II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy. I. Zakres działania JST. II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy. Kamila Suchy
I. ZAKRES DZIAŁANIA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO konstytucyjnie zagwarantowany udział w sprawowaniu władzy publicznej Art.16.2. Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. udział w sprawowaniu władzy wykonawczej
ZAKRES DZIAŁANIA GMINY U S T AWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Art. 6. 1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
ZAKRES DZIAŁANIA GMINY ZADANIA WŁASNE Polegają na zaspokajaniu własnych potrzeb gminy Art. 7 u.s.g. ZADANIA ZLECONE Pochodzą od Państwa, powierzone w drodze porozumienia Art.8 ust.1 i 2.u.s.g.
ZADANIA WŁASNE GMINY ZADANIA Z ZAKRESU: infrastruktury technicznej gminy gminne drogi, ulice, mosty, place, wodociągi, kanalizacja, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, trzymywanie czystości i urządzeń sanitarnych; zaopatrywanie w energię elektryczną i cieplną; komunalne budownictwo mieszkaniowe, lokalny transport zbiorowy, targowiska , obiekty i urządzenia użyteczności publicznej infrastruktury społecznej ochrona zdrowia, pomoc społeczna; oświata; kultura; ochrona zabytków i opieka nad zabytkami; kultura fizyczna porządku i bezpieczeństwa publicznego organizacja ruchu drogowego, porządek publicznych, ochrona p.poż, bezpieczeństwo sanitarne; ładu przestrzennego i ekologicznego planowanie przestrzenne, gospodarka terenami, ochrona środowiska
ZADANIA ZLECONE GMINY Art. 8. 1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów. 2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji. 2a. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego. 3. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, 2 i 2a.
ZAKRES DZIAŁANIA POWIATU Art. 4. 1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: infrastruktury technicznej transport i drogi publiczne, gospodarka nieruchomościami utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej; infrastruktury społecznej edukacja publiczna, promocja i ochrona zdrowia, pomoc społeczna, polityka prorodzinna, wspieranie osób niepełnosprawnych, kultura i ochrona dóbr kultury, kultura fizyczna i turystyka, przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy, ochrona praw konsumenta, promocja powiatu, współpraca z organizacjami pozarządowymi; porządku i bezpieczeństwa publicznego porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli, ochrona p. poż., zapobieganie innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzki, obronność, wykonywanie zadań powiatowych służb, inspekcji i straży; ładu przestrzennego i ekologicznego geodezja, kartografia i kataster, zagospodarowanie przestrzenne i nadzór budowlany, gospodarka wodna. leśnictwo i rybołówstwo śródlądowe, ochrona śródlądowa;
ZAKRES DZIAŁANIA WOJEWÓDZTWA 1.Określanie strategii rozwoju województwa, realizowanej przez programy wojewódzkie, uwzględniające zgodnie z ustawą następujące cele: pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturalnej mieszkańców, a także pielęgnowanie i kształtowanie tożsamości lokalnej; pobudzenie aktywności gospodarczej; podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa; zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń; kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego 2. Kwestie związane ze współpracą zagraniczną
ZAKRES DZIAŁANIA WOJEWÓDZTWA 3. Prowadzenie polityki rozwoju województwa: tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy; utrzymywanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim; pozyskiwanie i łączenie środków finansowych; wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli; promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa 4. Wykonywanie zadań o charakterze wojewódzkim, określonych ustawami, w zakresie: infrastruktury technicznej: drogi publiczne; infrastruktury społecznej: edukacja publiczna, w tym szkolnictwo wyższe; promocja i ochrona zdrowia; ochrona praw konsumentów; przeciwdziałanie bezrobociu i aktywizacja lokalnego rynku pracy; bezpieczeństwa publicznego; ładu przestrzennego i ekologicznego: modernizacja terenów wiejskich zagospodarowanie przestrzenne, ochrona środowiska
miasta liczące powyżej II. Miasto na prawach powiatu jako jednostka podziału terytorialnego i jako JST. Do tej grupy jednostek samorządu terytorialnego (i jednostek podziału terytorialnego) zalicza się przede wszystkim: miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców miasta, które w dniu 31 grudnia 1998r. przestały być siedzibami wojewodów miasta, „ którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego na podziały”, niespełniających wyjściowych kryteriów, którym mimo to nadano prawa powiatu, uznając , że posiadają one niezbędną infrastrukturę do wykonywania zadań powiatowych i że takie nadanie nie ograniczy dostępu do usług publicznych o charakterze powiatowym
II. Miasto na prawach powiatu jako jednostka podziału terytorialnego i jako JST. obecnie mamy w Polsce 65 miast na prawach powiatu co do zasady, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania na zasadach określonych w ustawie o samorządzie powiatowym, ale ustrój działania organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym ( art. 92 ust. 2 i 3 u.s.p). MIASTO NA PRAWACH POWIATU JEST GMINĄ WYKONUJĄCĄ ZADANIA POWIATU.
II. Miasto na prawach powiatu jako jednostka podziału terytorialnego i jako JST. jednostki samorządu terytorialnego, którym przysługują prawa powiatu są GMINAMI Funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje: 1) rada miasta; 2) prezydent miasta. Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym.
III. Jednostki pomocnicze gminy. a) należą do nich: na obszarach wiejskich – SOŁECTWA w miastach – DZIELNICE czy OSIEDLA b) organy pomocnicze gminy są tworzone: na podstawie art. 5 ustawy gminnej w drodze uchwały rady gminy z urzędu po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z inicjatywy samych mieszkańców zasady tworzenia jednostek pomocniczych ustala statut gminy organizację i zakres działania jednostek pomocniczych ustala rada gminy indywidualnie w formie odrębnego STATUTU
III. Jednostki pomocnicze gminy- sołectwa. a) Organ uchwałodawczy: ZEBRANIE WIEJSKIE mogą w nim uczestniczyć z głosem rozstrzygającym wszyscy obywatele gminy, zamieszkali na terenie sołectwa jest tradycyjną formą samorządową, instytucją demokracji bezpośredniej jest właściwe we wszystkich sprawach niezastrzeżonych na rzecz pozostałych organów sołectwa jako organ opiniodawczo- doradczy wspomaga działalność sołtysa b) organ wykonawczy: SOŁTYS zadania sołtysa: administrowanie majątkiem sołectwa, w zakresie ustalonym statutem sołectwa, zgodnie z uchwałami zebrania wiejskiego organizowanie mieszkańców sołectwa do wspólnych przedsięwzięć jako przewodniczący i organ wykonawczy zebrania wiejskiego – prowadzi obsługę tego organu oraz organizuje jego pracę (przygotowuje projekty uchwał zebrania wiejskiego oraz wykonuje te uchwały, zwołuje zebrania wiejskie) c) organ wspierający sołtysa: RADA SOŁECKA
III. Jednostki pomocnicze gminy- dzielnica i osiedla. a) organ uchwałodawczy: RADA organ przedstawicielski, wybierany wg zasad ustalonych przez gminę WYJĄTEK: osiedle o charakterze wiejskim: organem uchwałodawczym może być OGÓLNE ZEBRANIE MIESZKAŃCÓW, które wybiera zarząd osiedla b) organ wykonawczy: ZARZĄD z przewodniczącym na czele przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu c) zadania : uregulowane w Statucie dzielnicy/ osiedla
Dziękuję za uwagę. Kamila Suchy