Transportowy alarm dla Mazowsza Rada OPZZ województwa mazowieckiego Fundacja Nowe Spojrzenie
Mazowsze podstawowe dane Powierzchnia 35,6 tys. km2 Ludność 5,2 mln mieszkańców 37 powiatów 5 powiatów grodzkich Średnia gęstość zaludnienia 145,9 osób na km2 Źródło: https://www.mazovia.pl/wojewodztwo/krotko-o-mazowszu/ Pod względem wielkości powierzchni oraz liczebności populacji Mazowsze można porównać do Słowacji, natomiast pod względem gęstości zaludnienia do Czech
Polskie realia transportowe 75 %. klientów zrezygnowało z pozamiejskie transportu autobusowego 60 % gmin nie organizuje i nie finansuje publicznego transportu zbiorowego na swoim obszarze o 40 % zmniejszyło się średnie napełnienie autobusów od wejścia Polski do UE 50 proc. tras z dawnej sieci PKS zlikwidowano do 20 % wsi nie dociera jakikolwiek transport publiczny
Źródło: wikipedia
Źródło: plan transportowy Mazowsza
Źródło: plan transportowy Mazowsza
Charakterystyka sieci linii komunikacyjnych Koncentryczny układ linii zbiega się w Warszawie Brak linii wewnątrzregionalnych (wyjątek R81/2) Poza liniami do Płocka i Ostrołęki województwo nie organizuje transportu autobusowego 12 stolic powiatów pozbawiona połączeń autobusowych organizowanych przez samorząd Województwa Mazowieckiego Pomimo istnienia linii kolejowych do Sokołowa Podlaskiego oraz Ostrowi Mazowieckiej nie kursują pociągi pasażerskie; województwo nie prowadzi efektywnych działań na rzecz rewitalizacji infrastruktury kolejowej
Skutki zaniechań samorządu województwa w zakresie organizacji transportu publicznego Społeczne – białe plamy transportowe, wykluczenie komunikacyjne zwłaszcza najsłabszych grup społecznych – niepełnosprawni, uczniowie, emeryci Ekonomiczne – brak możliwości przejazdu do pracy ludności z obszarów wykluczonych transportowo, a także utrzymywanie się wysokiego odsetka osób bezrobotnych na tych obszarach, migracja ludności do większych miast
Skutki dla przedsiębiorców świadczących usługi w autobusowych przewozach Likwidacja PKSów w Ciechanowie (PKS Przasnysz), Ostrołęce i Mińsku Mazowieckim Ograniczanie działalności funkcjonujących jeszcze PKSów: PKS Grójec, PKS Sokołów Podlaski, PKS Garwolin, PKS Płock, PKS Mława, PKS Gostynin
Obowiązujący obecnie plan transportowy nie odpowiada na potrzeby transportowe mieszkańców i wymaga natychmiastowej aktualizacji Dodanie sieci linii w transporcie drogowym oraz wzbogacenie tras kolejowych o dodatkowe odcinki i linie. Powołanie mazowieckiego organizatora transportu (na wzór ZTM Warszawa), którego przedmiotem działalności byłyby: Analiza potrzeb transportowych mieszkańców regionu, Analiza kosztów funkcjonowania transportu w regionie, Emitowanie biletów obowiązujących u wszystkich przewoźników kolejowych oraz autobusowych, realizujących wojewódzkie przewozy o charakterze użyteczności publicznej (dotowane przez samorząd Mazowsza).
Źródło: www.mazovia.pl
Źródło: plan transportowy Mazowsza
Obowiązujący obecnie plan transportowy nie odpowiada na potrzeby transportowe mieszkańców i wymaga natychmiastowej aktualizacji Wprowadzenie zintegrowanego biletu ważnego we wszystkich środkach transportu wykonujących wojewódzkie przewozy o charakterze użyteczności publicznej (dotowanych przez samorząd Mazowsza). Otwarcie możliwości uzgodnień z organizatorami niższego szczebla w celu wprowadzenia zintegrowanego biletu, ważnego zarówno we wszystkich środkach transportu wykonujących wojewódzkie przewozy o charakterze użyteczności publicznej (dotowanych przez samorząd Mazowsza), jak i w środkach komunikacji miejskiej.
Rada OPZZ województwa mazowieckiego Dziękujemy za uwagę Rada OPZZ województwa mazowieckiego Fundacja Nowe Spojrzenie