Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym Janusz Szewczuk
Nowe uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego Polityka UE na lata 2007-2013 i 2014–2020; Zmiany sytuacji społeczno ekonomicznej; Zmiany możliwości finansowania usług i rozwoju;
Nowe uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego Polityka UE na lata 2007-2013 i 2014–2020; Efekty realizacji programów rozwoju w latach 2007-2013 Zasady i cele polityki rozwoju UE na lata 2014- 2020
Efekty intensywnego rozwoju 2007-2013 Poprawa jakości i życia i kosztów życia mieszkańców; Rozbudowa i modernizacja infrastruktury; Rozszerzenie zakresu i jakości świadczonych usług; Duży udział wydatków własnych na finansowanie programów rozwoju; Wykorzystanie instrumentów dłużnych i w finansowaniu programów rozwoju; Wzrost kosztów utrzymania infrastruktury i realizacji usług dla budżetu i użytkowników; Konieczność ponoszenia kosztów modernizacji i odtworzenia nowej infrastruktury;
Skutki zmian demograficznych Zmiany zdolności popytowej rynku; Zmiany popytu i kosztów jednostkowych świadczenia usług publicznych; Wzrost wydatków publicznych i opłat odbiorców usług publicznych; Zmiany potencjału siły roboczej; Zmiany wielkości dochodów publicznych (podatki, opłaty,) Dalsze migracje młodych mieszkańców
Nowe uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego Zmiany sytuacji społeczno ekonomicznej; Zmiany aspiracji i oczekiwań mieszkańców; Zmiany popytu i podaży na usługi i rynkowe; Zmiany aktywnosci społecznej i ekonomicznej mieszkańców;
Nowe uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego Zmiany możliwości finansowania usług i rozwoju; Zmiany zasad polityki finansowej samorządów; Zmiany sytuacji finansowej saorządów;
Nowe uwarunkowania rozwoju miast i OF Zmiany możliwości finansowania usług i rozwoju; Zmiany zasad polityki finansowej samorządów; Dotychczasowe wskaźniki odnosiły sie do długu; Nowe wskaźniki odnoszą się do bilansu wydatków I dochodów bieżących;
Ocena możliwości finansowania rozwoju przez samorządy obszaru funkcjonalnego Formalno-prawne ograniczenia zdolności kredytowej i bilansowania wydatków i dochodów bieżących; Ekonomiczne podstawy stabilności finansowania usług i rozwoju;
Zmiany możliwości finansowania usług i rozwoju Wzrost zadłużenia; Wzrost kosztów obsługi zadłużenia; Wzrost kosztów spłaty zadłużenia; Wzrost kosztów utrzymania infrastruktury i realizacji usług dla budżetu i użytkowników; Zmiany bilansu wydatków bieżących do dochodów bieżących; Zmiana zdolności kredytowej; Zmiana możliwości finansowania dalszego rozwoju;
efektywności świadczenia usług publicznych Nowe uwarunkowania rozwoju miast i OF Zmiany efektywności świadczenia usług publicznych
Zmiany potencjału rozwojowego miast i obszarów wiejskich Problemy Utrzymanie i rozwój potencjału demograficznego ; Zdolność utrzymania i wzmocnienia samowystarczalności ekonomicznej ; Zapewnienie dostępności podstawowych usług ; Zdolność finansowania rozwoju ;
Kluczowe pytania Czy mamy środki na utrzymanie istniejącej infrastruktury? Czy mamy wystarczający popyt na oferowane usługi? Jak zmieniać infrastrukturę i zakres świadczonych usług? Czy dysponujemy zasobami na zmianę / rozwój infrastruktury/ zakresu/ jakości świadczonych usług?
Rekomendowane kierunki polityki finansowej Zwiększenie bazy dochodowej miasta; Kreowanie wzrostu przedsiębiorczości; Udostępnienie przestrzeni z obsługą dla nowych firm lokalnych; Kreowanie łańcuch tworzenia produktu i wartości; Zmniejszenie tempa wzrostu wydatków bieżących; Wykorzystanie środków zewnętrznych dla finansowania wydatków bieżących; Projekty modernizacyjne obniżające wydatki bieżące;
Rekomendowane kierunki polityki rozwoju Kreowanie rozwoju lokalnych firm dla zapewnienia wzrostu dochodów (mieszkańców i miasta) w perspektywie średniookresowej; Instytucjonalizacja wspólnych programów świadczenia usług; Kreowanie wzrostu aktywności OP dla wzmocnienia integracji społecznej, rozszerzenia dostępnych mieszkańcom usług i obniżenia wydatków bieżących; Wykorzystanie popytu zewnętrznego dla rozwoju obszaru
Rekomendowane kierunki polityki rozwoju Instytucjonalizacja współdziałania interesariuszy rozwoju lokalnego; Samorządów i innych instytucji publicznych; Przedsiębiorców; Organizacji Pozarządowych; Mieszkańców;
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego” wspófinansowanego ze środków MF EOG 2009-2014 (Norwegia, Islandia, Lichtenstein) i środków krajowych
Zintegrowane podejście terytorialne (obszary funkcjonalne) do programowania rozwoju i udostępniania usług publicznych w oparciu o zasoby lokalne i we współpracy lokalnymi interesariuszami jest podstawą polityki Wspólnoty w okresie programowania 2014-2020;
Polityka spójności UE na lata 2014–2020 Koncentracja srodków EFRR (50%) I EFRR oraz EFS (20%) na wybranych priorytetach: Konkurencyjność MSP; Badania i działalność innowacyjna; Wydajność energetyczna i odnawialne źródła energii; Włączenie do życia społecznego i ekonomicznego trwale wykluczonych, przeciwdzialanie skutkom biedy,kształcenie ustawiczne i zawodowe ;
Szukanie rozwiązań Przeciwdziałanie ekonomicznym skutkom zmian demograficznych Zmiany technologii i organizacji świadczenia usług publicznych
Szukanie rozwiązań Zatrzymanie i przyciąganie młodych mieszkańców; Podnoszenie kwalifikacji zawodowych mieszkańców; Rozwój sektorów o wysokiej wartości dodanej
Szukanie rozwiązań Obniżanie kosztów bieżących; Modernizacja istniejącej infrastruktury celu obniżenia kosztów jej eksploatacji; Zmiana organizacji i technologii świadczenia usług publicznych Rozwój centrów obsługi całego obszaru dla zagwarantowania dostępności do usług;
Szukanie rozwiązań Wzmocnienie lokalnych społeczności i rozwój kapitału społecznego Rozwój społeczny priorytetem rozwoju obszaru; Wsparcie rozwoju instytucjonalnego trzeciego sektora; Powierzanie realizacji usług publicznych partnerom społecznym;
Rozwój a efektywność zarządzania Poprawa efektywności wymaga : Inwestycji; Nowego personelu; Nowych metod zarządzania; Nowych technologii; ……………………………konsultantów; Strategia wymaga ……….interesariuszy;