Finansowanie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Finansowanie edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi liliana_zientecka@o2.pl Warszawa, 14 maja 2018 r.

Plan wykładu Trochę historii. Jak tworzył się aktualny model finansowania zadań oświatowych ? Jak jest? Dane statystyczne z aktualnego stanu finansowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podsumowanie. Wnioski z funkcjonowania obecnego modelu finansowania zadań oświatowych. Finansowanie a wykonanie zadania kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi !!!!

Model finansowania zadań oświatowych Obecny system finansowania zadań oświatowych jest skutkiem decentralizacji zadań oświatowych jakie dokonały się w latach 90 tych XX wieku. Podział subwencji ma charakter uniwersalny, z zachowaniem fundamentalnej zasady „pieniądz idzie za uczniem”. Podstawą przyjętych w 2000 r. rozwiązań, jest naliczenie subwencji oświatowej składającej się z 3 części: kwoty bazowej na realizacje podstawowych zadań każdej szkół tzw. standard A (SOA); kwoty uzupełniającej standard A - według wag P (SOB) kwoty dodatkowej na realizację zadań pozaszkolnych – (SOC). Subwencja oświatowa dla JST Zadania pozaszkolne Wagi Standard A

Mieszany model finansowania zadań oświatowych - co to oznacza w przypadku kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Dochody własne – dowożenie uczniów do szkół, zadania i zakupy inwestycyjne Subwencja oświatowa – kształcenie w szkołach, wczesne wspomaganie rozwoju i kształcenie w placówkach wychowania przedszkolnego dzieci objętych kształceniem specjalnym oraz dzieci objętych obowiązkiem wychowania przedszkolnego, pobyt uczniów w placówkach oświatowych, zadania pozaszkolne w tym finansowanie poradni psychologiczno-pedagogicznych Dotacje z budżetu państwa – na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeń, w tym dla uczniów objętych kształceniem specjalnym, udzielanie uczniom pomocy materialnej

Ewolucja systemu finansowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Dowożenie uczniów do szkół – druga połowa lat 90 tych – jako zadanie własne! Subwencja na ucznia w danym typie szkoły a subwencja na ucznia ze zdiagnozowanymi potrzebami edukcyjnymi – system wag i jego ewolucja. Rok 2005- 39 wag z podziałem na niepełnosprawności Rok 2010 - -41 system wag dla placówek specjalnych Czy rzeczywiście pieniądz idzie za uczniem ??? Dotacja podręcznikowa dostosowana do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów objętych kształceniem specjalnym. Kontrolowany system wydatkowania środków przeznaczonych na kształcenie specjalne. Dlaczego wydatkowanie środków…. jest coraz bardziej kontrolowane?

Podstawowym elementem polityki finansowania zadań oświatowych jest regulacja wskaźników podziału subwencji oświatowej 12 wskaźników składających się na algorytm ustalenia kwoty bazowej części oświatowej, według standardu A na realizację zadań szkolnych, oznaczonych w algorytmie podziału subwencji oświatowej symbolem - SOA 42 wagi na potrzeby ustalenia kwoty uzupełniającej części oświatowej zwiększających finansowy standard A na realizację zadań szkolnych, oznaczonych w algorytmie podziału subwencji oświatowej - SOB 21 wag na potrzeby ustalenia kwoty części oświatowej na realizację zadań pozaszkolnych, oznaczonych w algorytmie podziału subwencji oświatowej symbolem -SOC Zmiany w wagach na przestrzeni lat 2009-2017

Czym są specjalne potrzeby edukacyjne ? Brak takiej definicji na gruncie prawa oświatowego Specjalne Potrzeby Edukacyjne - rozumiane szeroko jako tymczasowe lub trwałe przeszkody w rozwijaniu potencjału rozwojowego Zakłada się, że system oświaty; rozpoznaje i diagnozuje specjalne potrzeby edukacyjne uczniów; skutecznie organizuje odpowiednie wsparcie uczniom w rozwoju; uwzględnia wzrost zadań w podziale subwencji oświatowej.

Wsparcie ucznia w rozwoju w systemie oświaty Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Biblioteki pedagogiczne Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Wczesne wspomaganie Kształcenie specjalne Szkoła Współpraca Placówki doskonalenia nauczycieli

Specjalne potrzeby edukacyjne na gruncie PPP Procedura Finansowanie Niepełnosprawności Kształcenie specjalne Dodatkowe wagi w subwencji Niedostosowania społecznego i zagrożenia niedostosowaniem społecznym Zaburzeń zachowania lub emocji PPP - Szczególnych uzdolnień Ścieżka pracy z uczniem uzdolnionym Specyficznych trudności w uczeniu się Deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych Choroby przewlekłej Tylko w przypadku nauczania indywidualnego Dodatkowa waga w subwencji oświatowej Waga P32-1.00 Sytuacji kryzysowej lub traumatycznej Niepowodzeń edukacyjnych Zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi; Pomoc materialna Dotacja Trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. Ścieżka pracy z uczniem odmiennym kulturowo i powracającymi z zagranicy Waga P 41-1,5

Problem wsparcia psychologiczno-pedagogicznego Problem wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów to jedno z największych wyzwań współczesnej szkoły i aktualnego systemu oświaty. Raport NIK wykazał, że w roku szkolnym 2015/2016 r.: 44 proc. szkół nie miało zatrudnionego ani pedagoga, ani psychologa; w szkołach podstawowych na jeden etat pedagoga przypadało 483 uczniów, a na jeden etat psychologa 2037 uczniów; w gimnazjach na jeden etat pedagoga przypadało 327 uczniów, a na jeden etat psychologa 1119 uczniów; w liceach na jeden etat pedagoga przypadało 604 uczniów, a na jeden etat psychologa odpowiednio 2104 uczniów. Czy szkoła jest w stanie skutecznie rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i udzielać im wsparcia ?

Aktualny model finansowania ucznia objętego kształceniem specjalnym – rok 2018 Wychowanie przedszkolne Szkoła Subwencja wyrażona w wagach na ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego Waga P55 - 9,5 P60 - 2,90 P61-3,6 Dodatkowo dla przedszkoli specjalnych waga dla dzieci przedszkolnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych – P 46 -2,84 Subwencja na ucznia wagi na ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego Waga P4 - 1,40 P5 - 2,90 P6 - 3,60 P7- 9,50 P8 - 0,80 Dodatkowo dla szkół specjalnych waga na uczniów zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych P34-1,84 waga na uczniów szkol specjalnych w podmiotach leczniczych P33 - 1 Wydatki ponoszone na kształcenie specjalne w latach 2009 – 2017 Dane źródłowe – Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEN

Dodatkowe transfery finansowe na kształcenie specjalne w szkołach i przedszkolach w stosunku do standardu A

Dynamika wzrostu zadań kształcenia specjalnego w poszczególnych wagach w latach 2009-2017 (9 lat) szkoły Dla uczestników zajęć RW – uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera Wzrost o 300 % Dane źródłowe – Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEN

Dynamika wzrostu zadań kształcenia specjalnego w poszczególnych wagach w latach 2009-2017 (9lat) placówki wychowania przedszkolnego Wzrost o 220 % Dla wychowanków ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera zajęć RW w placówkach wychowania przedszkolnego Dane źródłowe – Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEN

Model finansowania zadań pozaszkolnych dla uczniów objętych kształceniem specjalnym –rok 2018 Placówki kształcenia specjalnego SOSW, SOW - P51- 6,5 MOS – P54-1,5 dodatkowo MOS zakwaterowanie P51-6,5 MOW- P52-5,00 dodatkowo MOW zakwaterowanie – P53-10 Dla dzieci objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w OREW- waga P55-9,5 w placówkach wychowania przedszkolnego – waga P59-4,00 Odrębne procedury Dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju – P57 -0,84 Dla uczniów objętych nauczaniem indywidualnym – P32-1

Dodatkowe transfery finansowe na kształcenie specjalne w placówkach specjalnych i OREW w stosunku do standardu A

Wzrost zadań w placówkach specjalnych w latach 2009-2017 (9 lat) Dane źródłowe – Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEN

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w 2018 r Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w 2018 r. Więcej zadań realizują szkoły niż OREW SIO 30.09.2017v5 5409,12 Nazwa typu jednostek zajęcia rew-wych Waga Subwencja 2018 Przedszkole/oddział przedszkolny w SP 436 4,00 9 433 505 zł Szkoła podstawowa 5 421 9,50 278 566 975 zł Gimnazjum i oddziały gimnazjalne w innych typach szkół 717 36 844 221 zł oddziały zasadnicze szkoły zawodowej w branżowej szkole I stopnia 8 411 093 zł Liceum ogólnokształcące 30 1 541 599 zł Technikum 21 1 079 119 zł Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy 109 5 601 144 zł Poradnia psychologiczno-pedagogiczna 15 770 800 zł Specjalny Ośrodek Wychowawczy   0 zł Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy umożliwiający upośledzonym umysłowo realizację obowiązku szkolnego i nauki 2 864 147 171 337 zł Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii ze szkołami Punkt przedszkolny 44 952 005 zł Branżowa szkoła I stopnia 5 256 933 zł SUMA 9 670 482 628 732 zł

Wzrost nakładów na wczesne wspomaganie rozwoju w latach 2009-2017 (9 lat) Dane źródłowe – Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEN

Liczba dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju wg danych SIO w latach 2011-2017 Wzrost ogółem o 131 % Jednostka systemu oświaty 2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015 2015/2016 2016/2017 2017/2018 publiczna niepubliczna Przedszkole 4 671 1 203 5 340 1 719 5 512 2 500 6 207 3 567 6 286 4 916 7277 6962 7810 8869 Szkoła podstawowa 2 881 169 3 710 286 3 908 332 3 804 368 4 303 426 4649 441 4956 727 Poradnia psychologiczno-pedagogiczna 3 952 942 4 096 1 536 4 451 2 694 4 107 3 987 4 087 7 263 4237 13250 4777 16910 Poradnia specjalistyczna 148 232 142 244 36 346 37 587 35 1091 184 1329 200 1425 Specjalny ośrodek wychowawczy 19 1 22 12 20 9 Specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy 2 708 193 3 179 197 3 767 110 4 297 49 4 782 54 5708 95 6197 Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy 11 1 263 13 1 491 18 1 640 106 1 860 107 2 264 189 2708 223 3041 Zespół wychowania przedszkolnego 4 2 14 Punkt przedszkolny 55 247 39 391 44 1 061 78 1732 63 2148 Razem 14 371 4 021 16 481 5 495 17 765 7 885 18 617 10 833 19 646 17 106 22 323 26 549 24 230 33 253 Dane źródłowe – Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEN

Subwencja przekazana w 2018 r. na wczesne wspomaganie rozwoju Typ szkoły Dzieci - wczesne wspomaganie rozwoju Subwencja 2018 00001 Przedszkole 76 279 016 zł 00080 Zespół wychowania przedszkolnego 79 009 zł 00081 Punkt przedszkolny 9 953 258 zł 00003 Szkoła Podstawowa 26 237 737 zł 00048 Poradnia psychologiczno-pedagogiczna 98 508 481 zł 00049 Poradnia specjalistyczna 7 481 015 zł 00050 SOW 42 296 zł 00051 SOSW 29 051 116 zł 00052 ORW 15 031 898 zł   Razem: 262 663 825 zł Wzrost o ponad 20% w jednym roku

Finansowanie realizacji kształcenia specjalnego i WWR w JST i podmiotach innych niż JST Tabela danych Dane źródłowe – Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEN

Finansowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych Podsumowanie Od 2010 r. odnotowuje się systematyczny wzrost zadań z zakresu kształcenia specjalnego (w wybranych kategoriach) oraz wzrost liczby dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju. Od 2010 r. utrzymuje się stały wzrost udziału jednostek oświatowych prowadzonych prze podmioty inne niż JST w organizacji kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju. Aktualny system gromadzenia danych nie jest w stanie wykluczyć podwójnego dotowania tego samego dziecka we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wielu innych procedurach. Dodatkowej analizy wymaga sprawdzenie – dlaczego najwyższy wzrost kształcenia specjalnego dotyczy przypadków finansowanych w ramach wag o największym transferze finansowym. Na organizacje kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju konsumowana jest kwota ponad 7 mld. zł. Wypłacanie Wydatkowanie

Raport z kontroli NIK LKI. 410. 005. 00. 2017 Nr ewid Raport z kontroli NIK LKI.410.005.00.2017 Nr ewid. 18/2017/P/17/073/LKI Z informacji uzyskanych przez NIK z 75 jednostek samorządu terytorialnego odnośnie środków przeznaczanych na kształcenie uczniów niepełnosprawnych wynika, że prawie połowa z nich (tj. w 2015 r. i 2016 r. odpowiednio w 56% i 45%) nie wydatkowała na te cele całości środków otrzymanych w ramach części oświatowej subwencji ogólnej (wymóg taki obowiązywał od 2015 r.). Najczęściej podawaną przyczyną ograniczenia przez samorządy ww. wydatków było niezgłaszanie potrzeb przez placówki ogólnodostępne, realizujące edukację włączającą.

Zaobserwowane trendy z raportu NIK

W 2018 r. nowe zasady ewidencjonowania środków ponoszonych na organizację kształcenia specjalnego - celowość środków przekazywanych na KS W szkołach ....specjalnych Standard A + Waga wynikająca z KS W szkołach ..... ogólnodostępnych Tylko wagi na KS W szkołach... integracyjnych i z klasami integracyjnymi Wagi na KS - środki ustalone wg ustawowego wzoru Art. 8 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych Stanowisko MEN

Dotacja na kształcenie specjalne – ma charakter celowego przeznaczenia Art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych - wersja przekazana do Senatu Dotacja, o której mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–30 i art. 32, przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy –może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe.

Podsumowanie – rekomendowane kierunki zmian Realizacja specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów wymaga większych nakładów finansowych. Wartość wagi na kształcenie specjalne jest jednolita dla każdego ucznia z daną niepełnosprawnością, niezależnie od poziomu jego funkcjonowania – należy uzależnić transfer finansowy od potrzeb ucznia. Waga na wsparcie ucznia objętego kształceniem specjalnym w zadaniach pozaszkolnych przysługuje szkołom specjalnym i ośrodkom szkolno-wychowawczym – co w znaczący sposób dyskryminuje uczniów objętych kształceniem specjalnym, którzy wybrali kształcenie w szkole ogólnodostępnej lub w klasie integracyjnej. Brak wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej może generować nad-diagnozowalność kształcenia specjalnego o wysokich transferach finansowych i wczesnego wspomagania rozwoju.

Teza podsumowująca Model finansowania zadań oświatowych jest najbardziej skutecznym instrumentem wywołania zmian w systemie oświaty. Finansowaniem wzmacniamy ……… Co wzmacniamy ???

Dziękuję Liliana Zientecka liliana_zientecka@o2.pl Warszawa, 14 maja 2018 r.