EWALUACJA PROJEKTU „SZKOŁA RÓWNYCH SZANS”
Cel i przedmiot ewaluacji Proces ewaluacji służy ocenie jakości działań i rezultatów projektowych. Ewaluacji poddawane są wszystkie etapy działań projektowych, a więc jego przygotowanie, zarządzanie i wdrażanie, współpraca z partnerem, działania związane z uczeniem się/nauczaniem/szkoleniami (=wymiany), wpływ na uczestników i grupy docelowe oraz upowszechnianie i wykorzystanie wyników.
Narzędzia badawcze Główne sposoby zbierania informacji przydatnych dla ewaluacji to: ankiety, wywiady indywidualne i zbiorowe, obserwacje, analiza dokumentów, analiza wytworów prac uczestników projektu.
Procedura ewaluacji W okresie przygotowawczym został sporządzony szczegółowy Plan działań ewaluacyjnych oraz skonstruowane narzędzia potrzebne do mierzenia jakości (np. formularze ankiet). Została również przeprowadzona ewaluacja wstępna wśród nauczycieli i uczniów, której wyniki stanowiły bazę do oceny "miękkich" rezultatów projektu.
Przez cały okres realizacji projektu prowadzona była ewaluacja bieżąca, za którą odpowiedał kierownik projektu każdej ze szkół. Celem ewaluacji bieżącej była ocena, czy dotychczasowe działania projektowe zrealizowano zgodnie z przyjętymi założeniami oraz mierzenie, czy i w jakim stopniu zostały osiągnięte zakładane efekty. Informacje były zbierane i analizowane systematycznie przez cały czas trwania projektu, co pozwalało na identyfikowanie ewentualnych koniecznych modyfikacji i ulepszanie podejmowanych działań jeszcze w trakcie ich realizacji poprzez wprowadzanie stosownych korekt, np. w harmonogramie czy kwestiach organizacyjnych.
Ewaluacja okresowa została dokonana dwukrotnie: po pierwszej krótkoterminowej wymianie grup uczniów przez ZST, a jej głównym celem było wprowadzenie zmian lub dodanie niezbędnych elementów w dalszych działaniach projektowych oraz po drugiej wymianie przez OSK. Każdorazowo na podstawie danych zebranych w czasie trwania wymiany kierownik projektu opracował raport ewaluacyjny, który został opublikowany na platformie e-Twinning.
W oparciu o wyniki badań przeprowadzonych w pierwszej połowie trwania projektu koordynator sporządził raport przejściowy opublikowany w Mobility Tool+. Na podstawie ilościowych i jakościowych danych uzyskanych w procesie ewaluacji koordynator projektu opracuje raport końcowy, który zostanie opublikowany w Mobility Tool+.
Działania do oceny osiągania celów i rezultatów projektu Zbadanie wyjściowego poziomu wiedzy i umiejętności uczestniczących nauczycieli w obszarach związanych z celami, założeniami i tematyką projektu (metoda projektu edukacyjnego w edukacji włączającej, e- Twinning, języki obce, system szkolnictwa i model edukacji włączającej w Polsce/Niemczech, Erasmus+) ankieta Zbadanie wyjściowego poziomu wiedzy i umiejętności uczestniczących uczniów w obszarach związanych z projektem (wiedza o kraju partnerskim, integracja europejska, zasoby, zdrowe odżywianie, TIK, języki obce) test quizowy
Ocena przydatności i skuteczności form doskonalenia kadry pedagogicznej (szkolenia e-Twinning, warsztatów metodycznych, wideokonferencji) ankiety Ocena działań nauczycieli pracujących metodą projektu w czasie krótkoterminowej wymiany w Słupsku i w Kolonii arkusze oceny Ocena rozwoju kompetencji komunikacyjnych, interpersonalnych, kulturowych i językowych nauczycieli uczestniczących w wymianach wywiad
Ocena funkcjonowania uczniów w grupie Ocena przydatności i skuteczności przygotowania pedagogicznego, kulturowego i merytorycznego uczniów uczestniczących w projekcie "miękkie" metody ewaluacji warsztatów i lekcji tematycznych (tarcza strzelnicza, kosz-walizka) ankiety test quizowy recenzje filmów nakręconych przez uczniów recenzje prac projektowych uczniów Ocena funkcjonowania uczniów w grupie karty obserwacji Ocena postaw i zachowań uczniów w czasie realizacji zadań projektowych i wymian Ocena rozwoju kompetencji komunikacyjnych, interpersonalnych, społecznych, kulturowych i językowych uczniów wywiad obserwacja
Ocena efektywności międzynarodowych spotkań projektowych w Słupsku i w Kolonii ankiety kwestionariusze wywiadu indywidualnego analiza wypracowanych dokumentów
Ocena atrakcyjności i efektywności krótkoterminowych wymian w Słupsku i Kolonii „miękkie" formy ewaluacji wywiad ankiety arkusze oceny obserwacja analiza efektów końcowych projektu edukacyjnego arkusze samooceny
Ocena jakości i skuteczności zarządzania projektem analiza dokumentów finansowych i raportów kontrolnych Ocena komunikacji i współpracy pomiędzy partnerami projektu metoda identyfikacji przeszkód
Ocena działań w zakresie upowszechniania wyników projektu analiza danych ilościowych tj. liczba plakatów, liczba rozdanych ulotek, liczba artykułów w prasie lokalnej i specjalistycznej, liczba relacji w lokalnej telewizji, liczba artykułów i relacji na stronie internetowej szkoły i w mediach społecznościowych, liczba umieszczonych nagrań w serwisie you tube, liczba opublikowanych zdjęć w serwisie Instagram, liczba spotkań z przedstawicielami lokalnych władz, liczba zorganizowanych wydarzeń (spotkania informacyjne, happening, pokaz, konferencje, szkolne i lokalne imprezy szkolne i okolicznościowe), liczba publikacji na e-platformach
Wskaźniki powodzenia Do oceny osiągania celów projektu przyjęto ilościowe i jakościowe wskaźniki powodzenia, odnoszące się do poszczególnych rezultatów. Poniżej przykładowe wskaźniki:
a) podniesienie kompetencji zawodowych i osobistych nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych 80% uczestników szkoleń, konferencji i warsztatów metodycznych oceni przydatność tych form doskonalenia w pracy zawodowej od 4 do 6 (przy skali od 1 do 6, gdzie 1 oznacza bardzo niska, 6 - bardzo wysoka) 90% uczestników krótkoterminowych wymian zadeklaruje poprawę umiejętności społecznych i międzykulturowych
b) podniesienie efektywności i atrakcyjności kształcenia integracyjnego poprzez wymianę doświadczeń i know- how w zakresie edukacji włączającej, wypracowanie nowych metod i narzędzi 80% uczestników wideokonferencji, hospitacji i spotkań z przedstawicielami grona pedagogicznego szkoły partnerskiej ocenia ich przydatność dla doskonalenia własnego warsztatu pracy od 4 do 6 (przy skali od 1 do 6, gdzie 1 oznacza bardzo niska, 6 - bardzo wysoka) pozyskanie (przez każdą ze szkół) co najmniej jednego pakietu pomocy dydaktycznych od szkoły partnerskiej 100% uczestników wymian deklaruje poprawę umiejętności stosowania metody projektu edukacyjnego w grupach integracyjnych (oczekiwane jest, iż wszyscy wybiorą w ankiecie ewaluacyjnej warianty odpowiedzi 5, 6 - przy skali od 1 do 6, gdzie 1 = zdecydowanie nie, a 6= zdecydowanie tak)
c) wzrost stopnia integracji uczniów niepełnosprawnych frekwencja uczniów niepełnosprawnych w zorganizowanych formach przygotowania merytorycznego, pedagogicznego i kulturowego co najmniej 75% 90% uczniów niepełnosprawnych zaangażowanych w realizację zadań projektowych
d) rozwój sfery osobistej i poznawczej uczniów - uczestników projektu wyniki końcowych ankiet i testów quizowych wyższe od wyników badań wstępnych u wszystkich uczestników nagranie krótkiego filmu przez każdą z narodowych grup projektowych i jego wysoka ocena przez odbiorców jedynie sporadyczne konflikty w czasie realizacji zadań projektowych, niewpływające na końcowy efekt działań
e) aktywizacja społeczności szkolnej i lokalnej na rzecz edukacji włączającej dwa artykuły o projekcie w lokalnej prasie dwie relacje o projekcie w lokalnej telewizji co najmniej 100 uczestników happeningu "Eko- Ludzie" w Słupskim Parku Kultury, Sportu i Wypoczynku
MGR MAGDALENA CZYŻEWSKA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ MGR MAGDALENA CZYŻEWSKA