Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Maciej Pietrzykowski Katedra Strategii i Polityki
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Komunikacja interpersonalna
Psychologia Zarządzania
Rozwój społeczności lokalnych
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Konstruktywizm.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab
Kultura organizacyjna
KULTURA ORGANIZACYJNA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
MODEL KOMPETENCJI KOMUNIKACYJNEJ
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – TEMATYKA WYKŁADÓW
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Psychologia w zarządzaniu
GRC.
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
KULTURA ORGANIZACYJNA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Definicja kultury organizacyjnej
Psychologia w zarządzaniu
KIERUNEK: ZARZĄDZANIE
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
Kultura organizacyjna MSP
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Grupy interesu a kapitał społeczny
Jak skutecznie budować pozycję firmy na rynku lokalnym?
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Uwarunkowania inwestycji międzynarodowych Kulturowe Regulacyjne Gospodarcze.
Specjalność Przedsiębiorczość i Zarządzanie MŚP Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Kierunek: Zarządzanie. Jeśli chcesz:  w przyszłości zostać menedżerem średniego lub wyższego szczebla polskich albo międzynarodowych spółek  umieć przygotowywać.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
WYKŁAD III KULTURA I WARTOŚCI
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Firmy globalne.
Podstawy zarządzania. Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Logistyka
Zarządzanie międzynarodowe
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Kompetencje HR Business Partnera
Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Kultura polityczna.
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
W PROGRAMIE OPERACYJNYM WIEDZA, EDUKACJA, ROZWÓJ (POWER)
Jak efektywni liderzy budują i wykorzystują sieć kontaktów
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Zapis prezentacji:

Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem

Kultura organizacyjna i różnice kulturowe w organizacjach międzynarodowych Wykładowca: dr Aleksandra Kuźmińska-Haberla aleksanda.kuzminska@ue.wroc.pl

Agenda Czym jest kultura? Kultura narodowa a kultura organizacyjna Wybrane typy kultur organizacyjnych Orientacje strategiczne przedsiębiorstw Modele zarządzania międzykulturowego Kompetencja międzykulturowa Wymiary kultury Komunikacja niskiego i wysokiego kontekstu Relacje kontra biznes Dystans władzy Indywidualizm kontra kolektywizm Stosunek do czasu Inne problemy międzykulturowe w firmach międzynarodowych Stereotypy i uprzedzenia Etnocentryzm Szok kulturowy

1, 3, 5, 7, 10, 11, 15, 16, 21, 22 2, 4, 6, 8, 9, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25

Definicja kultury wg. Geerta Hofstede G. Hofstede uważa, że kultura jest kolektywnym zaprogramowaniem umysłu, które odróżnia członków jednej grupy lub kategorii ludzi od drugiej Istnieją trzy główne poziomy zaprogramowania umysłu: uniwersalny (natura ludzka) kolektywny (kultura) indywidualny (osobowość)

Diagram cebuli

Filtr kulturowy Kiedy widzimy czyjeś zachowanie, interpretujemy je poprzez nasz filtr kulturowy, który mówi nam co się dzieje

Kultura narodowa a kultura organizacyjna

Kultura organizacyjna wg. E. Scheina Kultura organizacyjna to wzorzec podstawowych założeń, wymyślony, odkryty lub rozwinięty przez grupę, który okazał się wystarczająco wartościowy i który powinni sobie przyswoić nowi członkowie jako właściwy sposób postrzegania, myślenia i odczuwania

Poziomy kultury organizacyjnej http://www.zeszyty.fem.put.poznan.pl

Poziomy kultury organizacyjnej Artefakty językowe (język, mity, legendy, opowieści, bohaterowie) behawioralne (ceremonie, rytuały) fizyczne (sztuka, technologia, przedmioty materialne) Normy i wartości (deklarowane i postrzegane) Podstawowe założenia kulturowe (odnoszą się np. otoczenia organizacji, stosunków międzyludzkich)

Wybrane typy kultur organizacyjnych Wg. F. Trompenaarsa i C. Humpden-Turnera Rodzina Wieża Eiffla Pocisk sterowany Inkubator

Orientacje strategiczne przedsiębiorstw Entoncentryczna Policentryczna Geocentryczna Dualna

Modele zarządzania międzykulturowego Dominacja kulturowa - zakłada się priorytet kultury korporacyjnej, centrali, która narzucana jest wszystkim jednostkom przedsiębiorstwa transnarodowego. Współistnienie kulturowe – subkultury (centrali i filii zagranicznych) istnieją obok siebie przy ograniczonych do minimum interakcjach. Współpraca kulturowa – korporacja podlega oddziaływaniom różnych subkultur (filii zagranicznych), próbując wypracować z nich efektywniejszą całość poprzez wydobycie synergii kulturowej.

Kompetencja międzykulturowa www.wropenup.pl

Wymiary kultury

Wymiary kultury www.geert-hofstede.com

Wymiary kultury Protransakcyjne vs propartnerskie Ceremonialne vs nieceremonialne Monochroniczne vs polichroniczne Ekspresyjne vs powściągliwe

Komunikacja Komunikacja bezpośrednia – prosto do celu, najważniejsza jest klarowność Komunikacja pośrednia – doza dyplomacji, ważniejsze relacje

Komunikacja

Komunikacja Cechy charakterystyczne i zachowania

Komunikacja

Komunikacja Jak sobie radzić? Bądź mniej bezpośredni – ćwiczenie Szkolenie – czy wszystko jasne? Telefon Face-to-face

Komunikacja

Komunikacja

Komunikacja Feedback Humor (nie podróżuje)

Komunikacja Inne bariery w komunikacji międzykulturowej: ekwiwalencja słownictwa ekwiwalencja idiomatyczna ekwiwalencja konceptualna akcent

Komunikacja www.wsb.pl

Komunikacja niewerbalna Ruchy głową Wskazywanie Kontakt wzrokowy Stopień akceptacji dotyku

Znaczenie gestów

Relacje kontra biznes Kultury propartnerskie – nastawienie na relacje międzyludzkie, budowanie zaufania, poznawanie się, człowiek ważniejszy niż zadanie, potencjalny znajomy Kultury protransakcyjne – nastawienie na realizację zadania/projektu, relacje mają mniejsze znaczenie, skupianie się na procedurach

Relacje kontra biznes

Relacje kontra biznes

Dystans władzy w pracy Dystans władzy - różnicuje kultury w zależności od tego, czy ludzie skłonni są przywiązywać większe lub mniejsze znaczenie do miejsca w hierarchii władzy Wysoki dystans władzy Niski dystans władzy

Dystans władzy w pracy

Dystans władzy w pracy Charakterystyka i zachowania

Dystans władzy w pracy Znaczenie hierarchii Podejmowanie decyzji Stosunek podwładny/szef Konsultowanie decyzji Postrzeganie liderów, top menadżerów, szefów Spotkania

Indywidualizm kontra kolektywizm

Indywidualizm kontra kolektywizm

Stosunek do czasu Jak długo trwa jedna minuta?

Stosunek do czasu Kultury monochroniczne – „obsesja zegara”, punktualność, harmonogramy, deadliny, agendy, jedno zadanie w danym czasie, spotkanie nie przerywane Kultury polichroniczne – punktualność nie ma takiego dużego znaczenia, kilka spotkań w tym samym czasie

Stosunek do czasu

Stosunek do czasu Punktlichkeit kontra manana Sztywne kontra elastyczne plany Deadliny

Stosunek do czasu Problemy? Co dobrego? Jak sobie radzić?

Stereotypy i uprzedzenia Czym są? Jakie znasz stereotypy? Wpływ na biznes?

Stereotypy i uprzedzenia

Szok kulturowy

Szok kulturowy

Literatura Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowe, red. P. Skulski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014. Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa, 2006. Bartosik-Purgat M., Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2011. Gesteland R., Cross-Cultural Business Behavior: A Guide for Global Management (Fifth Edition), Copenhagen Business Scholl Press, Copenhagen 2012. Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A.S., Motyl-Adamczyk A., Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016. www.worldbusinessculture.com www.iorworld.com http://geert-hofstede.com www.businessculture.org www.commisceo-global.com

Linki https://indialphaconsultancy.wordpress.com/2012/02/16/doing-business-in-india-videos-feature-by-poh-si-teng-for-international-herald-tribune/ https://www.youtube.com/watch?v=lzmdwXcOlR0 https://www.youtube.com/watch?v=EYY5HBD_SOs https://www.youtube.com/watch?v=g-QDrt-hyLM https://www.youtube.com/watch?v=bdeFdFEbuqk https://www.youtube.com/watch?v=GOHvMz7dl2A