Projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych Projekt przyjęty przez Radę Ministrów – 12 września 2017 r. Projekt uchwalony przez Sejmu RP 27 października br.– druk 1837
Przedmiot zmian zaproponowany w projekcie ustawy Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych Dotacja przedszkolna Finansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym (stypendia szkolne, zasiłki szkolne) Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych
Subwencja na uczniów niepełnosprawnych Przedszkola specjalne, szkoły specjalne, MOW, MOS, SOSW, SOS – wszystkie wydatki Przedszkola i szkoły niebędące specjalnymi, inne formy wychowania przedszkolnego, poradnie – wydatki wynikające z zaleceń oraz zapewnienie warunków ich realizacji Szkoły z oddziałami specjalnymi, szkoły z oddziałami integracyjnymi – dodatkowo procent wydatków innych niż wynikających z zaleceń, tj.: wydatki x wskaźnik (udział subwencji na uczniów oddziałów specjalnych i integracyjnych) Wzór do punktu 3: Ś 𝑖𝑛𝑛𝑒 =Ś 𝑥 𝑆 𝑆𝐼 − 𝑆 𝑆𝐼𝑁 𝑆
Dotacja na uczniów niepełnosprawnych – od 1 stycznia 2019 r. Przedszkola specjalne, szkoły specjalne, MOW, MOS, SOSW, SOS – wszystkie wydatki Przedszkola i szkoły niebędące specjalnymi, inne formy wychowania przedszkolnego, poradnie – wydatki wynikające z zaleceń oraz zapewnienie warunków ich realizacji Przedszkola niebędące specjalnymi, inne formy wychowania przedszkolnego – dodatkowo wydatki inne niż wynikające z zaleceń w wysokości niezbędnej na realizację zadań na rzecz uczniów niepełnosprawnych Szkoły z oddziałami specjalnymi, szkoły z oddziałami integracyjnymi – dodatkowo procent wydatków innych niż wynikających z zaleceń, tj. wydatki x wskaźnik (udział subwencji na uczniów oddziałów specjalnych i integracyjnych) Szkoły z oddziałami ogólnodostępnymi - dodatkowo procent wydatków innych niż wynikających z zaleceń, tj. wydatki x wskaźnik (udział subwencji na uczniów niepełnosprawnych oddziałów ogólnodostępnych) Wzór do punktu 4 i 5: 𝑊 𝑖𝑛𝑛𝑒 =𝑊 𝑥 (𝑆 𝑆𝐼 − 𝑆 𝑆𝐼𝑁 )+( 𝑆 𝑂𝑁 − 𝑆 𝑂𝑁𝑁 ) 𝑆
Algorytm podziału subwencji na 2018 r. (do subwencji wstępnej)
Kwota części oświatowej subwencji ogólnej na 2018 r Kwota części oświatowej subwencji ogólnej na 2018 r. w projekcie budżetu: 43.079.335 tys. zł Wzrost o 1.169.799 tys. zł, tj. o 2,8 % Wstępny standard finansowy A: 5 436 zł
W kwocie subwencji oświatowej na 2018 r. zostało uwzględnione m.in.: podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli o 5% od 1 kwietnia 2018 r. , zmiany wynikające z ustawy Prawo oświatowe oraz Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe oraz rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania, planowane zmiany wynikające z projektu ustawy o finansowaniu zadań oświatowych z zakresu urlopu dla poratowania zdrowia, kształcenia dorosłych, dodatków socjalnych dla nauczycieli, zmiany w liczbie i strukturze awansu zawodowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych oraz nauczycieli 6-latków i dzieci starszych w placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Zmiany w algorytmie podziału subwencji na 2018 r. ZAKRES: Kształcenie zawodowe Szkoły dla dorosłych – subwencja za efekt Małe szkoły Mniejszości narodowe i etniczne Wskaźniki zmniejszające i zwiększające liczbę uczniów Wskaźnik „R”
Kształcenie zawodowe Zmiany w algorytmie podziału subwencji na 2018 r. Wstępne wprowadzenie zróżnicowania wag ze względu na kosztochłonność kształcenia w zawodach: wyodrębnienie nowej wagi o wartości 0,12 (tj. ok. 652 zł) w szkołach policealnych kształcących uczniów w zawodzie: technik administracji technik bezpieczeństwa i higieny pracy wyłączenie tej kategorii uczniów z dotychczasowej wagi o wartości 0,23 dla uczniów szkół zawodowych
Kształcenie zawodowe Lista zawodów, w których kształci się 75% uczniów szkół policealnych Zawód liczba uczniów kształcących się w danym zawodzie waga dla zawodów medycznych Technik administracji 39 446 Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 34 200 Technik usług kosmetycznych 31 691 Technik informatyk 15 932 Technik rachunkowości 15 249 Technik masażysta 13 935 tak Opiekun medyczny 12 635 Florysta 9 919 Technik farmaceutyczny 9 332
Szkoły dla dorosłych Szacunek udziału dotacji z budżetów JST w niepublicznych szkołach policealnych i liceach ogólnokształcących dla dorosłych do subwencji oświatowej: Rok LO szkoły policealne 2016 69% 48% 2017 (plan) 92% 53%
Szkoły dla dorosłych Zmiany w algorytmie podziału subwencji na 2018 r.: wprowadzenie elementu finansowania za zdany egzamin w szkołach policealnych, liceach ogólnokształcących i na kursach kwalifikacyjnych zmniejszenie wskaźników do wyliczenia kwot subwencji dla liceów ogólnokształcących dla dorosłych oraz szkół policealnych w części SOA, wprowadzenie dodatkowego zróżnicowania wag dla uczniów szkół policealnych dla dzieci i młodzieży ze względu na publiczność obniżenie wartości wagi dla uczestników kwalifikacyjnych kursów zawodowych z 0,68 do 0,51
wskaźniki do części SOA Szkoły dla dorosłych Zmiany w algorytmie podziału subwencji na 2018 r.: Zmniejszenie wskaźników do wyliczenia kwot subwencji dla liceów ogólnokształcących dla dorosłych oraz szkół policealnych w części SOA, oraz wprowadzenie dodatkowego zróżnicowania wag dla uczniów szkół policealnych dla dzieci i młodzieży ze względu na publiczność wskaźniki do części SOA 2017 r. projekt na 2018 r. uczniowie publicznych LO i szkół policealnych dla dorosłych (tryb stacjonarny) 0,700 0,600 uczniowie niepublicznych szkół policealnych dla dorosłych (tryb zaoczny) 0,180 0,070 uczniowie niepublicznych LO dla dorosłych (tryb zaoczny) 0,120 uczniowie publicznych LO i szkół policealnych dla dorosłych (tryb zaoczny) 0,420 0,330 uczniowie niepublicznych LO i policealnych szkół dla dorosłych (tryb stacjonarny) 0,350 0,250 uczniowie publicznych szkół policealnych dla dzieci i młodzieży 1,000 0,900 uczniowie niepublicznych szkół policealnych dla dzieci i młodzieży 0,450
Małe szkoły Zmiany w algorytmie podziału subwencji na 2018 r.: Zwiększenie wartości wagi szkół z 0,18 na 0,2 (ok. 1 087 zł). Zmiana definicji małej szkoły. Mała szkoła: szkoła w której średnia wielkość (liczebność) klasy nie przekracza liczby 12
Mniejszości narodowe i etniczne Zmiany w algorytmie podziału subwencji na 2018 r.: Zmiana zmianą warunków organizacyjnych nauki języka mniejszości wprowadzonych przepisami rozporządzenia z dnia 18 sierpnia br. tak aby dodatkowe wagi P13 -P16 lepiej odpowiadały kosztom ponoszonym przez szkoły (samorządy) na organizację nauczania języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego w szkołach Zmniejszenie wartości dwóch najwyższych wag, tj. waga P14 z wartości 1,5 do 1,4 i waga P15 z wartości 1,1 do 1,0.
Pozostałe zmiany w algorytmie podziału subwencji na 2018 r.: Wprowadzenie wskaźników zmniejszających i zwiększających liczbę uczniów: w gimnazjach zmniejszający o 17,29% w szkołach podstawowych zwiększający o 4,63% Zmniejszenie wskaźnika naliczającego środki z tytułu wypłaty dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli (wskaźnik R) z poziomu 0,12 do 0,107
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ