EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA/INKLUZYJNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
z Oddziałami Integracyjnymi
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Finansowanie i organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 W OLSZTYNIE Motto szkoły: Uczymy się nie dla szkoły, ale dla życia. Seneka.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, ul. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Opracowanie : Joanna Zamojska
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA/INKLUZYJNA PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 152 W ŁODZI Grażyna Małachowska Krystyna Milcarz

NASZE MOTTO: „Szkoła jako całość musi się zmienić w taki sposób, by zapewniała dostęp do pełnego zakresu szans edukacyjnych i społecznych wszystkim uczniom”. prof. Peter Mittler

Nasze przedszkole znajduje się w zielonej części Łodzi na osiedlu Retkinia – Piaski przy zbiegu ulic Retkińskiej i Wyszyńskiego  do 5 zróżnicowanych wiekowo grup uczęszcza 125 dzieci. 4 grupy – to dzieci w wieku 3-6 lat 1 grupa to dzieci 3-4 letnie

Misja przedszkola „Misją Przedszkola jest wszechstronny, harmonijny rozwój dziecka, zgodny z jego własnym potencjałem, możliwościami i potrzebami, jego dążeniem do autokreacji, samorealizacji i autonomii. Przedszkole dąży do zapewnienia dzieciom optymalnych warunków do świadomego uczestnictwa dziecka w procesie edukacyjnym, umożliwiającym satysfakcjonujące przekraczanie progów na drodze jego emocjonalnego, społecznego i intelektualnego rozwoju.”

Działania wychowawczo dydaktyczne i opiekuńcze Przedszkola oparte są na czterech filarach edukacji: uczyć się, aby wiedzieć – zdobyć narzędzia rozumienia świata; uczyć się, aby działać – móc oddziaływać na swoje środowisko; uczyć się, aby żyć wspólnie – uczestniczyć i współpracować z innymi na wszystkich płaszczyznach działalności ludzkiej z poszanowaniem wszelkiej różnorodności; pełniejsze rozumienie Innego i dostrzeganie współzależności; uczyć się, aby być – dążyć do pełnego rozwoju swojej osobowości- rozwijać/kształtować umysł i ciało, inteligencję, wrażliwość, poczucie estetyki, osobistej odpowiedzialności i duchowości.

Priorytetem edukacyjnym Przedszkola jest EDUKACJA NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU, w szczególności: edukacja włączająca; edukacja promująca rozwój – rozwijanie samodzielności, aktywności twórczej  – świadomej i odpowiedzialnej osobowości; edukacja równych szans - nie!!! jednakowego rozwoju.

Od kiedy i dlaczego edukacja włączającą? Wszystko zaczęło się we wrześniu 2003r., z chwilą objęcia stanowiska dyrektora Przedszkola przez Grażynę Małachowską. osobiste doświadczenie z edukacją integracyjną – nie zawsze satysfakcjonujące; większa świadomość potrzeb i oczekiwań środowiska (na początku utożsamialiśmy inkluzję jako proces włączania dzieci niepełnosprawnych); otwartość nauczycieli na zmiany, chęć doskonalenia się w tym temacie; wysoki poziom refleksyjności zespołu pedagogów.  

Droga ku włączaniu: 1. Zmiana struktury organizacyjnej Przedszkola: grupy mieszane wiekowo ( 3-6 lat); nauczyciele nie zmieniają sal; personel obsługi przypisany do danej grupy na stałe; różnorodność kącików aktywności – ich wymienność; zagospodarowanie wolnych przestrzeni na gabinety terapii i logopedyczny. 2. Zmiana podejścia pedagogicznego : od nauczania do uczenia się/ czerpanie inspiracji z różnorodności/indywidualne podejście do dziecka.

3. Włączenie w proces inkluzji całego personelu i rodziców: wspólnie wypracowana koncepcja pracy Przedszkola – jednym z celów: Edukacja Włączająca;  współpraca z rodzicami oparta o model demokratyczny wypracowany w trakcie realizacji projektu Szkoła Współpracy. 4. Budowanie zespołu zaangażowanego i utożsamiającego się z wizją Przedszkola: zatrudnienie logopedy i terapeuty; włączenie w proces dydaktyczny personelu obsługi; postawienie na pracę zespołową 5. Objecie wsparciem rodziny dzieci o SPE.

7. Pozyskanie środków na rozwijanie/doskonalenie działań inkluzyjnych: 6. Zapewnienie dzieciom o SPE profesjonalnej pomocy psychologiczno pedagogicznej – na terenie Przedszkola (przez wychowawców, specjalistów zatrudnionych w przedszkolu i z zewnątrz) 7. Pozyskanie środków na rozwijanie/doskonalenie działań inkluzyjnych: „Statek Zewika - zabawa, edukacja włączająca, integracja, kompensacja, akceptacja – projekt przedszkolnej edukacji włączającej” dofinansowany w ramach POKL 2007-2013; TRAMPOLINA – „Przedszkole drogą do sukcesu” dofinansowany w ramach POKL 2007-2013. 8. Nawiązanie współpracy z partnerami zagranicznymi mającymi doświadczenie w obszarze edukacji włączającej w ramach programów Sokrates – Comenius, Comenius LLP i Erasmus+, lata 2004-2009, 2014-2015

9. Wdrożenie koncepcji Planu Daltońskiego - jesteśmy certyfikowanym Przedszkolem Daltońskim.

Aktualnie realizujemy projekt „InEDU inclusive education model for children with migrant background in pre-schools" Partnerzy: Rumunia, Estonia, Czechy, Macedonia, Zjednoczone Królestwo, Włochy, Szwecja. Projekt jest realizowany w ramach Programu ERASMUS+, Akcja 3: Inicjatywy na rzecz innowacyjnych polityk – Włączenie poprzez edukację, szkolenia i młodzież, finansowany ze środków Komisji Europejskiej.

Dla kogo włączanie? Dla dzieci: niepełnosprawnych min: ruchowo, z porażeniem mózgowym, autyzmem, zespołem Aspergera. zespołem NBS1, niesłyszących; dla przewlekle chorych min z.: cukrzycą, padaczką, encefalopatią, zaburzeniem wchłaniania, astmą lekooporną, alergią pokarmową, chorobami serca, nowotworami; z Alkoholowym Zespołem Płodowym (FAS); z zaburzeniami mowy, mutyzmem selektywnym; z trudnościami w uczeniu się/ z grupy ryzyka dysleksji/ dzieci zdolne; z rodzin zagrożonych ubóstwem/niewydolnych wychowawczo, niepełnych, doświadczających przemocy w tym wykorzystywane seksualnie ; dla każdego dziecka wymagającego wsparcia.

Nasze spojrzenie na włączanie „Włączanie jest nieustannie trwającym procesem ukierunkowanym na oferowanie wysokiej jakości edukacji dla wszystkich oraz poszanowanie różnorodności, różnych potrzeb i zdolności, właściwości i oczekiwań uczniów i społeczności , eliminującym wszelkie formy dyskryminacji” Definicja zaproponowana przez UNESCO – cyt. za B. Papudą – Dolińską z „Realizacja koncepcji inkluzji edukacyjnej…...

  Na zakończenie Na prośbę prof. Iwony Chrzanowskiej podzieliliśmy się swoimi doświadczeniami z uczestnikami projektu „Inclusive Early Childhood Education realizowanego przez European Agency for Special Needs and Inclusive Education”. Nasza prezentacja była jedną z dwóch jakie Polska przygotowała dla agencji. Mimo, iż od 14 lat edukacja inkluzyjna jest dla nas priorytetem, nadal ku niej zmierzamy. I będzie to jeszcze bardzo długa droga… .

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ