METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Advertisements

„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Założenia VII edycji programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!” Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE Gorzów Wlkp.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
ANALIZA ANKIETY DLA RAD RODZICÓW.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Program eTwinning Planowanie projektów
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Programy nauczania.
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Extra wyzwanie dla wszystkich!
„Mały Mistrz” Ogólnopolski program na lata
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach - szkolenia realizowane w ramach projektu MEN.
Szkoła Promująca Zdrowie
TRZECIE spotkanie Zespołu
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Przedszkole Promujące Zdrowie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
HISTORIA 2009-Rozpoczęcie działań dla tworzenia Szkoły Promującej Zdrowie 2010-przyjęcie Zespołu Szkół nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Brzegu.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zgłoszenie do konkursu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zgłoszenie do konkursu
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3. 5
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Uzyskane Certyfikaty r.- Decyzją Rady Pedagogicznej Przedszkole Nr 7 w Łowiczu postanowiono włączyć do sieci Szkół i Przedszkoli Promujących.
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH Ewa Jancewicz Edukacja aksjologiczna. Wartości ogniwem integrującym środowisko szkolne. Programy wychowawcze Konferencja dla dyrektorów szkół, wychowawców, nauczycieli i rodziców z terenu województwa mazowieckiego

JEDNYM Z GŁÓWNYCH ZADAŃ SZKOŁY JEST KSZTAŁTOWANIE CHARAKTERÓW MŁODYCH LUDZI

Jak skonstruować program wychowawczy, który stanie się punktem wyjścia do podejmowania spójnych oddziaływań wychowawczych? W jaki sposób zaangażować wszystkie podmioty szkoły do pracy nad programem wychowawczym oraz jego realizacją?

ETAPY KONSTRUOWANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ SZKOŁY USTALENIE WARTOŚCI UZNAWANYCH PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ OKREŚLENIE CELÓW OGÓLNYCH DIAGNOZA OCZEKIWAŃ I ZASOBÓW SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ OKREŚLENIE STRATEGII WYCHOWAWCZEJ WPROWADZENIE DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ SZKOŁY Jakie są poglądy i postawy nauczycieli w kwestii wychowania? Czy istnieje w szkole spójna koncepcja wychowania? Jaka? Czy istnieje płaszczyzna dyskusji na temat wychowania w szkole? Czy zaplanowane zadania wychowawcze są realizowane? Jak? Czy istnieją w szkole sposoby rozpoznawania problemów wychowawczych? Jakie? Czy szczególne trudności wychowawcze są wspólnie omawiane przez radę pedagogiczną? W jaki sposób? Czy istnieją w szkole sposoby oceny realizacji zadań wychowawczych? Jakie?

USTALENIE WARTOŚCI UZNAWANYCH PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ UCZNIOWIE NAUCZYCIELE RODZICE

OKREŚLENIE CELÓW OGÓLNYCH CHARAKTERYSTYKA WYCHOWANKA CELE OGÓLNE WYCHOWANIA PRZEWIDYWANE EFEKTY

Cele ogólne powinny odnosić się do: wartości, postaw, umiejętności, zachowań, wiedzy i samoświadomości.

DIAGNOZA OCZEKIWAŃ

STRATEGIA WYCHOWAWCZA PRIORYTETY PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO UMIEJĘTNOŚCI I POSTAWY UDZIAŁ NAUCZYCIELI POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW W REALIZACJI CELÓW WYCHOWAWCZYCH PROBLEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH ZAKRES ORAZ FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM MONITORING I EWALUACJA

CELE SZCZEGÓŁOWE POWINNY: być konkretne, specyficzne, to znaczy odnosić się do obszarów, w których dąży się do zmiany; nazywać efekty, jakie zamierza się osiągnąć; być określane przez uczestników, którzy będą realizować te cele; być realistyczne, a więc uwzględniać posiadane zasoby i możliwości osiągnięcia celów.

PLANOWANIE DZIAŁAŃ Co jest do zrobienia? Jak ma to zostać wykonane? Kto ma to wykonać? Kto może być sojusznikiem w realizacji zadania? Na jakie etapy należy rozłożyć pracę? Jaki czas jest potrzebny na zrealizowanie zadania? Jakie zasoby można wykorzystać w realizacji zadania?

MONITORING I EWALUACJA ZADAŃ MONITORIG CIĄGŁE ZESTAWIANIE DZIAŁAŃ Z PLANEM I SYGNALIZOWANIE KONIECZNOŚCI EWENTUALNYCH KOREKT W PROWADZONYCH DZIAŁANIACH EWALUACJA KOŃCOWE ZESTAWIENIE WYNIKÓW DZIAŁAŃ Z OCZEKIWANYMI EFEKTAMI OCENA PRZEBIEGU PROCESU WYCHOWAWCZEGO

BEZPOŚREDNIO ZE STRATEGII WYCHOWAWCZEJ SZKOŁY POWINIEN WYRASTAĆ PLAN WYCHOWAWCY KLASOWEGO

WPROWADZENIE DO PROGRAMU PODSTAWY PRAWNE WIZJA SZKOŁY OPIS FUNKCJONOWANIA SZKOŁY PODSTAWY TEORETYCZNE ZAŁOŻENIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE OPIS PODMIOTÓW UCZESTNICZĄCYCH W REALIZACJI PROGRAMU PODSTAWOWE INFORMACJE ODNOSZĄCE SIĘ DO KIERUNKÓW PRACY WYCHOWAWCZEJ

Bibliografia CHAŁAS K., Program wychowawczy szkoły. Podstawa aksjologiczna i struktura budowy, w: „Dyrektor Szkoły” 10 (2000), s. 13-19. GARSTKA T., LEŚNIEWSKA K., Jak tworzyć program wychowawczy szkoły?, w: http://www.cmppp.edu.pl/. GŁOWACKI A., JĘDRYKA G., Budujemy ciekawy program wychowawczy, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2001. KORULSKA E., Czym skorupka za młodu… Program wychowawczy szkoły, w: „Sedno. Magazyn Dyrektora Szkoły” 5-6 (2009). KOSZEWSKA K., TOŁWIŃSKA-KRÓLIKOWSKA E., Szkolny program wychowawczy: materiały dla rad pedagogicznych i edukatorów, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2002. Ministerstwo Edukacji Narodowej o programie wychowawczym szkoły, red. J. Dobrzyński, Warszawa 2001. NOGA H., Wzór osobowy jako nośnik wartości, w: „Wychowawca” 6 (2004), s. 11-13. OSTROWSKA K., Wartości w naszym życiu, w: „Wychowawca” 6 (2004), s. 5-7. SIMM M., WĘGRZYN-JONEK E., Budowanie programu wychowawczego szkoły, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2000. STRUZIK Z., Program wychowawczy oparty na wartościach według nauczania Jana Pawła II, Instytut Papieża Jana Pawła II w Warszawie, Warszawa 2009. ŚLIWIERSKI B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ