Zezwolenie na wycięcie drzew i krzaków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

„Ochrona gruntów rolnych i leśnych”
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urząd Miejski w Radomiu
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku Ustawa o opłacie skarbowej Ustawa z r. o opłacie skarbowej Dz.U. z r. Nr 225, poz
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Fundacja jako rodzaj organizacji
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
Rewitalizacja Parku Zdrojowego w Horyńcu-Zdroju
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Podstawy prawa ochrony zabytków
Decyzja o czasowym zajęciu zabytku
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Podatek od nieruchomości
Podwodne dziedzictwo kultury to: ogół obiektów będących wytworami człowieka, o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kultury, które znajdują się dziś.
Zmiana imienia i nazwiska
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Proces projektowania Warunki techniczne
Reglamentacja procesu budowy
Edukacja dziecka cudzoziemskiego a legalny pobyt w Polsce
Reglamentacja procesu budowy
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
Proces rozbiórki. ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze / Postępowanie legalizacyjne Dotyczy naruszeń prawa budowlanego przez: 1.Budowane obiekty.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Urząd Miasta Departament Architektury i Rozwoju Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków.
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Formalności i wzory wypełniania niezbędnych dokumentów.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
Podstawy prawa ochrony zabytków
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Procedury dotyczące uzyskiwania zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów
Wprowadzenie teoretyczne
Ewidencja gruntów i budynków
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
DECYZJA O POZWOLENIU NA BUDOWĘ
Gdzie uzyskać informacje na temat wycinki zieleni na terenie Gdańska:
Prawo transportowe 3 Zgłoszenie przewozu.
Decyzja o czasowym zajęciu zabytku
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Zezwolenia na usuwanie drzew z nieruchomości Dz. Nr 468, 466 i 465 obr
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Zezwolenie na wycięcie drzew i krzaków Justyna Czech

Kiedy nie potrzebne jest pozwolenie na wycięcie drzewa Nie każde drzewo czy krzew rosnące na naszej działce budowlanej wymaga zgody urzędu na wycinkę. Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody bez zezwolenia można usunąć drzewa i krzewy: których wiek nie przekracza 10 lat, oraz zwykłe owocowe (zwolnienie to nie dotyczy odmian ozdobnych i tych drzew, które rosną na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz w granicach parku narodowego lub rezerwatu przyrody, na obszarach nieobjętych ochroną krajobrazową). Jeśli zamierzamy wyciąć inne drzewo czy krzewy, musimy udać się do urzędu gminy po zezwolenie.

Miejsce składania wniosku Pozwolenia na wycięcie udziela się na wniosek właściciela nieruchomości – z której mają być usunięte drzewa lub krzewy – wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Jeżeli nieruchomość jest położona na obszarze objętym ochroną krajobrazową w granicach parku narodowego albo rezerwatu przyrody, dodatkowo będzie potrzebna zgoda odpowiednio dyrektora parku narodowego albo regionalnego dyrektora ochrony środowiska. Natomiast jeśli nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków (indywidualnie lub jako część układu urbanistyczno-krajobrazowego), zezwolenie wydaje wojewódzki konserwator zabytków. Ani wniosek, ani zezwolenie nie podlegają opłacie skarbowej.

Co powinien zawierać wniosek Wniosek powinien on zawierać: imię, nazwisko i adres właściciela lub posiadacza nieruchomości; tytuł prawny do władania nieruchomością (z podaniem numeru księgi wieczystej lub aktu notarialnego kupna); nazwę gatunku drzewa lub krzewu przeznaczonego do wycięcia; obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm; przeznaczenie terenu, na którym rośnie to drzewo lub ten krzew; przyczynę (na przykład drzewo stwarza zagrożenie dla otoczenia, koliduje z istniejącymi lub projektowanymi obiektami) i termin zamierzonej wycinki; wielkość powierzchni, z której zostaną usunięte krzewy; rysunek lub mapę określającą usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej nieruchomości.

Uzasadnienie wniosku Wśród najczęściej wskazywanych przyczyn wycinki wymieniane jest: obumieranie wycinanej roślinności, niszczenie przez drzewa lub krzewy murów budynków, zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi, ruchu drogowego. W sporadycznych przypadkach, gdy uzasadnienie wniosku budzi wątpliwości organu, może on uzależnić wydanie zgody od przesadzenia lub zastąpienia wycinanych drzew i krzewów innymi w liczbie nie mniejszej niż liczba roślin usuwanych. Nazywa się to „kompensacją przyrodniczą”.

Czas oczekiwania na decyzje Decyzja w sprawie wycinki powinna być wydana w ciągu jednego, najdalej 2 miesięcy od złożenia wniosku. Wcześniej pracownik urzędu dokonuje wizji w terenie w obecności właściciela nieruchomości i oględzin wnioskowanego do wycięcia drzewa (krzewów).

Zezwolenie – informacje w nim zawarte Jeśli decyzja będzie pozytywna, zostaną w niej ustalone termin wycinki oraz – w pewnych sytuacjach – opłata za zezwolenie lub dodatkowe warunki. Wydanie zezwolenia może być bowiem uzależnione od przesadzenia drzew albo krzewów w miejsce wskazane przez wydającego zezwolenie albo zastąpienia ich innymi drzewami lub krzewami w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych roślin. Decyzja w tej sprawie należy do urzędu, ale właściciel nieruchomości, który normalnie byłby obciążony opłatą i chce jej uniknąć, może sam zaproponować we wniosku, że dokona przesadzeń lub nasadzeń zastępczych. Z reguły urząd przychyla się do takiego wniosku.

Opłaty Za usunięcie drzew lub krzewów należy ponieść opłatę. Wysokość opłaty wskazana jest w decyzji organu gminy. Jest ona uzależniona od następujących czynników. Kwota za usunięcie drzewa powstaje z pomnożenia ze sobą następujących wartości: stawki za 1 cm obwodu pnia mierzonego na wysokości 130 cm (zależnej od gatunku drzewa) obwodu pnia mierzonego na wysokości 130 cm współczynnika różnicującego stawki w zależności od obwodu pnia mierzonego na wysokości 130 cm

Jak wyliczyć opłate Opłatę za wycięcie drzewa oblicza się mnożąc przez siebie obwód pnia (mierzonego na wysokości 130 cm), stawkę  za 1 cm obwodu pnia i współczynniki różnicujący. Stawka za usunięcie jednego metra kwadratowego powierzchni pokrytej krzewami w 2012 r.wynosi 236,60 zł; Opłaty za usunięcie roślin z terenu uzdrowisk, obszaru ochrony uzdrowiskowej, terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz terenów zieleni są o wyższe o 100%.

Kiedy opłata nie jest pobierana Opłat nie pobiera się za usunięcie drzew: na których usunięcie nie jest wymagane zezwolenie; na których usunięcie osoba fizyczna uzyskała zezwolenie na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej; jeżeli usunięcie jest związane z odnową i pielęgnacją drzew rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków; które zagrażają bezpieczeństwu ludzi lub mienia w istniejących obiektach budowlanych lub funkcjonowaniu urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego; które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz kolejowego albo bezpieczeństwu żeglugi; w związku z przebudową dróg publicznych i linii kolejowych;

które posadzono lub wyrosły na nieruchomości po zakwalifikowaniu jej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele budowlane; z terenów zieleni komunalnej, z parków gminnych, z ogrodów działkowych i z zadrzewień, w związku z zabiegami pielęgnacyjnymi drzew i krzewów; które obumarły lub nie rokują szansy na przeżycie, z przyczyn niezależnych od posiadacza nieruchomości; topoli o obwodzie pnia powyżej 100 cm, mierzonego na wysokości 130 cm, nienależących do gatunków rodzimych, jeżeli zostaną zastąpione w najbliższym sezonie wegetacyjnym drzewami innych gatunków; jeżeli usunięcie wynika z potrzeb ochrony roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową lub ochrony siedlisk przyrodniczych; z grobli stawów rybnych; jeżeli usunięcie było związane z regulacją i utrzymaniem koryt cieków naturalnych, wykonywaniem i utrzymaniem urządzeń wodnych służących kształtowaniu zasobów wodnych oraz ochronie przeciwpowodziowej w zakresie niezbędnym do wykonania i utrzymania tych urządzeń.

Opłata powinna zostać uiszczona w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym decyzja ustalająca wysokość opłaty stała się ostateczna.

Odwołanie Odwołanie od decyzji składa się do do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni. Pismo składamy za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Co grozi za wycinkę bez zezwolenia? Jak już wskazano, wycięcie drzewa lub krzewu bez stosownego zezwolenia może skutkować nałożeniem na posiadacza nieruchomości olbrzymiej kary finansowej. Karę tę wymierza wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a jej wysokość jest równa trzykrotnej opłacie przewidzianej za usunięcie drzew lub krzewów. przykład wycięcie dębu o obwodzie 100 cm kara wynosiłaby aż 61 885,44 zł! Należy pamiętać, że kara będzie wyższa, jeżeli w skutek wycinki nie można ustalić obwodu pnia lub gatunku drzewa. Wówczas wysokość kary ustala się na podstawie informacji zebranych w toku postępowania administracyjnego, powiększając ją o 50%.

Dziękuje za uwagę 