WSPÓŁPRACA TERYTORIALNA JST SZANSĄ WYKORZYSTANIA ZASAD I INSTRUMENTÓW POLITYKI SPÓJNOŚCI 2014-2020 Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt „Wykwalifikowany pracownik – lepsza jakość świadczonych usług w Starostwie Powiatowym w Płocku” 24.02.2012
priorytety polityki spójności 2014-2020 Badania i działalność innowacyjna Technologie informacyjno-komunikacyjne Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) Przejście na gospodarkę niskoemisyjną Dostosowanie do zmian klimatycznych oraz zapobieganie ryzyku i zarządzanie nim Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów Zrównoważony transport oraz usuwanie wąskich gardeł w kluczowych infrastrukturach sieciowych Promowanie zatrudnienia i wspieranie mobilności siły roboczej Integracja społeczna i zwalczanie ubóstwa Edukacja, poszerzanie umiejętności i ustawiczne kształcenie Kreowanie możliwości instytucjonalnych oraz efektywna administracja publiczna źródło: http://ec.europa.eu/regional_policy/what/future/proposals_2014_2020_en.cfm
skoncentrowanie interwencji funduszy na Mazowszu (tzw skoncentrowanie interwencji funduszy na Mazowszu (tzw. region w fazie przejściowej) Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego 60% na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw oraz badania i innowacje 20% na wydajność energetyczną i OZE 20% na „całą resztę” Europejski Fundusz Społeczny udział EFS w łącznym finansowaniu funduszy strukturalnych 40% Fundusz Spójności gospodarka wodno-kanalizacyjna bioróżnorodność, niskoemisyjność transport (ale głównie transeuropejski i miejski)
Wysokość wsparcia: Mazowsze mimo iż jest tzw Wysokość wsparcia: Mazowsze mimo iż jest tzw. regionem przejściowym i powinno mieć poziom do 60% kosztów kwalifikowanych będzie miało jak do 75% reszta regionów 75-85% VAT niekwalifikowany Crossfinancing obniżony z obecnych 10% do 5%
Finansowanie wielofunduszowe Brak wielofunduszowości w jednym priorytecie i w jednym projekcie „Rząd RP jest przekonany, że w odniesieniu do EFRR, EFS, FS, jedna oś priorytetowa powinna obejmować priorytety inwestycyjne należące do jednego lub kilku celów tematycznych finansowanych z rożnych funduszy. Jednocześnie, Rząd RP zwraca się do Komisji przede wszystkim o wypracowanie długo oczekiwanych przez beneficjentów rozwiązań wprowadzających możliwość realizacji wielofunduszowych projektów, z udziałem środków EFRR, EFS i FS. Z perspektywy beneficjenta najistotniejszy jest bowiem fakt otrzymania dofinansowania UE, mniej istotna jest natomiast kwestia, który fundusz je finansuje. „
SZANSA WYMIAR TERYTORIALNY POLITYKI SPÓJNOŚCI 5% alokacji EFRR w kraju na rozwój zrównoważony obszarów miejskich „wśród instrumentów, które umożliwią poprawę realizacji polityki regionalnej na poziomie lokalnym można wymienić m.in: możliwość tworzenia tzw. zintegrowanych inwestycji terytorialnych w przypadku, kiedy strategie rozwoju obszarów miejskich bądź inne strategie terytorialne wymagają zintegrowanego podejścia obejmującego inwestycje w ramach więcej niż jednej osi priorytetowej lub kilku programów operacyjnych.” źródło: Patrick Amblard, dyrektor wydziału ds. Polski w dyrekcji generalnej ds. polityki regionalnej w Komisji Europejskiej, odpowiedź dla Miasta Radom SLOWO-KLUCZ OBSZAR FUNKCJONALNY !