z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Centra Organizacji Pozarządowych
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Warszawa, 3 grudnia 2014 r. Wsparcie adaptacyjności przedsiębiorstw w latach
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Zatrudnianie nauczycieli
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Programy INTERREG i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Stan wdrażania i przygotowania do nowej perspektywy Pokrzywna, kwiecień 2018.
Zapis prezentacji:

z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Czy partnerstwo publiczno-prywatne i Fundusze Europejskie można połączyć? Michał Piwowarczyk z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Łódź, 8 grudnia 2017

Projekty hybrydowe (1/4) PPP + Fundusze UE = projekt hybrydowy Ustawa wdrożeniowa z 11 lipca 2014 r. – art. 34 § wspólna realizacja projektu przez partnerstwo publiczno-prywatne projektem musi dotyczyć realizacji inwestycji infrastrukturalnej Rozporządzenie UE nr 1303/2013 definicja partnerstwa publiczno-prywatnego przepisy dedykowane projektom hybrydowym – art. 62-64 Wytyczne MR dla projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych rozdział dedykowany projektom hybrydowym Wytyczne i inne dokumenty dostępne na: www.MR.gov.pl > Czym się zajmujemy > Fundusze Europejskie > Wytyczne www.ppp.gov.pl

Projekty hybrydowe (2/4) Korzyści z zastosowania modelu PPP, w tym hybrydowego uzyskanie oszczędności na etapie eksploatacji infrastruktury – bardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych, przeniesienie części ryzyk, w tym zwłaszcza ryzyka budowy i dostępności infrastruktury, na partnera prywatnego, czyli stronę, który lepiej umie nim zarządzać, + uzyskanie dostępu do wiedzy i doświadczenia partnera prywatnego, co w przyszłości przekłada się na poprawę jakości usług publicznych, przeniesienie na partnera prywatnego zadań związanych z zarządzaniem danym obiektem i zapewnieniem usług publicznych – podmiot publiczny może skupić się na monitorowaniu jakości działania partnera prywatnego.

Projekty hybrydowe (3/4) Kluczowe kwestie dot. projektów hybrydowych konieczna analiza przedrealizacyjna wniosek o dofinansowanie także przed wyborem partnera umowa o dofinansowanie także przed wyborem partnera partner prywatny może być beneficjentem partner prywatny może ponosić wydatki kwalifikowalne ! zastosowanie rachunku powierniczego do rozliczeń z partnerem możliwość przekształcenia projektu hybrydowego w projekt tradycyjny możliwość zastąpienia partnera w roli beneficjenta dopuszczalność zaliczkowania wydatków partnera

Projekty hybrydowe (4/4) Dane statystyczne – baza zamierzeń inwestycyjnych PPP 157 inwestycji PPP w bazie (stan na 30.06.2017) 40 potencjalnych projektów hybrydowych w bazie: % efektywność energetyczna - 13 projektów infrastruktura transportowa - 9 projektów (wartość projektów: 43 mld zł, tj. 73% wartości bazy) sport i turystyka - 6 projektów ochrona zdrowia - 4 projekty Baza zamierzeń inwestycyjnych dostępna na: www.ppp.gov.pl

Partnerstwo publiczno-prywatne – definicja i źródła prawa PPP to wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na długookresowej umowie, przewidującej podział zadań i ryzyk między partnerem prywatnym a podmiotem publicznym, gdzie partner prywatny odpowiada za świadczenie usługi publicznej i ponosi w całości albo w części wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia. Ustawa o PPP Kodeks Cywilny Ustawa wdrożeniowa 2014-2020 Prawo zamówień publicznych Kodeks spółek handlowych Ustawa o umowie koncesji Ustawa o autostradach płatnych oraz o KFD PPP

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju Działania prowadzące do wzrostu efektywności wydatków publicznych w zakresie dostarczania wysokiej jakości usług publicznych i infrastruktury publicznej. Projekt strategiczny: „Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego”

Polityka Rządu w zakresie rozwoju PPP (1/2) Status dokumentu: uchwała Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2017 r. Cel: zwiększenie skali i efektywności inwestycji w formule PPP, przy założeniu, że wybór tej formuły realizacji zadań i usług publicznych powinien prowadzić do uzyskania maksymalnych korzyści ekonomiczno-społecznych. Zakładane efekty realizacji działań przewidzianych w „Polityce”: w latach 2017-2020 zostanie zawartych 100 nowych umów PPP, wartość inwestycji realizowanych w tej formule ma wynieść co najmniej 5 proc. nakładów inwestycyjnych w sektorze publicznym, do 2020 r. co najmniej 10 postępowań o wybór partnera prywatnego zainicjuje sektor rządowy, 40 proc. wszystkich postępowań ma zakończyć się sukcesem.

Polityka Rządu w zakresie rozwoju PPP – najistotniejsze działania (2/2) Zadania ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego certyfikacja – ocena przygotowania i gotowości do realizacji projektów PPP na wniosek podmiotów publicznych (dobrowolna), test PPP - obligatoryjna opinia nt. projektów pod kątem PPP, opracowanie i szerokie upowszechnienie wytycznych, zaleceń, dobrych praktyk,   prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych, zapewnienie kompleksowego doradztwa dla podmiotów publicznych, opracowanie i monitoring bazy zamierzeń inwestycyjnych PPP i bazy istniejących projektów PPP, współpraca z MF, BGK, PFR w zakresie wypracowania finansowych instrumentów wsparcia przygotowania i realizacji projektów PPP, zaproponowanie niezbędnych zmian prawnych 9

Rynek PPP w Polsce – projekty z podpisanymi umowami Specyfika Polskiego rynku PPP w latach 2009-2017 (I półrocze) (z wyłączeniem projektów autostradowych): małe projekty (78% projektów poniżej 50 mln PLN) 64% procedura koncesyjna, 36% inne procedury większość projektów realizowana jest przez samorządy jedynie 24% postępowań PPP kończy się podpisaniem umowy PPP MR monitoruje rynek PPP – baza projektów PPP z podpisanymi umowami – ppp.gov.pl 116 podpisanych umów PPP (włączając koncesje) 51 mln PLN średnia wartość umowy PPP 5,8 mld PLN łączna wartość podpisanych umów PPP

Rynek PPP w Polsce – zamierzenia inwestycyjne (1/2) Zamierzenia inwestycyjne ppp / koncesji – 158 projektów Łączna wartość - ponad 62 mld PLN Ok. 60% - projekty o wartości poniżej 50 mln PLN Ok. 90 % - projekty planowane przez JST Ok. 75 % - projekty (przed procedurą przetargową) Baza projektów PPP z zamierzeniami inwestycyjnymi – ppp.gov.pl

Rynek PPP w Polsce – zamierzenia inwestycyjne (2/2)

Nowelizacja ustawy o PPP (1/2) Cel zmian prawnych: Nowelizacja ustawy o PPP - Wprowadzenie nowych rozwiązań sprzyjających rozwojowi rynku PPP oraz eliminacja niejasności i niespójności w przepisach z zakresu PPP. Aktualny stan prac: Projekt ustawy przyjęty 16 listopada br. przez SKRM, obecnie redakcja tekstu w RCL, planowane skierowanie do przyjęcia przez Radę Ministrów Zakres: kilkadziesiąt zmian w ustawie o PPP oraz w innych ustawach (m. in. o drogach publicznych, UFP, PZP, o gospodarce nieruchomościami, o gospodarce komunalnej, o podatkach i opłatach lokalnych, o autostradach płatnych i KFD, Prawo o szkolnictwie wyższym, o pomocy społecznej, o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, o działalności leczniczej.)

Nowelizacja ustawy o PPP (2/2) Przepisy umożliwiające wdrożenie działań wskazanych w Polityce PPP (test PPP i certyfikacja), Wprowadzenie lepszego monitoringu rynku PPP (obowiązek przekazywania informacji o m. in. rozpoczęciu, zakończeniu, wartości inwestycji realizowanej w PPP), Uelastycznienie procedury wyboru partnera prywatnego (stosowanie ustawy PZP zawsze, gdy decydujemy się na PPP; uelastycznienie kryteriów oceny ofert, możliwość podpisania umowy przez spółkę celową, która nie uczestniczyła w postępowaniu), Uproszczenia aspektów instytucjonalnych PPP (możliwości realizacji projektu PPP na bazie istniejącej spółki), Uproszczenie aspektów finansowych PPP (dopuszczenie udzielania partnerowi prywatnemu dotacji przez JST, step in rights).

Wsparcie projektów PPP (1/3) Dedykowane: Wsparcie przeznaczone jest dla samorządów, centralnych jednostek administracji publicznej i innych podmiotów publicznych. Zakres: MR oferuje zapewnienie zewnętrznego eksperckiego kompleksowego doradztwa w przygotowaniu projektów PPP na etapie: analiz przedrealizacyjnych, postępowania przetargowego na wybór partnera prywatnego, zamknięcia finansowego. Sektory: Nie wprowadzono ograniczeń. Minimalna wartość nakładów inwestycyjnych brutto wspieranego projektu: 20 mln PLN. Szczegóły naboru: www.ppp.gov.pl

Szczegóły i bieżące informacje: www.ppp.gov.pl Szkolenia, edukacja Zakres działania : Bezpłatne szkolenia wprowadzające do PPP dla pracowników JST i administracji centralnej (2017), warsztaty specjalistyczne na bazie wspieranych projektów (2018-2019), krajowe i zagraniczne wizyty studyjne, (2018-2019), debaty, konferencje, publikacje. Organizacja szkoleń: MR wraz z partnerami projektu współfinansowanego z EFS w ramach PO WER. Typy szkoleń: w okresie maj-październik 2017 r. cykl 16 szkoleń regionalnych dedykowanych administracji samorządowej. Przeszkolono około 740 pracowników. grudzień-styczeń cykl 3 szkoleń profilowanych dla administracji rządowej od 2018 r. kolejny cykl szkoleń specjalistycznych: szerokie spektrum uczestników Szczegóły i bieżące informacje: www.ppp.gov.pl

Standardy i wytyczne Opracowanie wytycznych w zakresie: Przygotowania projektów PPP, Przeprowadzenia postępowania przetargowego PPP, Wzorów umów. Opracowanie 10 standardów (dobrych praktyk) dla: 5 przedsięwzięć PPP już realizowanych; 5 przedsięwzięć wspieranych lub planowanych do wsparcia przez MR. Standardy będą dotyczyły wybranych obszarów, w tym m.in. budynków użyteczności publicznej, infrastruktury parkingowej, efektywności energetycznej, sektora wodno-kanalizacyjnego.

Dziękuję za uwagę www.ppp.gov.pl ppp@mr.gov.pl