Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Advertisements

Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Katowice, r. Konrad Gawłowski Zastępca Dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości.
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce
Plany transportu publicznego dla województwa mazowieckiego 1Warszawa, 15 marca 2016 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Lista tematów dla prezentacji zaliczeniowych z przedmiotu do wyboru „Transport kolejowy” prof. UG dr hab. Stanisław Miecznikowski dr Marcin Wołek Katedra.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Projekt inwestycyjny modernizacji połączenia kolejowego objęty Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko Wrocław – Poznań - Szczecin współfinansowany.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
ANALIZA PODRÓŻY DZIENNIKARSKICH ORGANIZOWANYCH PRZEZ ZAGRANICZNE PRZEDSTAWICIELSTWA POLSKIEJ ORGANIZACJI TURYSTYCZNEJ W LATACH 2007 I 2008 (analiza przeprowadzona.
Dworzec Łódź – Fabryczna dziś Węzeł Multimodalny Łódź – Fabryczna - po przebudowie Koncepcja funkcjonalno – przestrzenna Opracowanie: SYSTRA/AREP/BBF.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
III SESJA ZIMOWEJ SZKOŁY LEŚNEJ PRZY IBL „Strategia rozwoju lasów i leśnictwa w Polsce do roku 2030” Leśne Centrum Informacji - transfer wiedzy o środowisku.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przez Samorząd Województwa Małopolskiego 30 czerwca 2016r. Jacek Krupa Marszałek Województwa Małopolskiego.
„Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych”
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Zespół telematyczny ERA Warszawa, r.
USŁUGI SIECI EURES DLA PRACODAWCÓW
Politechnika Krakowska
Zintegrowane Centrum Przesiadkowe w Stargardzie
Regionalne warsztaty TAF TSI
Organizacja transportu na terenie gmin podwarszawskich
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Poznań – Warszawa: sprawna komunikacja podczas modernizacji
INFORMACJA na temat przedsięwzięć kolejowych w RPO WP
w Polsce Dr inż. Andrzej Massel Instytut Kolejnictwa
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Nazwa firmy Plan biznesowy.
INWESTUJEMY W KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO NA LATA
Marek Kubera, Dyrektor Projektu w PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów – 2005” Zakopane, kwietnia 2005 Polityka Transportowa Polski w Unii Europejskiej Horyzont czasowy.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Słynne pociągi i ich trasy.
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Międzynarodowa Konferencja Naukowa 'Strefy Metanu‘ , Poznań
Transportowy alarm dla Mazowsza
Wyniki pomiarów natężenia ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM Trójmiasto Sp. z o.o. oraz badań preferencji i.
Prezentacja planu biznesowego
Kolej lepiej połączy Pomorze
Opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu „Rewitalizacja infrastruktury regionalnego systemu transportowego Żuławskiej Kolei Dojazdowej na.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Projekt Doradztwa Energetycznego POIiŚ , Poddziałanie 1.3.3
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu
Zapis prezentacji:

Kierunki rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Konrad Gawłowski Z-ca Dyrektora PKP PLK S.A. Centrum Kolei Dużych Prędkości Warszawa, 4 marca 2011 r.

Historia linii dużych prędkości na świecie Historia linii dużych prędkości na świecie. Przykłady pierwszych linii dużych prędkości w wybranych krajach JAPONIA; rok 1964, linia „Tokaido” z Tokio do Osaki , prędkość maksymalna obecnie to 260 km/h; FRANCJA; rok 1981, linia Paryż – Lyon, prędkość maksymalna obecnie to 320 km/h; WŁOCHY; rok 1992, linia „Direttissima z Rzymu do Florencji, prędkość maksymalna obecnie to 300 km/h; HISZPANIA; rok 1992, linia Madryt – Sewilla, prędkość maksymalna obecnie to 300 km/h; NIEMCY ; rok 1991, linie : Hanower – Würzburg i Mannheim – Stuttgart, prędkość maksymalna obecnie to 330 km/h; CHINY; rok 2003, linia Quinhuangdao – Shenyang, prędkość maksymalna obecnie to 250 km/h; 2

Historia linii dużych prędkości na świecie Historia linii dużych prędkości na świecie. Długości linii dużych prędkości Kraj [km] Belgia 209 Francja 1896 Hiszpania 2056 Holandia 120 Niemcy 1285 Szwajcaria 35 Włochy 923 Wielka Brytania 113 Chiny 6750 Polska 3

Uwarunkowania dla rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Zmiana poglądów na rozwój transportu - budowa systemów kolei dużych prędkości stała się obecnie głównym priorytetem w inwestycjach infrastrukturalnych na świecie. Planowany wzrost długości linii dużych prędkości w Europie

Uwarunkowania dla rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Nowoczesne społeczeństwo i gospodarka oparta na wiedzy wymaga sprawnego transportu, redukującego do minimum czas podróży. Średnia prędkość podróży: samochodem (dobra sieć dróg): 80 – 90 km/h pociągiem dużej prędkości: 150 – 250 km/h Możliwe do osiągnięcia teoretyczne czasy przejazdu odcinka 100 km Prędkość max [km/h] Czas przejazdu [min] 120 50 160 38 200 30 300 20 350 17 Budowa nowej linii do prędkości 350 km/h daje efekt 3-krotnego skrócenia czasu przejazdu, a modernizacja do 160 km/h przy podstawowej prędkości dla linii głównych w Polsce 120 km/h skraca czas przejazdu najwyżej o 25%. Relacja efekty/nakłady w wielu przypadkach wskazuje na wybór budowy nowej linii.

Stan polskiej sieci kolejowej Długość: 19 336 km linii, 37 356 km torów Struktura prędkości na sieci PKP PLK S.A. Gęstość sieci kolejowej w Centralnej Europie Państwo km linii /100 km2 Niemcy 120 Czechy 101 Węgry 85 Słowacja 75 Polska 64

Uwarunkowania dla rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce Oferta kolei konwencjonalnych nie jest w stanie zatrzymać trendu spadku udziału kolei na rynku przewozów pasażerskich. Źr. Study on Regulatory Options on Further Opening in Rail Passenger Transport. Everis, Strategic Development&Consulting NTU, 9.09.2010, www. European Commision, Mobility and Transport.

Program rządowy do 2020 r.

Uwarunkowania dla analiz rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce PKP PLK S.A. zleciły Instytutowi Kolejnictwa wykonanie analizy potrzeb w zakresie budowy nowych linii dużych prędkości w Polsce na najbliższe 30 lat mając na uwadze następujące dokumenty: Nowelizację Master planu dla kolei do 2030 r. Zgodność z propozycjami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego – projekt Zagospodarowania przestrzennego kraju do 2030 r., który w nowym świetle określa potrzeby w zakresie rozwoju kolei dużych prędkości. Postawienie nowych wyzwań na transportu kolejowego w programie Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Opublikowanie przez Komisję Europejską komunikatu Zrównoważona przyszłość transportu: w kierunku zintegrowanego, zaawansowanego technologicznie i przyjaznego użytkownikowi systemu, inicjującego działania dla perspektywy 2040 r.

Główne cele eksploatacyjne kolei dużych prędkości w Polsce Skrócenie przejazdu pomiędzy największymi centralnymi aglomeracjami w Polsce do mniej niż 2 - 3 godzin. Radykalne skrócenie przejazdu z centrum Polski do regionów przygranicznych do około 3 godzin. Skrócenie czasów przejazdów z Polski zachodniej do wschodniej i z północnej do południowej do 5 – 6 godzin. Zapewnienie 80% mieszkańców Polski dostępu do kolei dużych prędkości przy czasie dojazdu do stacji tych kolei nie dłuższym niż 1 godzina. Poprawienie jakości usług transportowych i mobilności osób. Zwiększenie współpracy gospodarczej. Poprawienie możliwości wymiany handlowej oraz ruchu turystycznego.

Główne korytarze możliwe do obsługi przez koleje dużych prędkości

Możliwa perspektywiczna sieć kolei dużych prędkości w Polsce do 2040 r.

Przykładowe czasy przejazdu z Warszawy Relacja Czas przejazdu KDP (w tym linie zmodernizowane konwencjonalne) Warszawa - – Łódź 0:35 (V=350) – Poznań 1:35 (V=350) – Wrocław 1:40 (V=350) – Kraków 1:30 (V=300) – Katowice – Szczecin 2:45 (V=300) – Lublin 1:00 (V=300) – Rzeszów 2:00 (V=300) – Gdańsk – Bydgoszcz – Toruń 1:10 (V=350) – Białystok 1:25 (V=200) – Kielce 1:25 (V=300/160)

Dziękuję za uwagę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko