Konrad Klimkowski (KUL Lublin) Wrocław, UWroc. 05.12.2014 Tłumacz osobą przedsiębiorczą Wybrane aspekty budowania własnej przedsiębiorczości Konrad Klimkowski (KUL Lublin) Wrocław, UWroc. 05.12.2014
Zawód czy zakres czynności zawodowych? Przechodzenie od wąsko zdefiniowanych zawodów do szerzej pojętych zakresów czynności zawodowych do „zestawów kompetencji” Tłumacz? Dostawca usług językowych? Specjalista zarządzania treścią? „No i w ogóle czy to dobrze czy to źle?” Idea lifelong learning
Profile kompetencyjne twarde, miękkie strategiczne tranzycyjne (transference skills)
Twój profil kompetencyjny Analiza typu SWOT S W O T
Czy przedsiębiorczość tłumacza to zbędny abstrakt? Cechy osoby przedsiębiorczej gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za własne działania potrzeba poszukiwania nowych rozwiązań umiejętność oceny i radzenia sobie z ryzykiem wykształcenie oparte na integracji wiedzy i umiejętności, przygotowujące do skutecznych działań zawodowych zaradność umiejętność działania intuicyjnego dokładność i staranność kreatywność, energia, proaktywność (wyprzedzanie okoliczności) zdolności adaptacji do zmiennych warunków funkcjonowania komunikatywność w oparciu o Klimkowska (2014)
Czy przedsiębiorczość tłumacza to zbędny abstrakt? Zespół cech konkretnej osoby Pewien zakres wiedzy i sprawności w ramach profilu kompetencyjnego Zakres ten nie obejmuje jedynie relacji finansowych, prawnych czy organizacyjnych („biznes”) Przedsiębiorczość pozostaje w relacji z wieloma aspektami funkcjonowania każdego czynnego zawodowo tłumacza („pojęta całościowo umiejętność funkcjonowania tłumacza na rynku”)
Przedsiębiorczość w usłudze translatorskiej Translacja jako akt komunikacji i współpracy międzyludzkiej: role i skomplikowanie systemu komunikacyjnego Warunki świadczenia usług: wartości i normy relacje i negocjacje wycena
Przedsiębiorczość w usłudze translatorskiej Translacja jako akt komunikacji i współpracy międzyludzkiej: role i skomplikowanie systemu komunikacyjnego Warunki świadczenia usług: wartości i normy relacje i negocjacje wycena BUDOWANIE STRATEGII PRZEDSIĘBIORCZEJ
Moja komunikacja ze światem Portfolio dokumentów i prac Baza kontaktów Strategia komunikacyjna
Strategia komunikacyjna oparta na korzyściach oparta na relacjach dynamiczna
Strategia komunikacyjna statyczna dynamiczna informacja o tym, co umiem i co robię informacja o tym, co mogę zrobić dla Ciebie przeważa funkcja informacyjna przeważa funkcja perswazyjna informacja dla wszystkich informacja dla Ciebie oczekiwanie uznania informacji za wartościową gotowość do dalszej komunikacji stałe stawki strategie cenowe
Strategia komunikacyjna CV Każdy tekst jest interpretowany. Trzeba tę interpretację założyć na etapie tworzenia tekstu. Nie ma czegoś takiego jak obiektywnie odczytywalna informacja. Komunikacja przedsiębiorcza powinna być w maksymalnym stopniu targetowana (oceniamy, kto będzie odbiorcą i „co chce usłyszeć” i „co chcemy mu powiedzieć”) Funkcją prymarną dokumentów typu CV jest funkcja perswazyjna, a nie jedynie informacyjna.
Budowanie efektu perswazji w CV Pokaż swoją historię kształcenia jako wybraną ścieżkę samorozwojową „Miałem dobre stopnie z historii, dlatego zdecydowałem się na studia prawnicze” Unikaj przekazu „no jakoś tak wyszło”, „naturalne było kontynuowanie edukacji na studiach ekonomicznych” Czy trzy kierunki studiów na raz to strategia? Pokaż swoje cechy i zasoby jako fakty nie opinie uwzględnij zakresy odpowiedzialności i nagrody „Lubię czytać, jabłka i czas wolny z rodziną”
Zarządzanie czasem jako element strategii przedsiębiorczej Co to jest czas? Po co nam zarządzanie czasem?
Zarządzanie czasem jako element strategii przedsiębiorczej
Model zarządzania czasem i kręgami wpływu (na podstawie Covey [1989] 2003) PILNE NIEPILNE WAŻNE I zarządzanie kryzysami bliskie terminy II proaktywność budowanie relacji sprawy codzienne szukanie możliwości planowanie rekreacja NIEWAŻNE III relacje typy komunikacji, dokumenty dalsze terminy IV cześć spraw codziennych pożeracze czasu przyjemności
Konkluzje