Dostosowanie programów studiów do nowych przepisów dotyczących kształcenia w szkolnictwie wyższym Szczecin 09 listopad 2018.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Co nam przyniosą proponowane zmiany w sposobie podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych? Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
ZMIANY W PROGRAMIE SZKOLENIA SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ WYNIKAJĄCE Z WPROWADZENIA NOWELIZACJI art.98d USTAWY O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Szkolnictwo Wyższe 1. Zakres zastosowania ustawy Ustawę stosuje się do: -publicznych i -niepublicznych szkół wyższych. Ustawy nie stosuje się do -szkół.
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
Opracowanie (fragmenty) Maria Kaczmarek
Program kształcenia na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia zmiany wynikające z nowelizacji ustawy PoSzW Spotkanie dla rad programowych.
wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
zmiany od września w naszych placówkach
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
REFORMA EDUKACJI DOBRA SZKOŁA Na podstawie ustaw USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017.

Praktyka zawodowa Harmonogram realizacji praktyk zawodowych
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
NOWELIZACJA USTAWY O SYSTEMIE INFORMACJI OŚWIATOWEJ
NARADA SŁUŻBY GEODEZYJNEJ I KARTOGRAFICZNEJ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
WYDZIAŁOWE PUNKTY INFORMACYJNE W PROCEDURZE POTWIERDZANIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin, 11 grudzień 2015.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Programy nauczania.
Informacja o maturze w 2018 roku
Zawody szkolnictwa zawodowego w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Powtarzanie roku studiów
Sześciolatek idzie do szkoły
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 sierpnia 2017 r
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Nowa jakość studiów II stopnia na PG
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
AGH: Sprawy pracownicze
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2018 R.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Finansowanie zadań oświatowych
AGH: Wdrażanie przepisów U2.0
Spotkanie opiekuna roku ze studentami
Prawo handlowe – ćwiczenia
marcin Kopczyński, konsultant PODN
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
NIE WSZCZYNA SIĘ POSTĘPOWAŃ AWANSOWYCH
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Zapis prezentacji:

Dostosowanie programów studiów do nowych przepisów dotyczących kształcenia w szkolnictwie wyższym Szczecin 09 listopad 2018

NOWE PRZEPISY . ustawa z dn. 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce ustawa z dn. 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce rozporządzenie MNiSW z dn. 27 września 2018 r. w sprawie studiów rozporządzenie MNiSW z dn. 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych

„OCZEKIWANE” PRZEPISY . rozporządzenie w sprawie charakterystyk drugiego stopnia PRK rozporządzenie w sprawie kształcenia nauczycielskiego

ZMIENIONE PRZEPISY. ustawa z dn. 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

NOWA TERMINOLOGIA. PROGRAM STUDIÓW zamiast „program kształcenia” „Programy kształcenia …… stają się programami studiów” (art. 268 ust. 1 ustawy Pw). EFEKTY UCZENIA SIĘ zamiast „efekty kształcenia”.

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE Studia rozpoczęte przed r.a. 2019/20 prowadzi się na podstawie dotychczasowych programów kształcenia (z tym, że po 1 X 2019 r. absolwent tych studiów dostaje dyplom na podstawie nowych przepisów) (art. 265 ustawy Pw). do 1 października 2019 r. należy dostosować program studiów rozpoczynających się od r.a. 2019/20 (art. 268 u. 2 ustawy Pw). W praktyce powinno to nastąpić wcześniej.

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE – jednolite studia magisterskie Studia I i II stopnia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna lub pedagogika specjalna, prowadzone w dniu 1 X 2018 r. po upływie roku stają się jednolitymi studiami magisterskimi. Dla tych studiów należy więc opracować nowy program. Uwaga: studia II stopnia na kierunku pedagogika specjalna mogą być prowadzone do końca cyklu kształcenia rozpoczętego przed 1 X 2022 r. Należy więc dostosować ich program dla nowego cyklu 2019/2020.

DOSTOSOWANIE DO DYSCYPLIN Nowe przepisy zlikwidowały OBSZARY KSZTAŁCENIA. Obecnie obowiązuje podział na dziedziny nauki i dyscypliny naukowe. Według nowej klasyfikacji jest 8 dziedzin nauki: nauk humanistycznych, inżynieryjno-technicznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk rolniczych, nauk społecznych, nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk teologicznych oraz sztuki. Prawie wszystkie dziedziny, z wyjątkiem nauk teologicznych, dzielą się na dyscypliny naukowe (wg rozp. z 20 IX 2018 r.)

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE – dostosowanie do dyscyplin W trakcie bieżącego roku akademickiego należy przyporządkować kierunki do dyscyplin naukowych określonych w nowych przepisach, wskazując dla każdego kierunku procentowy udział dyscyplin, w których zgodnie z programem uzyskiwane są na tym kierunku efekty uczenia się, przy czym suma udziałów musi być równa 100%. De facto przypisanie do dyscypliny oznacza automatyczne przypisanie do dziedziny, ponieważ nie ma obecnie przypadku, by dana dyscyplina znajdowała się w kilku dziedzinach.

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE – POŁĄCZENIE KIERUNKÓW Uczelnia, która w dniu wejścia w życie ustawy prowadzi studia na co najmniej 2 kierunkach o tym samym poziomie i profilu oraz tej samej nazwie lub których programy określają takie same efekty kształcenia, przyporządkowane do tej samej dyscypliny, musi połączyć te kierunki do 1 X 2019 r.

PROGRAM STUDIÓW - dostosowanie Zgodnie z ustawą 2.0 (art. 67 ust. 1) program studiów określa: efekty uczenia się, o których mowa w ustawie z 22 XII 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, opis procesu prowadzącego do uzyskania efektów uczenia się, liczbę punktów ECTS przypisanych do zajęć (pojęcie „zajęcia” należy rozumieć jako PRZEDMIOTY, a nie formy – stanowisko MNiSW).

PROGRAM STUDIÓW - EFEKTY UCZENIA SIĘ Dotychczasowe efekty kształcenia należy dostosować do charakterystyk uniwersalnych pierwszego stopnia oraz charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji. Nowe rozporządzenie nie jest jeszcze wydane, więc nie należy się spieszyć. Uwaga: kiedy ukaże się nowe rozporządzenie należy również porównać dotychczasowe efekty na kierunkach dostosowanych już do PRK do nowych przepisów.

DOSTOSOWANIE do PRK Warsztaty na temat dostosowania efektów do charakterystyk PRK odbędą się wtedy, kiedy wejdą w życie nowe przepisy.

PROGRAM STUDIÓW – NOWE WYMOGI W programie należy podać procentowy udział liczby punktów ECTS dla poszczególnych dyscyplin do których przyporządkowano kierunek w ogólnej liczbie punktów ECTS w programie. Należy wskazać dyscyplinę wiodącą.

PROGRAM STUDIÓW – NOWE WYMOGI Wymiar zajęć z wychowania fizycznego uległ zwiększeniu: „nie mniej niż 60 godzin”. (nadal tylko na studiach stacjonarnych I stopnia i jsm). Zajęciom tym nie przypisuje się punktów ECTS.

PROGRAM STUDIÓW – PROFIL PRAKTYCZNY Profil praktyczny obejmuje zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne, a nie jak dotychczas związane z praktycznym przygotowaniem zawodowym. Minimalny wymiar praktyk wynosi: - 6 miesięcy (zwiększono) na studiach I stopnia i jsm, - 3 miesiące na studiach II stopnia. Przepisu tego nie stosuje się do programów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela.

PROGRAM STUDIÓW – PRACA DYPLOMOWA Zgodnie z ustawą 2.0 (art. 76 u. 1, pkt. 3) praca dyplomowa jest obligatoryjna w przypadku studiów II stopnia i jsm. W przypadku studiów I stopnia jest fakultatywna („o ile przewiduje to program studiów”). EGZAMIN dyplomowy jest obowiązkowy dla wszystkich poziomów studiów.

DOSTOSOWANIE PROGRAMÓW – DOKUMENTACJA System Egeria Edukacja zostanie dostosowany do nowych przepisów. Jednak nowe wzory dokumentacji będzie można wprowadzić dopiero wtedy, kiedy zostaną ogłoszone dalsze rozporządzenia (dot. PRK i standardów nauczycielskich). Nie stanie się to prawdopodobnie wcześniej niż w lutym.

WYMOGI KADROWE realizacji programu studiów Z dniem 1 X 2018 r. zlikwidowano minimum kadrowe, ale nauczyciele akademiccy zatrudnieni w uczelni jako podstawowym miejscu pracy muszą prowadzić zajęcia w następującym wymiarze w ramach programu studiów o profilu: praktycznym – co najmniej 50% godzin zajęć, ogólnoakademickim – co najmniej 75% godzin zajęć.

WYMOGI KADROWE realizacji programu studiów – c.d. Podstawę obliczenia ww. minimalnej liczby godzin zajęć powinna stanowić liczba godzin zajęć określona w programie studiów dla danego kierunku, poziomu i profilu (nie sumujemy zajęć dla grup czyli faktycznych godzin zajęć). Jeżeli kierunek jest prowadzony na dwóch profilach wymagania powinny być spełnione odrębnie dla każdego profilu. W przypadku rozpoczęcia kształcenia na nowym kierunku podstawą obliczenia ww. minimalnej liczby godzin w I roku studiów powinna być liczba godzin zajęć określona programem studiów dla tego roku.

WYMOGI KADROWE Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w uczelni oraz inne osoby prowadzące zajęcia muszą mieć kompetencje i doświadczenie pozwalające na prawidłową realizację zajęć. W przypadku zajęć praktycznych na profilu praktycznym nie ma już wymogu by większość z prowadzących posiadała doświadczenia zawodowe zdobyte konkretnie poza uczelnią.

TWORZENIE NOWYCH KIERUNKÓW w r.a. 2018/2019 Do 30 kwietnia 2019 r. postępowania w sprawie nadania uprawnienia do prowadzenia studiów wszczyna się na podstawie przepisów dotychczasowych. Uprawnienie nadaje się też na podstawie przepisów dotychczasowych. Do 1 maja 2019 r. tworzenie studiów na kierunku przypisanym do dziedziny, w której uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopnia dr hab. odbywa się na podstawie przepisów dotychczasowych. Nie obowiązuje wymóg dotyczący minimum kadrowego (wyjątek).

TWORZENIE NOWYCH KIERUNKÓW po 1 V 2019 r. Od 1 maja 2019 r. do 31 grudnia 2021 r. można tworzyć bez pozwolenia ministra (zarządzeniem rektora) studia na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny, w której uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopnia dr habilitowanego; można uzyskać pozwolenie ministra na utworzenie studiów: na dowolnym profilu, jeżeli uczelnia posiada uprawnienie do nadawania stopnia doktora w dyscyplinie, do której jest przyporządkowany kierunek studiów; na profilu praktycznym, jeżeli ww. uprawnienia nie posiada (z wyłączeniem studiów przygotowującym do zawodu nauczyciela).

DOSKONALENIE PROGRAMÓW – NOWE PRZEPISY Zlikwidowano ograniczenie procentowe w przypadku dokonywania zmian zajęć, w tym w doborze treści kształcenia, form i metod prowadzenia zajęć. W programie studiów utworzonym na podstawie pozwolenia (MNiSW) można dokonywać zmian łącznie do 30% ogólnej liczby efektów uczenia się określonych w tym programie studiów.

PRO MEMORIA Zgodnie z nową ustawą 2.0 ustalanie programów studiów należy wyłącznie do kompetencji SENATU (po zasięgnięciu opinii samorządu studenckiego). Tym samym zmian w programie studiów może dokonywać tylko Senat.

. Dziękuję za uwagę