Ministerstwo Edukacji Narodowej 1
Podstawy prawne Uchwała Rady Ministrów z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie Rządowego programu wspierania w latach 2009-2014 organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - „Radosna szkoła” Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w klasach I-III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia (Dz. U. Nr 110, poz. 915) 2
wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły Cele programu stworzenie sześcioletnim i siedmioletnim uczniom rozpoczynającym spełnianie obowiązku szkolnego bezpiecznych warunków w zakresie nauki, wychowania i opieki w szkole, porównywalnych z warunkami edukacji przedszkolnej uwzględniającej aktywną naukę i zabawę wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły stworzenie warunków organizacyjnych umożliwiających realizowanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, zwłaszcza w zakresie wychowania fizycznego stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków organizowania zajęć szkolnych i zajęć opieki świetlicowej, co pozytywnie wpłynie na niwelowanie reakcji stresowych u małych dzieci spowodowanych nowymi dla nich sytuacjami związanymi z rozpoczęciem nauki w szkole 3
jednostki samorządu terytorialnego Minister Kultury i Dziedzictwa Beneficjenci programu Organy prowadzące publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe i ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia jednostki samorządu terytorialnego osoby prawne niebędące j.s.t. osoby fizyczne Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego 4
(liczba uczniów w klasach I-III* wynosi od 1 do 69) Podział szkół Szkoły „małe” (liczba uczniów w klasach I-III* wynosi od 1 do 69) Szkoły „duże” (liczba uczniów w klasach I-III* wynosi 70 i więcej) *wg stanu na dzień 30.09.2008 r., a w przypadku szkół, które powstały po 30.09.2008 r. – według danych na dzień 30 września w pierwszym roku funkcjonowania szkoły 5
Założenia programu Wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne do miejsc zabaw w szkole albo zwrot kosztów poniesionych od 1 stycznia 2009 r. Utworzenie lub modernizacja szkolnych placów zabaw albo zwrot kosztów poniesionych od 1 stycznia 2009 r. 6
7
Pomoce dydaktyczne do miejsc zabaw Duże, miękkie klocki Zestawy figur geometrycznych Miękkie piłki Materace do zabaw ruchowych Tory przeszkód Drabinki, linki, siatki Inne materiały do integracji zmysłowej i stymulacji wielozmysłowej 8
Pomoce dydaktyczne do miejsc zabaw
10
Utworzenie lub modernizacja szkolnych placów zabaw małego placu zabaw o powierzchni około 240 m2 w „małych” szkołach dużego placu zabaw o powierzchni około 500 m2 w „dużych” szkołach 11
Koszty zakupu i instalacji sprzętu rekreacyjnego Place zabaw Koszty zakupu i instalacji sprzętu rekreacyjnego Koszty prac przygotowawczych – dokumentacja, projekt Koszty zagospodarowania terenu, w szczególności: bezpieczna nawierzchnia koloru pomarańczowego* nawierzchnia typu tartan (ścieżki) koloru niebieskiego* zieleń wykonanie i zainstalowanie tablicy zawierającej regulamin Nie mogą być finansowane: piaskownice, karuzele * Na placach zabaw realizowanych między 1 stycznia 2009 a 31 sierpnia 2009 nawierzchnia nie musi spełniać warunku dotyczącego koloru 12
Szkolny „duży” plac zabaw Powierzchnia całkowita placu zabaw ~ 500 m² Nawierzchnia bezpieczna (piankowa, gumowa) ~ 240 m² Strefa komunikacyjna (ścieżka), nawierzchnia typu tartan (lub inna syntetyczna) ~ 50 m² Strefa zielona pod trawniki i obsadzenia roślinnością średnią (krzewy) i wysoką (drzewa) ~ 210 m² 13
Szkolny „mały” plac zabaw Powierzchnia całkowita placu zabaw ~ 240 m² Nawierzchnia bezpieczna (piankowa, gumowa) ~ 150 m² Strefa komunikacyjna (ścieżka), nawierzchnia typu tartan (lub inna syntetyczna) ~ 20 m² Strefa zielona pod trawniki i obsadzenia roślinnością średnią (krzewy) i wysoką (drzewa) ~ 70 m² 14
Koszty realizacji programu Organy prowadzące są zobowiązane zapewnić wkład własny przeznaczony na realizację programu Wkład własny to: wkład finansowy lub wkład rzeczowy obejmujący przygotowanie sali w szkole z przeznaczeniem na miejsce zabaw wkład finansowy w wysokości co najmniej 50% kosztów utworzenia lub modernizacji szkolnych placów zabaw Rok Kwota z budżetu państwa (tys. zł) Źródła finansowania 2009 r. 40 000 Rezerwa celowa nr 62 2010 r. 150 000 Rezerwa celowa 2011 r. 2012 r. 488 000 2013 r. 234 000 2014 r. 216 000 Razem 1 278 000 Koszt programu: 2 438 000 tys. zł, w tym 1 278 000 tys. zł z budżetu państwa 15
Koszty realizacji programu – c.d. Maksymalna wysokość wsparcia finansowego wynosi: dla „małych” szkół: 6 000 zł - zakup albo zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw w szkole 63 850 zł - utworzenie lub modernizacja albo zwrot kosztów utworzenia lub modernizacji małego placu zabaw dla „dużych” szkół: 12 000 zł - zakup albo zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw w szkole 115 450 zł - utworzenie lub modernizacja albo zwrot kosztów utworzenia lub modernizacji dużego placu zabaw dla „dużych” szkół, które nie mają terenu na duży plac zabaw: 18 000 zł - zakup albo zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych do kilku miejsc zabaw 63 850 zł - utworzenie lub modernizacja albo zwrot kosztów utworzenia lub modernizacji małego placu zabaw Wsparcie przyznawane = kwoty wnioskowane, nie wyższe niż ww. 16
Wypłata wsparcia finansowego Na miejsca zabaw jednorazowo 100% wnioskowanej kwoty Na place zabaw I transza – 50% wnioskowanej kwoty II transza – po rozliczeniu dotacji i dokonaniu odbioru – różnica między kwotą stanowiącą 50% poniesionych kosztów a kwotą I transzy „Oszczędności” – do ponownej dystrybucji przez wojewodę Niewykorzystane lub wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem wsparcie finansowe podlega zwrotowi na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych 17
WOJEWODA ORGAN ORGAN PROWADZĄCY PROWADZĄCY DYREKTOR DYREKTOR SZKOŁY 18
Harmonogram realizacji programu w 2009 roku Lp. Zadanie Termin realizacji 1. Poinformowanie organów prowadzących szkoły o programie rządowym (MEN) do 7 lipca 2009 √ 2. Złożenie przez dyrektorów szkół wniosków o wsparcie na 2009 rok do organów prowadzących do 20 lipca 2009 √ 3. Złożenie przez organy prowadzące wniosków do wojewodów do 3 sierpnia 2009 4. Przekazanie przez wojewodów do MEN informacji o łącznej wysokości kwot wnioskowanego wsparcia finansowego do 14 sierpnia 2009 5. Wystąpienie przez MEN do Ministra Finansów z wnioskiem o uruchomienie środków budżetu państwa oraz przekazanie informacji w tej sprawie wojewodom do 28 sierpnia 2009 19
Harmonogram realizacji programu w 2009 roku c.d. Lp. Zadanie Termin realizacji 6. Dokonanie przez wojewodów oceny wniosków i podział środków na 2009 do 11 września 2009 7. Przedłożenie przez wojewodów do Ministra Finansów wniosków o zwiększenie budżetu do 18 września 2009 8. Złożenie przez dyrektorów szkół wniosków o wsparcie na 2010 rok do organów prowadzących do 10 października 2009 (na 2010) 9. Przekazanie przez wojewodów wsparcia finansowego organom prowadzącym na 2009 do 15 października 2009 10. Złożenie przez organy prowadzące wniosków do wojewodów na 2010 do 1 listopada 2009 (na 2010) 20
Harmonogram realizacji programu w 2009 roku c.d. Lp. Zadanie Termin realizacji 11. Przekazanie przez wojewodów informacji o łącznej wysokości kwot wnioskowanego wsparcia finansowego do 15 grudnia 2009 (na 2010) 12. Przekazanie przez organy prowadzące sprawozdań do wojewodów do 15 grudnia corocznie od 2009 13. Przekazanie przez wojewodów sprawozdań Ministrowi Edukacji Narodowej do 31 stycznia corocznie od 2010 14. Analiza i ocena realizacji programu rządowego (MEN) do 30 kwietnia 21
Kryteria oceny wniosków Zespół powołany przez wojewodę dokonuje oceny punktowej wniosków uwzględniając w szczególności: liczbę dzieci sześcioletnich w klasach pierwszych (w roku 2009 – według oszacowania dyrektora szkoły, w latach 2010-2014 odpowiednio według danych na dzień 30 września roku poprzedzającego rok przyznania wsparcia finansowego) wyrównywanie dostępu do edukacji uczniów uczęszczających do szkół położonych na obszarach wiejskich (przez obszary wiejskie należy rozumieć tereny położone poza granicami administracyjnymi miast oraz miasta liczące poniżej 5 tys. mieszkańców) aktualny stan wyposażenia szkół potrzeby szkół Z przeprowadzonej oceny wniosków o udzielenie wsparcia finansowego zespół sporządza protokół i przedkłada go wojewodzie. 22
Kolejność przyznawania wsparcia Zakup pomocy dydaktycznych Ponowne wnioski na zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych (od 2010) Ponowne wnioski na utworzenie lub modernizację albo zwrot kosztów utworzenia lub modernizacji placów zabaw (od 2010) Zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych Utworzenie lub modernizacja placów zabaw Zwrot kosztów utworzenia lub modernizacji placów zabaw 23
Wniosek dyrektora szkoły dotyczy: MIEJSC ZABAW W SZKOLE zakup pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw albo SZKOLNYCH PLACÓW ZABAW utworzenie szkolnego placu zabaw zwrot kosztów utworzenia szkolnego placu zabaw modernizacja szkolnego placu zabaw zwrot kosztów modernizacji szkolnego placu zabaw 24
Wniosek dyrektora szkoły zawiera: Część I - Dane dotyczące szkoły Część II – Opis zadania Część III – Kalkulację kosztów Informacje organu prowadzącego, w tym akceptację wniosku 25
Wniosek organu prowadzącego dotyczy: MIEJSC ZABAW W SZKOŁACH zakup pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw albo SZKOLNYCH PLACÓW ZABAW utworzenie szkolnego placu zabaw zwrot kosztów utworzenia szkolnego placu zabaw modernizację szkolnego placu zabaw zwrot kosztów modernizacji szkolnego placu zabaw 26
Wniosek organu prowadzącego zawiera: Część I – Dane dotyczące organu prowadzącego Część II – Dane zbiorcze dotyczące: - zakupu pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw w szkołach - zwrotu kosztów zakupu pomocy dydaktycznych do miejsca zabaw w szkołach albo - utworzenie szkolnych placów zabaw - zwrot kosztów utworzenia szkolnych placów zabaw - modernizację szkolnych placów zabaw - zwrot kosztów modernizacji szkolnych placów zabaw Część III – Dane o szkołach Załączniki – listy zbiorcze i wnioski dyrektorów szkół 27
Życzymy powodzenia w realizacji programu RADOSNA SZKOŁA 28