Urząd Transportu Kolejowego NOWELIZACJA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM A ROZWÓJ PRZEWOZÓW KOLEJOWYCH NA RYNKU TRANSPORTU KOLEJOWEGO Alicja Kozłowska Konferencja Transport Intermodalny – integracja przewozów światowych 22 -23 marca 2017 r. Warszawa 23 marca 2017 r
Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym PLAN PREZENTACJI NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY WPROWADZONE DO USTAWY ZMIANY DLA PRZEWOŹNIKÓW KOLEJOWYCH ZMIANY DLA ZARZĄDCÓW INFRASTRUKTURY UŻYTKOWNIK BOCZNICY JAKO SZCZEGÓLNY PRZYPADEK ZI OPERATOR OBIEKTU INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ APLIKANT REJESTR OBIEKTÓW Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
INFRASTRUKTURA KOLEJOWA - DEFINICJE TORY KOLEJOWE, W TYM ROZJAZDY I SKRZYŻOWANIA TORÓW OBROTNICE I PRZESUWNICE TWORZĄ CZĘŚĆ LINII KOLEJOWEJ, BOCZNICY LUB INNEJ DROGI KOLEJOWEJ PERONY WRAZ Z INFRASTRUKTURĄ UMOŻLIWIAJĄCĄ DOTARCIE DO NICH PASAŻEROM PODTORZE, W SZCZEGÓLNOŚCI NASYPY I PRZEKOPY INFRASTRUKTURA KOLEJOWA URZĄDZENIA PRZETWARZANIA I ROZDZIAŁU ENERGII ELEKTRYCZNEJ NA POTRZEBY ZASILANIA TRAKCYJNEGO PRZEJAZDY KOLEJOWO-DROGOWE I PRZEJŚCIA W POZIOMIE SZYN SĄ PRZEZNACZONE DO ZARZĄDZANIA NIMI, OBSŁUGI PRZEWOZU OSÓB LUB RZECZY, LUB ICH UTRZYMANIA OBIEKTY INŻYNIERYJNE GRUNTY, OZNACZONE JAKO DZIAŁKI EWIDENCYJNE NASTAWNIE, URZĄDZENIA STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM DROGI TECHNOLOGICZNE I PRZEJŚCIA WZDŁUŻ TORÓW RAMPY TOWAROWE SYSTEMY OŚWIETLENIOWE Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym tory kolejowe, w tym rozjazdy i skrzyżowania torów, wchodzące w ich skład szyny, szyny żłobkowe, kierownice, odbojnice, prowadnice, zwrotnice, krzyżownice i inne elementy rozjazdów, podkłady kolejowe i przytwierdzenia, drobne elementy nawierzchni kolejowej, podsypka w tym tłuczeń i piasek; systemy kanałów i rowów odwadniających, rowy murowane, ściany osłonowe, roślinność posadzona w celu ochrony skarp; obiekty inżynieryjne: mosty, wiadukty, przepusty i inne konstrukcje mostowe, tunele, przejścia nad i pod torami, mury oporowe i umocnienia skarp; nastawnie, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, w tym urządzenia zabezpieczające, sygnalizacyjne i łącznościowe na szlaku, w stacjach i stacjach rozrządowych, urządzenia służące do wytwarzania, przetwarzania i dystrybucji prądu elektrycznego do celów sygnalizacji i łączności; budynki, w których takie urządzenia lub instalacje się znajdują; przytorowe urządzenia kontroli bezpiecznej jazdy pociągów i wykrywania stanów awaryjnych w przejeżdżającym taborze; hamulce torowe; urządzenia do ogrzewania rozjazdów; perony wraz z infrastrukturą umożliwiającą dotarcie do nich pasażerom, pieszo lub pojazdem, z drogi publicznej lub dworca kolejowego; rampy towarowe, w tym w terminalach towarowych, wraz z drogami dowozu i odwozu towarów do dróg publicznych; drogi technologiczne i przejścia wzdłuż torów, mury ogradzające, żywopłoty, ogrodzenia, pasy przeciwpożarowe, zasłony odśnieżne; przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia w poziomie szyn, w tym urządzenia i systemy służące zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego systemy oświetleniowe do celów ruchu kolejowego i bezpieczeństwa; urządzenia przetwarzania i rozdziału energii elektrycznej na potrzeby zasilania trakcyjnego: podstacje, kable zasilające pomiędzy podstacjami i przewodami jezdnymi, sieć trakcyjna wraz z konstrukcjami wsporczymi, trzecia szyna z konstrukcjami wsporczymi; grunty, oznaczone jako działki ewidencyjne, na których znajdują się elementy wymienione w pkt 1-11.
ISTOTNE ZMIANY W DEFINICJACH LINIA KOLEJOWA - WYZNACZONA PRZEZ ZARZĄDCĘ INFRASTRUKTURY DROGA KOLEJOWA PRZYSTOSOWANA DO PROWADZENIA RUCHU POCIĄGÓW DROGA KOLEJOWA – TOR KOLEJOWY ALBO TORY KOLEJOWE WRAZ Z ELEMENTAMI WYMIENIONYMI W PKT 2-12 ZAŁĄCZNIKA NR 1 DO USTAWY, O ILE SĄ Z NIMI FUNKCJONALNIE POŁĄCZONE, NIEZALEŻNIE OD TEGO, CZY ZARZĄDZA NIMI TEN SAM PODMIOT INFRASTRUKTURA KOLEJOWA INFRASTRUKTURA PRYWATNA – INFRASTRUKTURA KOLEJOWA WYKORZYSTYWANA WYŁĄCZNIE DO REALIZACJI WŁASNYCH POTRZEB JEJ WŁAŚCICIELA LUB JEJ ZARZĄDCY INNYCH NIŻ PRZEWÓZ OSÓB
ISTOTNE ZMIANY W DEFINICJACH BOCZNICA KOLEJOWA - WYZNACZONA PRZEZ ZARZĄDCĘ INFRASTRUKTURY DROGA KOLEJOWA, POŁĄCZONA BEZPOŚREDNIO LUB POŚREDNIO Z LINIĄ KOLEJOWĄ, SŁUŻĄCA DO WYKONYWANIA CZYNNOŚCI ŁADUNKOWYCH, UTRZYMANIOWYCH LUB POSTOJU POJAZDÓW KOLEJOWYCH ALBO PRZEMIESZCZANIA I WŁĄCZANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH DO RUCHU PO SIECI KOLEJOWEJ INFRASTRUKTURA KOLEJOWA OBIEKT INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – OBIEKT BUDOWLANY WRAZ Z GRUNTEM, NA KTÓRYM JEST USYTUOWANY, ORAZ INSTALACJAMI I URZĄDZENIAMI, PRZEZNACZONY W CAŁOŚCI LUB W CZĘŚCI DO ŚWIADCZENIA JEDNEJ LUB WIĘKSZEJ LICZBY USŁUG, O KTÓRYCH MOWA W UST. 2 I 3 ZAŁĄCZNIKA NR 2 DO USTAWY Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym Bocznica kolejowa - wyznaczona przez zarządcę infrastruktury droga kolejowa, połączona bezpośrednio lub pośrednio z linią kolejową, służąca do wykonywania czynności ładunkowych, utrzymaniowych lub postoju pojazdów kolejowych albo przemieszczania i włączania pojazdów kolejowych do ruchu po sieci kolejowej
INFRASTRUKTURA KOLEJOWA - DEFINICJE LINIA KOLEJOWA DROGA KOLEJOWA BOCZNICA KOLEJOWA INFRASTRUKTURA KOLEJOWA INFRASTRUKTURA PRYWATNA INFASTRUKTURA NIECZYNNA ZARZĄDCA INFRASTRUKTURY – podmiot odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą kolejową albo, w przypadku budowy nowej infrastruktury, podmiot, który przystąpił do jej budowy w charakterze inwestora SIEĆ KOLEJOWA – układ połączonych ze sobą dróg kolejowych zarządzany przez zarządcę infrastruktury Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
INFRASTRUKTURA KOLEJOWA - DEFINICJE SKUTKIEM WPROWADZONYCH ZMIAN: UŻYTKOWNIK BOCZNICY KOLEJOWEJ JEST SZCZEGÓLNYM PRZYPADKIEM ZARZĄDCY INFRASTRUKTURY, KTÓRY ZARZĄDZA TYLKO BOCZNICAMI BOCZNICA KOLEJOWA JEST INFRASTRUKTURĄ KOLEJOWĄ O TYM, CZY DROGA KOLEJOWA JEST BOCZNICĄ KOLEJOWĄ, DECYDUJE ZARZĄDCA INFRASTRUKTURY CO WYWIERA WPŁYW NA: USTAWĘ O TRANSPORCIE KOLEJOWYM ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZE Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie § 2. ust. 2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do skrzyżowań linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami wewnętrznymi i przejściami służbowymi, służącymi zarządcy infrastruktury kolejowej.
INFRASTRUKTURA KOLEJOWA - DEFINICJE RUCH KOLEJOWY POCIĄG - pojazd kolejowy albo skład pojazdów kolejowych, który spełnia wymagania określone dla pociągu i któremu zarządca infrastruktury nadał status pociągu MANEWR- zamierzony ruch pojazdu kolejowego albo składu pojazdów kolejowych oraz związane z nim czynności na drodze kolejowej, z wyjątkiem wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągu Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym Ruch kolejowy – brak definicji w ustawie
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY DO USTAWY – INFRASTRUKTURA KOLEJOWA Ruch pociągów Bezpieczeństwo Infrastruktura i jej przeznaczenie Linia kolejowa „strategiczna” Linie kolejowe „niestrategiczne” Bocznica Udostępniana Autoryzacja bezpieczeństwa Świadectwo bezpieczeństwa Koszty bezpośrednie, Prezes UTK zatwierdza cennik Możliwość wyłączenia spod zapisów regulacyjnych Obiekt infrastruktury usługowej* Właściwy dokument wynikający ze stycznej infrastruktury kolejowej Koszty całkowite i rozsądny zysk Nie stosuje się (z wyjątkami) Prywatna Brak udostępniania (za wyjątkiem obiektu infrastruktury usługowej) Regulacja Decyzja o udostępnianiu i możliwość: zwolnień podatkowych dofinansowania *obiekt stykający się z infrastrukturą kolejową, pojęcie istotne z punktu widzenia regulacyjnego bezpieczeństwo regulacja Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym Do omówienia z Rafełem – bezpieczeństwo u góry dotyczy calości
DLA PRZEWOŹNIKÓW KOLEJOWYCH ZMIANY DLA PRZEWOŹNIKÓW KOLEJOWYCH Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
PRZEWOŹNIK KOLEJOWY - DEFINICJE PRZEWOŹNIK KOLEJOWY - przedsiębiorca uprawniony na podstawie licencji do wykonywania przewozów kolejowych lub świadczenia usługi trakcyjnej lub podmiot wykonujący przewozy na infrastrukturze kolei wąskotorowej ZMIANA ZASAD WYDAWANIA LICENCJI PRZEWOŹNIKA KOLEJOWEGO NOWE ZASADY WYDAWANIA OTWARTEGO DOSTĘPU DO INFRASTRUKTURY Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
PRZEWOŹNIK KOLEJOWY – UMOWY O DOSTĘP DO INFRASTRUKTURY Z ZARZĄDCĄ UMOWA W SPRAWIE UDOSTĘPNIENIA INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ (do 9 grudnia 2017 r. – jeżeli zarządca infrastruktury podejmie decyzję o stosowaniu przepisów ustawy obowiązujących przed 30 grudnia 2016 r.) albo: UMOWA W SPRAWIE PRZYDZIELENIA ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ (zawierana m.in. przez przewoźników będących aplikantami) MOŻLIWOŚĆ ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ UMOWA W SPRAWIE WYKORZYSTANIA ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ (zawierana przez przewoźników) Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
DLA ZARZĄDCÓW INFRASTRUKTURY ZMIANY DLA ZARZĄDCÓW INFRASTRUKTURY Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
ZARZĄDCA INFRASTRUKTURY ZARZĄDCA INFRASTRUKTURY - podmiot odpowiedzialny za zarządzanie infrastrukturą kolejową albo, w przypadku budowy nowej infrastruktury, podmiot, który przystąpił do jej budowy w charakterze inwestora; zadania zarządcy infrastruktury mogą wykonywać różne podmioty ZMIANA ZASAD UDOSTĘPNIANIA INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ: - PODPISYWANIE UMÓW O PRZYZIELANIE ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ Z APLIKANTAMI - PODPISYWANIE UMÓW O WYKORZYSTANIE ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ Z PRZEWOŹNIKAMI Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
ZADANIA ZARZĄDCY INFRASTRUKTURY nadawanie drodze kolejowej statusu linii kolejowej nadawanie drodze kolejowej statusu bocznicy kolejowej znoszenie statusu linii kolejowej i bocznicy kolejowej określanie elementów infrastruktury kolejowej, które stanowią infrastrukturę prywatną lub nieczynną udostępnianie dróg kolejowych prowadzeniu ruchu kolejowego ZARZĄDZANIE INFRASTRUKTURĄ KOLEJOWĄ UTRZYMYWANIE INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ W STANIE ZAPEWNIAJĄCYM BEZPIECZNY RUCH KOLEJOWY nadzór nad funkcjonowaniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym nadzór nad funkcjonowaniem przytorowych urządzeń kontroli bezpiecznej jazdy pociągów ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIAMI BĘDĄCYMI ELEMENTEM INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ BUDOWA, ROZWÓJ I MODERNIZACJA SIECI KOLEJOWEJ 1a. Przepisów ust. 1 pkt 1 lit. a-d i f nie stosuje się do zarządcy, który nie zarządza torami kolejowymi Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
OBOWIĄZKI ZARZĄDCY INFRASTRUKTURY OPRACOWANIE I OPUBLIKOWANIE REGULAMINU SIECU OPRACOWANIE STATUTU SIECI OPRACOWANIE PROJEKTU CENNIKA ORAZ PRZEDŁOŻENIE DO ZATWIERDZENIA PREZESOWI UTK PODPISYWANIE UMÓW O PRZYZIELANIE ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ ORAZ UMÓW O WYKORZYSTANIE ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ PRZYDZIELANIE TRAS POCIĄGU PRZYDZIELANIE ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ DLA WYKONYWANIA MANEWRÓW LUB POSTOJU POJAZDÓW KOLEJOWYCH Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym GRAFICZNIE ZROBIC JAK USŁUGI DLA PRZEWOŹNIKÓW
Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym TERMINY DLA NOWYCH ZARZĄDCÓW INFRASTRUKTURY W 2017 R. PROJEKT CENNIKA NALEŻY PRZEDŁOZYĆ DO ZATWIERDZENIA PREZESOWI UTK DO 10 KWIETNIA 2017 R. REGULAMIN SIECI PUBLIKUJE NA 4 MIESIĄCE PRZED TERMINEM SKŁADANIA WNIOSKÓW O PRZYDZIELENIE ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ (TERMIN OKREŚLANY PRZEZ ZARZĄDCĘ ZGODNIE Z ROZPORZĄDZENIEM (w opracowaniu)) STATUT SIECI KOLEJOWEJ ZARZĄDCA MUSI OPRACOWAĆ DO 9 GRUDNIA 2017 R. WYJĄTEK: PRZEKAZANIE INFORMACJI DLA PREZESA UTK O STOSOWANIU DO ROZKŁADU 2017/2018 DO 9.12 DOTYCHCZASOWYCH ZASAD. WÓWCZAS, ABY CENNIK I REGULAMIN MÓGŁ OBOWIĄZYWAĆ OD 10.12 REKOMENDUJEMY PUBLIKACJEĘ REGULAMINU I PRZEDŁOŻENIE DO PREZESA UTK CENNIKA DO 09.08.2017 R. (cennik - 3 miesiące na zatwierdzenie, 1 miesiąc na opublikowanie) Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
JAKO SZCZEGÓLNY PRZYPADEK ZARZĄDCY INFRASTRUKTURY UŻYTKOWNIK BOCZNICY JAKO SZCZEGÓLNY PRZYPADEK ZARZĄDCY INFRASTRUKTURY Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKA BOCZNICY UŻYTKOWNIK BOCZNICY- zarządca infrastruktury, który nie zarządza inną drogą kolejową niż bocznica kolejowa; STATUT SIECI LUB STATUT OBIEKTU UZYSKANIE ŚWIADECTWA BEZPIECZEŃSTWA JEŚLI ZARZĄDZA INFRASTRUKTURĄ – STOSUJE PRZEPISY Z ZAKRESU UDOSTĘPNIANIA DLA ZARZĄDCY (rozdział 6) JEŚLI BOCZNICA W CAŁOŚCI JEST OBIEKTEM INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – STOSUJE SIĘ PRZEPISY DLA OPERATORA OBIEKTÓW (rozdział 6a) Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
OPERATOR OBIEKTU INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
UDOSTĘPNIANIE OBIEKTÓW INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ OBIEKT INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – OBIEKT BUDOWLANY WRAZ Z GRUNTEM, NA KTÓRYM JEST USYTUOWANY, ORAZ INSTALACJAMI I URZĄDZENIAMI, PRZEZNACZONY W CAŁOŚCI LUB W CZĘŚCI DO ŚWIADCZENIA JEDNEJ LUB WIĘKSZEJ LICZBY USŁUG, O KTÓRYCH MOWA W UST. 2 I 3 ZAŁĄCZNIKA NR 2 DO USTAWY OBOWIĄZEK UDOSTĘPNIANIA OBIEKTÓW INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ NA RÓWNYCH I NIEDYSKRYMINUJĄCYCH ZASADACH PRZEWOŹNIKOM KOLEJOWYM OBIEKTÓW INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – 10 GRUDNIA 2017 R. OBIEKT MOŻE NIE BYĆ UDOSTĘPNIANY TYLKO W PRZYPADKU, GDY NIE JEST UŻYWANY Obiekty infrastruktury usługowej
OPERATOR OBIEKTU INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ OPERATOR OBIEKTU INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu obiektem infrastruktury usługowej lub świadczeniu na rzecz przewoźników kolejowych co najmniej jednej z usług, o których mowa w ust. 2 i 3 załącznika nr 2 do ustawy ZAPEWNIA NIEDYSKRYMINACYJNY DOSTĘP PRZEWOŹNIKOM DO OBIEKTÓW I USŁUG W NICH ŚWIADCZONYCH Obiekty infrastruktury usługowej Należy rozważyć zmianę tytułu – to nie są usług
Obiekty infrastruktury usługowej OBOWIĄZKI OPERATORA UDOSTĘPNIANIE OBIEKTU INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ SPORZĄDZENIE DOKUMENTACJI: STATUT, REGULAMIN I CENNIK PODPISANIE UMOWY NA UDOSTĘPNIANIE OBIEKTU ROZPATRYWANIE WNIOSKÓW W TERMINIE NIE DŁUZZYM NIŻ 14 DNI WSKAZYWANIE INNYCH OBIEKTÓW W PRZYPADKU ODMOWY DOSTĘPU OCHRONA TAJEMNIC PRZEDSIĘBIORSTW KORZYSTAJĄCYCH Z OBIEKTU PRZEKAZYWANIE INFORMACJI POTRZEBNYCH DO PROWADZENIA REJESTRU PREZESOWI UTK – do 9.12.2017 r. pierwsze informacje Obiekty infrastruktury usługowej
OBIEKTY INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – ZAŁĄCZNIK 2 INFRASTRUKTURA TORY POSTOJOWE STACJA PASAŻERSKA PUNKTY ZAPLECZA TECHNICZNEGO TERMINAL TOWAROWY STACJA ROZRZĄDOWA ORAZ STACJA MANEWROWA STANOWISKA TECHNICZNE INFRASTRUKTURA PORTÓW MORSKICH I ŚRÓDLĄDOWYCH Z DOSTĘPEM DO TORÓW KOLEJOWYCH INSTALACJE POMOCNICZE KOLEJOWE STACJE PALIW I INSTALACJE DO TANKOWANIA NA TYCH STACJACH Obiekty infrastruktury usługowej
OBIEKTY INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – ZAŁĄCZNIK 2 USŁUGI DODATKOWE PRĄD TRAKCYJNY PODGRZEWANIE SKŁADÓW POCIĄGÓW PASAŻERSKICH DOSTAWA PALIWA, PRACE MANEWROWE I POZOSTAŁE USŁUGI ŚWIADCZONE W CELU OBSŁUGI URZĄDZEŃ USŁUGI ŚWIADCZONE NA PODSTAWIE UMÓW DOSTOSOWANYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB PRZEWOŹNIKA KOLEJOWEGO DOTYCZĄCE: PRZEKAZYWANIA INFORMACJI I OBSERWACJI POCIĄGU Z PRZESYŁKĄ ZAWIERAJĄCĄ TOWAR NIEBEZPIECZNY OPRACOWANIA WARUNKÓW I ZARZĄDZANIA PRZEWOZU ORAZ NADZORU NAD PRZEWOZEM PRZESYŁEK NADZWYCZAJNYCH Obiekty infrastruktury usługowej
OBIEKTY INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – ZAŁĄCZNIK 2 USŁUGI POMOCNICZE DOSTĘP DO SIECI TELEKOMUNIKACYJNYCH DOSTARCZANIE INFORMACJI UZUPEŁNIAJĄCYCH REWIZJA TECHNICZNA TABORU DOSTĘP DO SYSTEMU SPRZEDAŻY BILETÓW NA STACJACH PASAŻERSKICH UTRZYMANIE NAPRAWCZE TABORU KOLEJOWEGO ŚWIADCZONE W PUNKTACH ZAPLECZA TECHNICZNEGO PRZEZNACZONEGO DLA POCIĄGÓW DUŻYCH PRĘDKOŚCI LUB INNEGO RODZAJU TABORU KOLEJOWEGO WYMAGAJĄCEGO SPECJALISTYCZNEGO ZAPLECZA Obiekty infrastruktury usługowej
OBIEKTY INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – STATUT OPERATORZY OBIEKTU MAJĄ OBOWIĄZEK SPORZĄDZENIA STATUTU OBIEKTU STATUT POWINIEN BYĆ SPORZĄDZONY NIE PÓŹNIEJ NIŻ DO 9 GRUDNIA 2017 R. STATUT POWNIEN ZAWIERAĆ INFORMACJE NA TEMAT TEGO CZY OBIEKT JEST PRZEZNACZONY DO UDOSTĘPNIANIA CZY NIE OBIEKT NIE JEST PRZEZNACZONY DO UDOSTĘPNIANIA TYLKO W PRZYPADKU GDY NIE JEST UŻYWANY Obiekty infrastruktury usługowej SLAJD 68 ZAWIERA POWTÓRZENIE
OBIEKTY INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – REGULAMIN OPERATOR OPRACOWUJE REGULAMIN DOSTĘPU DO OBIEKTU, W KTÓRYM OKREŚLA W SZCZEGÓLNOŚCI: OBIEKTY, KTÓRYCH DOTYCZY I ICH RODZAJE ZAKRES UDOSTĘPNIANIA OBIEKTÓW, ZA KTÓRY OPERATOR JEST ODPOWIEDZIALNY WYSOKOŚĆ OPŁAT, KTÓRE POBIERA OD PRZEWOŹNIKÓW ZA DOSTĘP DO OBIEKTU SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE DOSTĘPU DO OBIEKTÓW PROCEDURĘ UDOSTĘPNIANIA OBIEKTÓW, W TYM TERMIN SKŁADANIA ORAZ ZAKRES INFORMACJI, JAKIE POWINIEN ZAWIERAĆ WNIOSEK O DOSTĘP DO OBIEKTU Obiekty infrastruktury usługowej
OBIEKTY INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – REGULAMIN REGULAMIN OBIEKTU (OBOWIĄZEK SPORZĄDZENIA DO 9 GRUDNIA 2017) PODLEGA AKTUALIZACJI W RAZIE ZMIANY INFORMACJI W NIM ZAWARTYCH OPERATOR NIE PÓŹNIEJ NIŻ NA 2 TYGODNIE PRZED DNIEM PUBLIKACJI REGULAMINU SIECI (4 MIESIĄCE PRZED TERMINEM SKŁADANIA WNIOSKÓW O PRZYDZIELENIE ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ): PUBLIKUJE REGULAMIN OBIEKTU NA SWOJEJ STRONIE INTERNETOWEJ PRZEKAZUJE PREZESOWI UTK I ZARZĄDCY, Z KTÓREGO SIECIĄ KOLEJOWĄ JEST POŁĄCZONY OBIEKT, REGULAMIN OBIEKTU ALBO INFORMUJE ICH O ADRESIE STRONY INTERNETOWEJ, NA KTÓREJ REGULAMIN OBIEKTU ZOSTAŁ OPUBLIKOWANY Obiekty infrastruktury usługowej SLAJD 68 ZAWIERA POWTÓRZENIE
OBIEKTY INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ – CENNIK OPERATOR OKREŚLA WYSOKOŚĆ OPŁAT, KTÓRE POBIERA OD PRZEWOŹNIKÓW KOLEJOWYCH ZA DOSTĘP DO OBIEKTU (ZA WYJĄTKIEM INFRASTRUKTURY PORTOWEJ) OPŁATY, NIE MOGĄ PRZEKRACZAĆ KOSZTÓW UDOSTĘPNIANIA OBIEKTU PONOSZONYCH PRZEZ OPERATORA POWIĘKSZONYCH O ROZSĄDNY ZYSK OKREŚLONY JAKO STOPA ZWROTU Z KAPITAŁU WŁASNEGO USTALONA PRZEZ OPERATORA, UWZGLĘDNIAJĄCA EWENTUALNE RYZYKA, W SZCZEGÓLNOŚCI ZWIĄZANE Z PRZYCHODAMI, ORAZ ŚREDNIĄ STOPĘ ZWROTU DLA DANEGO SEKTORA W OSTATNICH LATACH, NIE WIĘKSZĄ NIŻ 10% Obiekty infrastruktury usługowej Operator opracowuje regulamin dostępu do obiektu, zwany dalej "regulaminem obiektu", w którym określa w szczególności: obiekty, których dotyczy, i ich rodzaje; zakres udostępniania obiektów, za który operator jest odpowiedzialny; procedurę udostępniania obiektów, w tym termin składania oraz zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek, o którym mowa w art. 36b ust. 1; szczegółowe warunki techniczne dostępu do obiektów; wysokość opłat, o których mowa w art. 36e ust. 1. Regulamin obiektu podlega aktualizacji w razie zmiany informacji w nim zawartych. Operator nie później niż na 2 tygodnie przed dniem publikacji regulaminu sieci, określonym w art. 32 ust. 3: publikuje regulamin obiektu na swojej stronie internetowej; przekazuje Prezesowi UTK i zarządcy, z którego siecią kolejową jest połączony obiekt, regulamin obiektu albo informuje ich o adresie strony internetowej, na której regulamin obiektu został opublikowany.
Obiekty infrastruktury usługowej OPŁATY ZA DOSTĘP DO OBIEKTÓW INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ PO ZMIANACH - PROCEDURA OPERATOR OBIEKTU JEST ZOBOWIĄZANY DO OPRACOWANIA REGULAMINU DOSTĘPU DO OBIEKTU, W KTÓRYM OKREŚLI M.IN. WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA DOSTĘP DO OBIEKTU (NAJPÓŹNIEJ DO 9 GRUDNIA 2017 ROKU) PREZES UTK JEST ZOBOWIĄZANY Z URZĘDU LUB NA WNIOSEK PRZEWOŹNIKA, W DRODZE DECYZJI NAKAZAĆ OPERATOROWI WPROWADZENIE ZMIAN W OPUBLIKOWANYM REGULAMINIE OBIEKTU, JEŚLI NIE SPEŁNIA ON WYMAGAŃ OKREŚLONYCH W PRZEPISACH ROZDZIAŁU 6A USTAWY OPERATOR OBIEKTU PUBLIKUJE REGULAMIN OBIEKTU NA SWOJEJ STRONIE INTERNETOWEJ I PRZEKAZUJE GO PREZESOWI UTK I ZARZĄDCY, Z KTÓREGO SIECIĄ KOLEJOWĄ JEST POŁĄCZONY OBIEKT ALBO INFORMUJE ICH O ADRESIE STRONY INTERNETOWEJ, NA KTÓREJ REGULAMIN ZOSTAŁ OPUBLIKOWANY NIE PÓŹNIEJ NIŻ NA 2 TYGODNIE PRZED DNIEM PUBLIKACJI REGULAMINU SIECI PREZES UTK MOŻE W TEJ DECYZJI NAKAZAĆ ZMIANĘ WYSOKOŚCI OPŁAT ORAZ WYSOKOŚCI OPŁAT POBIERANYCH PRZEZ INNYCH OPERATORÓW ZA UDOSTĘPNIANIE I ŚWIADCZENIE USŁUG W TAKICH SAMYCH OBIEKTACH. Obiekty infrastruktury usługowej
ŁĄCZENIE FUNKCJI OPERATORA I PRZEWOŹNIKA Przewoźnik kolejowy może zarządzać obiektami infrastruktury usługowej Jeśli przewoźnik zarządza obiektami infrastruktury usługowej to prowadzi odrębną rachunkowość dla działalności przewoźnika i zarządzania obiektami Jeśli przewoźnik ma pozycję dominującą, albo jest bezpośrednio lub pośrednio kontrolowany przez przedsiębiorcę mającego pozycję dominującą - operator obiektu powinien być niezależny od przewoźnika kolejowego w zakresie organizacyjnym i decyzyjnym (dotyczy obiektów: stacja pasażerska, terminal towarowy, stacja rozrządowa oraz stacja manewrowa, tory postojowe, infrastruktura portów morskich i śródlądowych z dostępem do torów kolejowych, kolejowe stacje paliw i instalacje do tankowania na tych stacjach) Obiekty infrastruktury usługowej
ŁĄCZENIE FUNKCJI OPERATORA I ZARZĄDCY INFRASTRUKTURY W PRZYPADKU GDY OPERATOR JEST ZARZĄDCĄ INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ UDOSTĘPNIANEJ NA ZASADACH OPISANYCH W ROZDZIALE 6, MOŻE ZAWRZEĆ Z PRZEWOŹNIKIEM KOLEJOWYM JEDNĄ UMOWĘ ZAMIAST UMOWY W SPRAWIE WYKORZYSTANIA ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ, ORAZ UMOWY O DOSTĘP DO OBIEKTU INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ, KTÓRA BĘDZIE ZAWIERAŁA WSZYSTKIE POSTANOWIENIA WYMAGANE TYMI UMOWAMI. W PRZYPADKU GDY INFRASTRUKTURA KOLEJOWA STANOWI ELEMENT OBIEKTU INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ, ZARZĄDCA MOŻE STOSOWAĆ ZASADY JEJ UDOSTĘPNIANIA ZGODNIE Z ROZDZIAŁEM 6 ALBO ZGODNIE Z ROZDZIAŁEM 6A. Obiekty infrastruktury usługowej
Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym APLIKANT Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym APLIKANT - DEFINICJA APLIKANT - przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym OBOWIĄZKI APLIKANTA APLIKANT MUSI PRZED ZŁOŻENIEM WNIOSKÓW O PRZYDZIELENIE ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ PODPISAĆ Z ZARZĄDCĄ UMOWĘ O PRZYDZIELENIE ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ JEŻELI NIE JEST PRZEWOŹNIKIEM KOLEJOWYM MUSI WSKAZAĆ PRZEWOŹNIKA, KTÓRY BĘDZIE REALIZOWAŁ USŁUGI PRZEWOZOWE I KTÓRY PODPISZE Z ZARZĄDCĄ UMOWĘ W SPRAWIE WYKORZYSTANIA ZDOLNOSCI PRZEPUSTOWEJ Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym
USŁUGI PREZESA UTK DLA APLIKANTÓW NADZÓR NAD NIEDYSKRYMINUJĄCYM I RÓWNYM DOSTĘP DO INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ ROZPATRYWANIE SKARG NA ODMOWĘ PRZYDZIELENIA ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ LUB ODMOWĘ ROZPATRZENIA WNIOSKU O PRZYDZIELENIE ZDOLNOŚCI NADZÓR NAD UMOWAMI W SPRAWIE PRZYDZIELENIA ZDOLNOŚCI PRZEPUSTOWEJ (WYDAWANIA DECYZJI ZASTĘPUJĄCYCH UMOWY) – OBOWIĄZEK ZAWARCIA PRZED ZŁOŻENIEM WNIOSKÓW O PRZYDZIELENIE TRAS Najważniejsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym Grafika z liniami jak do usług
REJESTR OBIEKTÓW INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ PREZES UTK PROWADZI REJESTR OBIEKTÓW INFRASTRUKTURY USŁUGOWEJ REJESTR POWINIEN ZAWIERAĆ: NAZWĘ PODMIOTU, JEGO SIEDZIBĘ I ADRES ALBO IMIĘ I NAZIWSKO I ADRES ZAMIESZKANIA WŁAŚCICIELA OBIEKTU, ZARZĄDZAJĄCEGO OBIEKTEM OPERATORA SIECI KOLEJOWE, Z KTÓRYMI DANY OBIEKT JEST POŁĄCZONY ZAKRES USŁUG, KTÓRE MOGĄ BYĆ ŚWIADCZONE W OBIEKCIE ZARZĄDZAJĄCY OBIEKTEM MAJĄ OBOWIĄZEK PRZEKAZYWAĆ PREZESOWI UTK DANE DO REJESTRU W ZAKRESIE OBIEKTU, KTÓRYM ZARZĄDZAJĄ. PIERWSZE DANE DO REJESTRU POWINNY BYĆ PRZEKAZANE PREZESOWI UTK PRZEZ OPERATORÓW OBIEKTÓW NIE PÓŹNIEJ NIŻ DO 9 GRUDNIA 2017 R. REJESTR MA POWSTAĆ DO 30 CZERWCA 2018 R. Obiekty infrastruktury usługowej