Kilka słów o terapii pedagogicznej oraz zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc dzieciom z różnego rodzaju nieprawidłowościami rozwoju i zachowania. Zaburzenia te, usprawnia się poprzez działania terapeutyczne, jest to szczególnie ważne na początku kariery szkolnej dziecka.
Zasady Terapii Pedagogicznej Zasada indywidualizacji środków i metod dydaktycznych. Zasada powolnego stopniowana trudności, Zasada korekcji zaburzeń, Zasada kompensacji zaburzeń, Zasada systematyczności, Zasada ciągłości oddziaływania terapeutycznego.
Jaki powinien być Terapeuta Wspierający, pomocny, Wyrozumiały, szanujący, Cierpliwy, kulturalny, Miły, szczery, uśmiechnięty, życzliwy, Umieć zmotywować ucznia do dalszej pracy, Podnosi swoje kwalifikacje i umiejętności, Stworzyć optymalne warunki dla rozwoju dziecka
Cel Terapii pedagogicznej stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno - motorycznych, nauka oraz doskonalenie umiejętności czytania (tempo, technika czytania, różne formy czytania ze zrozumieniem treści poleceń i tekstów) usprawnianie i doskonalenie umiejętności pisania, ćwiczenia grafomotoryczne, ortograficzne,
Kształtowanie motywacji do nauki, Usprawnienie i doskonalenie funkcji: wzrokowych, słuchowych, koncentracji uwagi i pamięci( logicznej oraz kinezjologia edukacyjna) Myślenie przyczynowo – skutkowe, Myślenie matematyczne, Myślenie indukcyjne (wyciąganie wniosków) Myślenie symboliczne, Podnoszenie samooceny ucznia.
Zajęcia korekcyjno -kompensacyjne Celem zajęcia korekcyjno – kompensacyjnych czy też rewalidacyjnych jest zniwelowanie lub zminimalizowanie zaburzeń jakie występują Terapeuta pomaga również w opanowaniu trudnej sztuki pisania i czytania. Podczas zajęć korekcyjno - kompensacyjnych posługuje się wieloma metodami aktywizującymi, technikami,środkami dydaktycznymi.
Jak wyglądają zajęcia? ! Zabawy i gry edukacyjne. Gimnastyka mózgu, Czytanie i pisanie, Lepienie z plasteliny, Wydzieranie i wyklejanie określonych figur, kształtów, Puzzle, mozaiki itp.
LITERKI – nauka poprzez zabawę LITERKI – nauka poprzez zabawę. Uczymy: spostrzegawczości, poprawnego literowania, koncentracji uwagi oraz skupienia.
Literki cd.
Domino sylabowe Uczy i rozwija spostrzegawczość, myślenie logiczne, pamięć i sięganie do swoich zasobów myślowych, aby utworzyć wyraz, koncentracja uwagi oraz skupienie się na wykonywanej czynności, wzbogacanie słownika.
Znajdź różnicę. Uczy: dostrzegać różnicę pomiędzy prawie identycznymi obrazkami, usprawnia analizę i syntezę wzrokową - niezbędną do prawidłowego czytania i pisania.
Nawlekanie koralików
Czego Tu brakuje?...
Motywacja Jak zmotywować ucznia na zajęciach do aktywnej i samodzielnej pracy. : Wspierać, Dać szanse na osiągnięcie sukcesu, Stopniowanie trudności zadań, Doceniać wysiłek, a nie tylko efekt końcowy, Być wyrozumiałym i pomocnym,
Dziękuję za uwagę. Wykład przygotowała mgr Anna Radwańska Pedagog i terapeuta pedagogiczny