Szkoła równych szans
Wnioski i rekomendacje
Trudności w czasie realizacji projektu 1. Problemy z partnerem nieprzestrzeganie ustaleń zawartych we Wniosku terminy działań lokalnych i międzynarodowego spotkania projektowego w Słupsku liczba godzin przewidzianych na działania lokalne ewaluacja – obszar badań, narzędzia badawcze, wskaźniki upowszechnianie – zakres działań, kanały upowszechniania brak współpracy w zakresie opracowania materiałów na Platformę Rezultatów Programu Erasmus+ nastawienie wyłącznie na wymiany „bojkotowanie” strony formalnej (nieprowadzenie dokumentacji, ewaluacji, upowszechniania) 2. Problemy wewnętrzne: przeciążenie koordynatora i kierownika projektu sporadyczne konflikty interpersonalne pomiędzy członkami zespołu projektowego. nie do końca satysfakcjonująca frekwencja nauczycieli-beneficjentów na organizowanych dla nich formach doskonalenia zawodowego
Wnioski Projekt został zrealizowany zgodnie z celami i założeniami określonymi we Wniosku. Cele projektu w odniesieniu do uczniów zostały w pełni zrealizowane. Cele projektu w odniesieniu do nauczycieli osiągnięto w stopniu zadawalającym. Jedynym założeniem, którego nie udało się zrealizować, była współpraca pomiędzy obiema szkołami na e- Twinning oraz korzystanie z platformy przez uczestniczących nauczycieli celem wymiany doświadczeń. W zamian za to i zgodnie z rekomendacjami Narodowej Agencji platforma została wykorzystana jako kanał upowszechniania rezultatów projektu w środowisku międzynarodowym. Rezultaty projektu osiągnięto zgodnie z założeniami, a nawet powstały rezultaty nadplanowe (prace projektowe wykonane lokalnie).
Mocną stroną projektu były liczne i urozmaicone działania lokalne, których realizacja sprzyjała osiągnięciu celów projektu, tj. wzrost kompetencji metodycznych kadry (metoda projektu edukacyjnego) oraz kompetencji społecznych i wiedzy z zakresu tematyki projektu wśród uczniów – uczestników projektu. Niewątpliwym atutem projektu był także sposób zarządzania na poziomie międzynarodowym oraz wewnątrzszkolnym w ZST: podział zadań wśród nauczycieli ZST, zapewniający wsparcie koordynatorowi bieżące monitorowanie i ewaluowanie wszelkich obszarów realizacji projektu działania upowszechniające - prowadzone na bieżąco i przy wykorzystaniu różnych kanałów komunikacji
Zauważalny jest pozytywny wpływ projektu na bezpośrednio zaangażowanych uczestników, społeczność szkolną, jak i instytucje wspierające jego realizację lokalnie. Projekt wzbudził zainteresowanie władz lokalnych, co może pozytywnie wpłynąć na zapewnienie trwałości rezultatów po zakończeniu realizacji. Mimo, iż w trakcie wdrażania projektu pojawiły się opóźnienia po stronie partnera niemieckiego, wprowadzone przez koordynatora działania zaradcze pozwoliły na ich znaczące zniwelowanie, dzięki czemu powodzenie całości inicjatywy nie było zagrożone.
Metoda projektu edukacyjnego sprzyja aktywizacji, integracji i wszechstronnemu rozwojowi uczniów niepełnosprawnych. Projekt edukacyjny realizowany w grupie integracyjnej powinien opierać się na praktycznych, prostych do wykonania zadaniach.
Rekomendacje
Na etapie pisania Wniosku: Jasno określić podział obowiązków pomiędzy partnerami. W harmonogramie działań projektowych nie planować kilku działań w jednym miesiącu (nieekonomiczne pod względem zasobów finansowych i ludzkich!). Zaplanować procedurę monitorowania i ewaluacji . Zaplanować działania upowszechniające adekwatnie do skali projektu i do własnych możliwości (także finansowych). Opracować realne do osiągnięcia wskaźniki powodzenia w odniesieniu do rezultatów projektu i wpływu na grupy docelowe. Opracować realne do osiągnięcia wskaźniki powodzenia w odniesieniu do działań upowszechniających. Nie formułować założeń i nie planować działań jedynie „pod Wniosek”, bo potem może być trudno je zrealizować (np. e- Twinning). Opracować procedury postępowania „w sytuacjach kryzysowych”. Przetłumaczyć Wniosek i przesłać tłumaczenie partnerowi.
Dobrze napisany Wniosek to podstawa i „drogowskaz” w czasie realizacji projektu!
W okresie przygotowawczym: Powołać kilku- czy kikunastoosobowy zespół projektowy i opracować wykaz zadań dla jego członków. Opracować szczegółowy harmonogram działań z określeniem terminów i osób odpowiedzialnych. Opracować Plan ewaluacji i Plan upowszechniania (na podstawie zapisów we Wniosku). Opracować wraz z partnerem wzór dla comiesięcznej check listy i kwartalnych raportów kontrolnych z monitoringu. Opracować plan finansowy projektu ze świadomością, że będzie on wiążący na cały okres realizacji projektu, a każde przesunięcie w obrębie paragrafów będzie musiało być zatwierdzone przez Radę Miejską.
W okresie wdrażania: Na bieżąco prowadzić dokumentację projektową. Na bieżąco prowadzić monitoring, ewaluację, działania upowszechniające oraz rozliczanie kosztów w odniesieniu do planu finansowego (paragrafy!). Utrzymywać dobre stosunki z organem prowadzącym. Konsultować wątpliwości z opiekunem projektu z Narodowej Agencji. Ważne, by koordynator projektu miał bezpośredni i „dobry” kontakt z uczestniczącymi uczniami i ich rodzicami (np. kontakt telefoniczny czy na facebooku - grupa zamknięta , „znajomi” na profilu). Mieć pokłady cierpliwości i wytrwałości !
Realizując projekt edukacyjny w grupie integracyjnej należy pamiętać o tym, by zadania przydzielone uczniom były nieskomplikowane i opierały się na praktycznym działaniu.
MGR ELŻBIETA SABA – KOORDYNATOR PROJEKTU DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ MGR ELŻBIETA SABA – KOORDYNATOR PROJEKTU