Rola multimediów we współczesnej szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
D EBATA SZKOLNA 2012/2013 KODEKS SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
(na podstawie badań ankietowych)
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Sposoby wykorzystania sieci
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Internet jako źródło informacji
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Technologia informacyjna
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Komputery dla uczniów w czytelni służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych oraz przygotowaniu do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Metodyka nauczania informatyki
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Komputer w pracy ucznia na lekcjach sztuki..
Program kursu zakłada:
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Na wysokościach myślenia jest sfera,
LICEUM PROFILOWANE O PROFILU ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ
Szkolny Kodeks 2.0.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Nauczanie Wspomagane Komputerem
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim.
Lekcje z komputerem, 2006.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim Rok szkolny 2013/2014.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
TECHNOLOGIE MULTIMEDIALNE
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Projekt Kim będziesz?.
Sopocka Akademia Tenisowa
Świetlica Szkoły Podstawowej nr 257 im prof
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Rola multimediów we współczesnej szkole Wojciech Pokojski Pracownia Edukacji Komputerowej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet Warszawski

Multimedia Połączenie różnych sposobów przekazywania informacji za pośrednictwem komputera: (Encyklopedia PWN) Tekst Dźwięk Grafika Obrazy ruchome i nieruchome Utożsamianie multimediów z komputerem multimedialnym . We współczesnej szkole komputer zastępuje coraz częściej tradycyjne narzędzia jak tablica, kreda, kartka, długopis, plansza; Multimedia aktywizują uczniów. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Program nauczania informatyki w szkole podstawowej (Kranas, 2004) Treść nauczania komputer jako źródło wiedzy i komunikowania się. Osiągnięcia korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystania, stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się. Zaakcentowana została rola Internetu i programów multimedialnych jako źródła różnorodnej informacji, a także programów użytkowych jako narzędzi wykonania i przedstawienia zdobytych informacji. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Rosnąca rola komputerów w edukacji Dostępność do komputerów, sieci i oprogramowania przez uczniów i nauczycieli Rosnące umiejętności wykorzystania komputerów przez nauczycieli i uczniów Oczekiwanie co do przekazywania i dostępności informacji przy pomocy komputerów i sieci Dostępność do aplikacji multimedialnych i narzędzi ich wykonania Bogate zasoby treści, ilustracji i dźwięków w Internecie W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Nowe propozycje multimediów (Sysło 2001) rozwiązania techniczne Internet Prezentacje multimedialne tekst, grafika, animacja, bazy danych, encyklopedie, słowniki metodyka kształcenia indywidualizacja uczenia się, nauczanie na odległość, nowe metody i techniki aktywizujące pracę nauczyciela i ucznia W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Dwie grupy multimediów (w zależności od sposobu wykonania) Gotowe programy nie zintegrowane z poszczególnymi tematami lekcji, ułatwiające wyszukanie i zdobycie wiedzy, relaksujące, uczące podejmowania decyzji leksykony, słowniki, atlasy – programy dostępne zarówno w postaci programów na nośnikach, jak również w postaci witryn internetowych Prezentacje multimedialne wykonywane przez nauczycieli na potrzeby danego zagadnienia, tematu lekcji, metody nauczania W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Przykładowe programy multimedialne Rodzaj Przykład Uwagi Leksykony Multimedialny Leksykon Igrzysk Olimpijskich PWN Wyd. Naukowe PWN Bazę medalistów, artykuły, wyniki, ilustracje multimedialne: zdjęcia, rysunki, nagrania dźwiękowe i filmy Słowniki Multimedialny słownik ojczyzny polszczyzny Wyd. Europa przeniesienie treści książki prof. J. Miodka oraz wymowa większości słów, wyszukiwarka słów, 37 wykładów Encyklopedie Encyklopedia przyrody Wyd. Play 1120 artykułów obejmujących rozszerzony program biologii w szkole średniej Atlasy Multimedialny atlas świata PWN 200 ilustrowanych artykułów, 2000 rysunków, zdjęć i schematów interakcyjnych, nagrania odgłosów przyrody i języków świata Gry edukacyjno- przygodowe Liczę z Reksiem Prod.: Aidem-Media Połączenie multimedialnej przygody z nauką i kompleksowym sprawdzeniem znajomości matematyki z zakresu naucz. początkowego Physicus łączący zalety encyklopedii multimedialnej z atrakcyjną grą przygodową W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Narzędzia realizacji prezentacji multimedialnej Rodzaj Przykład Uwagi Języki lub narzędzia programowania HTML, PHP Microsoft FrontPage Pajączek, szablony stron WWW Wykonanie stron internetowych Programy do wykonywania Microsoft PowerPoint Część pakietu Microsoft Office prezentacji multimedialnych Open Office Impress Open Office (proste narzędzie) (koszty) StarOffice Impress Część pakietu StarOffice Presentations Corel WordPerfect W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

(zakładki dotyczące poszczególnych przedmiotów) Zasoby sieciowe Źródło materiałów oraz gotowe prezentacje Portale internetowe portale edukacyjne – n.p. www.interklasa.pl (zakładki dotyczące poszczególnych przedmiotów) Biologia: lekcje multimedialne, animacje edukacyjne, scenariusze zajęć, testy, krzyżówki oraz gry edukacyjne, materiały powtórzeniowe, testy egzaminacyjne. Geografia: scenariusze lekcji, opracowania dotyczące poszczególnych działów geografii, linki do elektronicznych zasobów kartograficznych, testy, krzyżówki, ciekawostki itp. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Wyszukiwarki sieciowe Google – 8 miliardów stron Zasoby tekstu Zasoby dźwięków Zasoby ilustracji: Przykład: hasło globus: 120 witryn z grafiką W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Earth Google Zestawione obrazy satelitarne Bazy danych wzbogacające treść obrazów. Nieosiągalne dotąd zasoby zdjęć satelitarnych umożliwiają wzbogacenie ich treścią lekcji przyrody, geografii, historii czy biologii. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Obrazy uzyskany z Earth google W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Prezentacje wykonane przez nauczyciela: zagadnienia omawiane w ramach wybranego przedmiotu nauczania np. przyrody, historii, fizyki, geografii itp. prezentacje problemowe dotyczące organizacji szkoły, zarządzania szkołą, awansu zawodowego, problemów wychowawczych czy społecznych mogą być zaprezentowane w ramach konferencji, sympozjów, wywiadówek itp. multimedialne wspomaganie nowych metod nauczania i technik aktywizujących uczniów i nauczycieli. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Wybrane nowe metody nauczania Metaplan polega na graficznym zapisie kolejnych etapów dyskusji podczas dokonywanej (przez uczniów) analizy wybranego zagadnienia. Burza mózgów to technika wywodząca się z psychologii społecznej, która ma na celu doskonalenie decyzji grupowych w postaci spontanicznej dyskusji. Portfolio polega na wyszukiwaniu i gromadzeniu materiałów na wybrany temat. Mapa mentalana jest graficznym zapisem informacji ułatwiającym ich usystematyzowanie i zależności. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Nowe metody nauczania nietypowa forma, pobudzają uczniów do samodzielnego myślenia, powodują zainteresowanie przedmiotem, rozwijają umiejętność współpracy, umożliwiają łatwe wprowadzenie i zilustrowanie poszczególnych elementów metod, dokonywanie bieżących korekt, opracowanie ostatecznej wersji. wzbogacają opracowania zapisu dyskusji o schematy, tabele, ilustracje, wykresy i dźwięki, pobudzają ucznia do aktywności podczas w lekcji. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Przykłady Metoda portfolio może być opracowana przy pomocy prezentacji przedstawiającej atrakcje krajoznawcze wybranego obiektu geograficznego czy przyrodniczego. W metodzie mapy mentalnej indywidualne skojarzenia dotyczące głównego zagadnienia dyskusji mogą być opracowane w formie haseł, rysunków, symboli, wycinków czy ideogramów. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Święta Narodowe Schemat burzy mózgów tradycja historia obchody zachowanie W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Multimedia łączą percepcję wizualną, słuchową i werbalną ucznia Techniki multimedialne pozwalają w przypadku braku możliwości technicznych wykonanie doświadczenia fizycznego czy chemicznego i zaprezentowanie go w postaci atrakcyjnej dla odbiorcy. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Przyszłość proces doskonalenia narzędzi prezentacji multimedialnych i uproszczenia ich interfejsu, Rosnące umiejętności wykorzystania technologii informacyjnej, szczególnie wykonywania prezentacji, wykorzystanie sieci komputerowych i Internetu do przekazywania treści multimedialnych, wykorzystanie publikacji elektronicznych, podręczników elektronicznych, programów multimedialnych i e-learningu. Życzenie: wzrost konkurencyjności szkoły wobec treści przedstawianych w mediach W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Przeszkody zastosowania technik komputerowych w nauczaniu: Brak umiejętności technicznych nauczycieli zbyt wiele innych inicjatyw wypełniających czas nauczyciela Brak sprzętu (komputery, projektory pracownie komputerowe) Brak komputerów poza pracowniami komputerowymi (w tym w domu nauczyciela) Powszechne wykorzystanie komputera w nauczaniu będzie miało miejsce w przypadku gdy będzie oferował możliwość zwiększenia efektywności pracy W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Zagrożenia Komputer nie zastąpi bezpośredniego kontaktu ucznia z nauczycielem Zanik umiejętności pisania ręcznego Zastąpienie świata rzeczywistego światem wirtualnym Wady postawy W.Pokojski, PEK, WGiSR UW

Dziękuję za uwagę W.Pokojski, PEK, WGiSR UW