METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH Ewa Jancewicz Edukacja aksjologiczna. Wartości ogniwem integrującym środowisko szkolne. Programy wychowawcze Konferencja dla dyrektorów szkół, wychowawców, nauczycieli i rodziców z terenu województwa mazowieckiego
JEDNYM Z GŁÓWNYCH ZADAŃ SZKOŁY JEST KSZTAŁTOWANIE CHARAKTERÓW MŁODYCH LUDZI
Jak skonstruować program wychowawczy, który stanie się punktem wyjścia do podejmowania spójnych oddziaływań wychowawczych? W jaki sposób zaangażować wszystkie podmioty szkoły do pracy nad programem wychowawczym oraz jego realizacją?
ETAPY KONSTRUOWANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ SZKOŁY USTALENIE WARTOŚCI UZNAWANYCH PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ OKREŚLENIE CELÓW OGÓLNYCH DIAGNOZA OCZEKIWAŃ I ZASOBÓW SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ OKREŚLENIE STRATEGII WYCHOWAWCZEJ WPROWADZENIE DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ SZKOŁY Jakie są poglądy i postawy nauczycieli w kwestii wychowania? Czy istnieje w szkole spójna koncepcja wychowania? Jaka? Czy istnieje płaszczyzna dyskusji na temat wychowania w szkole? Czy zaplanowane zadania wychowawcze są realizowane? Jak? Czy istnieją w szkole sposoby rozpoznawania problemów wychowawczych? Jakie? Czy szczególne trudności wychowawcze są wspólnie omawiane przez radę pedagogiczną? W jaki sposób? Czy istnieją w szkole sposoby oceny realizacji zadań wychowawczych? Jakie?
USTALENIE WARTOŚCI UZNAWANYCH PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ UCZNIOWIE NAUCZYCIELE RODZICE
OKREŚLENIE CELÓW OGÓLNYCH CHARAKTERYSTYKA WYCHOWANKA CELE OGÓLNE WYCHOWANIA PRZEWIDYWANE EFEKTY
Cele ogólne powinny odnosić się do: wartości, postaw, umiejętności, zachowań, wiedzy i samoświadomości.
DIAGNOZA OCZEKIWAŃ
STRATEGIA WYCHOWAWCZA PRIORYTETY PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO UMIEJĘTNOŚCI I POSTAWY UDZIAŁ NAUCZYCIELI POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW W REALIZACJI CELÓW WYCHOWAWCZYCH PROBLEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH ZAKRES ORAZ FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM MONITORING I EWALUACJA
CELE SZCZEGÓŁOWE POWINNY: być konkretne, specyficzne, to znaczy odnosić się do obszarów, w których dąży się do zmiany; nazywać efekty, jakie zamierza się osiągnąć; być określane przez uczestników, którzy będą realizować te cele; być realistyczne, a więc uwzględniać posiadane zasoby i możliwości osiągnięcia celów.
PLANOWANIE DZIAŁAŃ Co jest do zrobienia? Jak ma to zostać wykonane? Kto ma to wykonać? Kto może być sojusznikiem w realizacji zadania? Na jakie etapy należy rozłożyć pracę? Jaki czas jest potrzebny na zrealizowanie zadania? Jakie zasoby można wykorzystać w realizacji zadania?
MONITORING I EWALUACJA ZADAŃ MONITORIG CIĄGŁE ZESTAWIANIE DZIAŁAŃ Z PLANEM I SYGNALIZOWANIE KONIECZNOŚCI EWENTUALNYCH KOREKT W PROWADZONYCH DZIAŁANIACH EWALUACJA KOŃCOWE ZESTAWIENIE WYNIKÓW DZIAŁAŃ Z OCZEKIWANYMI EFEKTAMI OCENA PRZEBIEGU PROCESU WYCHOWAWCZEGO
BEZPOŚREDNIO ZE STRATEGII WYCHOWAWCZEJ SZKOŁY POWINIEN WYRASTAĆ PLAN WYCHOWAWCY KLASOWEGO
WPROWADZENIE DO PROGRAMU PODSTAWY PRAWNE WIZJA SZKOŁY OPIS FUNKCJONOWANIA SZKOŁY PODSTAWY TEORETYCZNE ZAŁOŻENIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE OPIS PODMIOTÓW UCZESTNICZĄCYCH W REALIZACJI PROGRAMU PODSTAWOWE INFORMACJE ODNOSZĄCE SIĘ DO KIERUNKÓW PRACY WYCHOWAWCZEJ
Bibliografia CHAŁAS K., Program wychowawczy szkoły. Podstawa aksjologiczna i struktura budowy, w: „Dyrektor Szkoły” 10 (2000), s. 13-19. GARSTKA T., LEŚNIEWSKA K., Jak tworzyć program wychowawczy szkoły?, w: http://www.cmppp.edu.pl/. GŁOWACKI A., JĘDRYKA G., Budujemy ciekawy program wychowawczy, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2001. KORULSKA E., Czym skorupka za młodu… Program wychowawczy szkoły, w: „Sedno. Magazyn Dyrektora Szkoły” 5-6 (2009). KOSZEWSKA K., TOŁWIŃSKA-KRÓLIKOWSKA E., Szkolny program wychowawczy: materiały dla rad pedagogicznych i edukatorów, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2002. Ministerstwo Edukacji Narodowej o programie wychowawczym szkoły, red. J. Dobrzyński, Warszawa 2001. NOGA H., Wzór osobowy jako nośnik wartości, w: „Wychowawca” 6 (2004), s. 11-13. OSTROWSKA K., Wartości w naszym życiu, w: „Wychowawca” 6 (2004), s. 5-7. SIMM M., WĘGRZYN-JONEK E., Budowanie programu wychowawczego szkoły, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2000. STRUZIK Z., Program wychowawczy oparty na wartościach według nauczania Jana Pawła II, Instytut Papieża Jana Pawła II w Warszawie, Warszawa 2009. ŚLIWIERSKI B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ