Poręczenia w ramach RPO 2014 - 2020 Warszawa, 16-17 listopada 2017
BGK jako Menadżer Funduszu Funduszy w ramach RPO 2014 -2020
Struktura wdrażania IF w ramach RPO Komisja Europejska Instytucja Zarządzająca – Urząd Marszałkowski Rada Inwestycyjna Menadżer Funduszu Funduszy – Bank Gospodarstwa Krajowego Pośrednicy Finansowi – fundusze pożyczkowe, poręczeniowe, banki, inne instytucje finansowe Lipiec 2013
Zawarte umowy na wdrażanie IF w ramach RPO 2014 – 2020 Dofinansowanie UE Wkład krajowy Budżet Państwa Wartość Umów z IZ Wkład krajowy Pośrednik Finansowy Kwota ogółem wielkopolskie 802 606 200,00 - 141 636 388,25 944 242 588,25 dolnośląskie 642 711 766,85 60 889 700,03 703 601 466,88 52 530 023,53 756 131 490,41 łódzkie 570 859 453,16 100 739 903,25 671 599 356,41 małopolskie 509 438 500,00 45 944 849,00 555 383 349,00 43 956 073,00 599 339 422,00 zachodniopomorskie 397 991 330,00 3 693 832,35 401 685 162,35 66 539 931,77 468 225 094,12 pomorskie 365 423 840,70 42 991 040,08 408 414 880,78 21 495 520,04 429 910 400,82 lubelskie 361 979 394,15 40 467 334,53 402 446 728,68 23 411 382,09 425 858 110,77 opolskie 285 817 148,00 50 438 320,26 336 255 468,26 lubuskie 256 137 245,96 45 200 690,48 301 337 936,43 warmińsko-mazurskie 254 087 550,00 44 838 979,41 298 926 529,41 podlaskie 226 928 680,00 38 517 755,33 265 446 435,33 1 528 482,37 266 974 917,70 mazowieckie 225 736 843,00 56 434 210,75 282 171 053,75 podkarpackie 218 496 447,64 25 705 364,44 244 201 812,08 12 852 732,22 257 054 544,30 kujawsko-pomorskie 205 384 480,12 41 683 143,57 247 067 623,69 świętokrzyskie 242 725 743,82 42 833 954,91 285 559 698,73 Suma końcowa 5 566 324 623,40 258 209 875,80 5 824 534 499,00 746 119 735,90 6 570 654 235,05
Instrumenty finansowe 2014-2020 Alokacja w podziale na cele wsparcia Efektywność energetyczna Odnawialne źródła energii Rewitalizacja Rynek pracy Rozwój sektora MŚP dolnośląskie 398 760 492,60 188 119 479,80 60 990 318,0 - 55 731 176,50 kujawsko - pomorskie 205 384 480,10 lubelskie 384 439 678,10 18 007 050,60 lubuskie 233 646 420,00 16 791 475,60 5 699 350,30 łódzkie 445 269 153,20 95 275 400,00 30 314 900,60 małopolskie 285 680 614,00 99 021 293,00 148 531 942,00 22 149 500,00 mazowieckie 225 736 843,00 opolskie 193 143 640,00 36 325 180,00 46 070 960,00 10 277 368,00 podkarpackie 216 467 599,80 27 734 312,30 podlaskie 140 110 882,40 116 674 153,00 8 661 400,00 pomorskie 408 414 880,80 wielkopolskie 516 780 000,00 173 228 000,00 112 598 200,00 warmińsko-mazurskie 254 087 550,00 zachodniopomorskie 335 196 180,00 62 795 150,00 świętokrzyskie 208 800 000,00 33 925 743,30 Łącznie 4 451 918 414,00 725 434 981,40 107 061 278,00 261 130 142,00 275 295 951,60 Znaczna część alokacji przeznaczona jest na wsparcie rozwoju (co do zasady) mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw poprzez instrumenty finansowe w postaci: pożyczek i kredytów, poręczeń i gwarancji oraz instrumentów kapitałowych.
Instrumenty finansowe 2014-2020 Założenia produktowe Pożyczkowe Poręczeniowe Kapitałowe dolnośląskie 616 472 445,89 87 129 020,99 - kujawsko-pomorskie 183 810 480,13 21 573 999,99 lubelskie 279 227 486,93 67 557 009,40 55 662 232,35 lubuskie 256 137 245,96 łódzkie 570 859 453,16 małopolskie 555 383 349,00 mazowieckie 183 975 527,05 41 761 315,95 opolskie 268 537 148,00 17 280 000,00 podkarpackie 203 065 104,34 41 136 707,74 podlaskie 252 709 082,39 12 737 352,94 pomorskie 290 634 880,78 48 550 000,00 69 230 000,00 wielkopolskie 544 216 200,00 258 390 000,00 warmińsko-mazurskie 204 758 154,00 35 873 046,00 13 456 350,00 zachodniopomorskie 373 991 330,00 9 000 000,00 15 000 000,00 świętokrzyskie 192 613 743,82 50 112 000,00 Łącznie 4 976 391 631,45 656 789 100,08 187 659 935,28
Ogłoszone przetargi na wybór Pośredników Finansowych w ramach RPO 2014-2020 Pośrednicy finansowi wybierani są w trybie zamówień publicznych Dotychczas ogłoszono 28 przetargów nieograniczonych na wybór pośredników finansowych W ramach 14 zakończonych już postępowań zawarto 44 umów z pośrednikami finansowymi W kolejnych 5 postępowaniach nastąpiło otwarcie ofert i obecnie trwa proces wyboru Nasi pośrednicy finansowi udzieli już wsparcia ponad 130 ostatecznym odbiorcom na kwotę ponad 20 mln zł
Produkt poręczeniowy – podstawowe założenia
Kluczowe założenia produktowe Pośrednikiem finansowym są podmioty udzielające poręczeń (tj. podmioty prowadzące fundusze poręczeniowe) Poręczenie może być zabezpieczeniem umów kredytu, pożyczki lub leasingu Pośrednicy finansowi otrzymują do zarządzania wkład funduszu funduszy, wnoszony przez Menadżera sukcesywnie w formie transz Pośrednik Finansowy wnosi finansowy wkład własny (również w transzach) na wydzielony rachunek bankowy (ten sam co wkład FF). Wkład funduszu funduszy oraz wkład pośrednika finansowego stanowi kwotowo ograniczony pułap wypłat na zbudowanym portfelu poręczeń, czyli tzw. CAP Wyrażony procentowo pułap wypłat na portfelu (CAP) określony jest w ocenie ex-ante dla instrumentów finansowych w ramach każdego RPO
Kluczowe założenia produktowe Pułap wypłat na portfelu (CAP) może być różny w poszczególnych regionach (zazwyczaj jest to 25% portfela poręczeń) Z wniesionych środków pośrednik finansowy jest zobowiązany do zbudowania portfela poręczeń, stanowiącego wielokrotność CAP Pośrednik finansowy dokonuje wypłaty poręczeń samodzielnie z rachunku bankowego na który wniesiony został wkład FF i PF, do wysokości środków zgromadzonych na tym rachunku Ryzyko wypłat na portfelu ponad CAP ponosi pośrednik finansowy Stopa jednostkowego poręczenia wynosi do 80% wartości długu (bez odsetek, prowizji i innych kosztów)
CAP i współczynnik mnożnikowy - przykład Wkład funduszu funduszy określony w umowie z PF = 9 mln zł, Wkład własny pośrednika określony w umowie z PF = 1 mln zł Razem wkład FF i wkład PF stanowiący pułap wypłat na portfelu poręczeń = 10 mln zł Określony w ocenie ex-ante poziom strat na portfelu poręczeń (CAP) = 25% Wartość zbudowanego portfela poręczeń przez PF = 10 mln zł /0,25 = 40 mln zł Minimalna wartość zabezpieczonego portfela kredytów = 40 mln zł / 0,8 = 50 mln zł
Cele finansowania na przykładach Pomorskie wdrażaniem nowych rozwiązań produkcyjnych, technologicznych, organizacyjnych, informatycznych i ekoefektywnych; unowocześnieniem wyposażenia przedsiębiorstwa; modernizacją środków produkcji; adaptacją pomieszczeń wykorzystywanych w działalności; wyposażeniem nowych lub doposażeniem istniejących stanowisk pracy. Wielkopolska wdrażaniem nowych rozwiązań produkcyjnych i technologicznych, wprowadzaniem nowych i ulepszonych produktów i usług, zakupem maszyn, sprzętu produkcyjnego, w tym umożliwiających wdrażanie innowacji, finansowaniem rozszerzenia działalności przedsiębiorstwa, finansowaniem podstawowej działalności przedsiębiorstwa lub realizacji nowych projektów.
Niektóre wykluczenia z finansowania Poręczenia nie mogą stanowić zabezpieczenia m.in.. Kredytów i pożyczek pochodzących ze środków publicznych – zarówno UE jak i PL kredytów/pożyczek stanowiących prefinansowanie udzielonych dotacji z UE refinansowania istniejącego zadłużenia leasingu zwrotnego Poręczenia mogą natomiast stanowić zabezpieczenie kredytów/pożyczek na finansowanie kapitału obrotowego, na warunkach określonych w wytycznych KE oraz po uwzględnieniu ewentualnych dodatkowych ograniczeń regionalnych (np. max 50% kredytu na kapitał obrotowy)
Potwierdzenie wydatkowania Pierwotne założenia: Analogicznie jak w JEREMIE tj. oświadczenia ex-ante i ex post MŚP, wizyty monitorujące, notatki ze spotkań, raporty i opracowania pozyskane z banków kredytujących, sprawozdania finansowe MŚP itp. Stanowisko KE W każdym przypadku muszą być zapewniony dokumenty potwierdzające w formie faktur lub dokumentów równoważnych (poziom pośrednika lub MŚP) Kompromisowa propozycja zgłoszona do KE Kredyty obrotowe – zgodnie z wytycznymi KE ws. finansowania kapitału obrotowego (składany biznes plan / plan operacyjny, wykazana ex-ante potrzeba finansowania obrotowego itp.) Kredyty inwestycyjne – faktury lub dokumenty równoważne, pozyskiwane przez PF lub bank finansujący i przekazane następnie do PF Negocjacje trwają – ostateczne rozwiązania mogą być inne!
Dziękuję za uwagę