Projekt „Mobilność kadry edukacji szkolnej” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Wielka Brytania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
Advertisements

TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
System edukacji w Polsce
Belgia.
zmiany od września w naszych placówkach
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
REFORMA EDUKACJI DOBRA SZKOŁA Na podstawie ustaw USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017.
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2017
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017
ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 im
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Prowadzonych przez MIASTO BIAŁYSTOK na rok szkolny 2017/2018
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Programy nauczania.
Informacja o maturze w 2018 roku
AKTY PRAWNE ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. -
ZASADY REKRUTACJI DO SZKOŁY PONADGIMNAZJLNEJ
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Projekt „Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Gospodarki Międzynarodowej” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
REFORMA EDUKACJI
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SYSTEM EDUKACJI W WIELKIEJ BRYTANII
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Egzamin ucznia klasy ósmej
VI LO Szczecin, wrzesień 2017 r.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Systemy edukacji.
Informacja o stanie realizacji wybranych zadań oświatowych w Gminie Janowiec Kościelny w roku szkolnym 2016/2017.
Informacja Ministra Edukacji Narodowej
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
LOSY ABSOLWENTÓW LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Projekt jest współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ Sektor - Edukacja dorosłych, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna.
Spotkanie opiekuna roku ze studentami
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2019/2020
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

Projekt „Mobilność kadry edukacji szkolnej” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Wielka Brytania

Angielski system edukacji Wszystkie przepisy dotyczące oświaty w Wielkiej Brytanii tworzone są przez rząd centralny. Według Ustawy o Reformie Edukacji z 1988 roku szkoły są zobowiązane do realizacji obowiązkowego narodowego programu nauczania tzw. national curriculum. Program nauczania w szkole podstawowej podzielony jest na bloki tematyczne: język, matematyka, wiedza o środowisku, przygotowanie do życia w społeczeństwie, religia i etyka, edukacja zdrowotna. Nie ma podziału na 45-minutowe lekcje. W szkole średniej pierwsze dwa lata to nauczanie ogólne, następne dwa to nauczanie zawodowe. Szkoły mają prawo do indywidualnego doboru przedmiotów i metodologii nauczania oraz podręczników.

Angielski system edukacji Szkoły w Wielkiej Brytanii dzielimy na państwowe (state schools) i prywatne (public schools). W szkołach prywatnych uczy się około 6 procent wszystkich uczniów. Rodzice mają także możliwość samodzielnie dbać o naukę dziecka organizując mu zajęcia w domu. Innym rodzajem szkół są akademie. Finansuje je bezpośrednio rząd (a nie gmina) i mogą same ustalać program. Mogą mieć też sponsorów (np. firmy, organizacje religijne), którzy mają odpowiadać za wysoką jakość kształcenia.

Podział szkolnictwa: - nursery i pre-school - przedszkole 3-5 lat; - primary school - szkoła podstawowa 5-11 lat; - secondary school – szkoła średnia 11-16 lat (odpowiednik polskiego gimnazjum); - further education - kształcenie „pomaturalne” 16-18 lat; - higher education - kształcenie wyższe 18+.

Rok szkolny dzieli się na trzy części: trymestr jesienny – od września do grudnia; - trymestr wiosenny – od stycznia do kwietnia; trymestr letni – od kwietnia do lipca. W połowie każdego trymestru uczniowie mają tygodniowe ferie tzw. „half-term„. Dłuższe wakacje przypadają na zakończenie każdego z trymestrów szkolnych.

Nauka w Primary School trwa 6 lat. Obejmuje dwa etapy: (infant schools) szkoła dla dzieci w wieku 5-8 lat: klasy 1-3 Klasa liczy około 30 uczniów. Jest jeden nauczyciel prowadzący zajęcia (który uczy większości przedmiotów) oraz asystent nauczyciela.   Postępy w nauce monitorowane są na bieżąco, oceny pod koniec roku przedstawia się w sposób opisowy. (junior schools) szkoła dla dzieci w wieku 8-11 lat: klasy 4-6 Na tym etapie ustalane są tzw. sety  czyli poziomy nauczania.

Każde dziecko w wieku 5-16 lat ma prawo do bezpłatnego miejsca w szkole. Przed zapisaniem dziecka do konkretnej szkoły można sprawdzić jej osiągnięcia i miejsce w rankingach na stronach: Ofsted i na rządowym portalu: www.compare-schoolperformance.service.gov.uk.

W szkole podstawowej uczniowie realizują poziomy nauczania Key Stage 1 i 2 (zakończone egzaminem SATs). Obowiązuje ocena opisowa, która wskazuje mocne i słabe strony ucznia. Jest ona przekazywana rodzicom w formie syntezy-raportu. Zawiera dane dotyczące postępów w nauce z poszczególnych przedmiotów i zajęć stanowiących część szkolnego programu nauczania. Ze szkoły podstawowej uczeń automatycznie przechodzi do kolejnego etapu nauczania.

Secondary School – odpowiednik gimnazjum (obowiązkowe) Secondary School – odpowiednik gimnazjum (obowiązkowe). - Trwa od 11 do 16 roku życia ucznia. Około 13 roku życia dziecko ponownie zdaje egzaminy SATs, kończące 3 etap nauki (Key Stage 3). „Gimnazjum” (poziom nauczania Key Stage 4) kończy egzamin General Certificate of Secondary Education (GCSE). Ocenia się go w systemie literowym A* (ocena najlepsza) A, B, C, D, E, F, G (najniższa) oraz U (uczeń nie zdaje).

Oceny od A* - C pozwalają na kontynuowanie nauki w six form college przez 2 lata, po którym uczniowie aplikują zazwyczaj na studia. Nauka odbywa się zwykle w tej samej szkole, co do tej pory. Sixth form college przygotowuje do podjęcia studiów i kończy się egzaminami zwanymi Advanced level examinations - A-levels. Jeśli zdarzy się iż dziecko otrzyma ocenę niższą niż C z niektórych przedmiotów to nadal może ubiegać się o przyjęcie do six formu lub do college’u, ponieważ niektóre z tych uczelni pozwalają swoim uczniom podchodzić jeszcze raz do egzaminów GCSE podczas pierwszego roku nauki.

Further Education / College – szkoła średnia – nauka do 18 roku życia. Po pierwszym roku odbywa się egzamin Advanced Subsidiary  (AS level). Skala ocen to A (najlepsza) do F (uczeń nie zdaje). College kończy się egzaminami A-levels (odpowiednik polskiej matury), które zdaję się z 3 wybranych przedmiotów (często kontynuowanych z egzaminu AS). Skala ocen to od A* (najlepsza) A, B, C, D, E, F, G oraz U (nie zdaje). Egzamin General Certificate of Education Advanced Level (A-levels) pozwala na rozpoczęcie edukacji wyższej lub edukacji profesjonalnej.

Maksymalna liczba dzieci w klasach 1-2 szkoły podstawowej to 25, natomiast w klasach wyższych 33. W szkole średniej maksymalna liczba uczniów w klasie niższej to 30, w klasie wyższej 25. Z reguły zajęcia odbywają się od godziny 9 do 15, około godziny 12 jest przerwa obiadowa może ona trwać nawet do godziny W angielskich szkołach dużą wagę przywiązuje się do obecności na lekcjach. Jeśli uczeń ma mniej niż 95% obecności, zostaje wysłany do rodziców list. W ciągu roku dziecko może opuścić do 10 dni (włączając w to dni, podczas których chorowało). 

After school clubs Większość szkół oferuje zajęcia pozaszkolne (out of school clubs lub after school clubs). Zajęcia te mogą być realizowane na terenie szkoły lub w innym miejscu, do którego dowożone są dzieci z różnych szkół. W ramach after school clubs uczniowie mogą rozwijać swoje pasje artystyczne i rękodzielnicze, spędzać czas na świeżym powietrzu, uprawiać sport. Zajęcia pozaszkolne zwykle są płatne. Stawka zależy od szkoły, która je organizuje.

Mundurki W angielskich szkołach noszenie mundurków jest obowiązkowe. Wzory i kroje różnią się w zależności od szkoły i są ustalane odgórnie, choć najczęściej składają się ze spodni „garniturowych” dla chłopców, spódniczek w kratkę dla dziewczynek, koszulki polo lub koszuli i marynarki bądź swetra. W cieplejszych miesiącach niektóre szkoły pozwalają chłopcom nosić krótkie spodenki, a dziewczynkom sukienki. Koszty umundurowania ponoszą rodzice i zwykle zamykają się w granicach 30-150 funtów.

Edukacja dzieci niepełnosprawnych Brytyjskie szkoły są dobrze przystosowane do potrzeb uczniów z różnymi niepełnosprawnościami, dlatego większość z nich chodzi do „zwykłych” szkół. Takie dziecko często ma dodatkową pomoc w klasie lub na niektórych zajęciach. Istnieją również szkoły specjalne, jednak jest ich mało. Przyjmują głównie dzieci o znacznym stopniu niepełnosprawności, dlatego trzeba zgłaszać się do nich z dużym wyprzedzeniem.

Higher Education – szkoła wyższa Studia w Wielkiej Brytanii są dwustopniowe: 3-4 letnie studia licencjackie (undergraduate) oraz 1-2 letnie studia magisterskie (postgraduate). Uczelnie wyższe z Anglii dzielą się na: „Stare Uniwersytety” (prestiżowa grupa 50 najstarszych uczelni brytyjskich zachowująca najwyższe standardy nauczania).  W grupie „Starych Uniwersytetów” znajdują się także Politechniki. „Nowe Uniwersytety” nie mają tak wysokiej pozycji na rynku edukacyjnym i zawodowym jak ich starsze odpowiedniki. Oferują szkolenia zawodowe i kursy modułowe grupujące kilka przedmiotów. Dostanie się na te uczelnie jest o wiele łatwiejsze niż w przypadku „Starych Uniwersytetów”. Istnieją jeszcze Colleges and Institutions of Higher Education. Kursy oferowane przez te jednostki dydaktyczne dotyczą wąskiej specjalizacji.

University of Portsmouth University of Portsmouth to według rankingów jedna z 400 najlepszych uczelni świata i najnowocześniejszych w Wielkiej Brytanii. Jest także dziesiątą najczęściej wybieraną przez zagranicznych studentów.  Uniwersytet posiada wiele wyjątkowych centrów badawczych takich jak pierwsze w Wielkiej Brytanii Centrum Badań nad Nowotworami Mózgu, Centrum Kosmologii i Grawitacji lub chociażby Centrum Nauk Biomedycznych i Biomolekularnych. University of Portsmouth oferuje wiele programów; studiuje tutaj ponad 20 000 studentów, z czego 4 000 to studenci zagraniczni z ponad 140 krajów świata. Prawie 90% absolwentów kończy studia z ofertą pracy lub decyduje się na dalszy rozwój akademicki i zostaje na uczelni. Studenci mają dostęp do dobrze wyposażonych pracowni, laboratoriów i sal wykładowych. Szkoła oferuje dodatkowe programy. Można za darmo uczyć się języka obcego, zaangażować się w lokalne i narodowe projekty charytatywne, uczestniczyć w organizacjach studenckich lub rozwijać projekty biznesowe we współpracy z Centrum Przedsiębiorczości.

Prezentację opracowały: Agnieszka Łapka Wioletta Duda Magdalena Matus