Polska szkoła za granicą Polska szkoła za granicą. Wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół polonijnych.
Czas trwania projektu: 01.09.2017 – 31.08.2020 36 m-cy
Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku (Polska) Koordynator projektu Miejski Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Białymstoku (Polska)
Organizacje partnerskie uczestniczące w projekcie: Vilniaus r. Maisiagalos vaiku lopselis-darzelis (Litwa) Associacio Cultural Escuela Polaca (Hiszpania) „ProPolonia” Poolse Vereniging voor Cultuur en Onderwijs (Belgia) Integrative Saturday School Limited by Guarantee (Wielka Brytania) Foreningen Barna Polen (Norwegia)
Skład zespołu koordynującego w ISSB Jolanta Daniszewska – Koordynator projektu Rosanna Radlińska-Tyma – Asystent Koordynatora Artemida Bury – Specjalista ds. finansowych
Cele projektu: Organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli polonijnych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczania przedmiotowego w jęz. polskim; podniesienie ich kompetencji metodycznych, przedmiotowych, psychologicznych i międzykulturowych. Podniesienie kompetencji kadry zarządzającej placówkami polonijnymi w zakresie zarządzania polonijną placówką oświatową. Opracowanie programu doskonalenia metodycznego nauczycieli polonijnych obejmującego wiedzę przedmiotową i metodyczną. Opracowanie pakietu metodycznego nauczyciela szkoły polonijnej, zawierającego materiały metodyczno-dydaktyczne. Opracowanie metodycznych kursów e-learningowych. Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej wśród Polaków żyjących poza granicami kraju.
Uczestnicy będą brać udział w szkoleniach i warsztatach, współtworzyć materiały dydaktyczne, wypracowywać rezultaty pracy intelektualnej oraz prowadzić wymianę doświadczeń i dobrych praktyk. Ze szkoleń e-learningowych oraz wypracowanych materiałów korzystać będą również wszyscy zainteresowani nauczyciele szkół polonijnych. Stworzony program doskonalenia będzie wykorzystany przez instytucje i stowarzyszenia działające w zakresie oświaty polonijnej.
Aby osiągnąć zakładane cele projektu partnerzy zaplanowali następujące działania: międzynarodowe spotkania projektowe służące zarządzaniu projektem i pracą nad rezultatami międzynarodowe spotkania służące szkoleniom kadry instytucji partnerskich, podczas których przeprowadzone zostaną szkolenia, warsztaty, wymiana doświadczeń, wspólne działania partnerów w celu wytworzenia produktów pracy intelektualnej projektu w tym: opracowanie kursów e-learning dostępnych na platformie Moodle opracowanie programu doskonalenia nauczyciela polonijnego oraz pakietu metodyczno- dydaktycznego dla nauczycieli polonijnych utworzenie strony www projektu, za pomocą której udostępnione zostaną wypracowane materiały w ramach Otwartych Zasobów Edukacyjnych.
Osiągnięte rezultaty, w szczególności program doskonalenia zawodowego, pakiet metodyczno-dydaktyczny oraz kursy e-learning., zostaną zaprezentowane podczas seminariów i konferencji zaplanowanych w końcowej fazie projektu. Odbiorcami będą nauczyciele oraz kadra zarządzająca stowarzyszeń i organizacji zajmujących się oświatą polonijną. Zasoby będą również udostępnione wszystkim zainteresowanym do pobrania ze strony internetowej projektu (nie posiadamy praw autorskich – Erasmus+ dysponuje wszystkim, co zostanie przez nas stworzone). Wszyscy partnerzy będą rozliczani z wydanych pieniędzy przeznaczonych na realizację projektu przez Narodową Agencję.
Szkolenia wyjazdowe Rok 2018 04 luty – 10 luty Polska 24 maj – 30 maj Hiszpania (24 maj wylot, 25-29 maj dni szkolenia, 30 maj powrót) 28 wrzesień – 04 październik Litwa Rok 2019 luty – Wielka Brytania czerwiec – Norwegia Rok 2020 styczeń - Belgia
Cele szkoleń wyjazdowych: wymiana doświadczeń nauczycieli polonijnych i kadry zarządzającej, udział w szkoleniach metodycznych przygotowanych przez org. koordynującą, prezentacja własnej placówki – lekcje otwarte, organizacja pracy, problemy, itp. poprowadzenie zajęć w placówce partnerskiej, wspólna praca nad produktami pracy intelektualnej projektu,
Dzień pierwszy (8 godz. dydaktycznych): prezentacja instytucji goszczącej, środowiska lokalnego oraz krajowego systemu edukacji, specyfiki edukacji polonijnej w kraju partnera goszczącego wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie organizacji i zarządzania polonijną placówką oświatową
Dzień drugi (8 godz. dydaktycznych): organizacja lekcji otwartych, podczas której nauczyciele z org. goszczącej zaprezentują metody i narzędzia stosowane w nauczaniu przedmiotowym w jęz. polskim nauczyciele z org. wysyłających oraz pracownicy dydaktyczni z ramienia koordynatora obserwują zajęcia i dzielą się swoimi spostrzeżeniami oraz dokonują ewaluacji obserwowanych lekcji
Dzień trzeci (6 godz. dydaktycznych): nauczyciele z org. wysyłających poprowadzą wybrane zajęcia w organizacji goszczącej kadra zarządzająca zapozna się z funkcjonowaniem org. goszczącej
Dzień czwarty (8 godz. dydaktycznych): pracownicy dydaktyczni z org. koordynującej poprowadzą szkolenia metodyczne dla nauczycieli oraz kadry zarządzającej z org. partnerskich (na podstawie analizy potrzeb szkoleniowych org. partnerskich)
Dzień piąty (8 godz. dydaktycznych): wspólna praca warsztatowa uczestników szkolenia nad wytworzeniem produktów pracy intelektualnej projektu
Rekrutacja uczestników szkoleń: na podstawie regulaminów rekrutacji przez powołane komisje rekrutacyjne, rekrutacja uczestników na min. 1 miesiąc przed planowanym szkoleniem, rekrutację poprzedzą działania informacyjne (ogłoszenie na tablicy ogłoszeń (gdzie?) i stronie www organizacji), w procesie rekrutacji równy dostęp kobiet i mężczyzn, itp.
Niezbędna dokumentacja: regulamin rekrutacji, zarządzenie dyrektora o powołaniu komisji rekrutacyjnej do projektu, formularze rekrutacyjne dla kandydatów, decyzja komisji rekrutacyjnej (na stronie www), umowy o szkoleniu, lista obecności na spotkaniu organizacyjnym zrekrutowanych uczestników
Po odbyciu szkolenia: Zadanie zespołów projektowych: raportowanie, ewaluacja szkolenia, rozliczenie finansowe uczestników Zadanie poszczególnych uczestników: złożenie raportu ze szkolenia w postaci prezentacji PowerPoint zreferowanie przebiegu szkolenia kadrze z naszej placówki w oparciu o prezentację
Platforma e-learningowa 5 tematów programowych podzielonych na 5 modułów, każda organizacja partnerska otrzymuje do opracowania jeden moduł z danego tematu, wszystkie moduły są przesyłane w wyznaczonym terminie do Koordynatora projektu, Koordynator projektu łączy w całość wszystkie moduły i wprowadza program na stronę e-learningową