z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową Nauczanie Włączające z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową
Nauczanie Włączające W kontekście oświaty oraz szkolnictwa nauczanie włączające polega na zniesieniu wszelkich barier mentalnych, psychologicznych, edukacyjnych, i organizacyjnych, które uniemożliwiają bądź utrudniają uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi funkcjonowanie w szkole.
O projekcie Głównym celem projektu realizowanego w ramach Programu "Uczenie się przez całe życie" Comenius Regio Partnerskie Projekty, jest przygotowanie nowoczesnej koncepcji nauczania włączającego z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową. Okres trwania projektu: od 1 sierpnia 2013 do 31 lipca 2015 Koncepcja ta określi: -sposób organizacji edukacji włączającej w Dzielnicy, - kompetencje dyrektorów szkół i nauczycieli - role i zadania psychologów. - merytoryczne, organizacyjne i mentalne przygotowanie kadry szkolnej do wprowadzenia nauczania włączającego w tok zajęć lekcyjnych.
Cele Projektu Cele dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół: 1.Przygotować na wprowadzenie nauczania włączającego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 2. Zdobyć informacje na temat kwestii organizacyjnych, metod pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 3. Podnieść kwalifikacje w organizowaniu pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również nabyć umiejętności dotyczące lepszej współpracy z rodzicami tych dzieci. 4. Opracować i upowszechnić materiały w formie publikacji: -Koncepcję nauczania włączającego w Dzielnicy, -Profil nauczyciela włączającego, -Przewodnik dla rodziców uczniów edukacji włączającej, -Program szkoleń dla nauczycieli.
Sposób Realizacji Celów Uczenie się i wymiana doświadczeń między partnerami Porównywanie narodowych systemów kształcenia Podejmowanie działań związanych z rozwiązywaniem problemów i dzielenie się rezulatami pracy Przeprowadzenie pięcio modułowych szkoleń dla rad pedagogicznych idea nauczania włączającego uczeń cudzoziemiec/uczeń powracający w polskiej szkole jak rozmawiać z rodzicami dzieci potrzebującymi pomocy Potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Style, metody, formy pracy i ocenianie w nauczaniu włączającym Powołano grupy zadaniowe i ich liderów. Poszerzenie wiedzy na temat uczniów oraz metod i form pracy poprzez wzajemne wizyty z partnerami z Hiszpanii
Sposób Realizacji Celów Zorganizowanie konferencji: Potrzeby ucznia cudzoziemca Praca z dzieckiem autystycznym Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole Rejestrowanie fragmentów zajęć w klasie integracyjnej Szkolenia dla nauczycieli mających na celu wyposażenia nauczycieli w praktyczną więdzę na temat różnorodnych strategii
Rezultaty Projektu Publikacja (z numerem ISBN) przemyśleń i doświadczeń z pracy nad projektem: Przewodnik dla rodziców, zawierający niezbędne informacje, porady specjalistów, oraz adresy pomocnych instytucji Koncepcja nauczania włączającego Zdobycie potrzebnej wiedzy do rozpoznawania dysfunkcji i specjalnych potrzeb uczniów poprawienia umiejętności komunikacyjnych potrzebnych w kontaktach z rodzicami Utworzenie międzynarodowej grupy wsparcia składającej się z dyrektorów szkół i nauczycieli
Wpływ Projektu Przygotowanie środowisk szkolnych do zmian w edukacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Stworzenie sprzyjająych warunków do nauki dla dzieci z zaburzoną komunikacją językową. Stworzenie szans na współprace z innymi dziećmi Poprawienie umięjętności współpracy w środowisku Stworzenie możliwości większego udziału dzieci w zajęciach pozalekcyjnych Polepszenie przygotowania do życia w społeczeństwie Uwrażliwienie dzieci bez zaburzeń w komunikacji, oraz uczenie ich tolerancji i otwarcia na różnorodność postaw i zachowań. Zwiększenie umiejętności zawodowych nauczycieli oraz otwarcie ich na współprace oraz działania niekonwencjonalne.
Europejska Wartość Dodana Osiąganie wysokiej jakości rezultatów zostało określone dla każdego z partnerów i zapewniło osiągnięcie zaplanowanych rezultatów. Poznano nowe rozwiązania organizacyjne i techniczne, udoskonalono metodologie pracy, dzięki mobilnościom było możliwe podejście do problemów, rozwiązań i metod z perspektywy partnera, możliwość rozwijania europejskiego sposobu myślenia, wymiana praktyk zawodowych, włączenie w mobilności profesjonalnej kadry, transfer dobrych praktyk, możliwość skorzystania z gotowych rozwiązań i dobrych praktyk partnera, zbudowanie sieci współpracy.
Opinie System pomocy i wsparcia psychologicznego znacznie różni się w obu krajach: na Ochocie jest to system zewnętrzny, natomiast w Alcoy jest to system częściowo zintegrowany ze szkołą podstawową i całkowicie zintegrowany ze szkołami średnimi. Dokumentacja dotycząca rodziców i nauczycieli uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ma ze sobą wiele wspólnego w obu krajach zarówno jeśli chodzi o formę i o treść. Możliwości jakie dało stworzenie forum w wymianie doświadczeń i informacji między szkołami w Alcoy i w Warszawie. Bardzo owocna i wydajna dyskusja umożliwiła głębsze zrozumienie praktyk szkoły włączającej.
Opinie Czy uczestnictwo w projekcie poszerzyło twoją wiedzę, umiejętności lub poglądy? Wiedza, nie tylko teoretyczna ale również ta wypływająca z obserwacji zajęć,dzielenia się doświadczeniami jest doskonałym motorem zmian. Spotkania, praca w grupach dały mi szersze spojrzenie na nauczanie włączające, co przyczyni się z pewnością do poprawy jakości mojej pracy, w szczególności w odniesieniu do uczniów ze specjalnymi potrzebami. Ponadto, mogłam się przyjrzeć relacjom z uczniami, ich rodzinami, innymi nauczycielami oraz specjalistami z innych instytucji wspierających szkołę, metodologiom nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami, ewaluacji, itd. Oczywiście, zmieniło to moje poglądy. Teraz wiem, że z powodzeniem można współpracować z różnymi szkołami, aby dzielić się pomysłami, doświadczeniami. Odwiedzając szkoły w Polsce zobaczyłam wiele różnych miejsc gdzie dzieci bawią się i uczą jednocześnie, co możnaby wprowadzić również w mojej szkole.
Podziękowania Chciałabym podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w ten projekt za ich ciężką, summienną pracę. Dzięki ich wkładowi oraz współpracy z naszymi partnerami z Alcoy jesteśmy bliżsi wprowadzenia edukacji włączającej do szkół na Ochocie.