Doradca zawodowy mgr Monika Mateja ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w Gimnazjum nr 17 Doradca zawodowy mgr Monika Mateja 2018-12-24
Partnerzy projektu: Centrum Kształcenia Praktycznego w Zabrzu Zabrzańskie Centrum Informacji o Rynku Pracy Młodzieżowe Centrum Kariery w Gliwicach Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu Młodzieżowe Biuro Pracy w Zabrzu 2018-12-24
Wyposażenie SzOK: Meble biurowe Zestaw komputerowy wraz z oprogramowaniem i drukarką Rzutnik multimedialny Publikacje (poradniki, informatory, zeszyty informacyjno-metodyczne) Czasopisma Filmy instruktażowe Programy multimedialne Materiały biurowe Flipchart 2018-12-24
Główne cele działalności SzOK: Przygotowanie uczniów do trafnego wyboru dalszego kształcenia oraz pomoc w płynnym przejściu absolwentów ze szkoły na rynek pracy poprzez: udzielanie indywidualnych oraz grupowych porad zawodowych uczniom i ich rodzicom z zakresu doradztwa zawodowego w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej sprawny dostęp do źródeł informacji o rynku pracy oraz ofert edukacyjnych przekazywanie informacji o lokalnym rynku pracy (informacje dotyczące: procesów rekrutacyjnych, zawodów nadwyżkowych i deficytowych, o specyfice zawodów i wymaganych kwalifikacjach 2018-12-24
Osoby korzystające z usług SzOK: Głównymi odbiorcami projektu jest młodzież, a w szczególności uczniowie i absolwenci LO nr VIII, którym najtrudniej jest znaleźć zatrudnienie z uwagi na brak doświadczenia zawodowego i umiejętności poruszania się po rynku pracy oraz młodzież gimnazjalna, która stoi przed wyborem dalszego kierunku kształcenia. Ponadto z usług SzOK-u mogą korzystać rodzice, którzy borykają się z problemem bezrobocia oraz uczniowie szkół z całego terenu dzielnicy Zaborze - Poremba. 2018-12-24
Metody pracy doradcy zawodowego: Metoda warsztatowa Ćwiczenia indywidualne Ćwiczenia grupowe Mini wykład ilustrowany Ćwiczenia aktywizujące Analiza przypadku Burza mózgów Dyskusja Analiza dokumentów Scenki rodzajowe Informacja zwrotna 2018-12-24
Plan pracy doradcy zawodowego Szkolnego Ośrodka Kariery został ułożony w oparciu o program „Twoja przyszłość zawodowa…” Aby ułatwić młodzieży zapoznanie się z nowym materiałem oraz zapewnić stopniowe przyswajanie wiedzy program został podzielony na trzy moduły odrębne dla każdego poziomu nauczania. 2018-12-24
Cele główne programu: Wdrożenie młodzieży gimnazjalnej oraz ponadgimnazjalnej do aktywnego poszukiwania pracy Ułatwienie młodzieży podjęcie trafnej decyzji dotyczącej wyboru szkoły i kierunku kształcenia Zapoznanie uczniów z wymaganiami dzisiejszego rynku pracy Pomoc młodzieży w płynnym przejściu ze szkoły na rynek pracy 2018-12-24
Plan zajęć dla uczniów Gimnazjum nr 17 KLASA I PIERWSZY MODUŁ Temat 1: Samoocena, czyli poczucie własnej wartości. (czas trwania: 45 minut) Co myślisz o sobie? Portret mojego poczucia własnej wartości. W jaki sposób podnosimy poziom samooceny? Żelazne reguły posiadacza prawidłowego poczucia własnej wartości. Oceń własną osobowość. Nasze zainteresowania. Moje wady i zalety. Ewaluacja. 2018-12-24
Temat 2: Jak stać się człowiekiem asertywnym? (czas trwania: 45 minut) To ja. Ważne informacje o mnie. Puzzle osobowości. Znajdź właściwą dłoń. Urwane myśli. Schemat asertywności. Rozpoznajemy zachowania asertywne. Kwestionariusz asertywności – test. Dlaczego powinniśmy zachowywać się asertywnie? Ewaluacja. 2018-12-24
KLASA II DRUGI MODUŁ Temat 1: Samoocena, czyli poczucie własnej wartości. (czas trwania: 45 minut) Temat 2: Jak stać się człowiekiem asertywnym? Temat 3: Jak podejmować trafne decyzje? To ja. Moje decyzje. Przewidziane decyzje. Kto ma na ciebie wpływ? Naucz się podejmować właściwe decyzje. Ćwiczenia w podejmowaniu decyzji. Ewaluacja. 2018-12-24
Temat 4: Stres i sposoby radzenia sobie z nim. (czas trwania: 45 minut) Co to jest stres? Czy jesteś osobą zestresowaną? Jak radzimy sobie ze stresem? Kiedy odczuwasz stres? Oblicze twojego stresu. Uczymy się myśleć pozytywnie. Zaplanuj swój dzień (13 strategii gospodarowania czasem). Ewaluacja. 2018-12-24
KLASA III TRZECI MODUŁ Temat 1: Samoocena, czyli poczucie własnej wartości. (czas trwania: 45 minut) Temat 2: Jak stać się człowiekiem asertywnym? Temat 3: Jak podejmować trafne decyzje? Temat 4: Stres i sposoby radzenia sobie z nim. 2018-12-24
Temat 5: Przygotowanie do wyboru szkoły. (czas trwania: 45 minut) Test zainteresowań zawodowych. Co lubisz robić a twój przyszły zawód? Ankieta uzdolnień. Kwestionariusz zainteresowań zawodowych. Omawiamy wyniki testów Na podstawie wyników wybieramy interesujący nas kierunek kształcenia Ewaluacja. 2018-12-24
Temat 6: Planowanie ścieżki edukacyjnej. (czas trwania: 45 minut) Schemat edukacji w Polsce. Charakterystyka szkół w Zabrzu. Wymagania rekrutacyjne. Charakterystyka poszczególnych kierunków kształcenia. Praca z informatorami i ulotkami. Grupowa rozmowa doradcza. Ewaluacja zajęć z doradztwa zawodowego. 2018-12-24