowych rozwiązań i dobrych praktyk partnera, zbudowanie sieci współpracy.

Opinie System pomocy i wsparcia psychologicznego znacznie różni się w obu krajach: na Ochocie jest to system zewnętrzny, natomiast w Alcoy jest to system częściowo zintegrowany ze szkołą podstawową i całkowicie zintegrowany ze szkołami średnimi. Dokumentacja dotycząca rodziców i nauczycieli uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ma ze sobą wiele wspólnego w obu krajach zarówno jeśli chodzi o formę i o treść. Możliwości jakie dało stworzenie forum w wymianie doświadczeń i informacji między szkołami w Alcoy i w Warszawie. Bardzo owocna i wydajna dyskusja umożliwiła głębsze zrozumienie praktyk szkoły włączającej.

Opinie Czy uczestnictwo w projekcie poszerzyło twoją wiedzę, umiejętności lub poglądy? Wiedza, nie tylko teoretyczna ale również ta wypływająca z obserwacji zajęć,dzielenia się doświadczeniami jest doskonałym motorem zmian. Spotkania, praca w grupach dały mi szersze spojrzenie na nauczanie włączające, co przyczyni się z pewnością do poprawy jakości mojej pracy, w szczególności w odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami. Ponadto, mogłam się przyjrzeć relacjom z uczniami, ich rodzinami, innymi nauczycielami oraz specjalistami z innych instytucji wspierających szkołę, metodologiom nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami, ewaluacji, itd. Oczywiście, zmieniło to moje poglądy. Teraz wiem, że z powodzeniem można współpracować z różnymi szkołami, aby dzielić się pomysłami, doświadczeniami. Odwiedzając szkoły w Polsce zobaczyłam wiele różnych miejsc gdzie dzieci bawią się i uczą jednocześnie, co możnaby wprowadzić również w mojej szkole.

Podziękowania Chciałabym podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w ten projekt za ich ciężką, summienną pracę. Dzięki ich wkładowi oraz współpracy z naszymi partnerami z Alcoy jesteśmy bliżsi wprowadzenia edukacji włączającej do szkół na Ochocie.