Rola multimediów we współczesnej szkole Wojciech Pokojski Pracownia Edukacji Komputerowej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet Warszawski
Multimedia Połączenie różnych sposobów przekazywania informacji za pośrednictwem komputera: (Encyklopedia PWN) Tekst Dźwięk Grafika Obrazy ruchome i nieruchome Utożsamianie multimediów z komputerem multimedialnym . We współczesnej szkole komputer zastępuje coraz częściej tradycyjne narzędzia jak tablica, kreda, kartka, długopis, plansza; Multimedia aktywizują uczniów. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Program nauczania informatyki w szkole podstawowej (Kranas, 2004) Treść nauczania komputer jako źródło wiedzy i komunikowania się. Osiągnięcia korzystanie z różnorodnych źródeł i sposobów zdobywania informacji oraz jej przedstawiania i wykorzystania, stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się. Zaakcentowana została rola Internetu i programów multimedialnych jako źródła różnorodnej informacji, a także programów użytkowych jako narzędzi wykonania i przedstawienia zdobytych informacji. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Rosnąca rola komputerów w edukacji Dostępność do komputerów, sieci i oprogramowania przez uczniów i nauczycieli Rosnące umiejętności wykorzystania komputerów przez nauczycieli i uczniów Oczekiwanie co do przekazywania i dostępności informacji przy pomocy komputerów i sieci Dostępność do aplikacji multimedialnych i narzędzi ich wykonania Bogate zasoby treści, ilustracji i dźwięków w Internecie W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Nowe propozycje multimediów (Sysło 2001) rozwiązania techniczne Internet Prezentacje multimedialne tekst, grafika, animacja, bazy danych, encyklopedie, słowniki metodyka kształcenia indywidualizacja uczenia się, nauczanie na odległość, nowe metody i techniki aktywizujące pracę nauczyciela i ucznia W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Dwie grupy multimediów (w zależności od sposobu wykonania) Gotowe programy nie zintegrowane z poszczególnymi tematami lekcji, ułatwiające wyszukanie i zdobycie wiedzy, relaksujące, uczące podejmowania decyzji leksykony, słowniki, atlasy – programy dostępne zarówno w postaci programów na nośnikach, jak również w postaci witryn internetowych Prezentacje multimedialne wykonywane przez nauczycieli na potrzeby danego zagadnienia, tematu lekcji, metody nauczania W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Przykładowe programy multimedialne Rodzaj Przykład Uwagi Leksykony Multimedialny Leksykon Igrzysk Olimpijskich PWN Wyd. Naukowe PWN Bazę medalistów, artykuły, wyniki, ilustracje multimedialne: zdjęcia, rysunki, nagrania dźwiękowe i filmy Słowniki Multimedialny słownik ojczyzny polszczyzny Wyd. Europa przeniesienie treści książki prof. J. Miodka oraz wymowa większości słów, wyszukiwarka słów, 37 wykładów Encyklopedie Encyklopedia przyrody Wyd. Play 1120 artykułów obejmujących rozszerzony program biologii w szkole średniej Atlasy Multimedialny atlas świata PWN 200 ilustrowanych artykułów, 2000 rysunków, zdjęć i schematów interakcyjnych, nagrania odgłosów przyrody i języków świata Gry edukacyjno- przygodowe Liczę z Reksiem Prod.: Aidem-Media Połączenie multimedialnej przygody z nauką i kompleksowym sprawdzeniem znajomości matematyki z zakresu naucz. początkowego Physicus łączący zalety encyklopedii multimedialnej z atrakcyjną grą przygodową W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Narzędzia realizacji prezentacji multimedialnej Rodzaj Przykład Uwagi Języki lub narzędzia programowania HTML, PHP Microsoft FrontPage Pajączek, szablony stron WWW Wykonanie stron internetowych Programy do wykonywania Microsoft PowerPoint Część pakietu Microsoft Office prezentacji multimedialnych Open Office Impress Open Office (proste narzędzie) (koszty) StarOffice Impress Część pakietu StarOffice Presentations Corel WordPerfect W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
(zakładki dotyczące poszczególnych przedmiotów) Zasoby sieciowe Źródło materiałów oraz gotowe prezentacje Portale internetowe portale edukacyjne – n.p. www.interklasa.pl (zakładki dotyczące poszczególnych przedmiotów) Biologia: lekcje multimedialne, animacje edukacyjne, scenariusze zajęć, testy, krzyżówki oraz gry edukacyjne, materiały powtórzeniowe, testy egzaminacyjne. Geografia: scenariusze lekcji, opracowania dotyczące poszczególnych działów geografii, linki do elektronicznych zasobów kartograficznych, testy, krzyżówki, ciekawostki itp. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Wyszukiwarki sieciowe Google – 8 miliardów stron Zasoby tekstu Zasoby dźwięków Zasoby ilustracji: Przykład: hasło globus: 120 witryn z grafiką W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Earth Google Zestawione obrazy satelitarne Bazy danych wzbogacające treść obrazów. Nieosiągalne dotąd zasoby zdjęć satelitarnych umożliwiają wzbogacenie ich treścią lekcji przyrody, geografii, historii czy biologii. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Obrazy uzyskany z Earth google W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Prezentacje wykonane przez nauczyciela: zagadnienia omawiane w ramach wybranego przedmiotu nauczania np. przyrody, historii, fizyki, geografii itp. prezentacje problemowe dotyczące organizacji szkoły, zarządzania szkołą, awansu zawodowego, problemów wychowawczych czy społecznych mogą być zaprezentowane w ramach konferencji, sympozjów, wywiadówek itp. multimedialne wspomaganie nowych metod nauczania i technik aktywizujących uczniów i nauczycieli. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Wybrane nowe metody nauczania Metaplan polega na graficznym zapisie kolejnych etapów dyskusji podczas dokonywanej (przez uczniów) analizy wybranego zagadnienia. Burza mózgów to technika wywodząca się z psychologii społecznej, która ma na celu doskonalenie decyzji grupowych w postaci spontanicznej dyskusji. Portfolio polega na wyszukiwaniu i gromadzeniu materiałów na wybrany temat. Mapa mentalana jest graficznym zapisem informacji ułatwiającym ich usystematyzowanie i zależności. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Nowe metody nauczania nietypowa forma, pobudzają uczniów do samodzielnego myślenia, powodują zainteresowanie przedmiotem, rozwijają umiejętność współpracy, umożliwiają łatwe wprowadzenie i zilustrowanie poszczególnych elementów metod, dokonywanie bieżących korekt, opracowanie ostatecznej wersji. wzbogacają opracowania zapisu dyskusji o schematy, tabele, ilustracje, wykresy i dźwięki, pobudzają ucznia do aktywności podczas w lekcji. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Przykłady Metoda portfolio może być opracowana przy pomocy prezentacji przedstawiającej atrakcje krajoznawcze wybranego obiektu geograficznego czy przyrodniczego. W metodzie mapy mentalnej indywidualne skojarzenia dotyczące głównego zagadnienia dyskusji mogą być opracowane w formie haseł, rysunków, symboli, wycinków czy ideogramów. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Święta Narodowe Schemat burzy mózgów tradycja historia obchody zachowanie W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Multimedia łączą percepcję wizualną, słuchową i werbalną ucznia Techniki multimedialne pozwalają w przypadku braku możliwości technicznych wykonanie doświadczenia fizycznego czy chemicznego i zaprezentowanie go w postaci atrakcyjnej dla odbiorcy. W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Przyszłość proces doskonalenia narzędzi prezentacji multimedialnych i uproszczenia ich interfejsu, Rosnące umiejętności wykorzystania technologii informacyjnej, szczególnie wykonywania prezentacji, wykorzystanie sieci komputerowych i Internetu do przekazywania treści multimedialnych, wykorzystanie publikacji elektronicznych, podręczników elektronicznych, programów multimedialnych i e-learningu. Życzenie: wzrost konkurencyjności szkoły wobec treści przedstawianych w mediach W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Przeszkody zastosowania technik komputerowych w nauczaniu: Brak umiejętności technicznych nauczycieli zbyt wiele innych inicjatyw wypełniających czas nauczyciela Brak sprzętu (komputery, projektory pracownie komputerowe) Brak komputerów poza pracowniami komputerowymi (w tym w domu nauczyciela) Powszechne wykorzystanie komputera w nauczaniu będzie miało miejsce w przypadku gdy będzie oferował możliwość zwiększenia efektywności pracy W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Zagrożenia Komputer nie zastąpi bezpośredniego kontaktu ucznia z nauczycielem Zanik umiejętności pisania ręcznego Zastąpienie świata rzeczywistego światem wirtualnym Wady postawy W.Pokojski, PEK, WGiSR UW
Dziękuję za uwagę W.Pokojski, PEK, WGiSR UW