Istotne elementy do negocjacji przyszłej polityki spójności w kontekście kształtowania polityki regionalnej – I Posiedzenie Konwentu Marszałków RP – Mazowsze.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
1 Memorandum – skala kradzieży i dewastacji infrastruktury liczba zdarzeń.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Opole, 2 października 2015 r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. 1 Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury Przyszłość Polityki Spójności.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
RZĄDOWY PROGRAM WOJEWODA KUJAWSKO-POMORSKI.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Fundusze unijne od podstaw II
Wykorzystanie środków unijnych przez powiat działdowski w ramach RPO WiM na lata Planowane nabory w nowej perspektywie Departament.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
- najlepsza inwestycja
Formy przeciwdziałania zaległościom czynszowym w lokalach komunalnych
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
w tys. Euro Rok obrachunkowy Fundusz Kwota wniosku o płatność do KE
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Postęp wdrażania RPO WSL
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Sytuacja na podlaskim rynku pracy w 2018 roku
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Małopolski Festiwal Innowacji
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata (stan na 15 września.
Zapis prezentacji:

Istotne elementy do negocjacji przyszłej polityki spójności w kontekście kształtowania polityki regionalnej – I Posiedzenie Konwentu Marszałków RP – Mazowsze 2018 Płock 22-24 sierpnia 2018r. Jacek Szlachta, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Płock, sierpień 2018 r.

Plan prezentacji I. Wielkość alokacji funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na rzecz Polski II. Regulacje i warunki dostępu do środków EFSI po roku 2020

Brexit i wynikające z tego niższe dochody UE I. 1.Wielkość alokacji funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na lata 2021-2027 Obiektywne przesłanki zmniejszonej alokacji na rzecz Polski Brexit i wynikające z tego niższe dochody UE Nowe i zasadniczo zwiększone pozycje wydatków Postęp w pozycji Polski i jej regionów w kolejnych latach po akcesji Pogorszenie się sytuacji Europy Południowej, przede wszystkim Włoch, Hiszpanii i Grecji

Subiektywne przesłanki które powinny być kwestionowane I. 2. Wielkość alokacji funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na lata 2021-2027 Subiektywne przesłanki które powinny być kwestionowane Zasadnicze zmniejszenie wielkości Funduszu Spójności, który służy finansowaniu infrastruktury transportowej, środowiskowej i energetycznej Uwzględnienie mniej szczodrej alokacji dla województw, które przekroczyły 75% UE 28 PKB na mieszkańca według parytetu siły nabywczej

Subiektywne przesłanki które powinny być kwestionowane c.d. I. 3. Wielkość alokacji funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na lata 2021-2027 Subiektywne przesłanki które powinny być kwestionowane c.d. Zasadnicze obniżenie cappingu (pułapu transferów na rzecz państw beneficjentów) Wprowadzenie do algorytmu jako istotnego elementu sytuacji na rynku pracy i poziomu wyksztalcenia społeczeństwa Ograniczenie wydatków na rozwój obszarów wiejskich co oznacza przeniesienie tych wydatków do polityki spójności

I. 4. Wnioski i rekomendacje 1. Propozycja KE powinna być oczywiście kwestiono- wana jako krzywdząca. Jednak doświadczenie poprzednich okresów MFF 2017-2013 i 2014-2020 wskazuje że końcowy budżet Europejskiej polityki spójności był odpowiednio o 8% i o 4% mniejszy niż pierwotna propozycja KE i to w warunkach gdy wydatki w ramach polityki spójności były chronione 2. Doprowadzenie do uzgodnienia MFF na Szczycie w Sibiu 9 maja 2019 roku jest w interesie Polski i jej regionów bowiem kolejne propozycje po wyborach do PE będą mniej szczodre dla Polski. Opóźnienie uniemożliwi wejście w kolejną MFF od 1.01.2021 roku

I.5. Wnioski i rekomendacje 3. Należy budować koalicję państw która zakwestio nuje takie ograniczenie skali Funduszu Spójności 4. Należy rozważyć budowanie koalicji która zakwe-stionuje takie ograniczenie wielkości Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich 5. Nie da się zbudować koalicji blokującej mniejszości ze strony poszkodowanych krajów 6. Kluczowe jest pilne uchwalenie MFF aby Wielkopolska nie utraciła uprzywilejowanego statusu oraz wyegzekwowanie uwzględnienia podziału Mazowsza na dwa NUTS 2, warszawski stołeczny i mazowiecki regionalny od 1.01.2018 roku

Tabela 1a. Ranking polskich regionów pod względem PKB per capita według parytetu siły nabywczej w latach 2004 i 2015 na tle UE28=100 Lp. Region NUTS 2 UE 28=100 2004 Pozycja 2004 UE28=100 2015 Pozycja 2015 i przyrost 2004-2015 1 Warszawski Stołeczny 106 148 1 +42 2 Dolnośląski 51 4 76 2 +25 3 Wielkopolski 54 75 3 +21 Śląski 56 71 4 +15 5 Pomorski 49 66 5 +17 6 Łódzki 46 64 6 +18 7 Małopolski 44 9 62 7 +18 8 Mazowiecki regionalny 40 13 60 8 +20 Zachodniopomorski 45 58 9 +13 10 Lubuski 57 10 +12

Tabela 1b. Ranking polskich regionów pod względem PKB per capita według parytetu siły nabywczej w latach 2004 i 2015 na tle UE28=100 Lp. Region NUTS 2 UE 28=100 2004 Pozycja 2004 UE28=PKB 2015 Pozycja 2015 i przyrost 2004-2015 11 Kujawsko-Pomorski 44 10 56 11 +12 12 Opolski 43 55 12 +12 13 Świętokrzyski 40 50 13 +10 14 Warmińsko-Mazurski 38 49 15 +11 15 Podlaski 37 14 +12 16 Podkarpacki 36 16 +13 17 Lubelski 35 47 17 +12 Polska 51 69 +18

II.1. Regulacje i warunki dostępu do środków EFSI Kluczowe znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego Polski mają środki EFSI. W latach 2014-2020 około 60% inwestycji publicznych jest finansowane przez UE. Także po roku 2021 inwestycje publiczne finansowane ze środków UE będą stanowiły około 50%, gdyby propozycja KE została przyjęta. Jeśli uwzględnić wyższy poziom współfinansowania ze środków polskich oraz rosnący udział środków zwrotnych to pakiet inwestycyjny byłby nawet większy niż ten w latach 2014-2020

II.2. Regulacje i warunki dostępu do środków EFSI Należy kwestionować rozwiązania mogące utrudnić sensowne zagospodarowanie środków europejskiej polityki spójności. Między innymi zablokować: 1.Możliwości konfiskowania alokacji MFF na podstawie modelu adverse majority 2. Podwyższenie poziomu współfinansowania dla obszarów najbiedniejszych z 15% do 30% 3. Wprowadzenie modelu w zakresie płatności n+2 zamiast n+3

II.3. Regulacje i warunki dostępu do środków EFSI Należy kwestionować rozwiązania mogące utrudnić sensowne zagospodarowanie środków europejskiej polityki spójności. Między innymi kwestionować (cd.) 4. Wprowadzenie szeregu ringfacingów które będą prowadziły do modelu one solution fits all, czyli nie uwzględniały specyfiki regionów 5.Poszerzanie formuły zarządzania centralnego (central) z poziomu Brukseli w relacji do zarządzania dzielonego (shared) pomiędzy KE a państwem członkowskim 6. Wprowadzenie formuły 5+2 rozbijającej integralność interwencji strukturalnej UE

II.4. Regulacje i warunki dostępu do środków EFSI Należy kwestionować rozwiązania mogące utrudnić sensowne zagospodarowanie środków europejskiej polityki spójności. Między innymi (cd.) 7. Wspierać działania na rzecz integracji poszczególnych funduszy, w tym także Europejskiego Funduszu Rolnego Rozwoju Obszarów Wiejskich, CEF, CEF MM itd. 8. Powstrzymać procesy dezintegracyjne integralności polityki spójności dotyczące Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

II.5. Regulacje i warunki dostępu do środków EFSI Należy promować 1. Poszerzenie zakresu instrumentów dotyczących podejścia terytorialnego, m. in. rozwoju lokalnego i polityki miejskiej 2. Osiągnięcia Polski związane z modelem Regionalnych Programów Operacyjnych finansowanych w modelu multi-funduszowym 3. Sprawność absorpcji środków EFSI w Polsce 4. Poszerzenie zakresu współpracy transgranicznej wzdłuż wewnętrznych granic pomiędzy państwami UE 5. Wprowadzenie do pola aktywności polityki spójności współpracy wzdłuż zewnętrznych granic UE

Dziękuję za uwagę! jacek.szlachta@sgh.waw.pl