Kształtowanie kompetencji informacyjnych dzięki projektom eTwinning

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program eTwinning.
Advertisements

w programie „Uczenie się przez całe życie”
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia informacyjna według MENiS
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
ETwinning- w naszej szkole opr. A. Rolicz. Istota eTwinning eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
PROJEKT COMENIUS THE FUTURE IS IN THE HANDS OF THE EUROPEAN YOUTH - LETS STRUGGLE FOR A BETTER WORLD TOGETHER.
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Co to jest TIK?.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kształtowanie kompetencji informacyjnych dzięki projektom eTwinning
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Założenia programu eTwinning Zasady uczestnictwa
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
compulsory full-time education
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
System edukacji w Polsce
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Lekcje z komputerem, 2006.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Program eTwinning Poznań, marca 2017.
Programowanie dla każdego
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Program eTwinning Legnica, maja 2017.
Program eTwinning Planowanie projektów
Tygodnie eTwinning od 1 do 31 października 2009 r.
Program eTwinning Planowanie projektów
Sopocka Akademia Tenisowa
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Nowoczesna edukacja z wykorzystaniem technologii
portal społecznościowy nauczycieli
Zapis prezentacji:

Kształtowanie kompetencji informacyjnych dzięki projektom eTwinning Kraków, 8 czerwca 2011 r.

Program eTwinning Europejska współpraca przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.

Struktura programu „Uczenie się przez całe życie” Comenius eTwinning Edukacja szkolna Erasmus Szkoły wyższe Leonardo da Vinci Szkolnictwo i doskonalenie zawodowe Grundtvig Edukacja dorosłych Program międzysektorowy 4 rodzaje aktywności – rozwój polityki edukacyjnej; kształcenie językowe; rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych; rozpowszechnianie przykładów najlepszej praktyki Program Jean Monnet 3 rodzaje aktywności – Akcja Jean Monnet; europejskie instytucje; stowarzyszenia europejskie

Kto może wziąć udział? Nauczyciele wszystkich przedmiotów, uczniowie, dyrektorzy szkół, bibliotekarze, logopedzi i inni pracownicy szkoły; Szkoły krajów Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii, Turcji, Chorwacji, Macedonii, a także Szwajcarii; Przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne (przedział wiekowy uczniów 3-19 lat).

Przykładowe formy projektów Tematyka projektów i czas trwania zależą od nauczyciela - koordynatora projektu i jego uczniów; Projekt może skupić się na konkretnym temacie z programu nauczania z matematyki, fizyki, geografii, historii, przyrody i biologii, języków obcych i języka polskiego itd., lub łączyć elementy z kilku przedmiotów; Czas trwania projektów: - Krótki miesięczny, - Projekt trzymiesięczny, - Projekt roczny (najczęściej stosowany), - Projekt wieloletni. 5

Zalety projektów eTwinning (1): powszechność – program obejmuje wszystkich nauczycieli i wszystkie szkoły; bezpłatny udział i możliwość korzystania z internetowych narzędzi eTwinning i baz danych; bezpieczny Internet; edukacyjne wykorzystanie istniejącej bazy komputerowej; zwiększanie umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii;

Zalety projektów eTwinning (2): entuzjazm uczestników uczniów i nauczycieli, motywacja do nauki, poznawania świata, kreatywność nauczycieli i uczniów, dostosowanie zadań do możliwości każdego ucznia: praca z uczniem zdolnym i możliwość wyrównywania szans edukacyjnych, elastyczność projektu – możliwość dostosowania tematu i czasu trwania projektu do potrzeb uczniów, nieograniczony czas rejestracji, możliwość wprowadzania modyfikacji w każdej chwili.

3 najważniejsze cechy projektów eTwinning Wykorzystywanie komputera, Internetu, oprogramowania, aparatu cyfrowego, kamery czyli narzędzi akceptowanych przez uczniów i wzbudzających ich entuzjazm; Języki obce są konieczne do bezpośredniej komunikacji ze szkołą partnerską, a natychmiastowe korzystanie z wiadomości ‘lekcyjnych’ wywołuje radość uczniów i zwiększa ich motywację do nauki; Temat projektu związany z podstawami programowymi.

Działania uczniów Zbieranie informacji na określony temat; Segregowanie informacji: samodzielnie, w grupach zadaniowych, podczas dyskusji z nauczycielem; Weryfikowanie informacji; Opracowanie informacji w formie prezentacji, galerii zdjęć, albumu, filmu, książki, blogu, wiki, komiksu; Wypracowanie wspólnego materiału podczas współpracy z europejską szkołą partnerską; Wstawianie materiałów na internetową platformę realizacji projektów TwinSpace (wspólna przestrzeń dla wszystkich partnerów projektu.

Rola nauczyciela Inna w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej; Kierowanie działaniami uczniów, podział na grupy; Doradzanie i sugerowanie pewnych rozwiązań, jeśli jest to konieczne; Moderowanie dyskusji uczniów; Stwarzanie możliwości do kreatywności i aktywności uczniów; Dbałość o możliwość korzystania z komputerów podczas lekcji przedmiotowych (historia, biologia, matematyka, język polski i języki obce, geografia, fizyka, nauczanie zintegrowane, wychowanie przedszkolne); Wspólnie z uczniami: precyzowanie tematyki projektu, stawianie zadań, wybór form aktywności, ocena realizacji projektu.

Pierwszy kontakt z Internetem przedszkola i szkoła podstawowa

Przedszkole nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Koordynator: Anna Krzyżanowska Projekt: „Let`s give a breath to Earth” Dzieci 5- i 6- letnie poznawały zagrożenia wynikające z zanieczyszczania ekosystemów wodnych, powietrza i ziemi. Poprzez doświadczenia, obserwacje, różnorodne metody aktywizujace i twórcze oraz wycieczki fakultatywne poznawały zakres zmian w środowisku naturalnym oraz poszukiwały rozwiązań dostrzeżonych problemów możliwych do zastosowania przez siebie i rodzinę.

Szkoła Podstawowa nr 63 w Bydgoszczy Koordynator: Dominika Giezek Projekty: „Music without borders” i „The classroom full of the cars” Zainteresowania muzyczne: dzieci poznały rodzaje instrumentów, rozpoznawały ich brzmienie, rozwiązywały zagadki związane z tematem, wykonywały proste instrumenty muzyczne i śpiewały piosenki (po polsku, słowacku i angielsku). Zainteresowania motoryzacyjne: tworzyli siatkę pojęć, stawiali hipotezy badawcze oraz wspólnie planowali różnorodne przedsięwzięcia. Szkicowali samochody przyszłości i tworzyli osobiste historie; prezentowali kolekcje, bawili się w gry i zabawy związane z tematem. Zainteresowali się bezpieczeństwem na drodze. Gromadzili dane, przeprowadzali wywiady, prowadzili badania terenowe, wszystko po to, by sprawdzić wstępne hipotezy. Podsumowanie to selekcja materiału, przeglądanie zdjęć i notatek, podsumowanie wiedzy, odpowiedzi na pytania, oraz ewaluacja i przedstawienie rodzicom wyników projektu.

Szkoła Podstawowa nr 13 w Olsztynie Adventure of the drop Szkoła Podstawowa nr 13 w Olsztynie Adventure of the drop. Jolanta Okuniewska Uczniowie omawiali zagadnienie wody na świecie- oceany, morza, następnie woda w Polsce i Rumunii – Wisła i Dunaj, potem woda w ich mieście i okolicy. Uczniowie wykonali proste doświadczenia, poznali właściwości wody, stany skupienia oraz procesy w niej zachodzące. Dowiedzieli się, że woda jest ważna dla wszystkich istot żywych na Ziemi. Poznali zwierzęta i rośliny żyjące w środowisku wodnym. Uczniowie dokonali pomiaru zużycia wody w gospodarstwie domowym przez jeden tydzień. Na zajęciach edukacji matematycznej rozwiązywali zadania tekstowe dotyczące tych pomiarów. Dzieci brały udział w wycieczkach, wykonali zdjęcia związane z wodą w życiu codziennym i podczas wypoczynku. Uczyli się rymowanek w j. angielskim, piosenek, wykonali plakaty, prace plastyczne, projekty i mini książeczki. Pisali opowiadania, przygotowali scenki dramowe. Zapoznali się z utworami muzyki klasycznej, których tematem jest woda. Oglądali filmy przyrodnicze.

Gimnazjum im. Bohaterów Września 1939 w Świekatowie Koordynator: Gabriela Łysek „Statystyczny nastolatek – portret młodego Europejczyka” Uczniowie przygotowali ankietę podzieloną na trzy kręgi tematyczne: Ja – autocharakterystyka, Rodzina, Szkoła. Uczniowie wykazali się pomysłowością, ale też potrafili wybrać najciekawsze pytania. Ankieta została przetłumaczona na język angielski. Był to trudny proces, polegający na pracy ze słownikami i utrwalaniem zagadnień gramatycznych w celu uniknięcia błędów językowych. Następnie przygotowali ankietę w formie elektronicznej czyli jako dokument programu Word w obu wersjach językowych i rozesłać ją do szkół partnerskich. Po zebraniu odpowiedzi od rówieśników uczniowie przystąpili do opracowania wyników w postaci tabel i wykresów. (To stanowi znakomity materiał bazowy do przygotowywania zadań matematycznych)

Gimnazjum nr 16 im. Józefa Piłsudskiego w Gorzowie Wlkp Gimnazjum nr 16 im. Józefa Piłsudskiego w Gorzowie Wlkp. Projekt „W świecie Małego Księcia” Koordynator: Rafał Zelek Zbieranie informacji z astronomii o Koperniku i Galileuszu (współpraca ze szkołą włoską), systemie słonecznym, planetach; planeta Geografa - podróż ze szkoły polskiej do szkoły włoskiej; planeta Króla - związki pomiędzy dynastami w Polsce i we Włoszech; planeta Latarnika – światło i zjawiska związane ze światłem; planeta Biznesmena – zadania matematyczne ze świata Małego Księcia; Planeta Pijaka – uzależnienia: papierosy, alkohol, narkotyki.

Poziomy edukacji i wiek uczniów

eTwinning w liczbach Polska 9 502 zarejestrowane szkoły 13 479 zarejestrowani nauczyciele 2 041 aktywne projekty 4 938 zamknięte projekty Europa (33 kraje) 93 565 zarejestrowane szkoły 132 248 zarejestrowani nauczyciele 5 299 aktywne projekty 46 884 zamknięte projekty

Polska na tle krajów europejskich

Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji ul. Mokotowska 43 00-551 Warszawa tel: +48 22 46 31 400 fax: +48 22 46 31 021 etwinning@frse.org.pl

Dziękuję za uwagę  gracjana.wieckowska@frse.org.pl