Gimnazjum Nr 86 w Warszawie PROJEKTY EDUKACYJNE
PROJEKT EDUKACYJNY- jest zespołowym i planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnorodnych metod.
Obowiązująca od roku szkolnego 2010/2011 - nadal nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół gimnazjalnych narzuca uczniom obowiązek realizacji zespołowych projektów edukacyjnych pod opieką nauczycieli.
AKTY PRAWNE Art. 44p. Udział w realizacji projektu edukacyjnego uczniów gimnazjum. Dz.U.2015.0.2156 t.j. - Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Rozdział 3a. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego ma wpływ na ostateczną ocenę z zachowania. Odpowiedni zapis został wprowadzony do wewnątrzszkolnego systemu oceniania dotyczących ocen z zachowania. Stosowna adnotacja dotycząca udziału i realizacji ucznia w projekcie oraz jego tematu zostanie umieszczana na świadectwie ukończenia gimnazjum Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
Wywiązanie się lub nie wywiązanie przez ucznia z zadań określonych projektem ma wpływ na ocenę z zachowania: Wzorowe- uczeń aktywnie i twórczo uczestniczy w realizacji projektu; Bardzo dobre- uczeń aktywnie uczestniczy w realizacji projektu; Dobre- uczeń wykonuje ustalone zadania projektu; Poprawne- uczeń wykonuje zadania projektu po ponagleniach nauczyciela; Nieodpowiednie- uczeń nie wywiązał się z zadań projektu; Naganne- uczeń nie wywiązał się z zadań projektu i przeszkadzał w jego realizacji
Ocena uzyskana za projekt stanowi dodatkową ocenę cząstkową z przedmiotów, których projekt dotyczy. Adnotację na świadectwie szkolnym o realizacji projektu można umieścić tylko wówczas, gdy uczeń zrealizuje wszystkie zadania ustalone z opiekunem projektu.
Dyrekcja szkoły może zwolnić ucznia z tego obowiązku w uzasadnionych sytuacjach zdrowotnych lub losowych. Wtedy na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego wpisuje się „zwolniony”/„zwolniona”.
ETAPY PROJEKTU EDUKACYJNEGO: 1. Wybór temat projektu – zakres tematyczny może dotyczyć realizowanych w danej klasie treści nauczania lub też wykraczać poza wymagania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w gimnazjum, 2. Określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji 3. Wykonanie zaplanowanych działań 4.Publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
SCHEMAT ORGANIZACYJNY REALIZACJI PROJEKTU
Wychowawca klasy: przedstawia uczniom zakresy i tematy-problemy, w których realizację mogą się zaangażować następnie pomaga uczniom rozpoznać ich zainteresowania i mocne strony, które będą mogli wykorzystać w trakcie pracy uczniowie wybierają interesujące ich tematy, korzystając z pomocy wychowawcy, a także biorą udział w spotkaniach informacyjnych prowadzonych przez nauczycieli proponujących projekty z różnych zakresów tematycznych
Opiekunowie projektów (nauczyciele przedmiotów) - wybierają zakres tematyczny projektów, - wprowadzają uczniów w tematykę projektów, - dokonują podziału uczniów na zespoły, - ustalają z uczniami rozwiązywany przez projekt problem i cel projektu - określają zakres, w jakim problem realizuje podstawę programową kształcenia ogólnego, - sprawują w ciągu roku szkolnego opiekę nad uczniami realizującymi projekty monitorują realizację projektów przez uczniów i prowadzą karty projektu informują wychowawców o realizacji projektów przez poszczególnych uczniów - omawiają sukcesy i bieżące problemy w pracy z uczniami
Nauczyciel informatyki- Udziela wsparcia nauczycielom zaangażowanym w realizacji projektów gimnazjalnych i monitorowanie ich przebiegu w szkole. Bibliotekarz- Udziela wsparcia nauczycielom zaangażowanym w realizację projektów gimnazjalnych i monitorowanie ich przebiegu w szkole. Szkolny koordynator- Formułuje wnioski i propozycje dotyczące pracy szkoły w następnym roku
HARMONOGRAM PRAC PAŻDZIERNIK LISTOPAD STYCZEŃ LUTY MARZEC-MAJ CZERWIEC ustalana jest lista nauczycieli chętnych do prowadzenia projektów Wychowawca - informuje rodziców i uczniów o warunkach realizacji projektu na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej szkoły zamieszczona jest lista tematów projektów początek prac uczniów nad projektami: nauczyciele prowadzący projekt określają czas konsultacji z zespołami uczniowskimi, a także podają zasady planowania i oceniania uczniowie realizują zaplanowane działania Wychowawca na podstawie informacji udzielonej przez nauczyciela prowadzącego projekt decyduje o ocenie zachowania ucznia biorącego udział w projekcie ustalany jest termin przedstawienia przez nauczycieli propozycji zakresów tematycznych i problemów Nauczyciele opiekunowie - proponują uczniom zakresy tematyczne prowadzonych przez siebie projektów, opracowują listy tematów i problemów, które w wybranym przez nich zakresie tematycznym będą rozwiązywać uczniowie odbywają się spotkania informacyjne nauczycieli decydujących się na prowadzenie projektów z uczniami podejmującymi decyzję o wyborze tematu w trakcie spotkań z opiekunem uczniowie przedstawiają działania już zrealizowane, określają trudności, korzystają z porad. Opiekun na bieżąco ocenia pracę uczniów, dając im informację zwrotną o tym, co zrobili dobrze, co wymaga poprawy i jak mają dalej pracować. Rada Pedagogiczna podsumowująca poświęcona omówieniu realizacji projektu gimnazjalnego i wnioskom na następny rok szkolny opiekunowie projektów omawiają z uczniami szkolne zasady pracy nad projektami, w tym zasady prowadzenia karty projektu wychowawca podczas godzin wychowawczych na bieżąco omawia zaangażowanie uczniów w projekty, współpracę w zespołach i postęp
Gimnazjum Nr 86 w Warszawie ul. gen. Thommeégo 1 Wszelkie bieżące informacje są dla Państwa dostępne na naszej stronie internetowej http://sp150bemowo.szkolnastrona.pl/ a także pod numerem telefonu (22) 666 94 04