opracowała: Anna Kowalczyk nauczycielka konsultantka ds. historii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Advertisements

1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część IV.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część III.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Sześciolatek idzie do szkoły
Co to jest spacer edukacyjny?
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Programy nauczania.
Sześciolatek w obliczu zmian
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Egzamin ucznia klasy ósmej
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Konferencja dla Dyrektorów
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Egzamin ósmoklasisty 2019.
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zgłoszenie do konkursu
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Finansowanie zadań oświatowych
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Wspomaganie pracy szkół
EWALUACJA WEWNĘTRZNA SIEWNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA POLONIJNA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Zapis prezentacji:

opracowała: Anna Kowalczyk nauczycielka konsultantka ds. historii 2018-12-30

Analiza wyników egzaminów zewnętrznych uczniów obowiązkiem szkoły Akty prawne: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z póź. zm. Ustawa Prawo Oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego  Kierunki polityki oświatowej państwa

Dlaczego należy analizować wyniki egzaminów zewnętrznych? Szkoła oceniana jest w dużym stopniu na podstawie wyników egzaminu. Średnie wyniki szkoły z poszczególnych egzaminów stają się dla organów prowadzących i nadzorujących szkołę ważnymi wskaźnikami informującymi o jej pracy.

Dlaczego należy analizować wyniki egzaminów zewnętrznych? Ogólny obraz tego, jak szkoła wypadła podczas egzaminu, buduje się zwykle na podstawie dwóch liczb: tak zwanej zdawalności, średniego wyniku szkoły z danego egzaminu (przedmiotu).

Dlaczego należy analizować wyniki egzaminów zewnętrznych? Analiza: informuje o osiągnięciach uczniów i szkoły diagnozuje efektywność kształcenia prognozuje, czyli pozwala zaplanować osiągnięcia uczniów wartościuje proces kształcenia, pracę uczniów i nauczycieli motywuje do większego zaangażowania w pracę koryguje i modyfikuje proces kształcenia

Analiza pozwala: ująć pracę szkoły w szerszej perspektywie spojrzeć na szkołę w sposób, jaki czynią to zewnętrzni obserwatorzy, np. z perspektywy organu prowadzącego lub nadzorującego, Aby tego typu analizy miały sens, muszą być przeprowadzone w sposób rzetelny i rozsądny.

Jak analizujemy wyniki egzaminów zewnętrznych? Najczęściej spotykane elementy analizy: 1. Analiza z punktu widzenia dyrektora szkoły, organu prowadzącego i organu nadzoru: średnie wyniki punktowe uczniów porównywane z wynikami w raportach OKE, skala staninowa. 2. Analiza z punktu widzenia szkoły, nauczyciela: współczynniki łatwości arkusza i poszczególnych zadań,

Etapy prawidłowej analizy egzaminów zewnętrznych Etapy prawidłowej analizy egzaminów zewnętrznych. Analiza z punktu widzenia dyrektora szkoły, organu prowadzącego i organu nadzoru: analiza informacji przekazanych z OKE rozkład wyników w szkole tj. miary tendencji centralnej (modalna, mediana, średnia) procent uczniów z wynikami zadowalającymi miary zróżnicowania (wyniki min, max, rozstęp wyników) przedstawienie i porównanie wyników w skali staninowej

Etapy prawidłowej analizy egzaminów zewnętrznych Etapy prawidłowej analizy egzaminów zewnętrznych. Analiza z punktu widzenia szkoły, nauczyciela: analiza arkusza egzaminacyjnego i indywidualnych wyników uczniów, procent uczniów z wynikami zadowalającymi, miary zróżnicowania (wyniki min, max, rozstęp wyników, odchylenie standardowe, łatwość)

Podsumowanie analiz – obraz szkoły na podstawie wyniku egzaminu Na podstawie analiz wyników egzaminu można podsumować pracę zarówno nauczyciela, jak i całej szkoły. Poszczególne działania, w ramach interpretacji wyników, dają obraz pracy szkoły z różnych perspektyw. Pozwala to zastanowić się nad dalszymi działaniami na podstawie określonych mocnych i słabych stron pracy szkoły oraz daje możliwości opracowania planu jej rozwoju. Można oczywiście odnosić się do innych czynników, które wpływają na efekty kształcenia, a nie zostały uwzględnione wcześniej.

Inne czynniki mające wpływ na wyniki egzaminów: indywidualne środowiskowe pedagogiczne

Na liście czynników znajdą się takie, które są ważne, jednak nie mamy na nie wpływu. Ogólnie możemy je nazwać czynnikami środowiskowo-rodzinnymi (z jakiej rodziny pochodzi uczeń, gdzie mieszka itd.) oraz indywidualnymi, takimi jak inteligencja czy temperament. Istota tego problemu to warunki, w jakich pracuje szkoła. Wśród czynników są także te związane z finansowaniem szkoły i jego wpływem na organizację pracy szkoły. Są to aspekty ważne, ale niestety nauczyciele i dyrektor nie mają nad nimi dostatecznej kontroli. Pod uwagę możemy więc brać te czynniki, na które szkoła ma wpływ. Można je podzielić na dwie ogólne grupy: 1. sposób organizacji nauki w szkole, który głównie zależny od dyrektora szkoły; 2. czynniki dydaktyczne, przez które rozumiemy codzienną pracę z uczniami na lekcji.

Podsumowanie Refleksja nad wynikami powinna być dokonywana w szkole przez dyrekcję i grono pedagogiczne, z uwzględnieniem specyfiki warunków, w jakich szkoła funkcjonuje. Analizy wyników uczniów powinny wskazać nam te obszary pracy szkoły, które można udoskonalić. Dokładna analiza wyników uzyskanych przez uczniów za zadania i czynności może uzmysłowić nam, jak lepiej organizować proces nauczania. Może pobudzić do refleksji nad ciągłym udoskonaleniem swojej pracy.

literatura Dolata R. (red.), Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych, wyd. CKE, Warszawa 2007. Ciężka B., Planowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji, w: Mazurkiewicz G. (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia, Wydawnictw Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010, s. 83–1073. Stożek E., Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w gimnazjum, w: B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego. Materiały XVI Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, Toruń 22–24.10.2010, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2010, s. 316–32211. Szaleniec H., Jak wykorzystywać wyniki egzaminów zewnętrznych, WSiP, Warszawa 2004.