PROGRAM Dr Anna Kalinowska (Uniwersytet Warszawski UCBS)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Doświadczenia z budowania relacji między Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ a jej otoczeniem – koncepcja Wydziałowej Rady Biznesu Dr Agnieszka Kurczewska,
Model partnerstwa na rzecz innowacyjności
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
PLANY DZIAŁANIA W RAMACH PO KL - Priorytety Centralne PLANY DZIAŁANIA W RAMACH PO KL - Priorytety Centralne Styczeń 2008 r.
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Rola studentów w zapewnianiu jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
SIEĆ ERRIN SIEĆ ERRIN Jakie są zadania sieci ERRIN i jak osiągnąć jej cele 19 października 2006 Latour de Freins - Bruksela.
Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Opracował J. Stryjkowski
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Jedlnia Wolontariat w praktyce edukacji leśnej w różnych krajach Anna Kalinowska Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Jak robić to efektywnie?
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Młodzi dla świata Youth 4 Earth projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Urzędu Miasta Częstochowy Stowarzyszenie Wspierania Działań Młodzieży.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wychowanie ekologiczne
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 24 marca 2015 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
UNIWERSYTET MEDYCZNY W ŁODZI - PRZEDSIĘBIORSTWEM NAUKOWO - DYDAKTYCZNYM Prof. dr hab. Paweł Górski, Rektor.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
Students in Free Enterprise - Studenci dla Przedsiębiorczości POWERED BY.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Jak wspierać transfer technologii
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Zapis prezentacji:

Seminarium ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ NA UNIWERSYTETACH Warszawa, 25 kwietnia 2016 PROGRAM Dr Anna Kalinowska (Uniwersytet Warszawski UCBS) Czy na uczelniach wyższych jest miejsce dla zrównoważonego rozwoju? Dr Jordi Serra ( Universitat de Barcelona) Zrównoważony rozwój - „jak to się robi” na Uniwersytecie Barcelońskim? Dr Anna Batorczak (Uniwersytet Warszawski UCBS) Program Uniwersyteccy Edukatorzy dla Zrównoważonego Rozwoju EU4SD DYSKUSJA-WYMIANA DOŚWIADCZEŃ

Czy na uczelniach wyższych jest miejsce dla zrównoważonego rozwoju? Anna Kalinowska Uniwersytet Warszawski, Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem,

Historia współpracy uczelni wyższych w dziedzinie zrównoważonego rozwoju 1993 European University Associacion - inicjatywa COPERNICUS CAMPUS dla zrównoważonego rozwoju 2007 COPERNICUS Alliance- Europejska Sieć uczelni promujących transformację edukacji wyższej w kierunku ZR 2012 Konferencja ONZ „Rio +20”-Światowa inicjatywa The People’s Sustainability Treaty on Higher Education –razem z COPERNICUS Alliance - 2014- UNEP-The Global University Partnership for Environment and Sustainability (GUPES) 2015 UNESCO -Forum Młodzieży dla Zrównoważonego Rozwoju

Europejska sieć instytucji szkolnictwa wyższego dla wspierania zrównoważonego rozwoju W 2014 r. Uniwersytet Warszawski przystąpił do Europejskiej Sieci Uniwersytetów na rzecz Zrównoważonego Rozwoju: Copernicus Alliance.

Globalne Partnerstwo Uniwersytetów na rzecz Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju (The Global Universities Partnership on Environment for Sustainability - GUPES) Jeden z flagowy programów UNEP. Powstała w 2014 r. sieć zrzesza obecnie ponad 520 uniwersytetów z całego świata. Celem jest włączanie zagadnień ochrony środowiska i ZR do programów nauczania i badań na wyższych uczelniach i zarządzania uczelniami zgodnie z zasadami ZR. Uczestniczenie w sieci GUPES umożliwia nawiązywanie kontaktów, wymianę doświadczeń oraz podejmowanie wspólnych projektów badawczych i edukacyjnych, umożliwia korzystania z raportów i materiałów np. przewodnik jak „zazielenić” campus , aby spełniał wymogi ZR. Greening Universities. Toolkit trnasforming universities into green and sustainable campus GUPES http://unep.org/training/docs/Greening_Universities_Toolkit.pdf

DYDAKTYKA Oferta dydaktyczna sprzyjająca rozwojowi studentów: w zakresie kompetencji ważnych w warunkach gospodarki opartej na wiedzy i kompetencjach społecznych tworzenie oferty dydaktycznej dla studentów jako przyszłych liderów gospodarczych i społecznych: przedmiot: zrównoważony rozwój, wiedza o społecznej odpowiedzialności i różnych aspektach CSR umiejętność stosowania procedur dla uzyskiwania certyfikatów i przygotowania wskaźników np. EMAS.

ODDZIAŁYWANIE NA ŚRODOWISKO Zarządzanie środowiskowe: System gospodarki odpadami Oszczędność wody , energii, termomodernizacja Włączenie studentów w proces zarządzania środowiskowego na uczelni Edukacja społeczna w dziedzinie ekologii Angażowanie się społeczności akademickiej w ochronę środowiska ( wolontariat pracowniczy i studencki)

UCZELNIA JAKO MIEJSCE PRACY Edukacja i rozwój pracowników: min rozwijanie kompetencji związanej z nauczaniem w duchu zrównoważonego rozwoju Edukacja ekologiczna, kształtowanie postaw proekologicznych, wzorców konsumpcji

EMAS jako dobrowolne zobowiązanie do oceny wpływu uczelni na środowisk Eco Management and Audit Scheme Włączenie pracowników i studentów w proces poprawy efektów działalności pro-ekologicznej Informowanie społeczności akademickiej i opinii publicznej Budowanie miedzynarodowego prestiżu uczelni

Czy potrzebna jest strategia ZR uczelni? Wzmocnienie kierunków rozwoju działalności uczelni której priorytetem jest zarządzanie oparte na zasadach społecznej odpowiedzialności i zasadach zrównoważonego rozwoju w zakresie prowadzenia edukacji, badań naukowych, dbałości o środowisko, odpowiedzialnej współpracy z otoczeniem zewnętrznym, a także działań jako pracodawcy na rzecz rozwoju swoich pracowników. Zasady te powinny być uwzględnione w strategiach uczelni a ich stosowanie powinno przynieść korzyści zarówno uczelni jak i społeczeństwu.

KTO MA ODEGRAĆ KLUCZOWĄ ROLĘ W POPULARYZACJI I REALIZACJI ZASAD ZRÓWNOWAZONEGO ROZWOJU JEŚLI NIE MY TO KTO?

Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem Powołane w 1989 r. jako Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym od czerwca 2013 ma rozszerzoną nazwę. „ i ZR”. 21 lat ogólnouniwersyteckich wykładów interdyscyplinarnych „Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska” od 6 lat pod hasłem „Rozwój zrównoważony w teorii i praktyce” . Średnio ok. 120 słuchaczy. Co roku inny temat wiodący np. zmiany klimatu, różnorodność biologiczna, 2013/2014- „Miasto idealne- miasto zrównoważone” oraz cykl wykładów prezentujących osiągnięcia absolwentów MSOŚ . Tematy prac licencjackich i dyplomowych MSOŚ związane z edukacją i świadomością w zakresie ZR. Publikacje dotyczące ZR, współpraca z NGO, biznesem, administracją

Wspieranie EZR dla środowisk poza-akademickich Szkolenia nauczycieli: Otwarte wykłady- współpraca z Mazowieckim Centrum Doskonalenia Nauczycieli Na zlecenie Ministerstwa Środowiska przygotowanie i przeprowadzenie ogólnopolskiego szkolenia „Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w szkołach ponad-gimnazjalnych”. Przygotowanie na strony MŚ kursu internetowego „Jak uczyć o zrównoważonym rozwoju”. Szkolenia dla nauczycieli gimnazjalnych -EU Comenius

Zrównoważony rozwój na uczelni to, proszę wierzyć, nic strasznego…

Rola uczelni wyższych we wdrażaniu zasad ZR w kształceniu i praktyce funkcjonowania uczelni Wykłady dla wszystkich studentów i tematy prac dyplomowych związane z różnymi aspektami ZR Odpowiednie publikacje i strony internetowe. Interdyscyplinarność-korzystanie z zasobów różnych wydziałów Współpraca z różnymi partnerami: biznesem, organizacjami społecznymi, administracją różnych szczebli. Działania informacyjne dla całego środowiska akademickiego Edukacja skierowane do środowisk poza-akademickich. Uczestnictwo w międzynarodowych inicjatywach i sieciach ZR Inicjowanie i udział w procesie uzyskiwania i rejestracji EMAS.