dr hab. Bogumiła Burda, prof. UZ Uniwersytet Zielonogórski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Konferencja prasowa Zarządu Województwa Lubuskiego r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Propozycja wspólnego projektu
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Projekt Akademia Młodego Europejczyka został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie.
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Prelegent: Beata Wachowiak
Pp. Instytutu Slawistyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
ZIELONOGÓRSKA BIBLIOTEKA CYFROWA. Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa działa od 1 października 2005 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wyłączenie sygnału analogowego telewizji w województwie lubuskim. Kampania informacyjna i przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. 27 sierpnia 2012r.
Centrum Statystyki Regionalnej AE w Poznaniu (CSR) zostało powołane na mocy porozumienia między Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego a Rektorem Akademii.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Dofinansowanie na działania w obszarze edukacji i szkoleń Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej
Projekt Comenius Regio
Strefowy Klaster Edukacyjny.
Rekrutacja 2014/2015. Propozycje klas na rok szk. 2014/2015.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Projekt "Praktyki zagraniczne moją szansą na rozwój zawodowy" realizowany w Zespole Szkół w Gorzowie Śląskim Zmienia życie. Otwiera umysły.
Zmienia życie. Otwiera umysły.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów II stopnia.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Odra Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Cele Programu:  stworzenie warunków dla rozwoju zróżnicowanych instytucji opiekuńczo-edukacyjnych dla dzieci w wieku do lat 3 (w wyjątkowych przypadkach.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Studia miejskie i regionalne
Działania podejmowane na rzecz dzieci romskich w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na terenie woj. lubuskiego.
Studia miejskie i regionalne
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Współpraca transgraniczna szpitali
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
KOMPETENCJE I PERSPEKTYWY ZAWODOWE
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Losy absolwentów 2017 Losy absolwentów 2012
Krosno Odrzańskie – miejsce na Twoje inwestycje
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego
Zapis prezentacji:

dr hab. Bogumiła Burda, prof. UZ Uniwersytet Zielonogórski Realizacja projektów w zakresie dziedzictwa kulturowego i edukacji na pograniczu lubusko-brandenburskim – przy wykorzystaniu Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej dr hab. Bogumiła Burda, prof. UZ Uniwersytet Zielonogórski

Obszary wsparcia po polskiej stronie: całe województwo lubuskie z podregionami gorzowskim i zielonogórskim, po niemieckiej stronie: trzy powiaty Kraju Związkowego Brandenburgia Märkisch –Oderland, Oder-Spree, Spree -Neiße oraz miasta wydzielone w Kraju Związkowym Brandenburgia - Frankfurt (Oder) i Cottbus .

Program Współpracy INTERREG VA Brandenburgia – Polska 2014-2020 22 października 2015r. Komisja Europejska zatwierdziła Program Współpracy INTERREG VA Brandenburgia – Polska 2014-2020. Jego założeniem jest tworzenie nowych powiązań transgranicznych oraz zacieśnienie już istniejących polsko- niemieckich partnerstw w regionie. Całkowity budżet programu wynosi niemal 118 mln euro, z czego 100 mln euro pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach nowego programu możliwa będzie współpraca w ramach 4 osi priorytetowych: - Wspólne zachowanie i korzystanie z dziedzictwa naturalnego i kulturowego – alokacja 32 mln euro(32 048 827) mln euro - Połączenie z Sieciami Transeuropejskimi oraz trwały i zrównoważony transport – alokacja 19 mln euro - Wzmocnienie transgranicznych zdolności i kompetencji – alokacja 10 mln euro (10 015 258 mln euro) - Integracja mieszkańców i współpraca administracji – alokacja 33 mln euro

I Oś priorytetowa Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego. Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz wspieranie usług ekosystemowych, także poprzez program „Natura 2000” i zielona infrastrukturę.

Wspólne powiązania Wspólna historia, przynależność administracyjna, państwowa i kościelna Wspólne dziedzictwo architektoniczne Powiązania religijne – wyznaniowe, tradycja i współczesność Powiązania kulturowe, językowe Zróżnicowane i bogate dziedzictwo naturalne Transgraniczna współpraca na rzecz ochrony dziedzictwa naturalnego i kulturowego Powiązania edukacyjne (w przeszłości i współcześnie) – wspólna oferta edukacyjna i kształcenia zawodowego na rzecz uczenia się przez całe życie

Cele i propozycje Wspólne projekty, działania i oferty wsparte oraz realizowane przez intensyfikację współpracy administracji i urzędów, partnerów (np. konserwatorzy zabytków po obu stronach granicy, różnorodne stowarzyszenia i fundacje, urzędy, instytucje publiczne, uczelnie i samorządy), Przygotowanie wspólnych działań na rzecz rozwoju turystyki i rekreacji, promocja dziedzictwa kulturowego i naturalnego, języka i rozwinięcia transgranicznych rynków pracy i edukacji.

Wizje? Umocnić identyfikację młodego pokolenia po obu stronach granicy w zakresie wspólnego dziedzictwa kulturowego i naturalnego, kształtowanie świadomości mieszkańca regionu – edukacja w szkole, edukacja pozaszkolna, wymiana międzykulturowa, rozwój turystyki, rozwój komunikacji transgranicznej, wspólne działania na rzecz „Natura 2000”. Wspólne szlaki turystyczne – np. Znani i nieznani ludzie pogranicza – ich losy i osiągnięcia; szlak zabytków architektury sakralnej i wielkich reformatorów; Rola i znaczenie nauki języka sąsiada – „moje miejsce na ziemi jest tu, gdzie mieszkam i pracuję”; Wspólna edukacja – podręczniki, np. do historii, geografii, nauki języków. Budowanie „wspólnych mostów” – a nie granic.

Program: „Brandenburgia w Europie – Europa w Brandenburgii Program: „Brandenburgia w Europie – Europa w Brandenburgii. Europejskie dziedzictwo kulturowe w Brandenburgii“. Doroczne kulturalne kampanie tematyczne stowarzyszenia Kulturland Brandenburg mają na celu przybliżenie szerokiej publiczności bogactwa kulturowego Brandenburgii. Kampania kulturalna w 2018 roku zatytułowana „Brandenburgia w Europie – Europa w Brandenburgii. Europejskie dziedzictwo kulturowe w Brandenburgii“. ma na celu przedstawienia wpływów europejskich na kształt dzisiejszego kraju związkowego Brandenburgia zarówno w kontekście historycznych wpływów na społeczeństwo i kulturę, jak i dzisiejszej sytuacji w Europie. Tegoroczna kampania wpisuje się w europejską i federalną inicjatywę „European Cultural Heritage Year 2018 – Sharing Heritage“ zapoczątkowaną przez Parlament Europejski. W ramach kampanii Kulturlandu Brandenburg odbędą się rozliczne wystawy, koncerty, projekty teatralne i filmowe.

Wspólne powiązania

Organizacja Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Zielonej Górze Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Zielonej Górze jest państwową jednostką budżetową wchodzącą w skład rządowej administracji zespolonej w województwie. Zasięg terytorialny obejmuje obszar województwa lubuskiego, a siedzibą urzędu jest miasto Zielona Góra. Urząd wykonuje swoje zadania na terenie woj. lubuskiego przy pomocy Delegatury z siedzibą w Gorzowie Wlkp., którą powołuje Wojewoda na wniosek Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Delegatura realizuje zadania związane z ochroną zabytków na terenie powiatów: gorzowskiego grodzkiego i ziemskiego, słubickiego, strzelecko - drezdeneckiego, sulęcińskiego i międzyrzeckiego. Delegaturą kieruje Kierownik, który działa z upoważnienia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Lubuski Wojewódzki Konserwator Zabytków dr Barbara Bielinis-Kopeć Z-ca Lub. Woj. Konserwatora Zabytków Kamila Domagalska Kierownik Delegatury WUOZ w Gorzowie Wlkp. Błażej Skaziński

Urzędy ochrony zabytków Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków adres: ul. Kopernika 1, 65-063 Zielona Góra tel.: (0-68) 324-73-90, 324-74-11 fax: (0-68) 325-37-45  e-mail: sekretariat.zgora@lwkz.pl  urząd czynny: pn - pt w godzinach 7:30 - 15:30 rzecznik prasowy WUOZ: rzecznik@lwkz.pl   Elektroniczna Skrzynka Podawcza EPUAP: /WUOZZG/skrytka

Urzędy ochrony zabytków Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Zielonej Górze Delegatura w Gorzowie Wlkp. adres: ul. Kosynierów Gdyńskich 75, 66-400 Gorzów Wlkp. tel./fax: (0-95) 720-05-21, 720-03-46 e-mail: delegatura.gorzow@lwkz.pl urząd czynny: pn - pt w godzinach 7:30 - 15:30

Urzędy ochrony zabytków Powiatowy Konserwator Zabytków w Nowej Soli ul. Moniuszki 3b 67-100 Nowa Sól tel: +48 68 458 68 28, pokój nr: 4 Miejski Konserwator Zabytków w Żaganiu Pl. Słowiański 17 68-100 Żagań tel (68) 4771037 fax (68) 4771017 Miejski Konserwator Zabytków w Żarach Urząd Miejski w Żarach ul. Rynek 1-5, 68-200 Żary tel. (068) 470 83 15 tel. (068) 456 40 70, faks (068) 456 49 53 Miejski Konserwator Zabytków w Gorzowie Wlkp. Urząd Miasta Gorzowa Wlkp. ul. Sikorskiego 3-4, 66-400 Gorzów Wlkp. tel. (095) 735 58 65 Miejski Konserwator Zabytków w Zielonej Górze Urząd Miasta Zielona Góra Stary Rynek 1, Zielona Góra

Ministerstwo Nauki, Badań i Kultury Brandenburgia Minister Martina Münch Rzecznik prasowy: Stephan Breiding Dortustr. 36 14467 Potsdam Tel: +49 331 866 4566 Fax: +49 331 866 4545 E-Mail: stephan.breiding@mwfk.brandenburg .de

III Oś priorytetowa Inwestowanie w kształcenie, szkolenia, w tym szkolenie zawodowe, na rzecz zdobywania umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez rozwój i wdrażanie wspólnych systemów kształcenia, szkolenia zawodowego i szkolnego. Cele szczegółowe: Rozszerzenie wspólnej oferty edukacyjnej i kształcenia na rzecz uczenia się przez całe życie.

Uczelnie wyższe w Brandenburgii W Brandenburgii znajdują się trzy uniwersytety i liczne szkoły wyższe. Uczelnie te odgrywają znaczącą rolę w rozwoju gospodarczym i naukowym tego kraju. Również studenci z zagranicy, w tym wielu z Polski, podejmują studia na brandenburskich uczelniach. Studentów zachęcają ciekawe oferty jak i korzystne położenie Brandenburgii przy granicy z Polską. Zarówno przy uniwersytetach jak i samodzielnie funkcjonuje szereg instytucji badawczych. W placówkach tych można już w czasie studiów zbierać doświadczenie zawodowe i następnie kontynuować pracę naukową.

Uniwersytety W Brandenburgii znajdują się trzy uczelnie wyższe o prawach uniwersytetu.  Wysoki procent studiujących stanowią tu studenci zagraniczni. Korzystają oni z różnorodnych form współpracy podejmowanych przez brandenburskie szkoły wyższe i ich instytuty na całym świecie oraz wnoszą jednocześnie istotny wkład w międzynarodowy charakter nauki i badań w Brandenburgii. Szczególną pozycję jako międzynarodowe centrum edukacyjne wypracował sobie Uniwersytet Europejski Viadrina (EUV) we Frankfurcie nad Odrą. Aż 1360 spośród jego 3800 studentów, a więc ponad jedną trzecia, stanowią studenci z Polski.

Uczelnie w Brandenburgii Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Brandenburski Uniwersytet Techniczny w Cottbus Uniwersytet Poczdamski Collegium Polonicum, założone w 1992 r. przez EUV w ścisłej współpracy z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, stało sie wyjątkowym, międzynarodowym instytutem zajmującym sie przede wszystkim historią Polski i integracją europejską. Także Brandenburski Uniwersytet Techniczny w Cottbus (BTU) wyspecjalizowany w naukach przyrodniczych i technice ochrony środowiska oraz Uniwersytet Poczdamski są ważnymi adresami dla studentów z zagranicy.

Instytuty badawcze - Brandenburgia Instytuty naukowe działające na terenie Brandenburgii   Instytucje Stowarzyszenia Niemieckich Centrów Badawczych im. Hermanna von Helmholtza (HGF) · Centrum Badawcze Geo (GFZ) Poczdam · Instytut Polarno-Morski im. Alfreda Wegenera w Poczdamie · DESY w Zeuthen · GKSS Centrum Badawcze Geesthacht, Instytut Chemii

Instytuty Stowarzyszenia Naukowego im Instytuty Stowarzyszenia Naukowego im. Gottfrieda Wilhelma Leibniza (WGL) · Instytut Astrofizyczny w Poczdamie (AIP) · Niemiecki Instytut Badan Żywieniowych (DIfE) · Instytut Agrotechniki w Bornim (ATB) · Instytut Rozwoju Regionalnego i Planowania Strukturalnego (IRS) · IHP GmbH – Innovations for High Performance Microelectronics/Instytut Mikroelektroniki Innowacyjnej · Poczdam-Instytut Badań Klimatycznych (PIK) Instytuty im. Maxa Plancka · Instytut Fizjologii Molekularnej Roslin im. Maxa Plancka · Instytut Badawczy Koloidów i Powierzchni Rozdziału Faz im. Maxa Plancka · Instytut Fizyki Grawitacyjnej im. Maxa Plancka (Instytut Alberta Einsteina) Instytuty Fraunhofera · Instytut Badawczy Zastosowań Polimerów (IAP) · Instytut Fraunhofera Niezawodności i Mikrointegracji (IZM), Placówka Zamiejscowa Materialów Polimerowych i Kompozytów · Centrum Zastosowań Fraunhofera w Planowaniu Logistyki i Systemach Informacyjnych · Molekularna Bioanalityka Instytutu Fraunhofera Techniki Biomedycznej (IBMT) St. Ingbert

Pozostałe instytucje · Berlinsko-Brandenburska Akademia Nauk · Centrum Badań Historycznych w Poczdamie · Centrum Badawcze Europejskiego Oświecenia w Poczdamie · Centrum Studiów Europejsko-Żydowskich im. Mojżesza Mendelssohna · Fundacja Forum Einsteina· Niemiecki Instytut Entomologiczny (DEI)

Promocja uczelni Promocja uniwersytetów przez studentów i pracowników zagranicznych od lat odnosi sukcesy. W semestrze zimowym 2014/15 zapisano 7 187 studentów posiadających inne obywatelstwa (13,7% wszystkich studentów). Pochodzą studenci ze 136 krajów. Jednocześnie 599 osób personelu naukowego (11%) pochodziło z zagranicy. Największą grupę studentów zagranicznych stanowią młodzi Polacy (1 006), następnie Rosjanie (742), Turcy (395) i Chińczycy (393). Liczby pokazują jasno, że system uniwersytecki w Brandenburgii jest w stanie rywalizować o najzdolniejszych i najbardziej kreatywnychstudentów.

Uczelnie w Województwie Lubuskim Zielona Góra Uniwersytet Zielonogórski Uniwersytet Szczeciński – Instytut Filozoficzno-Teologiczny im. Edyty Stein w Zielonej Górze Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – Zamiejscowy Ośrodek Dydaktyczny w Zielonej Górze

Kostrzyn nad Odrą Wyższa Szkoła Zawodowa w Kostrzynie nad Odrą Uniwersytet Szczeciński – ośrodek zamiejscowy w Kostrzynie nad Odrą Słubice Collegium Polonicum w Słubicach Sulechów Wydział zamiejscowy UZ w Sulechowie

Uczelnie wyższe w Województwie Lubuskim Gorzów Wielkopolski Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim AWF w Poznaniu – Zamiejscowy Wydział Kultury Fizycznej w Gorzowie Wielkopolskim Wyższa Szkoła Biznesu w Gorzowie Wielkopolskim Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie – Punkt Konsultacyjny w Gorzowie Wlkp. Uniwersytet Szczeciński – Punkt Konsultacyjny w Gorzowie Wlkp. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi – Punkt Informacyjno-Rekrutacyjny w Gorzowie Wlkp.

Żary Łużycka Wyższa Szkoła Humanistyczna w Żarach Żagań Politechnika Poznańska – Wydział Maszyn i Transportu w Żaganiu

Pozostałe Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie – ośrodek zamiejscowy w Strzelcach Krajeńskich Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie – Zamiejscowy Ośrodek Dydaktyczny w Międzyrzeczu Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Zielonogórsko- Gorzowskiej w Gościkowie-Paradyżu (w ramach Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego)

Spada liczba studentów w województwie lubuskim. W roku akademickim 2016/2017 w szkołach wyższych w województwie lubuskim kształciło się 13 716 studentów, tj. o 9,4% mniej niż w roku akademickim 2015/2016. W Lubuskiem od 2007 roku stale maleje liczba studentów. Na studiach stacjonarnych studiowało 9 108 osób, a na studiach niestacjonarnych 4 608, w roku poprzednim odpowiednio 10 302 i 4 832. Prawie wszystkie lubuskie uczelnie odnotowały spadek liczby studentów. W Uniwersytecie Zielonogórskim, największej uczelni w regionie, w roku akademickim 2016/2017 kształciło się 11 036 studentów, tj. o 8,9% mniej niż w poprzednim roku akademickim. Największym zainteresowaniem cieszył się kierunek lekarski oferowany przez Uniwersytet Zielonogórski. Na kierunku tym w roku akademickim 2016/2017 kształciło się 171 studentów, wobec 60 rok wcześniej.

Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. ul. Jagiellończyka 10 66-400 Gorzów Wlkp. tel. 95 720 84 12 fax. 95 722 37 26 e-mail: kuratorium@ko-gorzow.edu.pl skrytka e-puap: /ko-gorzow/skrytka skrytkaESP epuap: /ko-gorzow/SkrytkaESP DELEGATURA W ZIELONEJ GÓRZE 65-057 Zielona Góra, ul. Podgórna 5 (budynek Starostwa Powiatowego, III piętro, pok. 335) tel. 684 527 414, fax : 684 527 414 wew. 210 TERENOWY ZESPÓŁ WIZYTATORÓW W MIĘDZYRZECZU 66-300 Międzyrzecz, ul. Libelta 4 tel. (95) 722 20 12 fax. (95) 722 20 12 tel. alternatywne 691 946 932 lub 513 134 716 TERENOWY ZESPÓŁ WIZYTATORÓW W SULĘCINIE 69-200 Sulęcin, ul. Park bankowy 7 tel. 95 755 32 02 TERENOWY ZESPÓŁ WIZYTATORÓW W ŻARACH 68-200 Żary, ul. 1 Maja 3a tel. 68 363 48 00

Ewa Rawa Lubuski Kurator Oświaty Tel Ewa Rawa Lubuski Kurator Oświaty Tel. 95 720 84 12 e-mail: kuratorium@ko-gorzow.edu.pl Katarzyna Pernal–Wyderkiewicz Lubuski Wicekurator Oświaty Tel. 95 720 84 12 e-mail: kuratorium@ko-gorzow.edu.pl

Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu Minister Günter Baaske Rzecznik prasowy:  Ralph Kotsch Heinrich-Mann-Allee 107 14473 Potsdam Tel: +49 331 866 3520 Fax: +49 331 866 3524 E-Mail: ralph.kotsch@mbjs.brandenburg.de

Szkolnictwo zawodowe Na terenie województwa działa 106 szkół zawodowych, w tym 59 techników oraz 47 zasadniczych szkół zawodowych. W każdym powiecie województwa lubuskiego funkcjonuje przynajmniej jeden taki podmiot. W większości przypadków są to zespoły szkół kształcenia zawodowego (w regionie jest 59 zespołów szkół kształcenia zawodowego). Średnio w co trzecim zespole szkół oprócz szkolnictwa zawodowego prowadzony jest proces edukacji ogólnokształcącej. Dodatkowo funkcjonują 3 samodzielne Centra Kształcenia, które nie prowadzą szkolnictwa w trybie stacjonarnym, ale stanowią zaplecze techniczno - edukacyjne dla wielu jednostek edukacyjnych w zakresie praktycznej nauki zawodu.

Liczba uczniów w szkołach zawodowych i technikach Ogólna liczba uczniów szkół zawodowych dla młodzieży (zasadniczych szkół zawodowych i techników) w województwie lubuskim spadła z 22192 uczniów w roku szkolnym 2011/2012 do 19 536 w rok 2014/2015, to jest o 11,4%. Podobny poziom spadku liczby uczniów zanotowano w tym okresie w liceach ogólnokształcących. Proporcje młodzieży kształcącej się w różnych typach szkół od kilku lat pozostają na stałym poziomie. W szkołach zawodowych różnego typu (zasadnicze szkoły zawodowe i technika) kształci się 61% młodzieży (w tym 17% w zasadniczych szkołach zawodowych, a 44% w technikach), w liceach ogólnokształcących kształci się 37% młodzieży, pozostałe 2%, to uczniowie liceów profilowanych i szkół artystycznych. Kobiety stanowią 43% absolwentów techników jedynie 20% absolwentów zasadniczych szkół zawodowych.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ