II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Advertisements

Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Administracja publiczna
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
KOBIETY, DEMOKRACJA, SAMORZĄD
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Inicjatywa lokalna oraz analiza sprawozdań z realizacji zadania Artur Gluziński Kołobrzeg listopada 2011.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Temat: Samorząd powiatowy.
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Zrozumieć samorząd Beata Matyjaszczyk.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Planistyczne działania wspierające.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
UST test 1.3; test 1.6; test 1.9.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
w województwie pomorskim
UST.
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Rządowa administracja zespolona w administracji
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy. I. Zakres działania JST. II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy. Kamila Suchy

I. ZAKRES DZIAŁANIA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO konstytucyjnie zagwarantowany udział w sprawowaniu władzy publicznej Art.16.2. Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. udział w sprawowaniu władzy wykonawczej

ZAKRES DZIAŁANIA GMINY U S T AWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Art. 6. 1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

ZAKRES DZIAŁANIA GMINY ZADANIA WŁASNE Polegają na zaspokajaniu własnych potrzeb gminy Art. 7 u.s.g. ZADANIA ZLECONE Pochodzą od Państwa, powierzone w drodze porozumienia Art.8 ust.1 i 2.u.s.g.

ZADANIA WŁASNE GMINY ZADANIA Z ZAKRESU: infrastruktury technicznej gminy gminne drogi, ulice, mosty, place, wodociągi, kanalizacja, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, trzymywanie czystości i urządzeń sanitarnych; zaopatrywanie w energię elektryczną i cieplną; komunalne budownictwo mieszkaniowe, lokalny transport zbiorowy, targowiska , obiekty i urządzenia użyteczności publicznej infrastruktury społecznej ochrona zdrowia, pomoc społeczna; oświata; kultura; ochrona zabytków i opieka nad zabytkami; kultura fizyczna porządku i bezpieczeństwa publicznego organizacja ruchu drogowego, porządek publicznych, ochrona p.poż, bezpieczeństwo sanitarne; ładu przestrzennego i ekologicznego planowanie przestrzenne, gospodarka terenami, ochrona środowiska

ZADANIA ZLECONE GMINY Art. 8. 1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów. 2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji. 2a. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. 3. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, 2 i 2a.

ZAKRES DZIAŁANIA POWIATU Art. 4. 1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:  infrastruktury technicznej transport i drogi publiczne, gospodarka nieruchomościami utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej; infrastruktury społecznej edukacja publiczna, promocja i ochrona zdrowia, pomoc społeczna, polityka prorodzinna, wspieranie osób niepełnosprawnych, kultura i ochrona dóbr kultury, kultura fizyczna i turystyka, przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy, ochrona praw konsumenta, promocja powiatu, współpraca z organizacjami pozarządowymi; porządku i bezpieczeństwa publicznego porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli, ochrona p. poż., zapobieganie innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzki, obronność, wykonywanie zadań powiatowych służb, inspekcji i straży; ładu przestrzennego i ekologicznego geodezja, kartografia i kataster, zagospodarowanie przestrzenne i nadzór budowlany, gospodarka wodna. leśnictwo i rybołówstwo śródlądowe, ochrona śródlądowa;

ZAKRES DZIAŁANIA WOJEWÓDZTWA 1.Określanie strategii rozwoju województwa, realizowanej przez programy wojewódzkie, uwzględniające zgodnie z ustawą następujące cele: pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturalnej mieszkańców, a także pielęgnowanie i kształtowanie tożsamości lokalnej; pobudzenie aktywności gospodarczej; podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa; zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń; kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego 2. Kwestie związane ze współpracą zagraniczną

ZAKRES DZIAŁANIA WOJEWÓDZTWA 3. Prowadzenie polityki rozwoju województwa: tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy; utrzymywanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim; pozyskiwanie i łączenie środków finansowych; wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli; promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa 4. Wykonywanie zadań o charakterze wojewódzkim, określonych ustawami, w zakresie: infrastruktury technicznej: drogi publiczne; infrastruktury społecznej: edukacja publiczna, w tym szkolnictwo wyższe; promocja i ochrona zdrowia; ochrona praw konsumentów; przeciwdziałanie bezrobociu i aktywizacja lokalnego rynku pracy; bezpieczeństwa publicznego; ładu przestrzennego i ekologicznego: modernizacja terenów wiejskich zagospodarowanie przestrzenne, ochrona środowiska

miasta liczące powyżej II. Miasto na prawach powiatu jako jednostka podziału terytorialnego i jako JST. Do tej grupy jednostek samorządu terytorialnego (i jednostek podziału terytorialnego) zalicza się przede wszystkim: miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców miasta, które w dniu 31 grudnia 1998r. przestały być siedzibami wojewodów miasta, „ którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego na podziały”, niespełniających wyjściowych kryteriów, którym mimo to nadano prawa powiatu, uznając , że posiadają one niezbędną infrastrukturę do wykonywania zadań powiatowych i że takie nadanie nie ograniczy dostępu do usług publicznych o charakterze powiatowym

II. Miasto na prawach powiatu jako jednostka podziału terytorialnego i jako JST. obecnie mamy w Polsce 65 miast na prawach powiatu co do zasady, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania na zasadach określonych w ustawie o samorządzie powiatowym, ale ustrój działania organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym ( art. 92 ust. 2 i 3 u.s.p). MIASTO NA PRAWACH POWIATU JEST GMINĄ WYKONUJĄCĄ ZADANIA POWIATU.

II. Miasto na prawach powiatu jako jednostka podziału terytorialnego i jako JST. jednostki samorządu terytorialnego, którym przysługują prawa powiatu są GMINAMI Funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje: 1) rada miasta; 2) prezydent miasta. Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym.

III. Jednostki pomocnicze gminy. a) należą do nich: na obszarach wiejskich – SOŁECTWA w miastach – DZIELNICE czy OSIEDLA b) organy pomocnicze gminy są tworzone: na podstawie art. 5 ustawy gminnej w drodze uchwały rady gminy z urzędu po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z inicjatywy samych mieszkańców zasady tworzenia jednostek pomocniczych ustala statut gminy organizację i zakres działania jednostek pomocniczych ustala rada gminy indywidualnie w formie odrębnego STATUTU

III. Jednostki pomocnicze gminy- sołectwa. a) Organ uchwałodawczy: ZEBRANIE WIEJSKIE mogą w nim uczestniczyć z głosem rozstrzygającym wszyscy obywatele gminy, zamieszkali na terenie sołectwa jest tradycyjną formą samorządową, instytucją demokracji bezpośredniej jest właściwe we wszystkich sprawach niezastrzeżonych na rzecz pozostałych organów sołectwa jako organ opiniodawczo- doradczy wspomaga działalność sołtysa b) organ wykonawczy: SOŁTYS zadania sołtysa: administrowanie majątkiem sołectwa, w zakresie ustalonym statutem sołectwa, zgodnie z uchwałami zebrania wiejskiego organizowanie mieszkańców sołectwa do wspólnych przedsięwzięć  jako przewodniczący i organ wykonawczy zebrania wiejskiego – prowadzi obsługę tego organu oraz organizuje jego pracę (przygotowuje projekty uchwał zebrania wiejskiego oraz wykonuje te uchwały, zwołuje zebrania wiejskie) c) organ wspierający sołtysa: RADA SOŁECKA

III. Jednostki pomocnicze gminy- dzielnica i osiedla. a) organ uchwałodawczy: RADA organ przedstawicielski, wybierany wg zasad ustalonych przez gminę WYJĄTEK: osiedle o charakterze wiejskim: organem uchwałodawczym może być OGÓLNE ZEBRANIE MIESZKAŃCÓW, które wybiera zarząd osiedla b) organ wykonawczy: ZARZĄD z przewodniczącym na czele przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu c) zadania : uregulowane w Statucie dzielnicy/ osiedla

Dziękuję za uwagę. Kamila Suchy